Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS2000 mk1 -75 | 1, 2, 3, 4 >> 12 besök idag (17511 totalt) |
För ett år sedan skulle jag absolut inte handlat som jag gjort idag. Jag får skylla på att jag har hängt för mycket på rejsa...
För någon månad sen kollade jag igenom lite bilder på min pappas gamla rally bilar och kollade upp om någon av dem fanns kvar. Då såg jag att en av dem faktiskt fortfarande var registrerad, en Ford Escort RS2000 från 1975 som min pappa köpte ny -74, fast den var avställt sedan -85. Jag kollade upp vem som ägde den och det var en kille i Trollhättan. Efter några veckor när vi var på väg hem från en SLC tävling på Anderstorp så erbjöd sig Westfield här på forumet att ringa då jag sa att jag inte vågade. Sagt och gjort, han ringde upp och bilen fanns kvar och skulle kunna tänkas att vara till salu med, visserligen i delar men det är ju inget hinder direkt. Jag ringde upp en vecka senare och frågade vad han kunde tänkas vilja ha för den. Han sa då att han skulle prata med en kompis där i Trollhättan som visste lite mer om vad det kunde tänkas vara värt. Conny som han hette ringde då upp idag och sa att han hade haft sin kompis där och kollat på grejerna. Han gav mig ett bud och jag antog det. Utan att ha sett grejerna eller vilket skick de är i. Men om jag inte skulle antagit det skulle jag ångra mig i efterhand, nu när jag hade chansen. För det vore ju faktiskt jätte kul att göra iordning den och köra med den, det skulle nog pappa gillat. Så nu är jag lycklig ägare till en bil som ännu bara är några gamla bilder i ett fotoalbum. Eller ägare är väll dumt att säga i och med att jag inte betalt den än, men vi har en muntlig överenskommelse i alla fall. Nu återstår bara det svåraste, att transportera den hem från Trollhättan. Det är två karosser och alla tillbehör utom en bakaxel som ska transporteras. Alla slags tips är välkomna! Lite bilder sen 70-talet https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12387&highlight=pappas+rallybilar _________________ Helena Lindin |
||
Grattis ! Måste vara roligt att ha en projektbil med sån personlig bakgrund.
Behöver du hjälp med lastning eller nåt annat på plats här i Trollhättan så hjälper jag till. /Mats _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Nej men va roligt, grattis så hemskt mycket!
Följde den tidigare fototråden med stort intresse, gamla Fordar är ju häftiga Lycka till med transporteringen och hoppas att skicket är någorlunda på vagnarna. _________________ Peter Karlsson |
||
Jag har börjat bli sentimental och sitter allt som oftast och scannar mina föräldrars gamla diabilder för att rädda dem från möglet, men att rädda en av farsans gamla bilar är ju både kultigare och roligare.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Kul!
Då kanske du skulle ta och lägga ett bud på denna manual / handbok http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2493396545&category=27377 _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||
Tack så mycket!
Det ska verkligen bli ett mycket roligt projekt att arbeta med. Samtidigt som det blir en stor utmaning, eftersom jag inte gjort något liknande innan. En sån där handbok är kanske just vad jag behöver, visserligen är det redan en rally bil men det kanske står något om hur man ska montera ihop den.... _________________ Helena Lindin |
||
Jo jag vet. men det är ju lite svårt.... Jag vet ju egentligen inte mer om bilen än någon annan här... men det kommer bilder så fort jag har fått hem den _________________ Helena Lindin |
||
Grattis! om du tycker att det går trögt och är jobbigt att meka kan du alltid tänka en tanke på Westfield som ringde det där telefonsamtalet...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Ja garaget måste röjas så att man kan få hem den och börja pilla med den, fast jag tror det blir lite tight att hinna med det innan snön lär ju ta ett par år eller nått.
Är det nån som vet hur man på ett lämpligt sätt transpoterar en bil i delar och en extra kaross? vilken typ av transportmedel man kan använda sig av och vart man hittar en sådan? Jag vet ju inte riktigt hur tunga grejorna är och hur man på bästa sätt kan lasta dem... _________________ Helena Lindin |
||
Helena, transport löser sig alltid. Kanske typ två släpvagnar till karosser, en skåpbil till grejjor och nåt att säkra karossen med så är den på väg! Finns säkert lite rejsa-folk som vill assistera...
Skoj att den är din nu! Bara att börja i ena kaross-änden och renovera! Kommer att gå kanonbra! Skynda dig att börja så vi andra får se den på banan snart! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Det var min tanke också. Budbil (?) och två bilsläp (ett till vardera kaross). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
OT Appappappapp! Får Mangan K säga sånna saker. Brukar mest höra att "Det finns inte plats". "Hur skulle man få hem den...det blir svårt..." Så försöker du här helt öppet lura en stackars oskylldig flicka på detta sättet. Tror nog det tagit skruv tillslut... Grattis till pallen föresten! /OT |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS2000 mk1 -75 | 1, 2, 3, 4 >> 12 besök idag (17511 totalt) |