Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad!
1, 2, 3 ... 56, 57, 58   >>
114 besök senaste veckan (189229 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Jahopp tyckte att det var dags för en liten presentation av mitt projekt.
Bilen är som sagt var en vit M3 av 87-års modell. Svensksåld och med 6 ägare.
Köpte bilen 2000 om jag minns rätt.
Kraven jag hade när jag letade bil var att den skulle vara röd och ha skinn... det blev varken eller men jag har inte ångrat mig! Tycker att den vita färgen är helt ok.
Första sommaren var det mest bara körning som stog på programmet förutom att jag passade på att tynga ner bilen med en del stereoprylar...

När bilen inhandlades av mig var den lite småtrimmad och iordninggjord i form av vassare kammar, chip och ombyggt avgassytem. detta räckte bra första året men sen ville jag ha mer... Hade en Z3:a parallelt med M3:an ett tag och när jag sålde den fanns tankarna på att köpa en Impreza och ha som komplement till M3:an. Efter att ha lånat en bil en dag och kört runt med så var jag fast besluten att inte köpa en Impreza utan att trimma vidare på M3:an istället... Tyckte att det helt enkelt var en roligare bil.

Detta är gjort på bilen eller planeras att göras:

Väghållning/Chassi:
*Enligt uppgift så sitter det grupp n kit på bilen (monterat vid köpet)
*Fjäderbensstag fram och bak i aluminium (monterat vid köp)
*Caster och bakklumpsbussningar från Samuel, powerflex i bakvagnen (monterat av mig)
*Justerbar fjäderbenslagring från Samuel (monterat av mig)
*Skivor och ok från BMW 330i, slitsade av Rolle. Stålspunna slangar (monterat av mig)
*Sparco Pro 2000 stol (monterat av mig)
*BBS RX2 fälgar med Dunlop SuperSport Race 225/40-18 (monterat av mig)

Motor/drivlina:
*Borrad till 95mm med smidda JE kolvar tillsammans med lite planing av topp och block ger ett kompressionsförhållande på ca 12,0:1
*omslipade DR Shrick kammar från Köhler Racing på 284 resp 276 grader och 11,2 resp 11,5 mm lyft.
*Portad topp och spjällhus. Större ventiler, 38,5 resp 33mm. Jobbet gjort av Köhler.
*Avgassystem rostfritt 2*2,5tum från Köhler.
*Grenrör från EVo? Utan lambdauttag/katalysator.
*Balanserade och viktade kolvar, stakar och vev.
*DTA sprut med borttagen luftmängdmätare.
*ITG luftfilter direkt utanpå trattarna
*Motorkuddar från gr N (Beställde först, såg priset sen... 2500:- STYCK:( )
*Växellådskuddar från M653CSI
*Spridare från Volvo turbo, gröna 336cc
*Mappad och bromsad av Lillen på Magnum racing. Maxeffekt 256hk vid 7100rpm och vrid 280nm vid 6200rpm.

Planer:
*Bygga en ny motor i vinter med en Autorotor kompressor modell 422. Målet är att nå upp till 500hk men allt över 400hk är godkänt i första skedet iaf... Då siktar jag absolut inte på att bygga en toppig maskin med turbokarkaraktär utan förhoppnigarna är att det ska bli en maskin med bra gassvar och ett brett register utan lagg.
*Montera bur eller båge. Osäker på vilken modell/tillverkare, kraven är att baksätet ska gå att använda samt att man slipper svetsa in buren.
*

_________________
Jonas Edling
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



om jag inte minns alldeles galet var jag också spekulant på bilen, men du hann före...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Haha, nu kom jag på hur man laddar upp bilder så nu får ni några dåliga bilder att klanka ner på











Ligger och väntar... Verdistakar och Wössnerkolvar borde väl hålla...


Kanske inte helt optimalt ur prestandasynpunkt men det är kul med musik också...

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Sörpan skrev:
om jag inte minns alldeles galet var jag också spekulant på bilen, men du hann före...


ok det var mer än vad jag visste... Köpte bilen ifrån Småland.

_________________
Jonas Edling
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



M3Jonas skrev:
Sörpan skrev:
om jag inte minns alldeles galet var jag också spekulant på bilen, men du hann före...


ok det var mer än vad jag visste... Köpte bilen ifrån Småland.


Japp, Fredrik hette väl förre ägaren. Hade en ganska intensiv mailkontakt med honom under några veckor, tyvärr var det mitt i vintern så jag hade ingen möjlighet att köpa den då...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Vad är det för tändsystem (eftersom fördelaren inte sitter där) ?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Frazze skrev:
Vad är det för tändsystem (eftersom fördelaren inte sitter där) ?
M3Jonas skrev:
*DTA sprut med borttagen luftmängdmätare.
www.dtafast.co.uk Eller tänkte du själva tändspolarna?

M3Jonas skrev:
*omslipade DR Shrick kammar från Köhler Racing på 284 resp 276 grader och 11,2 resp 11,5 mm lyft.
Detta är Dr Schrick fabriksvärden. Utveckla gärna lite.

Glömde. Kul bil och projekt. thumbs up

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Frazze skrev:
Vad är det för tändsystem (eftersom fördelaren inte sitter där) ?
M3Jonas skrev:
*DTA sprut med borttagen luftmängdmätare.
www.dtafast.co.uk Eller tänkte du själva tändspolarna?

M3Jonas skrev:
*omslipade DR Shrick kammar från Köhler Racing på 284 resp 276 grader och 11,2 resp 11,5 mm lyft.
Detta är Dr Schrick fabriksvärden. Utveckla gärna lite.

Glömde. Kul bil och projekt. thumbs up


Det stämmer att det är DTA sprut och tändsystem. Spolen kommer från GM har jag för mig...

Grejjen med kammarna var som så att när jag köpte bilen satt det första stegets trimkammar från Dr Schrick i maskinen. I samband med att jag gjorde i ordning resten av maskinen tyckte vi att kammarna var lite väl snälls så då slipade Köhler om dem till steget värre.

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Började riva lite i en topp som ska bli till nästa motor. Tanken är att bara riktplana och mirafräsa lite nya säten. Blir väl iofs en liten inmatchning av spjällhus och grenrör när man ändå håller på.
Topparna ser rätt bra ut redan i originalskick.

_________________
Jonas Edling
Citera
Rogge
STENUNGSUND
Här sen Jan 2004
Inlägg: 243



Kanon fin bil thumbs up

_________________
Roger Thellbro "JRT"

Team Nordic Racing
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Glömde att ladda upp bilderna igår...






_________________
Jonas Edling
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Nice bil, snyggt jobbat och lycka till med vidareutvecklingen!

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Var och inhandlade lite roliga prylar idag...






_________________
Jonas Edling
Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004
Inlägg: 49



[quote="M3Jonas"]Var och inhandlade lite roliga prylar idag...



[quote]

Nog må jag vara dumihuvvet men vad eh detta????

_________________
Lars Wennberg
-----------------
Audi S4 -92 (bruksbil)
Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Lars Wennberg skrev:
M3Jonas skrev:
Var och inhandlade lite roliga prylar idag...

*bild*



Nog må jag vara dumihuvvet men vad eh detta????


det är en kompressor.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Tusan alltså!!! Riktigt schysst bil thumbs up
Lycka till med vidare utvecklingen!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Sakta men säkert så händer det prylar.
Stog och slipade blocket blankt invändigt häromkvällen.
Borde hjälpa till att få ner oljan där den gör nytta, dvs i tråget och vid oljepumpen istället för på väggarna.

Fick även tag på en ny topplockspackning från Cometics. 3 skivig stållamellpackning borde funka fint.
Snart dags för borrning av blocket.
Veven var jag och lämnade för balansering i veckan.
En tjusig gördel kommer även hamna mellan tråget och blocket för ökad styrka.






_________________
Jonas Edling
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Imponerande mekning Jonas! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



varför har jag inte körkot och en BMW M3 för -90...den snyggaste BMW endligt mig

_________________
Björn Hansson
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Mkt intressant läsning!

otroligt läcker är den också! thumbs up

_________________
Pontus Bergström
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M3Jonas skrev:



Banan är gott. Men vad har du köpt eller tillverkat gördeln?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad!
1, 2, 3 ... 56, 57, 58   >>
114 besök senaste veckan (189229 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande