Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | << 1, 2, 3, ... 14, 15, 16 >> 21 besök idag (85845 totalt) |
|
||||
Kring 700 kg tror jag. orginalbilen väger ungefär det, fast nu har jag satt dit tyngre drivlina, men det har jag kompenserat med glasfiberfront, kolfiber instrumentpanel, kolfiberdörrar, tagit bort stötfångare och slängt ut värmepaketet och fläkten (dom fick inte platts) |
||||
Idag har jag gjort ett nytt luftintag till kylaren för att ena halvan av den gamla var helt förstörd, då var det lättare att rita av den hela halvan och kapa bort allt och göra en ny.
Har kapat till insläppet i en bit gippsskiva som jag hadde över sen jag gippsade garaget. Är kanske lite fusk att använda laser för att få det den rakt men det är betydligt enklare. Plastat omkring gippsskivan Klar. Där glasfibern är grön är vart jag har behövt lagt dit ny glasfiber för att den gammla var helt söndersprucken. Har även kapat upp luftutsläpp från motor rummet, med tanke på att all luft ska gå ut där och inte under bilen så tyckte jag att det var lika bra att göra dom ganska stora. Tack till er som var med och kom med tipps till vart jag skulle sätta dom. Jag börjar lässna på glasfiber nu.... |
||||
Börjar få till fronten nu och har satt dit luftinsläpp till bromsarna, igentligen skulle jag vilja ha dom lite längre in mot mitten men dom fick inte platts där pga. intercoolern.
Gjutit av en biltema bas-port. |
||||
Mer än så har hann jag inte den här gången. Men till nästa gång så borde garaget vara helt klar byggt, kevlaren till dörrarna har kommit och förhoppningsvis delarna jag har beställt som verkar vara försvunna någon stans mellan Summit och mig ha kommit till rätta.
Bilen ska sänkas lite det är därför som skärmkanterna är lite fel emot hjulen. |
||||
Jag måste stämma in i kören! Den blir ju verkligen något utöver det vanliga!
Jag kan inte påstå att jag är speciellt bevandrad inom bilar som denna. Finns det något liknande som rullar i Sverige? Det kanske är en självklarhet, men jag har aldrig, vad jag vet, varit i kontakt med något liknande. Eller har jag det _________________ /Anton Lillsund |
||||
Känns alltid kul att folk tycker om vad man håller på med.
Är ganska säker på att det inte finns något liknande i Sverige. Enligt farssan så tycker dom flesta i Sprite klubben att det ska vara helt orginal, så jag skulle väll bli ihjäl slagen ifall jag kom med bilen på någon av deras träffar Men i USA finns det några ganska ordentligt ombyggda Spritar. Här är ett register över ombyggda Austin Healeys http://www.ntahc.org/modifiedhealeys Jag ska lägga till min sen när jag väl är klar med den. |
||||
Spriten är väl ingen direkt dussinbil, men det finns en och annan i landet.
Normalt sitter framljusen placerade mer mitt på motorhuven, det är kanske därför du inte känner igen den? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Lägger ut en bild på mammas orginal Sprite. Så syns det hur lysena igenligen sitter.
|
||||
Personligen tycker jag att den översta http://www.geocities.com/MotorCity/D
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Nu är det nästan julafton här! Synd bara att att det är jag som behövde betala jultomten (summit)
För nu har äntligen alla slangkopplingarna kommit! |
||||
Nä, det är till bränsle systemet. Har inte torrsump på bilen, skulle gärna haft det om jag hadde fått platts och råd med ett. Det gick på 121 dollar, sen var vi 4 st som delada på frakten så det så det blev totalt 1013 kr för mig. Då är det inte värt att snåla med att använda slangklammor + det ser snyggare ut och jag vet att det ska hålla. |
||||
Har börjat med elsystemet till Megasquirt & EDIS nu.
Tänkte jag skulle prova att koppla in allt och provköra det på skrivbordet så jag vet att allt fungerar som det ska. Sen ska jag korta kablarna när dom är på platts i bilen. Tänkte även använda en kontakt från en BMW som gör att jag kan lätt koppla isär elsystemet från motorn när jag ska lyfta i och ur den. |
||||
Nu är jag så gott som klar med elsystemet till insprutingen och tändingen. Kan inte göra mycket mer förens jag kan sätta ned det i bilen så jag vet hur långa kabler jag ska ha. Saknar justnu bara lamda sond och hallgivaren. Sen är det helt komplätt.
|
||||
Är klar med garaget nu!!!
Flyttade in Spriten i eftermiddags. Så nu ska jag sätta igång ordentligt med bilen. 2 bilder inne i nya garaget. Nu när allt står inlåst i ett larmat garage kan jag bjuda på 2 bilder på mina provisoriska garage som jag har haft under tiden. Carporten fick bli provisoriskt garage över sommaren och hösten, spikade dit en dörr och några SJ pallar på golvet. Hadde verkstan innuti en lastbils kontejner. Det var riktigt trångt och nästan omöjligt att hitta något, men det gick. Kunde ju inte sluta med Spriten bara för en brand. Ganska off topick.... Lägger ut några bilder på Hus/garage bygget också. Kan säga direkt att det var ingen som svetsade som gjorde att det brann, var antagligen en råtta som gnagde i sig en kabel på vinden. Gräver bort en gamma vägg som var för dålig + garaget blev en halvmeter längre. Armerat klart taket till garaget. Issolering till golv värmen, vi hadde över issolering fårn huset så vi la in golvvärme i garaget också. |
||||
Åååååh, jag vill också att mitt garage ska vara sådär ljus och fint....måste få klart med mer belysning och till sommaren får det bli målning av garagegolv.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Tackar!
Riktiga ljusrör gör ordentlig skillnad, fick en chock när jag gick in i garaget första gången. Var van med det gammla där bara varannat ljusrör fungerade och det var allment dammigt i koporna. Har slagit nytt rekord i dag med tid i garaget 14 timmar! Har inte varit så länge under tiden jag byggt Spriten. Ev kan jag ha varit längre under tiden jag byggde en sandloppa men jag är inte säker. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | << 1, 2, 3, ... 14, 15, 16 >> 21 besök idag (85845 totalt) |