Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67 nu med en smula förändringa. BMW M3 Host...
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (37812 totalt)
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Volvo Amazon 1967


MOTOR:

Block: B230FT o-ringat oljekylning på kolvar.
Kolvar: Venolia 0,30 övardim Från "Parner"
Vevstakar Kulpenade H profilstakar från "Parner".
Topplock: Volvo 531, bearbetad hos Ulf "Musen" i Åtvidaberg, Flödar duktigt. 390hk vid 1bar.
Styrsystem: Vems, Instalerat och mappat på Linköpings Motorsport
Tändning: MSD Dis4
Turbo: GT35/40R
Spridare: Hi flow Bosch 998 cc låg omiga.
Flexslang:3"
Dump: Greddy Type S
Wastegate: Tial 38mm
Iveco Intercooler.
Egenbyggt plenum/spridarhållare i samverkan med "Tracherboy" och www.pipe-arts.com
Egenbyggt Grenrör i samverkan med www.pipe-arts.com, www.Hackeracing.se


TRANSMISON:

Växellåda: BMW M3 Dogleg 1:1 på femman.
Tryckplatta: Audi Sport, BMW 4-pucks sinter
Bakaxel: 1031/Diff/4:10 utväxling.


CHASSI:

Fälgar: S80 16".
Däck: Gata Good Year F1, Bana R däck.
Bromsar: V70N fram, 240 bak.
Pedalställ: Willwood + Bromsvåg.
Racingbelägg.
Sellholmsfjädrar.
Bilstein Dämpare.
Ställbara fyrlinkstag bak med uniballs.

INVÄNDIGT:

Tidsenlig sportstol.
Sportratt.
Egenbyggd mätartavla.
MPS Dachlogger.

HEMSIDOR MED FILMER/BILDER.

http://web.comhem.se/~u70417738/
http://www.straffe.nu/old/pelle.html
http://www.zatzy.com/vbgarage.php?do=view&id=5046

ETT STORT TACK TILL MINA SPONSORER:

Linköpings Motorsport
Däckvulkis
www.topptrim.se
www.hackeracing.se
www.pipe-arts.com
www.fordonsforadling.se

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Inte för att vara en snokare, men jag blev lite nyfiken och...
...du kan då inte köra med något vidare laddtryck då bilen enligt registret endast har 55 kW.
Eller är det bara så att du glömt att nämna den diskreta effektökningen för besiktningsmannen?

Har själv funderat på något liknande, men har inte blivit av pga ekonomiska och tidsmässiga aspekter, men du kan väl säga till om du får för dig att sälja bilen billigt.

Mvh
Mikael

P.S. Känner du någon vid namn Jonas (glömt efternamnet) i Gbg som håller på med något liknande? D.S.

_________________
Mikael Persson
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
PDE skrev:
Inte för att vara en snokare, men jag blev lite nyfiken och...
...du kan då inte köra med något vidare laddtryck då bilen enligt registret endast har 55 kW.
Eller är det bara så att du glömt att nämna den diskreta effektökningen för besiktningsmannen?

Har själv funderat på något liknande, men har inte blivit av pga ekonomiska och tidsmässiga aspekter, men du kan väl säga till om du får för dig att sälja bilen billigt.

Mvh
Mikael

P.S. Känner du någon vid namn Jonas (glömt efternamnet) i Gbg som håller på med något liknande? D.S.


Hej Mikael


Jo 55 kW tror jag att det kommer överstiga med lite tur
Saken är väl den att det är så mycket annat runt omkring som är ombyggt så som
bromsar axel väghållning för det är ju med orginal drivlina och chassi som denna effekt är beräknad med, och det är ju igentligen upp till besiktningsmannen att avgöra om det är ok så jag tror att det kommer att gå vägen.
och som jag förstår så ska besiktningen bara läsa av motornumret och utgå från vad den levererar i tex kW.

vi får hoppas på det bästa, i värsta fall så får jag ha en orginal turbomotor och besikta med



Det är ju kalasroligt med en gammal bil med en nyare motor i med lite pulver i, Du kan väl köpa en helt orginal 230 FT motor till att börja med thumbs up de är ju inte dyra du kan lätt hitta en för runt 5000:- som är ok.

Du har inte lite bilder på din bil som jag kan få titta lite på den ser tuff ut!!!!

MVH PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Är det inte risk för att du åker på att regga den som ombyggt fordon, med SFRo-besiktning och allt sånt. Ombyggnaden är ju omfattande nog, men då bör du köra med besiktningsmotor. I så fall tror jag du kan få ha 15kW per 100 kg tjänstvikt. (kolla med "therealpinto" han är SFRo-besiktningsman och kan allt sådant).

När det gäller Amazonen jag kör så kan man bara säga:
Looks good from far, but far from good...
Det är inte mycket att hurra för, en gammal sak som jag mer och mer tagit över från min far...

Edit: En bild kan du få se, men det är ju faktiskt din biltråd så...

_________________
Mikael Persson
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



fy tusan va fräck... thumbs up
Har du kvar inneskärmarna fram?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Paul skrev:
fy tusan va fräck... thumbs up
Har du kvar inneskärmarna fram?


Tackar tackar!

Kul att ni tycker om bilen
Nja innerskärmar? Det sitter det väl inte orginal va?

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Nja innerskärmar? Det sitter det väl inte orginal va?

Hmm menar du det där man måste gå lös på med släggan om man skall få dit 2st weber 45or??
Nej, nej då finns de absulut inte std

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Nja innerskärmar? Det sitter det väl inte orginal va?

Hmm menar du det där man måste gå lös på med släggan om man skall få dit 2st weber 45or??
Nej, nej då finns de absulut inte std


Mig dum Jag trodde att det var "innerskärmar" han menade det fanns ju som tillbehör!
Jag hade ett par insug som var uppvinklade så att jag behövde inte slå ner för Webrarna thumbs up
och det är ju skönt nu när jag inte ska ha webrar mer.

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Ja menar dom man behöver slägga för att få dit schyssta fuggar
Ja försökte få i en B23e men då tog generator och sprut huvud i så det måste
ju vara trångt me den lungan på sidan av motorn

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Paul skrev:
Ja menar dom man behöver slägga för att få dit schyssta fuggar
Ja försökte få i en B23e men då tog generator och sprut huvud i så det måste
ju vara trångt me den lungan på sidan av motorn


ha ha ha nja inte så jätte trångt faktiskt jag har inte behövt något i motorrummet.
Jag har ju rakställt motorn så det finns bättre med plats en förut thumbs up
Men det är klart, det är ju inte som orginalmotorn.

Du skulle kunna göra som så att du rakställer motorn, Jag bygger motorfästen för rakställd motor om du skulle vilja ha?

MVH PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 253



Tjoohoo Pelle!

Kan bara intyga att den Amman kommer flytta på sig! Hur häftig som helst!

Som jag hört så finns det ett ställe som liknar att ha blivit hamrat, under gaspedalen

Jocke
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Amazon67 skrev:
Paul skrev:
Ja menar dom man behöver slägga för att få dit schyssta fuggar
Ja försökte få i en B23e men då tog generator och sprut huvud i så det måste
ju vara trångt me den lungan på sidan av motorn


ha ha ha nja inte så jätte trångt faktiskt jag har inte behövt något i motorrummet.
Jag har ju rakställt motorn så det finns bättre med plats en förut thumbs up
Men det är klart, det är ju inte som orginalmotorn.

Du skulle kunna göra som så att du rakställer motorn, Jag bygger motorfästen för rakställd motor om du skulle vilja ha?

MVH PELLE//


Det verkar mycket interesant!!!
Hur mycket kostar dom? Har letat men inte hittat förän nu.... thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
N-Joy Motorsport skrev:
Tjoohoo Pelle!

Kan bara intyga att den Amman kommer flytta på sig! Hur häftig som helst!

Som jag hört så finns det ett ställe som liknar att ha blivit hamrat, under gaspedalen

Jocke


Hallå Jocke

Tack för hjälpen med uträkningarna med bromsarna/pedalstället
allt sitter på plats nu, Kadmerat och klart!

Nu är det bara att få bakaxelnutväxlingen bytt så att jag kan skruva dit bakaxeln och
montera bromsarna på bilen så att man kan få ner den på hjul igen

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 253



Vet du vad du söker för utväxling?
Är helt övertygad om att det finns någon här på rejsa som har eller känner någon som har den utväxlingen du söker. Och givetvis till rejsakompis pris!

Vet hur det känns, att få ner bilen på hjul igen efter ett lååååååååååååååååååååååångt pallbocksbesök är ungefär som, jaa du vet vad!!!

Men inte kommer väl bilen att få smaka på lappmöglet i vinter????


Jocke
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Fem tummar för din otroliga finish

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Clean sleeper......

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Tackar

Mycket kul att höra att bilen är uppskattad!

Men jag behöver hjälp med vad jag kan förbättra för att få den bättre

Det som är på G nu är kolfiberhuv och nya bärarmar fram med uniballs!

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Ursäkta att jag tränger mig på men..

WHooa!!

Vad är det för fälgar på? Sådana vill jag ju också ha!
_________________________________________________________________

Edit: En bild kan du få se, men det är ju faktiskt din biltråd så...

_________________________________________________________________

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
boson
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


tjena Pelle
ska ta mej ner till folkrace garaget nu i helgen och beskåda ditt bygge,
det var ju ett tag sedan......

_________________
Jens Lindgren

karateracer
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Nicke Lindgren skrev:
Ursäkta att jag tränger mig på men..

WHooa!!

Vad är det för fälgar på? Sådana vill jag ju också ha!
_________________________________________________________________

Edit: En bild kan du få se, men det är ju faktiskt din biltråd så...

_________________________________________________________________


15 tums Graku Comp Split, 240 delning, omborrade skivor och hemmagjorda spacerplattor bak....

Edit: Har även 16 tums Compomotive Split liggande, dock utan däck....

_________________
Mikael Persson
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Amazon67 skrev:

Det som är på G nu är kolfiberhuv och nya bärarmar fram med uniballs!

PELLE//


Kolfiberhuv????
Gjuter du själv eller finns det att köpa färdiga som till alla andra import bilar?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67 nu med en smula förändringa. BMW M3 Host...
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (37812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande