Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Kyrkorgel-estetik | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (29655 totalt) |
March 707: 725 kilo+731 hästar= 175 000 kronor....
Snälla, säg att det där är från teknikens värld anno 2004 och inte 1971 Ny önskan på julklappslistan: En påse pengar och en tidsmaskin stor nog som ett parkeringshus... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
om man bara får en önskan skulle jag nöja mig med en påse pengar stor som ett parkeringshus. _________________ Anders Hansson |
||||
Här är en länk till lite info om gubben som skrev artikeln. http://www.karlludvigsen.com/ |
||||
Har Quicksilver Century och Dan Gurney: The Ultimate Racer. Fan vet om inte Porsche - Excellence Was Expected står på julklappslistan i år. Undrar när man får se sådana reportrar i svensk press igen?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Var det tvunget att ta upp den här tråden? > Jag stannade till hos Chequered Flag i lördags, en firma som säljer lite gott & blandat i bilväg. Anledning till att jag stannade var att de hade en Noble M12 i skylten och en Abarth 750 spider -59 i entrén. När jag väl lyckats slita mig och skulle därifrån så fick jag syn på en Porsche 917/10 i ett annat skyltfönster. Jag var så klart tvungen att gå tillbaks för att titta - alla säljare var upptagna och det var kanske bäst så. Hur som helst så var bilen gatregad med tyska plåtar och det gör det än mer omöjligt att inte drömma sig bort i en sådan som gatbil; låg, platt, helt öppen bakåt, bara en liten plexiglasskiva, en nätt båge och fyra blomvasar stack upp ur den annars så rena konstruktionen. Suck. Har man väl sett ett startfält med liknande kärror i action är det lätt att få en snetändning och bli beroende redan första gången.
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Självklart! Tydliga målbilder och en stor andel frustration är vad som brukar få saker att hända.
Spontant tänker jag på leksaksaffärer om jag hör om en 917/10 i ett skyltfönster men du kanske rör dig i andra kretsar än jag . Speciellt som du säkert hade köpt kärran om bara säljarna varit på hugget... Slänger med en bonusbild bara för att retas lite _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
... man kan ju alltid låtsas att man rör sig i de kretsarna, eller så kan man ju oroa sig för man skulle ta sig till för att få tag på pengarna!
Kan inte svära på att det var en 917/10. Den hade ingen håll-i-hatten vinge, men fronten såg ut som de tidiga 917 med tak eller något åt 910 hållet. Är inte direkt expert. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Hittade en liten sammanfattning om reglerna
"Can-Am cars were classified as Group 7 racers by the International Motorsport Federation (FIA). Group 7 racers had very few restrictions placed on them. (Restrictions were added over the years, but it was pretty much an "open" formula.) No maximum engine size or turbocharger boost limits. No minimum weight. No tire limitations. No structure or material limitations. (Both monocoque and tube frame chassis were used.) The cars did have to be open-cockpit, closed-bodied cars with two seats and two doors." _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Tänk vilken fantastisk experimentklass att testa nya prylar i. Och hur det måste ha känts att ha kört bilarna när det var hypermoderna, gräddan av prototyparbetet. Jag minns dem framförallt som de mest åtråvärda bilarna i något bilkortspel som jag hade som liten på 70-talet...Can-Am familjen var dom man ville samla på. Vad väntar vi på? Det är väl bara att skrota alla andra serier i Sverige och sparka liv i denna igen? Behövs det fler klasser? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
Det var inte en sån här då? (908) _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
På tal om reglerna....
om jag minns rätt blev det restrektioner på bränslemängden när Porsche 917/30 blev alltför överlägsen då man -73 vann 6 tävlingar i rad. Jänkarna ville ju vinna med sina V8or. Turbotolvan på 1100 bhp sörplade i sig mer än V8orna vilket spädde på oljekrisen då.... Slänger in ytterligare en bild på tidernas grymmaste bil(=understatement). _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
OK, för att inte göra denna tråd oändlig får ni här en riktigt porr-länk där ni kan fortsätta drägla över fantastiska bilder och bilar. Inte bara CanAm utan massa annat från dåtid till nutid. Ni har säkert redan upptäckt den?
Annars håller jag på Superswift, låt oss återuppliva serien i Sverige http://www.racingsportscars.com/ Måste bara ta ett par exempel till innan jag ger mig Kraniel ville ha en blå T70, vassego Ganska uppenbart med principen insug och utblås i denna skapelse. en Honker! och så en kurs i aerodynamik _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Tack! Självklart ska vi återuppliva serien. Och nej, egentligen behövs väl ingen annan serie. Chaparall är väl ändå någonting av det mest intressanta som amerikanerna spottat ur sig. Det gamla gardet här på Öhlins hörs ofta debattera huruvida det var tuttifrutti års modell som hade vingen strax bortom stratosfären eller hur det nu var. En parvel på styva trettio som jag lyssnar och lär... Möller - är det inte dags för gokart snart? |
||||
Sörpan, du har rätt. Det var en 908. Vad ligger en sådan på i pris? Jag letade på nätet för att hitta en bild på något som påminde om det jag såg, men lyckades inte så bra utan tyckte att det mest påminde om de 917 bilder jag hittat. Jag antar att de flesta 908:orna hade tak.
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Att åka med Hillborn sprut ska vara lite av en hårresande upplevelse känner en som åkte med ett sådant på sin Cheva El camino(raggarpickup)tydligen så var det "ingen tomgång inget mellanregister tveksam halvgas och till slut hysteriskt fullgas" vilket var det enda motorn gillade,fullgas alltså
_________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Daniel - som återfrälst alfista så kanske det är läge att ställa upp på CARs långlopp den 5:e? Vad sägs? Jag har åkt några gånger med Racing Bar så jag känner mig på hugget. Fast lite konditionsträning hade inte skadat med tanke på nya multichikanen
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
-Hoppas ingen tar illa upp när jag nu dammar av denna gamla tråden ...men jag blev så lycklig när jag såg denna bild (från orwell Supersport Cup på Hockenheim härom helgen)
_________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Man kan ju ha varvtalsberoende längd på insugen annars, men det får man kanske inte ha i de här klasserna? Då är kanske "blandade längder" en enkel kompromiss om man vill bredda vridkurvan lite. Ford har kört något liknande i extremvariant på bruksmotorn Duratec V6, som sitter i Mondeo, några Jaguarer (fast där är det helt annat insug, vad jag har sett) och lite annat. (och snart i en Westfield på västkusten också. ) Där har insuget en kanal per insug (två per cylinder), och hälften är drygt dubbelt så långa som de andra, med resultat att man får två markanta vidtoppar. Dessutom stängs hälften helt under 3750 rpm, så att man får ett "ekonomiregister" också. Så stort avstånd mellan vridtopparna är praktiskt i en bruksbil, men detta är nog en av de första saker jag kommer att ändra på min Westfield V6, om/när det är dags att trimma. Man vill nog iaf flytta ihop dem såpass att det inte blir någon dal mellan dem... Kan nog bli lite lurigt på bana annars! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Apropå det: Såg ett "Ride with funkmasterflex" eller vad nu eländet heter på MTV förra veckan. Killen de intervjuade var en ung svart komiker som heter David Chapell. Hans drömbil var en svart General Lee, med jamaicaflagga på taket, och en reggealåt kopplad till signalhornet. Vi snackar cred på den _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Bilder o videos Kyrkorgel-estetik | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (29655 totalt) |