Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 34 besök senaste veckan (142216 totalt) |
Halloj
Får ibland för mig att påbörja nåt liknande men går då in och tittar i din tråd för att avskräcka mig! Det menar jag i en positiv mening folk fattar ofta inte vilket enormt jobb det är med ett sådant här omfattande bygge! All heder åt dig som inte tappar sugen! En 4wd Saab turbo det är coola grejer det Mvh Peter _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Kul att kunna insperera och påverka andra . Men ska jag vara helt ärlig så börjar jag bli duktigt trött på skiten men det är så långt gånget att jag nästan känner mig tungen att slutföra. _________________ Per Wahlqvist |
||||
Nu håller jag på att färdigställa golvet. Kommer bli helt plant under förutom trösklarna som ligger 50 mm lägre. Frigången mot marken blir ca 60mm under trösklarna.
Tanken är att det skulle bli som en tunnel under bilen. Nu återstår bara hur jag ska göra med den biten som fortsätter under bakvagnen och bakåt. Ska man vinkla upp den som en diffusor (eller vad det heter) eller ska det vara plant? om vinklat hur mycket? En bild Avgasröret kommer att gå under golvet på högersidan. Detta kommer sedan att täckas med en 1mm aluplåt. Så avgasröret kommer gå i ett ventilerat utrymme. _________________ Per Wahlqvist |
||||
Igår jobbade jag med andra sidan av golvet (passagerarsidan).
En bild på den tunneln som avgasröret ska gå i. Kommer som sagt att täckas med 1mm alu.plåt. Sitter svettsade gängmuttrar M6 för att skruva fast plåten. Aluplåten är så bred att den även kommer täcka kardantunneln över till andra golvhalvan. _________________ Per Wahlqvist |
||||
Lite bilder på framvagnen
Krängeren Har även monterat dit kopplings och bromspedal med cylindrar För att kuna justera längden på övre bärarmen så satte jag en M16 uniball som spindelled. För att den inte ska vika sig så ligger det en plåt som trycker på inerringen på unibolten. Nu kan den inte vika sig eller gå av. Skulle den gå av det så finns det ingen risk att hjulet flyger iväg. M16 bulten på bilden ska inte sitta där. Har svarvat till en annan bit med en liten krage på samt en M8 mutter för att öka rörligheten i leden. Var till Södertälje och jobbade lite. Passade på att stanna på Trendab och köpte lite FIA fästen till bältet. Tack för dekalen med blixten på Trenab En bild på förarplattsen Har bygg om sidorna för att ventilera ut luften från motor utrymme och för att ta in luften till kylaren samt bromsarna bak. Kommer att täckas med en böjd 1mm aluplåt senare. Sedan ska det byggas innerskärmar, splitter, bromskylning fram mm så att golvet blir lika plant fram som under bilen. _________________ Per Wahlqvist |
||||
Har börjat med bromsrör, fått i kopplingen och stoppat i motorn. Nu börjar en lång tid med en massa småplock som tar en himla tid. Sommaren är kort.....
Lite bilder för den som fortfarande vill se Kopplingen/svänghjul är från 9000 2.3T långmotor: Motorn i bilen: Bilen ståendes ca 3-5 cm över tönkt färdhöjd: _________________ Per Wahlqvist |
||||
Det börjar ju se riktigt trevligt ut nu. Hoppas få se bilen på någon träff när den är klar sen.
|
||||
tackar Vet inte om man får köra utan att den är besiktigad men med vagnbok. Hoppas det Ska ner till mantorp i september och köra lite med 9-5an så det blir lite köra i varje fall. _________________ Per Wahlqvist |
||||
Det är väldigt olika från arrangör till arrangör, någon träff kan du säkert hitta men jag antar att den ska tävlas med i slutändan? _________________ Martin Öberg |
||||
Det är väll drömmen och tanken med det hela. SSK eller SLC, men det sista är så himla dyrt. Men innan det blir tävling så vill jag ju ha så mycket körtid som möjligt för att få allt att lira som tänkt. _________________ Per Wahlqvist |
||||
|
||||
Trevligt att se att du gör fram framsteg på bilen. Som alltid är det kul att se det du gör. Du håller hög klass på allt du gör. Det ska bli kul att se bilen i aktion
_________________ carl-magnus björk |
||||
Tack grabbar
Men det mesta är grovsmide och inte hantverk och jag är absolut ingen hantverkare utan sitter vid datorn från 07,30-17,00 varje dag. Nu finns det inte så mycket att visa då jag håller på med ritnigar på öve bärarmar bak. Har dock monterat dit ena sidan på justervajern till bromsvågen och luftat kopplingen. Håller även på med att hitta en lämplig väg för bränsleslangarna som kommer att gå inuti kardantunneln. och ja, det övre vänstra borrhålet ska läggas igen. Det var något pucko som inte mätte riktigt vart sakena på baksidan sitter _________________ Per Wahlqvist |
||||
SAAB som ju är värdens bästa bil . _________________ Per Wahlqvist |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 34 besök senaste veckan (142216 totalt) |