Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 30 besök senaste veckan (28987 totalt) |
Publikens trafik till och från arenorna är en många gånger så stor källa till föroreningar än tävlingsbilarna.och det oavsett om det är en motortävling, skidtävling eller fotbollsmatch. |
||||
ofantligt onödigt, provocerande och dumt skrivet av Herr ordföranden. Man må ha olika uppfattningar i sakfrågan, men för den sakens skull behöver man inte vara raljerande, otrevlig, nedlåtande eller allmänt styv i korken. Särskilt inte när man är just ordförande. > |
||||
Exakt! Verkar som nån på SBF blivit förvirrad och tror att han/hon är politiker och inte vårat ombud. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
På årsmötet fick väl ingen säga något alls, utan det var mer en stage show där SBF hade förberett lite orerande. Envägskommunikation mao. Det hade varit väldigt intressant att veta vilka andra engagemang folket i SBF styrelse sitter på. Ex vis relation till STCC AB, katalysatorföretag (tex. Finnkat) och andra organisationer som har vinstintressen av hur SBF fattar beslut för att vara säkra på att vi inte har problem med jäv. |
||||
Som jag skrev längre upp i tråden: tog någon tag i frågan inför årsmötet med en motion eller vad det heter _________________ Magnus Thomé |
||||
Håller med, otroligt nedlåtande men svaret var bra "Det mörker du anser omge mig är nog inte så dominerande som det ljus du bländas av!" Det mörkaste är att SBF verkar fast beslutna att genomdriva något som medlemarna absolut inte vill ha. Demokrati elle hur? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
ordförande i SBF och har tidigare varit stark man i MGCC. Som arrangör har han varit mycket duktig. Därtill har han ett par synnerligen snygga Austin Healeys. Men det ursäktar inte det här. |
||||
Hej Alla
Verkar som att tala för döva öron när Jan skriver till Kåge Det vore väl rätt onaturligt om Kåge skulle svara Jan att SBF har tagit förhastade och möjligen också felaktiga beslut. Jag kör en Caterham där jag KÖPT mig fri från avgasbestämmelser, hur kan då SBF komma på en så korkad idé att jag måste eftermontera en katalysator om jag vill köra ex klubbmästerskap i MGCC. Ända sättet är nog om vi / du kan driva denna fråga igenom alla klubbar som blir berörda av detta ex i mitt fall MGCC , KAK, Hyllinge MS samt Miata klubben. Man skriver motion och låter frågan gå till omröstning i klubben / klubbarna om vi vill ha någon ändring i frågan MÅSTE vi bilda opinion. Det hjälper inte med att sitta och gnälla över fikabordet. Hur gör vi, Magnus hade en idé att göra något i detta forum över nätet / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Hejsan,
Vad är det för katalysatorer det är tänkt att vi ska använda? En trevägskatalysator fungerar ju bara om man har insprutning och det har ju långt ifrån alla racerbilar. Jag tror heller inte att en trevägskatalysator håller för de lambdavärden vi brukar använda. Så då måste man ju bestämma sig om man ska ha en reducerande eller oxiderande katalysator och ska man ha både och, tror jag man måste ha en luftpump med i bilden. Vem vet mer om detta? Vad det gäller kravet på katalysator så slog det just att jag har köpt en dispens av staten för 5000:- när jag registrerade bilen för att slippa uppfylla alla de avgaskrav som gör att man måste ha en katalysator. Såvitt jag vet är dispensen inte tidsbegränsad, vilket gör att den borde gälla för all framtid. Frågan blir därför- Vem är det som ställer kravet? Bilsportförbundet eller Natutvårdverket/Staten. Är det Naturvårdsverket/staten så kommer jag åberopa min dispens. Mvh/ Lars Macklin _________________ Lars Macklin |
||||
det lustiga i detta hela är denna undersökning de gör... hmm..
för att en katalysator skall kunna fungera korrekt behövs det att motorns lambda ligger i det så kallade labda fönstret, dsv mellan 0,97-1,03 (VV krav på vilar sedan 1989 med undantag) jag vet hur en kör cykel ser ut från ett ban arrangenang eller i skogen på en SS. vi kan ta kinnekulle ring: den enda gången en lätt preppad (läs ommappad, avgas, luftfilter) volvo s60 2,4t, en av de mest miljövänliga sedanerna idag, hammnade innanför lambdafönstret enbart in i depå och ca 1 sec under bron. dsv av ca 1,06 min/varv så vart reningen korrekt i ca 1 sec. med avslutet till depån och tio varv så hamnar man på: ca 10 min 30 sec då katalysator reningen ej fungerar och; ca 30 sec då den gjorde det... av 11 minuter! sedan kan vi räkna med varmkörning i depån också innan själva körningen på banan om vi vill.. en bil som går på en ss sträcka eller på banan ligger gissningsvis enbart i lambda fönstret kanske någon procent av tiden bilen nyttjas... vidare kan vi gå in på det här med förgasar bilar och insprut som inte är lambda reglerade. lycka till att få en sådan bil i labda föstret under belastning. det är redan svårt vid noll last och tomgång. en kattalysator ger nästan ingen rening alls på dessa bilar utan tenderar enbart att brinna upp pga avgastemperaturerna och för lågt lambda. det går inte att komma ifrån. så varför detta kravet? ser enbart att detta är ett spel för okunniga gallerier. en normal gränns i mina ögon är denna: kat på de bilar som enligt VV och sitt ev registreringsbevis skall ha detta. annat är att tvinga förare/team att kansta pengarna i sjön så att SBF har något att visa upp för okunniga i denna fråga. my two cents... mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
asså - en kanske dum fråga som jag inte riktigt fattar:
Får jag tävla med min bil när detta beslutet klubbas - bara genom att montera en godkänd KAT ? eller måste jag okså ha ANNAT monterat såsom lambda m.m ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
En annan observation man kan göra är att nyligen så klubbades hastigt och lustigt E85 igenom som tillåtet bränsle, vilket ju naturligtvis är bra. Det kan tyckas vara ett mycket enklare beslut att fatta än katalysatordårskapen, men ändå kommer katalysatorbeslutet före och med större arbete. Undras vad det beror på?
Varför retar man upp så många med ett menlöst beslut (och dessutom lägger ner tid på fältundersökningar, som man tydligen gjort) när ett mycket mer realistiskt alternativ som E85, som dessutom faktiskt fungerar, ligger så mycket närmre? Har beslutsfattarna någon form av ekonomiska incitament? Vad är det annars som styr prioriteringarna? |
||||
Bra att så många har reagerat på mitt första inlägg. Bilsportförbundet har nu fått lite mera synpunkter än från de vanliga remissinstanserna man använde när beslutet om katalysatorer togs. Jag pratade med Kåge Schildt på Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp och han lovade att ta upp en ny diskussion om katalysatorerna inom Bilsportförbundet.
_________________ Jan Nordgren |
||||
Trevligt att höra! Verkar som förbundet lyssnat på sina medlemmar vilket ju är meningen. Hoppas detta kan leda till en annan, och i praktiken bättre, lösning både för oss medlemmar i SBF och miljön. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Citat från SBFs hemsida:
"Katalysatorn ska antingen vara FIA godkänd eller uppfylla SBF/ASN nationella katalysatorregler." Vad tusan är SBF/ASN nationella katalysatorregler? EDIT: Kan detta vara samma som Naturvårdsverkets regler enl EEC e5 månne? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Nån som kan svara på detta ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Katalysatorn ska fungera och göra nytta... Tror dock att det på listan över godkända kattar fanns en som arbetade på egen hand. Framtagen för gamla förgasarmotorer osv. _________________ /Kristian Elisson |
||||
SBF är SBF... ASN verkar vara Prevent - Arbetsmiljö i samverkan med Svenskt Näringsliv, Lo & PTK På något sätt är det väl dom gemensamt som beslutar vilka som ska upp på "godkända listan". Edit: När vi ändå pratar om listan så är det lika bra att lägga in en länk till den. http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_God _________________ /Kristian Elisson |
||||
Så här står det i SBF's Regler för kontroll av katalysator 2.4 Krav - Co-halten i avgaserna ska ha reducerats med minst 50 % när de har passerat genom katalysatorn. - Co-halten i avgassystemets utlopp får inte överstiga 1 %. Finns även mer att läsa om katalysatorn här http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Kat _________________ Jesper Blomgren |
||||
Allmänt banåkaforum Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 30 besök senaste veckan (28987 totalt) |