Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi Urquattro -86
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (28351 totalt)
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50


Trådstartare
Hallå!

Tänkte presentera vårat lilla svängabygge:
Tanken är att få en rolig bil som går att svänga ordentligt med:
Audi Urquattro -86
Breddade skärmar i glasfiber.
Dörrar och huv i glasfiber.
Underredet rensat från underedsmassa och alla karosskarvar skall helsvetsas.
Momo "sittastadigtstolar"
Den digitala instrumenteringen urbytt mot omori, VDo och Apexi
Fjäderbenstornen höjda och förstärkta
Bur, den som finns idag skall förstärkas och kompletteras med mer rör ( vi kom fram till att det blir sådär 12meter till), bla fram till främre tornen.
Fjäderben: Audi A2 (Alu)
Dämpare och fjädrar är inget bestämt ännu, det kommer så småningom.

Motor:
Vev, vevstakar, topp, grenrör, insug och koppling: Audi S1
Kolvar från Cp-pistons
Turbo: Garrett GT 35/40BB
Styrsystem: Haltech E11

Eftersom Audi är kända för att placera motorn långt bak i bilen ,så skall vatten- och oljekylarna placeras i bagaget.

Rensningen har börjat


Kommentarer överflödiga


Kunde inte låta bli att provmontera lite...


Den fula ankungnen Detaljgissningsspecialitsterna kan ju alltid fundera på var den kommer från...



om nån har erfarenheter av att placera vattenkyl i bagaget, dela gärna med er hur man konstruerar det. Skall man ha en elpump som cirkulerar, expansionskärlet fram eller bak?

En snabb presentation av ett stort projekt.
Mer bilder och info finns på Irry.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1753



så grym den kommer bli.

farsan måste få en 50 års kris snart

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



hemskt trevligt med bredningen, gör verkligen bilen rättvisa thumbs up

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Känns som ett studiebesök framåt vintern, när abstinenserna börjar bli svåra, sitter högt upp på önskelistan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Några planer på att korta hjulbasen så det blir en S1 replika ? thumbs up

Annars så ser det ut till att bli ett kanon bygge thumbs up thumbs up thumbs up ... hur gör ni med drivlina ? plockas det delar från s2 mod eller ni kommer att bygga på ur quattro delarna ?

Sakall bli ett roligt bygge att följa

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2136




_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Japp precis thumbs up

En helt underbart fräck bil, specielt om man sätter den i ban sättning dvs stora hjul och låg markfrigång...Mmmmm

VILL HA!!!!!

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Hur fixar ni spårvidden med den breddningen? Jag har "viss kontakt" med ett bygge som jag tror har samma breddning och det är inte så lätt att få till hjul som fyller ut hjulhusen utan enorma spacers. Den snyggaste lösningen är förstås att man flyttar ut hela hjulställen...

Ballt bygge, hur som helst.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50


Trådstartare
Vi har inga planer på att korta bilen, en S1 har ju en helt annan kaross som är "lite" mindre rund i formerna om man säger så. Den är inte i mina ögon direkt snygg, bara fruktansvärt brutal . Den varianten vi kör med blir lite mjukare i formerna och sakerna råkade finnas till hands.
När det gäller spårvidden så står byggnation av rörbärarmar på schemat lite längre fram, det i kombination med moddade fjäderbenstorn kommer nog att gå att funka, dock är inte allt riktigt klar i dagsläget, det får komma efterhand. En av tankarna med breddningen är ju att få plats med lite bredare gummi, som sagt vi får återkomma när vi har några bra lösningar.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19



Att den kommer att breddas är i alla fall klart då andra bärarmar skall tillverkas - frågan är dock exakt hur de kommer att bli. Drivlinan kommer också att byggas om en del.
Det viktiga är att vi får en väghållning som fungerar ihop med de normalt framtunga dkw'na.
Nu måste vi försöka få tips och ideer på saker vad man ska göra/inte göra vid montering av kylarna i bagaget så tips, ideer och erfarenheter tages tacksamt emot.

Under tiden kommer (slitet) med att få bort underredsmassan att få fortlöpa... det är ju inget man blir klar med på en eftermiddag tyvärr

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50


Trådstartare
Efter att ha tittat på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13171
inafann sig lite inspiration

så nu är det lite lättare att komma åt

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



hett bygge!. .vad får man ge för en sån där vagga som ni satt upp bilen i?

MVH Viktor Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50


Trådstartare
bamazonen skrev:
hett bygge!. .vad får man ge för en sån där vagga som ni satt upp bilen i?

MVH Viktor Karlsson


Vaggan är egenhändigt hemsnickrad och kostade väl en dryg 5-hundring i material. För övrigt kan jag säga att den är värd varenda krona , nu har vi skrapat nästan halva undersidan, så snart kan svetsandet av alla skarvar börja. För övrigt kommer den hängas upp i vaggan igen när bränsle- och bromsledningarna skall dras.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19



Kan väl ta och visa lite mer som dykt upp på senare tid :


De väger 289g vilket är ca 40g mindre mot de andra Mahle-kolvarna

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
mrBoND
Bromölla
Här sen Apr 2004
Inlägg: 43



therealpinto skrev:
Hej

Hur fixar ni spårvidden med den breddningen? Jag har "viss kontakt" med ett bygge som jag tror har samma breddning och det är inte så lätt att få till hjul som fyller ut hjulhusen utan enorma spacers. Den snyggaste lösningen är förstås att man flyttar ut hela hjulställen...

Ballt bygge, hur som helst.

Gustaf


Med samma glasfiberbreddning, och med 265or på mina 10"are ser det ut så här:
http://www.sportquattro.nu/project/bond/temp/10tum.jpg

Jag är snarare orolig för att dom inte kommer att få plats...

_________________
Magnus "mrBOND" Bondesson
Glider: Audi Cabriolet -92
Gasar: Audi urquattro 20v -90
www.sportquattro.nu
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50


Trådstartare
Även den senaste veckan har det hänt lite i garaget:

Nu är undersidan nästan renskrapad och svetsandet av alla skarvar har börjat.


Tog en liten bild på ett par slangar som ligger och väntar på att få transportera vatten och olja till kylarna i bagaget.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Tyckte slangarna såg lite klena ut, sen såg jag tumstocken...

Keep up the good work!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
X3M

Här sen Jun 2003
Inlägg: 34



Kul att det börjar hände lite med bilen=) eller vad man nu ska kalla en hög med delar

Jag får komma upp och hjälpa er nån dag att svetsa lite =) *deit eie jue göööööt att svietsa* (uttals med grov skånsk accent)

_________________
Mvh Martin "X3M" Olsson
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19



Passade i helgen på att prova placeringen av stol eftersom den kommer flyttas tillbaka. Även ratten får visst flyttas bak för att passa.


_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

tacq skrev:
Passade i helgen på att prova placeringen av stol eftersom den kommer flyttas tillbaka. Även ratten får visst flyttas bak för att passa.


Var är håret??????

Blir det riktigt pedalställ också?
Eller träklossar på pedalerna

_________________
Daniel Steiner
Citera
Holman
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 65



hmm.. har för mig att SportQuattron (S1) har A-stolpe och halva taket från Audi 80 81-85...

_________________
Andreas Holmström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi Urquattro -86
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (28351 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande