Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 XSi EVO3-02
6197 besök totalt
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Kände mig manad att delge er min lilla bil.

Bil: Peugeot 206 XSi, vilket betyder 110 NA hästar i en 1,6 liters maskin. Motorn är ungefär samma som sitter i 106 GTi, vilket bådar gott för framtiden. Det finns diverse trim till den, om pengarna bara infinner sig...
Det som är fixat i motorn är att en fullflödesdämpare kommit på, sen sitter det ett öppet luftfilter på sedan innan. Blev nyligen bytt från JR till BMC F1. Jag tror det filtrerar bättre, men det har jag inga belägg för.

Chassi: Sänkfjädrar fram av märket Eibach, justerade torsionsstavar bak, Koni's Gula runt om. Har en teori om att fjädringsbalansen mellan fram och bakvagn är 'rubbad' iom mitt ingrepp med sänkfjädrar. För det känns som den understyr en hel del. Detta kan bero på däcken oxå, vilket ställer till det i mitt huvud, att kolla vilket som stämmer. Enklast lösning är att låna en uppsättning andra däck iofs...

Däck: Avon ZZ-1. Ett slitstarkt däck, men det känns rätt halt. Skall bytas. Intresserade kan väl PM'a...

Syfte: Bilen rullar som leksak, lite transport av mig själv och ibland andra, finbil, banbil, gatbil och vinterbil. Bana har det bara blivit några gånger, men det kommer fler, för det var grymt skoj. Vinterbil innebär salt och hala vägar, men även is på sjöar som är lärorikt och riktigt roligt. Hittills med vanliga vinterdäck dock.

Kommande:
oljekyl: Toppade oljetempen på gelleråsen, så oljekyl behövs. Har tre liggandes, trasiga. Ska kolla upp dom och kolla vart jag kan installera den på motorn.
Däck: Nya däck, inga bestämda än, men jag har ju hela vintern på mig.
Torsionsstavar: Lite grövre doningar, för bättre balans.
Stolar: Tror att bilen klarar mycket mer i kurvorna, det är inte motorn som sätter begränsningen, utan jag som kastas runt i bilen.
Motor: Extraktorgrenrör och annat avgassystem+ommappning
Bandäck: Hade vart trevligt...
Luft: Mer frisk luft till filtret, innebär att batteriet åker bak.

Sen kommer lite styling, men det är bara inredningen, alcantara är fint att ha. Det eller flocka. Får se...
Drömmar: Turbo. 4WD. Fördubbling av hk.

Anekdoter: Förlorade mot en Peugeot 206 XR, 1,4 liters maskin och 75 hk, i ett streetrejs mellan mig och en kompis. Han hade tre passagerare oxå. Min bil gick inte bra då. Har fixat till det(mer kall luft till filter och sotat ur motorn ordentligt).
Roligare anekdot är från Peugeotklubbens banträff på Gelleråsen i juni 2004. Då gick hon riktigt bra, bättre än några 205or och 206or, alla med mer krut under huven. Väghållning ger skillnad. Dock så blev jag frånkörd av kompis, med 205a, jobbigt, men konstigt nog gick hans bil riktigt bra där...

Grattis du har läst igenom min text, om du inte somnat, skriv nåt uppmuntrande

Bilder:
http://www.peugeot-sport-club.com/images/11820040801_180536.jpg
http://www.peugeot-sport-club.com/images/11820040801_175659.jpg
http://www.peugeot-sport-club.com/images/11820040402_145135.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v40/Fnatte/2004-09-1910-46-15.jpg

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



den kommer gå bra igen *den går bra nu... Oftare

kul att du äntligen hittat hit "på riktigt" baguetterna blir fler

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Niklas skrev:
den kommer gå bra igen *den går bra nu... Oftare

kul att du äntligen hittat hit "på riktigt" baguetterna blir fler

Mmm, din bil är lite störande... Men teoretiskt skulle jag inte ha någon chans mot 205 GTi, eller mot 206 GTi heller för den delen. Så du får leda ett tag till

Jag var lite rädd för rejsa ett tag, alla verkade så seriösa

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Niklas skrev:

kul att du äntligen hittat hit "på riktigt" baguetterna blir fler

Baguette Racing will rule Earth!!! Eller humm...

Välkomen hit Ludde!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



Uppmuntrande: Jag tror jag har provat din bil och konstaterat att den betedde sig bättre på vägen än alla andra 206:r jag provat. thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Det har varit tyst ett bra tag nu, jag träffade flicka förra sommaren, och det gick åt pengar för att åka och träffa henne... Så bilen fick inte sina leksaker, vilket till viss del var bra, för nu har det tett sig som så att jag uppfyllt en av drömmarna med bilen, nämligen överladdat den.

Jag och Niklas som skrev här ovan pratade under våren om olika alternativ till överladdning, ja alltså mellan kompressor och turbo. Var orolig för värmeutvecklingen som kom med turbo, och sen när jag tittade på kompressor, så blev jag rädd för allt som skulle göras...
Turbo blev det istället, Niklas peppade mig att ta tag i det, vi kollade på motorn och hur det skulle bli, så hade han en turbo från en 307 HDi, en KKK K03, liggandes som vi kunde använda. Sagt och gjort, jag började spara pengar och leta prylar, mätare, rör, bränslesystem och det ena och det andra...

Vi satte igång en fredag, var nästan klara på söndagen, men en deadline satte stopp för det, jag bogserade hem bilen på måndagen och plockade ihop den till original, efter att ha satt en skottplugg i tråget. Veckan efter så åkte jag till Niklas igen och vi plockade ihop allt. Provstart och det funkade! Dock så hade vi problem med oljerök... Turbon sitter så pass långt ner, att returen från turbon blir trycksatt, och oljan trycks ut ur lagrena. När vi kopplade på MF2-tillskottssprutet så fick vi det att lira riktigt bra, går inte snålt och fullt drag hela vägen till 4000 varv, sen blev det för mycket ladd. Men så sköt hon eld också, så jag var ändå nöjd trots begränsningen i hur jag kunde använda varvet.

oljeröken botades med en pump från Trendab, kostade guld... Men den gör jobbet och bilen funkar fint nu.

Har haft problem med bränsleslangen till extraspridaren som hoppat av och soppatorsk, samt en massa bräsnle i motorrummet. Men det verkar ha löst sig. En mindre slang som satt bättre på, fick tipset av en snubbe jag träffade kl 4 på morgonen vid OKQ8 Brommaplan

Det hela höll på att komma till sitt slut när bilen bara dog på motorvägen. visste inte vad det var, mätaren visade soppa i tanken, men motorn ville inte gå, lät som den inte fick tillräckligt med luft, och tänkte att pumpen sugit för mycket och turbon gått torrt och skurit. Visade sig senare att det var soppatorsk...
När jag stod och letade fel på motorvägen, så kom en polis fram och frågade om jag hade problem med bilen... Lite nervös vart man, men han sa inget om motorn, många vet ju inte hur motorn ser ut på Peugeoter
Allt gick bra och efter lite tillskott i tanken så funkade allt som det skulle igen.

Nog svammlat, här är bilderna!

Det här är mellanröret mellan grenrör och turbo. Inte vackert, men det funkar
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0729.jpg
Mitt Stand-alone bränslesystem, enkelt att använda och få rätt.
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0731.jpg
Jag behövde fler mätare...
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0734.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0735.jpg
Det här är ungefär som det ser ut nu.
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0737.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0738.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0739.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0740.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0742.jpg
oljeslang längre än bilen, går i en loop
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0741.jpg
Det är inte mycket kvar till marken... Fartgupp är LÄSKIGA! >
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0743.jpg
Nya 2" avgassystemet, låter mindre än original, men fullflödesdämpare...
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0744.jpg
Aktiva mätare
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0746.jpg

Han som hjälpte mig bygga allt.
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0745.jpg
och medans han tog bilder på sig själv, så jobbade jag... Arbetsfördelning...
http://img.photobucket.com/albums/v233/theblueberry/DSCN0736.jpg

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Blev ju riktigt fint! thumbs up

Ser fram emot att se den in action! Hoppas att du kommer till Francophilia?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Rash skrev:
Blev ju riktigt fint! thumbs up

Ser fram emot att se den in action! Hoppas att du kommer till Francophilia?

Tack
Tyvärr blir det ingen Francophilia för mig, har tajt om cash, samt så har jag tenta två dagar efter...
Kanske kan styra upp nåt iofs, nån annan kör och jag sitter och läser i bilen... Som om det skulle funka, men jag tänkte nog däremot komma på PSC kräftskiva helgen efter, beroende lite hur mitt liv ser ut efter tentorna...

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Liten uppdatering:
Jag behöver en ny turbo. Den som sitter på nu är från en Diesel och den lirar inte fullt ut med min motor... Så nu letar jag efter en turbo från en VAG 1.8T, vilket är svårare än jag trodde...

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Uppdatering:
Bilen har rullat utan turbo under vintern, mest för besiktningens skull.

Ny turbo finns, en KKK K03S, från en Audi TT. Det har inhandlats en oljekyl, och mottagits en olje/vatten värmeväxlare från en 205GTi. Värmeväxlaren har tagits ner i storlek, mest för att slangarna var för stora i metallböjarna och att termoblocket inte behövdes. Det som behövs för att bygget ska göras rullbart igen är 2st M22 banjokopplingar, och en kompis som hjälper mig att svetsa. Jo, lite rör också, men det ska finnas på mekonomen hoppas jag.
T-korsen är till oljetrycksgivare och till matning av turbon.


Liten bild:


Lite kuriosa, obalans i turbonaxeln, från spån när man slipat upp wastegaten, är inte bra. Det gör elaka saker på lager

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 XSi EVO3-02
6197 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande