Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (14069 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Ännu en gammal Opel i rejsas bilarkiv .

Bilen köptes för 1500:- för snart 2 1/2 år sen. Skicket är inte särskilt bra.

Då hade bilen en icke monterad 2.0l motor. Orginal har den 1.6s och automat. Bilen kördes något år med 2.0 och automat. Sen monterades 2.2i med sprut och allt från en Rekord samt bilen konverterades till manuell. En lamellbromsad bakaxel har också monterats. Numer är 2.2:an trasig (vevlagerras?).

Den gjorde 1/8-milen på 10.37 i somras.

I vår/sommar ska bilen få 3.5l V8 från Rover, nya bromsar(livsfarlighetsvarning på de nuvarnde orginal) och bur. En ny bakaxel (volvo 1031/1030 med aluhus och lamellbroms vill jag ha) vore också trevligt.

V8 i en liten bli som ska kunna svänga kan ju verka lite lustigt, men Rovers v8 väger 144kg med och är därmed ett par kilo lättare än en Volvo b20, och borde ha tyngdpunkten lägre än än denna. Motorn har lite godis i sig och bör ge nära 200hk. Inget man skrämmer små barn med, men det borde flytta knappa tonet bil rätt hyggligt.

Lite text och bilder på bilen går att läsa på http://motor.holy.se. Det finns även en "byggdagbok" (http://motor.holy.se/v8dag.html), som än mest innehåller div infall.

Fulla spjäll i täby:


Nytaget kort:

_________________
Markus Ålind
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Mmm.. en sådan hade mamma när ja va liten pöjk....

en röd me svart vinyltak.... thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Jag har alltid tyckt att baken på bilen är rätt ful (den är för lång helt enkelt). Hade egentligen tänkt byta bil till nästa år, men det verkar inte bli så. Jag har dock funderat en hel del på div karossmodifieringar. Bilden nedan är modifierad i Gimp, orginalet är bilden ovan. Överhänget bak har kortats in och bilen är något sänkt. Brutalt annorlunda stuk. Kanske inte väldigt vackert, men jag tycker den är tuff. Ska undersöka huvida det är rimligen genomförbart.

_________________
Markus Ålind
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Qaz skrev:
Jag har alltid tyckt att baken på bilen är rätt ful (den är för lång helt enkelt). Hade egentligen tänkt byta bil till nästa år, men det verkar inte bli så. Jag har dock funderat en hel del på div karossmodifieringar. Bilden nedan är modifierad i Gimp, orginalet är bilden ovan. Överhänget bak har kortats in och bilen är något sänkt. Brutalt annorlunda stuk. Kanske inte väldigt vackert, men jag tycker den är tuff. Ska undersöka huvida det är rimligen genomförbart.


Baken vart mycket lik Opel GT'n och det kan ju inte vara fult

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Kul med ännu en "gammal"Opel till i gänget thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Snygg bil!

SNÄLLA korta inte av baken, ser ut som en BMW Compact

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Precis....snygg bil som den är.....och komer nog bli intresant med Rover-V8'a
Men för guds skull korta INTE baken

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Lite annan vinkel, innehåller dock en hel del perspektivfel. Ser lite skumt ut. (orginalbild https://rejsa.nu/im/user/2945/porsche/manta_kort3bakorg.jpg)

Jag tycker för övrigt ofta att kompaktbilar är snygga. Allt från Kadett C City (fina propotioner) till Golf och Z3-M-coupe.

Bilen har för lång bak helt klart, men om det är någon bra ide att korta in den vet jag inte. Andra problem den har är att bakre hjulhus sitter för lågt. Det skulle man kunna åtgärda och samtidigt bredda litegran. Kanske finns någon breddare till ascona som passar. Ska knåpa ihop en bild på det senare.

Innan några större ingrepp görs ska dock motorn ha kommit på plats. De rostiga sparklådorna ska nog fixas snarast.


_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Till en lite aktuellare grej.

Jag har en Getrag 265 till motorn. Tänkte köra med organisk lamell och 228mm tryckplatta från kg trimning (pt-618). Ska hålla för 455Nm. Blir uppgraderingsbart till dryga 600 med sinter.

Lameller som passar sitter bla i BMW 325i e30/e36 samt m3 e30. Men vad jag hittat så kostar lös lamell nästan lika mycket som kit med lamell tryckplatta och utrampningslager. Något tips på var man köper lamell?

Behöver lamell så jag kan köpa tryckplatta så jag kan bygga mig ett svänghjul. Har ett rangeroversvänghjul nu, det väger 14.5kg . Tänkte svarva/fräsa ett eget i stålplåt, för jag vågar nog inte lätta bort 8~9kg från det i gjutjärn.

_________________
Markus Ålind
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6508



Tjenare Marcus!
Den är rolig den där Mantan du har, den går ju brett kan man ju säga utan att ljuga.

Har aldrig tyckt att en manta är för lång, men du har väl nån vridning åt Kadett City då? Tänk dig att råka tappa i åttan i den.. nej jag ska inte ge dig dumma idéer.

Lycka till med bygget så att vi kan ses i sommar, med varsin bil!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Figgz skrev:
Tjenare Marcus!
Den är rolig den där Mantan du har, den går ju brett kan man ju säga utan att ljuga.

Har aldrig tyckt att en manta är för lång, men du har väl nån vridning åt Kadett City då? Tänk dig att råka tappa i åttan i den.. nej jag ska inte ge dig dumma idéer.

Lycka till med bygget så att vi kan ses i sommar, med varsin bil!


Det har jag redan funderat på , men det verkar vara svårt att få fatt i något kadett C City -75. Den introducerades -75, men jag har bara hittat -75 i finland och tyskland. -76 och -77 finns det dock gått om.

Har den galne norrmanen med den grörna caravanen fått ner en biturbo bb så ska väl en n/a-motor stor som en sb inte vara något problem .

_________________
Markus Ålind
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Kul med ännu en Opel! Börjar bli ett par st Manta A här nu.

och självklart får du göra som du vill med bakänden, men jag skulle aldrig kapa av den. Tycker att det är otroligt fint flyt i linjerna original, med lite större hjulhus bak blir det säkert jättebra.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Surfa runt lite och snubbla över en manta.

Yeah, baby yeah!

Nån som vet vad det är för breddare? Tycker jag känner igen de på nån ascona eller liknade. Enormt tufft.

edit, dennan ascona mena jag, ser ganska lika ut (?): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9609


_________________
Markus Ålind
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Ja det är samma sorts breddare.....alá irmscher på -70 talet.
Fanns ju till salu på blocket eller resultatservice för en vecka sedan för 2000:-
Annars har KP-Styling (tror han heter så) utanför Ystad dom....och säkerligen Claus Cordt med.



Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag hade en på 80-talet och tycker att det är en av Opels snyggaste bilar. Nästan i Alfaklass
Jag håller inte med dig om baken som jag tycker är grymt snygg. Din Gimpmoddning gillar jag inte.
Den ser ut som en Opel GT på steroider thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down Men smaken
är ju som baken.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Allt blir inte alltid som man tänkte, som bekant. Nu är det dock tänkt att det ska hända lite med bilen. Jag är hemma hos bil och garage nu ett par veckor.

Lite prylar är införskaffade. En uppsättning omega 3000-bromsar för 500:-. Dessa är 296mm och i sammanhanget gigatiska. Tror inte jag ska använda de dock. Ett par volvo 240-ok är påväg hem också. Volvooken är 4kolvs och ska gå att få dit med 260mm prelude-skivor efter lite modifikation av skivor och ok (byte av bultcirkel och nerfräsning av ok. Omegaoken är enkolvs glidok. Jag gillar inte glidok. De bör dock funka bra. Det som talar imot omegapromsarna är att jag inte lär få över mina 15"are över de, och att de är glidok. Visst är det manligt med 300mm skivor, men endå, kanskelite att ta i .


Kopplinigskit till bmw 325 har anlänt. Tryckplatta är påväg.

Natruligtvis hann jag inte ens börja innan det sket sig. BMW-lamellen passar inte på lådan. Det är samma diameter och rätt antal splines, men, splinesen är 0.4mm bredare på lådan. Riktigt skumt, och jag som tyckte att jag kollat upp det hela så noga :\. Lite eftersökningar visade att det var andra som haft samma problem med 265-lådan. Ett sätt är ju att ta fram filen, ett annat att göra ett don för bredda spåren. Inget av de är ju rätt, eller ens lämpliga dock (Se skruvarforumet för tråd i ämnet).
Räknade lite på hur mycket man uppskattningsvis skulle kunna lätta svänghjulet med med 228mm tryckplatta. ca: 4.5kg i pereferit borde gå bra. Då är svänghjulet nere i 8.5kg. Detta utan att lätta på ett sätt som är farligt ur sprängsynpunkt. Börjar närma sig den nivå då det inte är värt besväret att svarva ett helt nytt i "riktigt" stål.

Bilder kommer när något vettigt har hänt. Inte så kul att titta på en standard koppling och en uppsättning rostiga bromsar .

_________________
Markus Ålind
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Qaz skrev:

Det som talar imot omegapromsarna är att jag inte lär få över mina 15"are över de, och att de är glidok. Visst är det manligt med 300mm skivor, men endå, kanskelite att ta i .


De bromsarna sitter även på min 2,6a (som fått en 3000 24V motor) och den har 15" originalfälgar, ET 37 eller 39 tror jag. Och det är inget fel på bromsverkan, de räcker gott och väl till dunderklump-omegan på 1600 kg.
En nackdel kan vara att beläggen är ganska dyra jämfört med 240.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Qaz skrev:

Det som talar imot omegapromsarna är att jag inte lär få över mina 15"are över de, och att de är glidok. Visst är det manligt med 300mm skivor, men endå, kanskelite att ta i .


De bromsarna sitter även på min 2,6a (som fått en 3000 24V motor) och den har 15" originalfälgar, ET 37 eller 39 tror jag. Och det är inget fel på bromsverkan, de räcker gott och väl till dunderklump-omegan på 1600 kg.
En nackdel kan vara att beläggen är ganska dyra jämfört med 240.


omegor med 296mm bromsar har anrolunda 15" än de tidagare omegorna med 280mm. Vissa 15" aluminium går över, andra inte. Något fel på bromsverkan lär det inte vara. Så stora skivor och med den enorma kolven, på en 1000kg bil .

_________________
Markus Ålind
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



ok, det visste jag faktiskt inte. Mina 15" ersattes ganska kvickt av 17" när jag köpte bilen, så det blev liksom aldrig ett problem.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Nu har det mekats lite .

Saxar lite från min byggdagbok (http://motor.holy.se):

Har mekats friskt sen sist, dels med en polares nyförvärv (en 400-breddad Ascona B som håller på att tas isär i molekyler), dels med rovermotorn. Det går trögt då det är lite väl svårt för mig. Lite har dock hänt.

Har lättat svänghjulet. Från 14.5 till 10. Hade räknat ut att det skulle bli 8kg efter lättningen, men jag räknade bevisligen inte rätt. Ca 1kg till ska borras bort i samband med att ny bultcirkel för tryckplattan borras. Dock bör momentmassetrögheten (heter det så?) ha sjunkigt under hälften då mycket tagits i ytterkant. En liten ritning på svänghjulet kommer så fort jag fått liv i VmWare (kör mest linux, men saknas bra cadprogram). I vilket fall gillar jag inte alls att det blev så tungt, men å andra sidan vågar jag inte ta mer än 4mm på tjockleken, och utaför tryckplattan kan jag inte ta mer, så det får vara så länge, måste ju komma framåt.
Svarvade en kloss identiskt med vevaxeltappen. När svänghjulet sitter i denna så sitter det som det kommer att sitta på motorn (i alla fall tills klossen sätter sig i chucken, vilket den naturligtvis gjorde). Blev riktigt rakt. Ytan där lamellen suttit var hård som satan. Måste ha gått riktigt varmt nån gång. 2mm ner i ytan var det härdat. Lite knepigt att svarva och såg ut som en åker. Men sen blev det fint.

Har börjat att få dit lådan på motorn. Sprängkåporna är inte ett dugg lika. Svänghjulet går inte in i Getragens kåpa över huvud taget. Inte häller skulle det gå att använda en tjock (18mm) adapterplatta då lådan kommer för långt från motorn då. Inte heller en adapterplatta i på Roverns sprängkåpa skulle gå då lådan även då hamnar för långt bort. Kvar är att göra en hybrid av de båda. Här kommer problemet att de inte är ett dugg lika och att roverns är betydligt större. Sågade av kåporna med sticksåg och planfräste de sedan. Den nya kåpan ska bli 3mm högre än den gamla pluss en millimeter att plana av då det lär slå sig lite när man svetsar. På sista bilden syns den enorma glipan på mellan 15 och 20mm. Hur den ska läggas igen tål att tänkas på. Bäst vore nog att ta 20~30mm till på Getragkåpan för att sedan pusla ihop den glipan med plåtbitar för att på så sätt bibehålla konformen. Ett annat sätt är att lägga igen med plåtbitar som är parallella med svänghjulet. Lite mer såga men mindre fipplande. Jag ska får hjälp att tigga ihop det hela sen av en rätt duktig svetsare.
Klossen som sitter bultad i vevaxeln på en av bilderna är för att rikta upp lådan när man ska svetsa ihop sprängkåporna. Man bultar roverkåpan i motorn, Getragkåpan i lådan och ställer sedan lådan på motorn. På så sätt blir det automatiskt tillräckligt rakt.

Ska testa thumbnails-funktionen, har en drös med bilder,

Whee. Nu blir det thumbnails . Men vilket pill. Men nu skapar det script som gör thumbnailsen de åt mig .














_________________
Markus Ålind
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Här lyser då verkligen flitens lampa! thumbs up
Du verkar ju inte ha något emot lite problemlösning, ser ut att bli väldigt bra alltihopa.

Hur tjockt är svänghjluet nu? anliggningsytan mot lamellen altså...

om du har tillgång till fräs och delnignsdocka kanske du kan ekerlätta lite mellan tryckplattans fästpunkter?
Eller egentligen hela vägen ut till startkransen...

Hur som helst så verkar allt gå galant, du kommer ju garanterat få ihop bilen!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (14069 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande