Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
2004-09-25 Gelleråsen, SSK-finaler
5998 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Reflektioner från kön

Tar mig väl som debutant friheten att skriva lite om finalhelgen. De mer etablerade i serien befinner sig nog i Pit Stop Café eller något privat etablissemang i maskindepån just bu (ja, jag vet att klockan snart är två! )

Mina egna förehavanden har jag skrivit om här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=165007

Även om jag tyckte det var kul att köra så bidrar atmosfären och alla trevliga människor till jag jag siktar på nästa säsong i Fyndbörsen Cup.

Såg med glädje att Leif Blyberg tog hem det i år, är väl smått märkesbunden glädje samt att han har hjälpt PSC med att lyfta våra banträffar under året, men Leif är också en eldsjäl som har både körskicklighet och bil på topp.

Jag hade ju lite dålig "publikplats" från början, men efter undefär halva loppet fick jag ganska bra koll på ställningen, även om den mesta koncentrationen ägnades åt att åka bil (bästa varvtid om 1:30.7 är "åka", nästa år hoppas jag kunna "köra" ).

Nåväl, min första start nånsin gick långsammare än jag trott och "kö-ryckigheten" från vilken trafik-infarkt som helst kändes igen.

Sen hände väl inte så mycket på ett tag innan den slutsegrande märkeskollegan närmade sig i backspegeln (ofta använt instrument under helgen) i slutet av rakan. I stället för att ställa till dumheter så uppehöll jag kanske ettan och tvåan ett tag, med Reines "höll ditt spör" ringande i örona. Tydligen var jag inte tillräckligt långsam genom Trösen för att tillåta duon Blyberg-A. Kangro att köra åttor runt mig just där.

Mitt spår genom Essen blev slickat till inner-curbsen varvid Leif tydligen oroade sig för sin backspegel? Kangro fick ett av de många idealspåren ut ur Essen och jag tror inte jag rubbade ordningen.

Sen hände inget jag reflekterade över på ett tag. Jo, en sak i retrospektiv, blåflaggor såg jag ju i parti och minut och under rejset och varvningarna vilket är helt OK, jag hade ju sett upphinnande långt innan och planerat mitt nedriga nederlag redan, men under tidsträningen när jag hade närmsta bil 100 m bakom mig? Under tidsträning kan ju min ytterligt långsamma tid ha minst lika mycket betydelse för mig som för den upphinnande. Nåväl, under tidsträningen fick jag blåflagg nästan varje varv vid just Essen och det kanske ska vara så.

Alla mina depågrannar var mycket trevliga så jag höll lite koll på dem. Osbeck redde ut sitt debacle på första varvet innan jag hann fram och om jag minns rätt så varvade han mig alldeles för snabbt. En ofrivillig bakhjulsinställning dagen innan verkade kanske inte i osbecks favör och allt sammantaget så fick vi inte striden vi (med reservation för att jag personligen ville att Blyberg skulle vinna ) som vi ville ha med osbeck först och (nu blir jag biaserad igen) Blyberg kämpande sig upp till sämst trea, eller helst etta. Hade väl inte skadat med en enda lite skråma på finbilen under resan heller?

En händelse jag blev riktigt glad över under körningen var att min trevliga närmsta depågranne Kent Johansson passerade mig som femma!. Efter att (hoppas jag minns rätt nu) "Kerra" presenterat sig som den borne mittfältaren, så blev jag riktigt glad! Ännu gladare blev jag över att jag hakade på såpass bra genom Ejes och Hårnålen! Men sen verkar alla köra på lustgasen mitt i Depåböjen och erhålla en stark dödslängtan genast inför Trösen. Hejdå ses om ett varv!

En annan bekant jag släppte om var Fredrik Egeland, jag kommer ihåg situationen nu och jag hade utan tvekan styrt ut mer, eftersom jag hade asfalt kvar, om det hade varit i närheten av att vända dig, fick dock pressa mig in framför en efterföljande bil i utgången av Ejes. Ber om ursäkt för det, men jag behöver också asfalt fast jag är långsam. Utanför asfalten kommer jag nog aldrig att gå undan i normala fall.

Mina märkeskollegor såg jag en del av, Daubner främst genom att han valde ett långsamt spår ett tag och Blyberg genom att han varvade mig alldeles för fort (såg du inte "besättning i nöd"-signalen och den utslängda bogserlinan? ). Stoffe var tyvärr en av det fåtal som INTE varvade mig. Du kanske får EN chans till, men sen får det vara slut på den typen av händelser!

Jag lyckades inte hitta tempot men intrycken av helgen är:
-Jag har blivit väl omhändertagen som rookie.
-Det blev dyrt.
-Jag blev besviken över min egen körförmåga.
-Det var kul. Både körningen och miljön.
-Jag kommer igen (men det får gärna bli billigare)

Tack allihop för en skoj premiärhelg! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Trevlig läsning! och övning ger färdighet som alla vet.

Själv stod jag bredvid banan och hejjade fram lillebror i R5 Junior. Vi hade förutsättningarna klara för oss innan vi åkte till Karlskoga - 1:a eller 2:a i racet och han hade säkrat totalsegern. Kvalet resulterade i 3:e startposition efter att både Gustav Rantzow och Joakim Ahlberg slått till med snabba tider på sista varvet. I racet var det inga större problem. Markus gick upp till en andraplats i starten, han och Gustaw skiftade platser ett par gånger och till slut gick lillebror i mål som segrare - i både racet och cupen Lillebror satte även ett banrekord för klassen med tiden 1.26.103 thumbs up

Själv har jag aldrig varit så nervös i hela mitt liv. Det är för mig 100ggr så jobbigt att stå bredvid och titta som att köra själv. Men var såååå lättad när de passerade !!

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Får gratulera Markus! Kollade inte så mkt på R5 tyvärr, men de brukar vara mycket skoj att se på med täta race.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Ett tokjävlastort GRATTIS till lill-Nordenström! Seger i första året är verkligen imponerande!

GRATTIS! thumbs up

_________________
Mattias Widar
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Widar skrev:
Seger i första året är verkligen imponerande!

Nu så är det ju hans tredje säsong iofs...
Han var på G redan förra året men då ville inte bilen riktigt så mycket som han ville (bröt 4 av 9 race). Men jag är imponerad av hans koncentration.
Nu ska bilen gå ett mekanikerrace på Kullen (Pär, du ska inte åka detta med den röd-gule?) och sen är bilen till salu, därefter får se vad som händer framöver. Har en Clio ståendes hemma. Har även börjat kolla på 1600 tillsammans med STCC, ska undersöka möjligheterna där. Clion byggs iaf färdigt, och skall stå kvar ifall inget annat går i lås.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det blir lite spännande att se vad som händer med den nya 1600-klassen. Om den kan hålla sig relativt billig eller om det ballar ur med några storsatsare som blir överlägsna och de andra tappar intresset.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Norden skrev:
................Nu ska bilen gå ett mekanikerrace på Kullen (Pär, du ska inte åka detta med den röd-gule?) ..............
Det behövs helt klart fler varv med bilen i ryggen, så jag ska försöka ta mig ner. Men det är inte säkert att jag får ihop det.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Nordenström: Grattis! Hoppas att jag får se er i Clion nästa år, kan bli en kul klass tillsammans med lite go-kartförare och Kressin?!?

/Ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



kul läsning Pär

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



ted.brink skrev:
Nordenström: Grattis! Hoppas att jag får se er i Clion nästa år, kan bli en kul klass tillsammans med lite go-kartförare och Kressin?!?

/Ted

Tack detsamma!

Ja, vi får se hur det blir. Nya 1600-reglementet tillsammans med STCC är intressant då det innebär mer publicitet. Men Clion skall iaf byggas färdigt som sagt, och om inget annat går i lås skall vi försöka ge dig lite motstånd i Clio

Vad har ni för planer? Fortsättning i SSK och Clio/R5?

Ses i Stockholm i November!

_________________
Mattias Nordenström
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Norden: Som det ser ut nu så blir det som i år men man vet aldrig.. Jag ska i alla fall köra Clio...
Det verkar ju bli några startande i R5 nästa år också faktiskt...

/Ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216



Hur är det med vinterdepressionerna. Kanske att lite racebilder från SSK-finalen kan minska abstinensen, och inspirera till några timmar till i garaget.

Första bilden på Formel Ford tycker jag är en av de bästa racebilder jag sett.
Foto: Samer Al Khalili - Sam Photo








































_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Mycket trevliga bilder.. kan knappt få nog av dem..

/ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Alla bilder är ju bra, märks att Samer jobbar med detta.

Sista bilden var också utöver det vanliga!!!!!! thumbs up

Men jag får väl fortsätta att ägna mig åt vinterdepressionen eftersom jag inte kom med. Men jag får väl se till att hålla mig bättre framme i fokus nästa år å andra sidan! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
.Tobbe.
Eslöv
Här sen Dec 2004
Inlägg: 15



Alltid roligt med bilder.

_________________
Tobias Brink
Citera
Allmänt banåkaforum
2004-09-25 Gelleråsen, SSK-finaler
5998 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande