Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 *SÅLD*
1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (15710 totalt)
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Efter ett år helt utan entusiastbil så lade jag vantarna på en transaxelvagn. Den skall naturligtvis användas till bankörning!
Eftersom min förra (och första) banbil, en Golf GTi 16v -86, var framhjulsdriven så blir detta första bakhjulsdrivna bilen som jag kör bana med. Jag kommer därför till att börja med ta det lugnt, så ser ni en svart 944 med LGF-skylt så kan ni ju vinka...

Modifieringar
LEDA justerbara coilovers runt om med 100N/mm fram och 130N/mm bak. Torsionsstavarna borttagna.
Justerbara övre fjäderbensinfästningar fram (Camber/Caster).
Glasfiberhuv.
Sidorutor i lexan.
Inredningen är rensad och bur monterad.
Sparco Corsa stol och Sparco ratt i mocka.
Stålomspunna bromsslangar.
Vikt med tom tank och utan passagerarstol är ca 1065 kg.

Motorn är orginal med ynka 163 hk och 210 Nm men eftersom väghållningen är viktigare än motorstyrkan i min värld så ska den nog räcka ett tag för mig.

Målsättning
Golfen som jag hade var nästan helt orginal men rullade på smala slicks. Eftersom jag tog mig runt Kinnekulle på 1.05,6 med den så är målsättningen att vara snabbare med 944:an på r-däck.

Vi ses på banan!











Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Där satt den thumbs up ! Ser ut att vara en mycket trevlig banbil !!!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vilken klockren bil!!! thumbs up
Å detta uttalande från 318is-maffian!!!

och du, om du åkte de tiderna med Golfen skulle jag sätta målet till en 1.03...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Grattis till nya bilen thumbs up, hoppas du inte saknar golfen för mycket

_________________
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



Grattis! Verkligen trevlig bil det där, speciellt årsmodell alá -83
Ser verkligen framemot att följa dina modefieringar, samt få tips om vad man
kan "kopiera"
Väl mött på banan!
/ Martin L

_________________
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul bil!

Första 9x4 jag sett med bortmonterad instrumentpanel.

Är den besiktningsbar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3993



Såg mycket trevlig ut! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8054



Jag hörde att du dragit lillebror från Sciroccoträsket till Porscheträsket....ajabaja!

Schysst kärra dock!
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Andreas

Välkommen i gänget!

Kul att fler från "stan" skaffar sig en riktig bil! Det skall bli spännande att få tampas med dig på banorna nästa år



Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Där satt den thumbs up ! Ser ut att vara en mycket trevlig banbil !!!


Tackar! Jo, efter en längre period präglad av mycket snack och lite verkstad så var jag ju mer eller mindre tvungen.
Även om jag inte höll mig framme för en åktur i S2:an så gör jag en nytt försök i sommar - Fast nu gäller det ju naturligtvis 968:an. Hoppas du inte har något emot det!


Andreas Lidström skrev:
Vilken klockren bil!!! thumbs up
Å detta uttalande från 318is-maffian!!!

och du, om du åkte de tiderna med Golfen skulle jag sätta målet till en 1.03...


Jag vågar nog inte sätta målet så lågt, främst av två anledningar. Dels rullade golfen på slicks som visserligen var smala men med bra grepp samt att jag nog hanterade golfen hyffsat vilket jag nog inte kommer ha lika lätt för i Porschen. Nä, 1.04,x får nog räcka...


razer skrev:
Grattis till nya bilen thumbs up, hoppas du inte saknar golfen för mycket


Jag måste erkänna att jag redan hittat en anledning att sakna den. Med min kortade styrväxel så var golfen som en gokart att styra och 944:an känns mer som en buss. Detta ska väl dock gå att råda bot på! Styrväxel med kortare utväxling: Ja tack!!
overall så är dock golfen chanslös.


Martin L skrev:
Grattis! Verkligen trevlig bil det där, speciellt årsmodell alá -83
Ser verkligen framemot att följa dina modefieringar, samt få tips om vad man
kan "kopiera"
Väl mött på banan!
/ Martin L


Tackar! Det kommer nog vara magert med modifieringar före första banåkarsäsongen men någonting hoppas jag kunna/hinna pilla lite på. Även om jag nog inte hinner deltaga på så många träffar nästa sommar så ser jag verkligen fram emot de få träffarna som jag hinner med! Vi lär ses!


Pär Hylander skrev:
Första 9x4 jag sett med bortmonterad instrumentpanel.

Är den besiktningsbar?


Den rullade för några månader sedan igenom besiktningen i nuvarande utförande med undantag för orginalbältet, vilket just nu ej är monterat.


Ragnar skrev:
Såg mycket trevlig ut! thumbs up


Tyckte jag också när jag såg annonsen...


SciroccOMats skrev:
Jag hörde att du dragit lillebror från Sciroccoträsket till Porscheträsket....ajabaja!

Schysst kärra dock!


Njae, jag drog inte direkt i honom. Han följer nog snarare efter...


Rikard Svensson skrev:
Andreas

Välkommen i gänget!

Kul att fler från "stan" skaffar sig en riktig bil! Det skall bli spännande att få tampas med dig på banorna nästa år


Tackar!
Jo, jag blir väl duktigt efter på rakorna men jag får väl försöka ge dig en match i kurvorna. Som sagt, ser verkligen fram emot nästa sommar!
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Ser väldigt fin ut Andreas thumbs up

Vad har du fäst axelremmarna i för något?

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Highway skrev:
Ser väldigt fin ut Andreas thumbs up

Vad har du fäst axelremmarna i för något?


Tack!

De är fästa i en tvärgående sträva, som kan beskådas nedan.

Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Tjusigt bygge. Många timmars skruvande och skrapande och slitande bakom den bilen der det ut som.
Anledningen att de flesta har kvar instrumentpanelan är nog att den väger i princip ingenting och bilen blir mycket trevligar innuti om den sitter kvar, lite fåfänga. Vi har tom kvar locket till handskfacket, bara av fåfänga.
Det ser ut som det sitter armaflex som vaddering till buren, samma som vi har. Helt värdelöst ur krocksäkerhetssynpunkt, fast bra om det börjar brinna. Armaflex brinner inte. En nackdel är att det går sönder mycket lätt, silvertejpad dörrsträva känner jag igen

Sätt i en växelspaksdamask! Det kommer att komma in en massa äcklig varm luft genom det hålet om du inte tätar!

Lite kommentarer på buren. Om du ska uppfylla GT så saknas det ett par stag.


Ett stag mellan bakre tvärsträvan och kardantunneln.

"Hjälmkrossarstaget" och ev. ytterligare ett sidostag i dörren.
Lite beroende på besiktningsman så kan de ev. behövs "toyotastaget" också. (inte inritat i bilden)

Har du redan vagnbok? om inte så kontakta din lokala besikningsman och hör med honom om buren så det inte blir några problem. Eftersom bilen kommer att va inreggad (antar jag) så kan du säkert få dispens. Lite broende på vilken serie du ska köra.

Var håller du hus? Garagebesök så att vi studera varandras åk?

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fanken Pontus.. Jag satt och smygläste denna tråden tidigare i dag och så bumpar du den nu

Riktigt trevlig bil du har där Andreas
Nu kan jag inte låta bli att påpeka att de bakre strävorna kanske inte blir godkända vid en vagnbokbesiktning. Vad jag har fått höra är att strävorna skall gå ner direkt till stötdämparfästena. Detta gäller dock inte Matterburarna som turbo Cup bilarna har. Men är den redan godkänd så då är det bara att gratulera. (Ursäkta att jag är så negativ ) Jag tror dock buren skyddar dig tillräckligt när du har skoj

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Mycket fin bil! Mer rensad än min... men 924an är ju lättare från början... samma stol som i min har du också såg jag. Sköna de där Sparco Corsa stolarna...

Vore kul om vi sågs på någon träff, tror våra bilar kan vara ganska jämnsnabba...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Tack för tipsen grabbar! De är mycket välkomna!

Tyvärr måste jag säga att skenet bedrar. Skulle bilen plockas ut på bana i nuvarande utförande så skulle den inte vara snabb. Den är tyvärr långt ifrån en "färdig" rejs/banbil.
Bortser man ifrån att den är rensad inuti, försedd med bur (som tydligen behöver kompletteras), glasfiberhuv, sidorutor i plast samt "sportiga" dämpare så är den i stort sett orginal. Exempelvis så är underredsmassan tyvärr kvar.
Motorn kommer att vara orörd men chassit ska uppdateras samt att en del lättning ska genomföras. Jag har med andra ord en del att göra och som heltidsstuderande, som samtidigt jobbar 70% så har man varken gott om tid eller pengar. Det blir ju inte heller bättre av att man har 13 mil till garaget.
Nog med snyftande!

Bilen skall alltså med lite tid och små ekonomiska medel, genom små löpande modifieringar under en längre period (några år) omvandlas till en rejs/banbil som presterar hyffsade varvtider.
Jag har förhoppningar om att när ekonomin och tiden infinner sig kunna ställa upp i PCSR klass 3. Tills dess är det banträffar m.m. som gäller.
Det lär inte bli något tävlande under 2005 så jag har inte bråttom med att skaffa vagnbok men jag är givetvis tacksam för tips om vad som kan behöva modifieras för att den ska godkännas. När det gäller PCSR så är de väl inte så hårda vad gäller buren så det kan väl knappast behöva ändras så mycket för att den ska vara ok att köra med i PCSR, eller?

Det där med växelspaksdamask har jag inte haft en tanke på. Tack! Bilen ska som du (Borg) gissade vara inreggad så att man kan köra banträffar med den.


---> Patand

Jag hoppas vi ses i sommar men jag tror inte jag har någon större chans att hänga på dig. Jag är en orutinerad chaufför samt har en (än sålänge) långsam bil. Men vi kör ju hursomhelst för skojs skull!
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Andreas Ingemarson skrev:
Jag hoppas vi ses i sommar men jag tror inte jag har någon större chans att hänga på dig. Jag är en orutinerad chaufför samt har en (än sålänge) långsam bil. Men vi kör ju hursomhelst för skojs skull!


Jag är inte speciellt rutinerad själv heller. Bilens prestanda vet jag ärligt talat inte så mycket om heller... köpte den ju 13/11 -04 så man har ju inte hunnit prova den på bana ännu. Men huvudsaken är ju att vi har roligt!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
---> Borg

Glömde ju skriva var jag håller till. Garaget ligger en bit utanför Lidköping. Som det är nu så är det dock inget att se. Med bilen händer det tyvärr ingenting just nu då jag inte har någon tid över för den nu. Om/när det börjar hända något så är du dock mycket välkommen! Var håller ni Red Devil inspärrad?
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Hade missat denna tråden. Får gratulera till inköpet, minns att du pratade om att du var intresserad att skaffa en 944 när vi var flaggvakter på SLC i Anderstorp.

_________________
/David Söderblom
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Andreas Ingemarson skrev:
---> Borg

Glömde ju skriva var jag håller till. Garaget ligger en bit utanför Lidköping. Som det är nu så är det dock inget att se. Med bilen händer det tyvärr ingenting just nu då jag inte har någon tid över för den nu. Om/när det börjar hända något så är du dock mycket välkommen! Var håller ni Red Devil inspärrad?


RedDevil är ju vi och vi är inte inspärrade. Däremot är bile ninspärrad i malmö. Kanske en aning långt att åka för en garageträff.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Andreas Ingemarson skrev:
---> Borg

Glömde ju skriva var jag håller till. Garaget ligger en bit utanför Lidköping. Som det är nu så är det dock inget att se. Med bilen händer det tyvärr ingenting just nu då jag inte har någon tid över för den nu. Om/när det börjar hända något så är du dock mycket välkommen! Var håller ni Red Devil inspärrad?


Jag har släkt i Lidköpingstrakten, lite grann därför jag körde där i sommras. Under 2005 hoppas jag att få köra igen på Kinnekulle med PCS. Jag hoppas vi ses och du får gärna köra ifrån mig

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 *SÅLD*
1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (15710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande