Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare....
1, 2, 3 ... 53, 54, 55   >>
62 besök idag (141028 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare



Här är en bild på mitt nya projekt i blött tillstånd





Det är rätt mycket som ska göras om i vinter, chassi, krängninghämmare, en del bussningar, viss uppgradering och kylning av bromsar, race-stolar, förbättrad styrning, 15" alu med r-däck.

om tid och pengar räcker till blir det även en total urrensning och bur ( SBP-godkänd ) samt en ny diffklump med diffbroms och lite fördelaktigare utväxling......

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ska bli kul att följa utvecklingen!
Ett riktigt bra exemplar att utgå från, inte en massa skit att börja med utan pang på med det roliga direkt thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Ser ju dö fin ut ju thumbs up mer bilder å info om vad du tänkt göra

_________________
Jan Ekehage
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Ska bli kul att följa utvecklingen!
Ett riktigt bra exemplar att utgå från, inte en massa skit att börja med utan pang på med det roliga direkt thumbs up



Lite skit var det ju allt, men det vill jag bli av med fort så jag ska lämna bilen på GA:s på fredag, där ska bromsrör x 3 bytas, läckaget i oljetermostaten ( ? ) åtgärdas, samt det lilla droppandet från bensintanken ( påfyllnadsslangen ) tätas på ett eller annat sätt.

Sedan börjar det roliga, och det är väl inte helt osannolikt att du kanske tom. själv blir involverad i vissa ingrepp....?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Ser ju dö fin ut ju thumbs up mer bilder å info om vad du tänkt göra



Lägger upp lite bilder och info om nya projekt allt under tidens gång.

Det första att åtgärda blir nog chassit, är tänkt att det ska bli ett LEDA, väldigt ställbart och bra.....


_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Grymt vacker vagn! thumbs up

_________________
Pontus Bergström
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Hej!

Ja, ett det verkar vara ett riktigt lovande utgångsobjekt! thumbs up Den är verkligen otroligt fin! Av det lilla jag hann se den innan mörker och regn gjorde entré skulle jag nästan trott att den var fabriksny... Ska bli jätteskoj att se hur det utvecklas.

Lycka till!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Bistec skrev:

Det första att åtgärda blir nog chassit, är tänkt att det ska bli ett LEDA, väldigt ställbart och bra.....



Säg till när du har det hemma så kan jag komma förbi på ett garagebesök Skulle gärna vilja kika på ett sånt lite närmare

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Bistec skrev:

Det första att åtgärda blir nog chassit, är tänkt att det ska bli ett LEDA, väldigt ställbart och bra.....



Säg till när du har det hemma så kan jag komma förbi på ett garagebesök Skulle gärna vilja kika på ett sånt lite närmare



Skulle vara kul, bilen blir ju borta några dagar from fredag, men till nästa helg ska bilen vara hemma igen så då får du gärna komma förbi, kan dra iväg ett PM om när jag är hemma etc.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Asså de var Leda-kittet som jag ville kika närmre på

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Snygg!!! thumbs up
Har du möjlighet så tycker jag att du skall försöka göra så mycket som möjligt själv!
Tummen kommer så sakteliga att flytta sig utåt från mitten...
Man lär sig en massa om bilen, vet vad som händer med den, och har en gladare plånbok!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Helt rätt å köpa en så pass fin bil att börja med. Ångrar att jag försökte bygga budgetbygge på min e30 för nu har de spårat ut och karossen måste fixas iordning.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Spirou944t skrev:
Snygg!!! thumbs up
Har du möjlighet så tycker jag att du skall försöka göra så mycket som möjligt själv!
Tummen kommer så sakteliga att flytta sig utåt från mitten...
Man lär sig en massa om bilen, vet vad som händer med den, och har en gladare plånbok!!



Det är det som är tanken......och jag hoppas lära mig en hel del på vägen !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trevligt!

En skoj bil att köra med!!

Ska följa utvecklingen med stort intresse! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Lite bilder från mitt garage:

Inget baksäte kvar....



Inga framsäten kvar....



Rensat bagage....



Garagebild....



Framsäten som redan är sålda, har dock inte blivit hämtade eller betalda ännu....




Två Sparco Rev är beställda, liksom ställbara skenor och ett Sabelt 4-punktsbälte till förarsidan.

En sak som jag inte är riktigt på det klara med är hur man brukar göra med diverse kablage och slangar etc, bur ska ju in, sedan har jag väl tänkt att måla det mesta grått i bilen, men som sagt vad ska jag göra med allt kablage etc då, bara låta vara och typ måla lite runt omkring eller !?

Sedan vet jag inte riktigt hur mycket av inredningen som ska ut, klädsel i tak, klädsel på sidorna bak, framdörrarnas innersidor etc........, ska man spara en del kanske !?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Tja, så här resonerade jag: (på S2an då)
Jag är inte Stig Blomqvist's okända son (såvitt jag vet ) och inte lever jag på det här heller-så för att säga det kort:jag är i sanningens namn inte speciellt mycket snabbare även om bilen väger sju kg mindre...och dessutom-jag kan alltid skylla på att bilen är för tung/taskigt balanserad med all ljudisolering
Jag tog bort golvmattan, rensade så mycket ljudisolerande/brännbart matreal jag hittade (och det var både lättantändligt och mycket-undermattan ) Sen lade jag tillbaka mattan igen, för att slippa det värsta av burkigheten när man kör någon annanstans än på banan. Mattan vägde fem kg-det har jag råd med, i synnerhet som den ligger lågt. Innertak och dörrsidor är kvar, innertak kommer att förbli kvar-dörrsidor....tja, än sitter dom där iaf.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Så hade jag också resonerat. Det är nog bra med någon form av komfort om man ska åka långt till någon träff och så måste man ju ha något kvar att ta bort när man vill utveckla bilen

Fast, om du ska i med en bur så måste det ju ur så att det går att svetsa utan att paja eller elda upp inredningen förstås, och det ska du väl...

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Många kloka tips.

Men ska man ha en "riktig" bur i en dag, för att tävla med, så ska takluckekasetten ur först så man får bort den vikten samt att man får upp huvudbågen nga cm till...och det är inte så dumt om olyckan skulle vara där. Så jag skulle nog säga att om du bara sätter i en enklare båge nu så låt innertaket sitta.
Den dagen du ska rejsa med bilen är det mer än så som ska bort.

För att frugan, och du, inte ska bli allt för lomhörda kan man klä in plåten bakom stolarna med tex "högtalarmatta". thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Den buren som ska i är en sådan som går att besiktiga bilen hos SBP med, så länge man har bilen inreggad för gatbruk ska ju den buren även funka att tävla med vad jag förstått !?


Angående takluckan då, bort med den och dit med någon liten plåtlucka istället då, eller vadå ??

( Hmmmm, det där får vi titta närmare på Andreas.... )

Har idag avlägsnat asfaltsmattan under baksätet ( jädra pill alltså... ) och monterat bort mittkonsollen och det sista av stereon.

Lite konfunderad över hur man får bort instegslisterna vid trösklarna, de måste ju bort för att man ska kunna avlägsna mattan....

Har även lite huvudbry angående hur mycket av klädsel och inredning man vågar ta bort, verkar ju som att så mycket sitter sammanfogat, tex de lister som håller rutorna på plats, de verkar ju även hålla tex. takklädseln på plats, vad händer liksom då när man sliter bort klädseln, kanske hänger rutorna på trekvarten etc.....!?

I övrigt kan jag väl bara säga till de som inte hajat det, komforten har ingen prio överhuvudtaget, finns väl tex. öronproppar......

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rutorna kommer inte falla ur. (Dom ska nor tas ur iaf om man ska slipa och svetsa i bilen...)

SBF/SBP bur skaaaa gå...men senaste given om det är att ingen kan hela frågan. Men det kommer garanterat lösa sig.

oki, du ska ta steget mao...

Då är det bara att riva. Innertaket får du ALDRIG ut helt...säger jag.

På instegslisterna är det "bara att dra".

Luckan tar man bort och rensar för att svetsa dit igen. Allternativt limmar man en kloakfiberbit där eller ngt annat lämpligt. Innerkassetten ryker med hjälp av vinkelslip...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Angående att "ta steget" vet jag inte riktigt vad du menar Andreas, det är ju inte frågan om att tävla nästa säsong precis, men som jag sagt tidigare vill ändå göra allt jag gör reglementsenligt så att man inte behöver göra om en massa grejer i framtiden om bilen skulle bli aktuell för tävling !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare....
1, 2, 3 ... 53, 54, 55   >>
62 besök idag (141028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande