Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -90
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8056 totalt)
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Nu när man har gjort riktig "ban-debut" med Miatan så kanske det är dax att lägga in den här

Förändringar gjorda fram till dax-läget:

* Gula konis runt om
* FM Fjädrar runt om
* Nya bakskivor
* Nya belägg runt om
* Competitions Cars HardDog båge kopia
* Ingen ljudisolering/mattor bakom stolarna

Förändringar som kommer innan nästa ringen resa (hoppas jag)

* PFC 97 belägg fram
* Ny skivor fram, slitsade
* Nya stolar
* 6-punkts bälte
* Mer lättning
* Tändningsjustering
* Bättre avgassystem
* Bättre luftfilter


Som min prioritering hittils har sett ut så är den så här:

* Väghållning
* Bromsar
* Effekt

Känns som om det är rätt väg att gå

en BTG-tid på 11.17 med "bara" 29 varv bakom ryggen tycker jag är helt okej då jag inte gasade 100% någon gång, snarare max 5500-6000rpm nu när jag var nere

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Blev det några problem med bromsarna på ringen, med tanke på att du vill byta skivor?

Jag har bara kört på svenska banor och där har jag aldrig haft något problem med bromsarna. Jag kör med originalskivor runt om och Hawk-belägg fram. Men det är väl lite mer inbromsningar från högre farter där nere kan jag tänka mig.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Välkommen Fredrik!
Jag är också lite nyfiken på om du upplever att bromsarna inte räcker till på ringen - och varför du inte lät den stackars motorn andas fritt på trivselvarvtalen 6500-7300

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Citat:
Jag är också lite nyfiken på om du upplever att bromsarna inte räcker till på ringen

Citat:
Blev det några problem med bromsarna på ringen, med tanke på att du vill byta skivor?


Jag upplevde en viss fading i de branta nedförsbackarna från Metzgefeld till Breidscheid vilket inte kändes så kul när det finns en väldigt hård betongvägg vid Breidscheid.

Skulle vilja ha mer "sug" eller bett i bromsarna än vad jag har idag, det jag har idag är ju standard, standard, standard...

Så nya slitsade skivor, bättre belägg och bättre bromsvätska står väldigt höght på önskelistan

Citat:
och varför du inte lät den stackars motorn andas fritt på trivselvarvtalen 6500-7300


kändes inte riktigt som om det behövdes... Viktigare att lära sig de rätta linjerna än att varva ur motorn

Dock fick den varva ur på trean och nästan på fyran uppför den låååååååååååååååååååååååååååååånga backen vid kesselchen... Gjorde misstaget att lägga i fyran precis efter att jag hade gått igenom bergwerk, vilket resulterade i att bilen kom upp i max 110 på sträckan därefter, den sträckan har aldrig varit så lång tidigare

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Förslag till ordning:

1) byt bromsvätska
2) byt till hårdare belägg
3) (om du tror att det tillför något:) byt till slitsade skivor

Den utan tvekan största bromsförbättringen jag gjort hittills är bytet från gatdäck till R-däck.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:

* Gula konis runt om
* FM Fjädrar runt om
* Nya bakskivor
* Nya belägg runt om
* Competitions Cars HardDog båge kopia
* Ingen ljudisolering/mattor bakom stolarna


Välkommen!

Vad är nya belägg, vad det OEM Mazda belägg, och isf vilka skivor kör du då? Jag körde original belägg utan problem i fem år, dock har jag vid ett tillfälle då jag precis köpt bilen -99 råkat ut för bromsvätskekokning på Gelleråsen som är stygg mot bromsar. Efter (regelbundna) byten av vätska har det funkat kanon. Troligen klarar du dig som Dennis skriver bättre med byte till R-däck - dvs du behöver inte bromsa så mycket för du har väghållning istället...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Citat:
1) byt bromsvätska
2) byt till hårdare belägg
3) (om du tror att det tillför något:) byt till slitsade skivor
Den utan tvekan största bromsförbättringen jag gjort hittills är bytet från gatdäck till R-däck.


1 och 2 är ju redan planerat och när det gäller 3an så behöver jag ändå byta framskivor då de inte ser alltför fina ut, och då tänkte jag att jag lika väl kunde lämna in dom till Rolle här på rejsa så han får slitsa dom

Citat:
Vad är nya belägg, vad det OEM Mazda belägg, och isf vilka skivor kör du då?


Beläggen fram blev Mazda OEM dom där bak bidde dom som mekonomen har, tror dom heter "Dom"
Skivor bak, mekonomens Brembo skivor, fram äldre orginal skivor...

R-däck står oxo på önskelistan, det gäller bara att hitta pengar till allting oxo...

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Trevligt, fortfarande Miata! Motorgrottan saknar dig ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Citat:
Trevligt, fortfarande Miata! Motorgrottan saknar dig ;-)


Är faktiskt med där fortfarande men bara på digest varianten, kanske dax att börja läsa den vanliga versionen igen så man får ta del i skitsnacket

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
ojoj.... nästan två år sen jag uppdaterade här, men det är väl helt oki?
En del har hänt så här kommer en summering....

Under 2005 skedde följande:

* Främre skivorna byttes mot nya orginal skivor
* RedStuff belägg monterades runt om
* Förstärkningstag i bakvagnen sattes på (från 91 eller var det 92, var detta stag std.)
* Dom stora tunga 16" med 215/40-16 med däck av det högkvalitativa märket Tyfoon( ) byttes ut mot lätta 14" orginalfälgar med Toyo Proxes T1-R i den lite skumma dimensionen 195/55-14 (T1-R fanns inte i annan 14" dimension vad jag kunde hitta.

RedStuff beläggen fungerar riktigt kanonbra även på banåka... Körde en eller var det två gånger på Sviestad med dom, varav en gång i regn.... Enda nackdelen jag kan komma på är att det dammar nåt förskräckligt, så fälgarna är mer åt det mörk mörk gråa hållet efter två/tre 15 min pass.. Men, men... Så länge det biter bra till den trotsallt låga kostnaden får det vara värt lite fälgtvätt thumbs up

Den största förändring dock 2005 gjordes inte på bilen utan på föraren....
Alla tre stegen på DrivingEvents Formula school passerades och ett fint plastkort från SBF kunde hämtas ut med möjligheten att tävla i Formel bil, Go-kart och banracing

Efter det var klart så på något sätt så föll devisen "Mycket vill ha mer" in... Så redan 2 veckor efter kursen var vi (jag och tjejen, hon tog oxo licensen thumbs up ) nere på Sviestad igen, denna gång för att köra ett 8h långlopp i MSLS med DrivingEvents S40. Det var en upplevelse, så många bilar på en sån smal bana Körde en till tävling med deras bil, sen bytte vi och började köra en mycket trevlig Golf mk1 som tyvärr hade en del driftsproblem, men den var snabbare och roligare än S40 så jag gnällde inte för mycket

Två bilder från Malmby:





Uppdatering för 2006 kommer lite senare

Mvh Fredde

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
2006..... Vad säger man....

Planerna i vintras var:

* Byte av Kamrem och Vattenpump
* Byta alla vätskor i bilen
* Montera klart bågen

Tankegångarna som ledde till betydligt mycket mer än listan ovan:
"Hmm... Kamremsbyte... Då måste ju en massa saker bort... Ahh, just det... Bilen gick ju lite varm på bankörningarna förra året... Kanske ska lyfta toppen och iallafall kolla att packningen är hel.... Hmm.. Toppen av.... Då kanske man skulle renovera den, bilen har ju ändå gått 20000+ mil nu.. Hmmm... Mira-frästa säten/ventiler och lile planing skulle ju inte heller skada"

Toppen av:


Efter renoveringen, riktig motorporr :


Det är nu strulet börjar... Missar att rengöra gängorna o blocket och att ha olja på topplocksbultarna thumbs down
Bultarna ska dras ca 80 Nm i tre steg... Drar första steget i spiralmönstret, drar andra steget och sen sista steget ( se hur bra det funkar så långt ), börjar dra sista bulten, sista momentet, saknas bara det där lilla lilla extra för att höra klicket från momentnyckel... Istället för klick, kommer ett *pang* och inte från nyckeln utan från blocket.... tar omtag med nyckel och bulten går bara runt, runt... suck... inte sant.... skruvar ur bulten igen och, hoppsan... två varv gänga från blocket följde med thumbs down >

Ungefär här rann luften/inspirationen/Motivation och allt annat ur mig... Det här var i April... Nu, för två veckor sen så lyfte jag av toppen igen för att se hur det såg ut i blocket... Gängorna i blocket är inte mycket att hurra för Det intressanta i det hela är att jag letade reda på de gamla bultarna och vid närmare granskning så visade det sig att de jag hade köpt på en stor reservdelsfirma här i sthlm var 1 cm för korta(!!!!!!!) Som tur är har dom faktiskt tagit på sig att stå för de extra utgifterna jag har fått pga det här problemet. thumbs up thumbs up Så nu har jag iallafall köpt nya bultar och ny packning... Och jakten efter en helicoil sats har startat
Kanske hinner köra lite i år iallafall.

Bågen färdig monterad:


Inte världens fräschaste bussningar:


Bäst att byta ut dom:


Så där ja.... Då var tråden ikapp verkligheten då

Mvh Fredde

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Tjena!

Köpte du nya bärarmar eller bytte du bussningarna?? Var köpte du i så fall bussningar?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Halloj!

Slipa och målade bärarmarna och köpte PolyBush bussningar från mx5parts. Köpte bussningssatser för framvagn och kränghämmare... Bakvagnen får bli nästa år

Mvh Fredde

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



hOpeless skrev:
Halloj!

Slipa och målade bärarmarna och köpte PolyBush bussningar från mx5parts. Köpte bussningssatser för framvagn och kränghämmare... Bakvagnen får bli nästa år

Mvh Fredde


Aha ungefär samma process som jag funderar på att genomföra i höst alltså

Fast jag funderar på att köra "fattigmansblästern" istället för slipning - http://school.chem.umu.se/Experiment/17

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
miataninja skrev:

Aha ungefär samma process som jag funderar på att genomföra i höst alltså

Fast jag funderar på att köra "fattigmansblästern" istället för slipning - http://school.chem.umu.se/Experiment/17


Skulle nog rekomendera det Tog en stund att få det snyggt med stålborste etc
Däremot var det ett helsike att få bort de gamla bussningarna utan att ha en press tillgänglig.

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Uppdatering INFÖR (hoppas att det inte ska gå ett år till innan bilen rullar) 2007.

I höstas så ringde jag runt bland massor av firmor för att fixa gängpajjet i blocket, fick tipset att se om det gick att dra förbi de trasiggängorna som ändå var i början av hålet. Provade och mycket riktigt så gick det att dra åt bulten till 80 Nm, så då var ju toppen på iallafall

Nästa problem kom när jag hade satt på allting på motorn för att kunna provstarta. I med kylvätska i kylaren.... Hmmm... vad är det som låter "dripp dropp" under bilen?!?!?

Hmm.... Varför kommer det vätska vid insuget?!?!

Ungefär där försvann motivationen igen och lite senare så flyttade vi även så jag blev av med garaget

Efter att ha meckat brukshäck hela helgen bestämde jag mig för att ta itu med Miatan. Ut och skruva av insuget med toppen kvar på (inte lätt.... mycket pilligt)... Hmmm... varför sitter packningen åt det här hållet, den ska ju sitta åt andra hållet... suck.... jaja... Tur att jag hade en ny liggandes...
Dit med nya packningen och dra åt insuget igen... På med startkablarna... Jobba upp oljetryck utan tändkablarna i.... Vrida om det sista på motorn... WOW den startade och gick så fint.... thumbs up

Var ju tvungen att köra några meter i p-huset trots att det inte sitter någon krängare på fram.... Underbart.... Har inte kört bilen på 1.5 år

Nu återstår krängaren, lite plast under bilen, fixa så bältena rullar tillbaka... Montera den gamla stolen från race-miatan.

och ja just det... besiktning var det visst oxo

Mvh Fredde

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Skönt att du fick rätt på motorn... kunde blivit mycket jobbigare annars thumbs up Särskilt skönt när du har en nyrenoverad topp - den såg porrig ut!

Själv har jag köpt Polybush-bussningarna och börjat blästra mina bärarmar... Motorn har jag inte gett mig på (än) men kamremmen ska nog bytas innan jag börjar köra, min har också gått nästan 20000 mil...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Citat:
Skönt att du fick rätt på motorn... kunde blivit mycket jobbigare annars Särskilt skönt när du har en nyrenoverad topp - den såg porrig ut!


Jo, den gjorde ju det Tyvärr inte lika porrig när det hänger en massa grejjer på den... men, men

Citat:
Själv har jag köpt Polybush-bussningarna och börjat blästra mina bärarmar... Motorn har jag inte gett mig på (än) men kamremmen ska nog bytas innan jag börjar köra, min har också gått nästan 20000 mil...


Akta dig... det var ju "bara" kamremmen jag skulle byta från början

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



[quote="hOpeless"]
Citat:

Citat:
kamremmen ska nog bytas innan jag börjar köra, min har också gått nästan 20000 mil...


Akta dig... det var ju "bara" kamremmen jag skulle byta från början


brorsan har hotat med att det ska kosta en massa pengar att fixa toppen.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Miataninja skrev:

brorsan har hotat med att det ska kosta en massa pengar att fixa toppen.


Snacka sej inte siiit nuu

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162



hOpeless skrev:
Uppdatering INFÖR (hoppas att det inte ska gå ett år till innan bilen rullar) 2007.

I höstas så ringde jag runt bland massor av firmor för att fixa gängpajjet i blocket, fick tipset att se om det gick att dra förbi de trasiggängorna som ändå var i början av hålet. Provade och mycket riktigt så gick det att dra åt bulten till 80 Nm, så då var ju toppen på iallafall

Nästa problem kom när jag hade satt på allting på motorn för att kunna provstarta. I med kylvätska i kylaren.... Hmmm... vad är det som låter "dripp dropp" under bilen?!?!?

Hmm.... Varför kommer det vätska vid insuget?!?!

Ungefär där försvann motivationen igen och lite senare så flyttade vi även så jag blev av med garaget

Efter att ha meckat brukshäck hela helgen bestämde jag mig för att ta itu med Miatan. Ut och skruva av insuget med toppen kvar på (inte lätt.... mycket pilligt)... Hmmm... varför sitter packningen åt det här hållet, den ska ju sitta åt andra hållet... suck.... jaja... Tur att jag hade en ny liggandes...
Dit med nya packningen och dra åt insuget igen... På med startkablarna... Jobba upp oljetryck utan tändkablarna i.... Vrida om det sista på motorn... WOW den startade och gick så fint.... thumbs up

Var ju tvungen att köra några meter i p-huset trots att det inte sitter någon krängare på fram.... Underbart.... Har inte kört bilen på 1.5 år

Nu återstår krängaren, lite plast under bilen, fixa så bältena rullar tillbaka... Montera den gamla stolen från race-miatan.

och ja just det... besiktning var det visst oxo

Mvh Fredde



Timpan säger bara grattis, då rullar riskokarn igen, HURRA!
Tänk, efter att ha åkt med i hardcore Fiestan ner till ringen kanske Miatan är till salu efteråt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -90
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande