Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GTS -67 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2548 totalt) |
Gillar att läsa vad alla hittar på med bilarna men har inte haft någon egen biltråd innan, inga direkta räserbilar som stått i garaget heller, bara gröna engelska bilar från 60-talet förutom en Mx-5 för Roadsport A som såldes för några år sedan. Men i höstas efter att ha letat länge efter en banbil råkade jag komma över den här.
Jag ville ha något färdigbyggt, liten och lätt med plats för 190cm mig men med kaross, tak, bur och helst inte något som kräver att man måste ha original- eller homologerade delar. Jag hittade jag den här, MGB GTS, en MGB GT byggd för Roadsport B med GTS breddning, Volvo drivlina och helt klar! Antalet anmälningsklisterlappar från SPVM och MSCC på rutorna är beviset på att bilen är väl använd! :-) Dessutom med en trevlig spec, MGB GT från -67 i grunden, renoverad och välbyggd till tävlingsbil av Rolf i Vejbystrand och tävlad av honom sedan 2007. Volvo B23 + 200hk, ECU master och Volvo M51 växellåda, kortad 1030 axel med aluminiumhus och diffbroms. Bilen väger in på 950 kg utan förare. Hjulupphängningarna är modifierade med hårdare fjädrar och sänkt med modifierade spindlar fram och bladfjädrar med vända öglor bak, men fortfarande armstötdämpare fram. Blir spännande att jämföra med MX5 som jag hade innan! Bromsar, Willwood Dynalite fram, Ate volvo bak och bromsvåg. Planer? MSCC och kanske någon SPVM tävling och lite trackdays. Tänkte inte börja med att skruva isär den, det enda som ska hända innan säsongen förutom service är ny stol och ett släcksystem. //Johan _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
säger samma /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Skoj att du köpte den
Framfjädrarna är samma som min Sebrings 660 Lb/inch. Fick hem dubbla uppsättningar och sålde ena paret. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Grymt bygge! Gillar gamla britiska, dom va rätt goda på design
Hur känns bakaxel, om man får fråga? Funderar på at söka hem en sådan till Kadetten, hittat en varje år sista tre åren, men just i dom tiderna ekonomin inte fanns _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
||
Kul med respons, vet inget om hur bilen är att köra eller hur väl volvoaxeln funka. Den är kortad några cm per sid, antar att man bygger med 4- länk om man börjar från början med en stel axel?
Håller på med infästningen av stol och bälten, det finns fina beskrivningar här på rejsa hur det ska se ut med vinklar och mått.. men när platsen inte finns vad gör man då? Infästning i golvet för grenbanden blir inte optimaltmen vad är alternativen? Hålen som syns är gamla fästet. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
Detta är den kompaktaste lösningen jag sett om man vill ha justering
https://www.merlinmotorsport.co.uk/p Det är ju omöjligt att få till en 6pt-lösning med endast ett hål nedåt i stolen, det ska vara två där de två banden går nedåt/bakåt på vardera sida kulpåsen . Så du kan byta nedåtbandet till enkelband och förenkla joxet en del. Möjligen ett litet rör så du kan slinga runt, så slipper du annan hårdvara än längdjustering. |
||
Finns det plats bakom stolen? Montera i så fall fästet där, då kommer du åt att justera utan att behöva plocka ur stolen. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
190 cm lång & MGB brukar bli spännande lösningar på stol/bälten.
Du har ju tekniskreglementet + ring din besiktningsman för konsultation då det är denne som kommer kontrollera det i slutet. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Om jag får köra en shameless self plug så har jag precis gjort en video som går igenom bältesmontering. Inte bara vilka vinklar man skall satsa efter utan varför de vinklarna är viktiga. Med den kunskapen kommer du nog inte ha några bekymmer att bestämma var du vill ha infästningarna. https://youtu.be/ZwZZmCQRvcU?t=860 _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
Håller med om bätesfilmen, men det är trångt att få till de lösningarna.
Fyndade hem en ratt på Tradera, samma design från Moto-lita men med inpressning på 25 mm och 25mm mindre diameter, ger mer plats för benen plus mer motivation att gå till gymmet💪😀 _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
Våra race- och banåkarbilar MGB GTS -67 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2548 totalt) |