Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -81 (såld)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6581 totalt)
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Tjena!

Har en sliten 924:a som inhandlades till billig peng utan kompression pga överhettning. Efter många om och men har jag bytt toppen och faktiskt fått igång den!


Statusen är att den funkar så pass att bilprovningen släppte igenom den men mycket mer än så är det nog inte.... Lacken är helt slut, instrumentpanelen är sprucken precis som sätena. Motorn går, växlarna trillar i och det är ungefär det!

Eftersom det skulle ta så mkt tid och pengar att få den "snygg" tänker jag istället fixa den och köra banträffar och liknande med den! Sen finns det några "likvärdiga" 924:or som behöver ytterligare en konkurrent


Bilder på skönheten kommer!

Det som måste fixas är ett krängningshämmarfäste fram som är kass.

Gå igenom bromsarna lite mer noggrant (beläggen och backarna är ok och ny bromsvätska finns i systemet)

Mer info kommer!

Väl mött alla!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ah! Trevligt! Önskar dig lycka till i fixandet! thumbs up Hoppas att du slipper rosten iaf?

Så du tycker att min 924 är ruffig? Du har rätt! Nån vänlig själ här beskrev längden på min AttGöra-lista med "ljusår"...

Jaja, hoppas vi ses på banan nästa sommar!

Mvh
Mangan, som vill se bilder!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
oj oj oj vad tid det tar...

På grund av studier och annat har det inte hänt speciellt mkt...

oken är renoverade och beläggen var typ nya sen innan.

Bilder kommer!

/Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



wee, ännu en räserbil av rang

Kul med en till som håller på, men självklart måste du langa upp lite bilder på skänheten

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Tjena!



Här kommer en liten smygtitt på räseråket....










...fler aptitretare kommer!

Notera fälgen...nyblästrad...på underbara åretruntdäck



Ha det gött!

/Gustav Hedelin

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Då har det pillats lite...


En ny bränslepump är beställd då den med största sannolikhet är boven i dramat vad gäller den ryckiga gången och utebliven toppeffekt.

Klonket i styrningen visade sig vara en led i styrstången som behövde bli spänd.

Halvkass bild...



Dessutom spändes lagerglappet vid ratten. Sammantaget känns bilen mycket bättre när det inte klonkar

mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Tjena!

Har ett litet problem med tutan på min bil som jag hoppas få lite hjälp med!

Efter en tids stillestånd med felsökning i elsystemet har jag fipplat bort mig och minns inte hur det såg ut från början...

Problemet ligger i den andra säkringsdosan, eller snarare på baksidan.


Det satt förut två kablar som bryggade på baksidan. Dom tog jag bort för att felsöka med multimeter. Det blev liggandes och jag har letat i haynes-boken på elschemat men jag får det inte att stämma med färger på kablar osv...

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna kolla (och kanske ta en bild) på baksidan av dosan. En kabel är brun och grov, den andra är svart och brun, eller röd... mitt färgseende ställer även till det lite


Tack så länge!

/Headline

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699



En tjock röd går in bakom den fjärde säkringen(blå på din bild) och en röd/svart går in bakom den andra (den yttre av de 2 röda).

Räknat från höger till vänster på din bild. Om höger på din bild vätter mot förardörren, annars vet jag inte )

Det går en del kablar där bakom. Kan hända att jag missat någon brun, rätt dåligt med ljus under där även med instrumentbelysningen tänd.

_________________
Markus Ålind
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Tjena!

Tack för svaret! thumbs up

Lite uppdaterad pedagogisk bild



Den röda sladden som går in under nr 4 som du säger Qaz, går den från A eller B-sidan?
och vart tar den vägen sen, min sladd är ca 8cm så den sitter inte långt bort!
Den sitter nånstans mellan säkringarna.

Återkommer med ytterligare bilder på sladdarna!

Tack så länge!

Mvh Gurra

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699



B-sidan. Framåt, i bilens riktning. Var den tar vägen sen vette fan. In i härvan kanske? Är för mörkt nu och jag har ingen ficklampa så jag kan inte kolla nogranare.

_________________
Markus Ålind
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Här är sladdarna...





...och dom ska sitta någonstans här på baksidan...




Tacksam för all hjälp!

Mvh Gustav Hedelin

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



headline skrev:


oooo yes en till kul bil att följa som topic. Inte fel med en bil av det rätta virket heller
/Martin
"Snart på en bana nära dig"

_________________
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om dom är orginal (ser orginal ut tycker jag) så är min gissning att dom är till för att distribuera matningsström till säkringarna, dvs på den osäkrade sida.

_________________
Pär Hylander
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Var ute och kollade min -79 och det verkade inte helt samma...
Jag har inga byglingar...



_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699



Har varit och kollat igen. Dena gång med kamera. Skruvade ner boxen och fotade baksidan. Jag har en grov röd som sitter på 3 ställen i säkringslådan. Jag har även 2 svart/röda, men en av dessa kommer ifrån under instrumentbrädan, och den andre från kabelstammen som de flesta kablarna till den säkringslådan.

http://lek.holy.se/porsche_kablar.jpg

(länkar till den då jag behöll hög upplösning så att man ska se så mycket som möjligt.)

Edit, jag har en -83 2.0 n/a, ursprungligen från spannien eller så (var ligger andalusien?). Inge halvljusautomatik dvs. Verkar ju skilja lite mellan olika modeller.

_________________
Markus Ålind
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Först och främst!

Underbart att ni tar er tid, priceless!

Tog en bild på baksidan på min men kan inte lägga upp den nu då jag glömde kameran...

Testade igår och kom inte fram till så mkt...

Lånar förre talares bild så länge (hoppas det är okej Qaz, annars tar jag bort den!)


Konstaterat dock är att matning kommer till 1 på bilden, oberoente tändning på eller inte. Utan eller med relä till tutan så tutar det om jag bryggade från 1 till tuta. Bränslepumpen går på samma sätt om jag bryggar 1 till b.pump.

Citat:
om dom är orginal (ser orginal ut tycker jag) så är min gissning att dom är till för att distribuera matningsström till säkringarna, dvs på den osäkrade sida.

..men det tutade/bränslepumpen gick oberoende på vilken sida jag kopplade det till. Det funkade bara på ena sidan då jag tog bort säkringen vilket inte är så konstigt, men hur funkar då det där med matningen??

Mätte på reläplatsen och där fanns ström.

Försökte även gå till botten med elschemat och konstaterade att det som stämmer bäst är elschemat från 1979 där den extra säkringsdosan finns med (Haynes) och inte -81 och framåt vilket min är. (-81:a inflyttad från tyskland 1986)

Konstaterat är även att färgerna angivna i Haynes bara stämmer ibland...

Enligt Qaz bild har han ju matning från den bryggade vilket verkar ok men jag har ju redan två sladdar in på tutsäkringen... det kanske är ngt annat fel!

Återkommer med bild hur det ser ut hos mig.

tack alla så länge!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699



Naturligtvis får du göra vad du vill med bilden (jag har ju ingen användning av den själv ). Har dock ingen aning om vad sakerna går till. Säg till om det är något specifikt du vill ha kollat så kan jag kika på söndag.

_________________
Markus Ålind
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
ok, så här ser det ut hos mig!



Vad gäller tutan (säkringsplatsen längs till vänster) så ser det ut som Peters kärra. Det som skiljer sig från Qaz är att där är matningen byglad från annat håll.

Vad jag kan komma fram till är att det ser nog ut som det ska nu igentligen och dom är byglingarna har nåt med larmet att göra. Antar att larmet hindrat b.pumpen att gå och aktiverat tutan vid inbrott. Feedback på detta mottages gärna!!??

om vi då kan lämna kabeldragningen därhän hur bör jag gå tillväga för att fortsätta felsöka. Jag vet att tutan funkar. Hur kollar man reläet?

Tack så länge!

thumbs up

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Det var ett tag sen...

Avslutning av studier samt febrilt letande av jobb har tagit tid under våren och sommaren.

Den glada nyheten är att jag skaffat jobb och flyttat till Göteborg.

Statusen på bilen är att den står parkerad efter att den inte gick igenom besiktningen.
Bakre inre sköldarna till trumbromsarna är rostangripna och behöver bytas.

Tutproblemet är löst!!

Drog ny kabel på nåt ställe som jag inte minns nu och det funkar utmärkt med tutan.

Inga ändringar i övrigt!


Var på Sportvagnsmeeting på Knutstorp och det var en trevlig upplevelse. Åkte med en röd 944 ett par varv och det var förträffligt! (tack, vem det nu var som körde!)

Hoppas på att kunna få igång bilen så den är i bra körbart skick till våren (om man ska vara realistisk)

Ha det gött alla så länge!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Hej på dig Gustav, , visste inte att du fanns här. Men man kunde kanske anat?

Kul att du börjar få ordning på bilen, det var länge sedan man såg den/dig nu. Vi ses ute på banorna..... ...och kanske i Göteborg

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Upptäckte igår att ombesiktningstiden gått ut så det blir till att beställa en ny ordinarie tid....

Däremot har lite prylar inhandlats: Nya bromssköldar bak, mycket bättre begagnade bromstrummor än dom som sitter på, backar och monteringssats och bromsrör och cylindrar.

Bilen står 10 mil bort och idag efter jobbet blir det att åka hem till föräldrarna och tokmecka 3 timmar och sen tillbaka till Gbg...

om det är någon som har garageplats/lokal i Göteborg så hör av Er!

När jag ändå håller på och riva där bak tänkte jag plocka ner drivaxlarna, den ena klonkar lite så det blir ompackning och nya damasker. Läste på www.924.org att det ska gå utmärkt att byta sida (rotationsriktning) på axlarna och på så sätt köra dom "dubbelt" så långt. Det skulle tydligen fungera, kommentarer på detta?

Tack och hej så länge!

/Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -81 (såld)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande