Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29   >>
65 besök senaste veckan (136910 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Långt mellan uppdateringarna nu igen.
Det har trots allt hänt lite, elsystemet börjar komma ihop sig riktigt bra. Nästan allt inne i bilen är klart inklusive dataloggningen. Motorelen är förberedd och när motorn väl är på plats så skall bara kontakterna dit och längderna justeras innan det är klart. Skönt.
Enda stället det inte hänt nåt i elsystemet är runt tanken, jag har velat lite ang. lösning men jag har nu bestämt mig för att installera en säkerhetstank. Fruktansvärt små pengar jämfört med vad man får om man skulle råka backa in i nåt hårt i 150 blås.
Lite sugen på ett släckarsystem också. Nåt man kan blåsa utan att hela bilen måste toksaneras/slängas då såklart.

En sak jag har problem med just nu är att hitta ett vred för att välja inställningar i sprutet. Jag skulle vilja ha ett vred med typ 5 fasta klicklägen som är isolerade sinsemellan som jag kan löda motstånd på eller liknande. Tänk en signalväljare i en gammal stereo eller nåt men som tål stygg miljö och kan användas med handskar.
Problemet är att jag inte har en aning om vad det kallas eller vad jag skall söka på, nån som har tips?

Hoppas jag kan visa upp lite trevliga bilder snart också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Vridströmställare skulle jag kalla det. Elfa har en del du kan kika på.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-491-41&toc=0&q=vridstr%C3%B6mst%C3%A4llare

Stygg miljö och handskar vet jag inte var ribban går, det går ju att sätta brytaren skyddad bakom en panel eller i en apparatlåda och ha en axel ut till ett jättevred.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Elfa... Haha.
Jag vet inte hur länge jag letade på deras site igår utan att hitta nåt, sökte t o m på strömställare...
Den där ser bra ut, axeln kan man ju kapa om man vill. Tack!
Gäller att hitta ett bra vred som passar bara.
Jag skall ju såklart panelmontera i instrumentbrädan men man vet ju inte hur vibrationerna gillas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Om du har stort och tungt vred på axeln kan nog ett stöd för rattaxeln vara en god ide. Tex ett fyrkantrör där du monterar brytaren genom ena väggen och har ett relativt tight hål genom den motstående väggen som bär vredet. Inget oöverstigligt för dig gissar jag!

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Stort och tungt låter obra, satsar nog på att korta axeln och fixa nåt lätt och fint.

Nån som fattar vad DTA menar i sin manual när dom skriver såhär?



Skall man koppla över 85-86 kretsen då eller? Dvs en drossel/spole?
Lite otydligt imo.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Var i garaget igår, passade på att prova ut lite grejer bland annat switchlayout.



Lite sugen på att köra kanske?
Brytarna kommer ha "halkskydd" i form av gummiskydd men de fanns inte som CAD-filer.

Tyvär syns inte brytarna speciellt bra, högerarmen blockerar effektivt hela den nedre panelen och nästan hela övre.



Provade de riktiga spridarna igår för första gången, de jag har provat med tidigare har haft en större diameter och inte passat riktigt. Dessa passar däremot fint!



Spridare nummer 2 är vänd upp-och-ner för att se om det gick att montera dom åt det hållet men det gick inte, kontakten får inte plats mot insugningsröret så de får sitta lite mer konventionellt.
Lite tight runt kylvätsketempgivaren, jag har ju utnyttjat en position som är blind i vanliga fall men som uppenbarligen är en förberedd position för en givare. Railen är ju lite tjockare än en vanlig där man lött på koppar på ett rör så givaren med kontakt passar preciiis under railen.





Den här har vi sett förut men den är så bra att den är värd en bild till.


Så här blev slangen för oljan till turbon med värmesleeven på plats.
Skall nog köpa en mössa också



Ingen crank trigger pickup position..


Tack vare en märkesbroder i Holland så fick jag tag i ett par bröstkåpor som hade givarfäste och passar Nordtoppens kamkedja, kammarna sitter bredare och en vattenkanal är lite annorlunda på TS motorn som har den givaren i sverige så TS kåporna funkar inte så bra. Bra kompis!



Plenumet är numera redo för anodisering, sista hålet borrat för anslutningar. Från vänster till höger; Bränsletrycksregulator, turbotrycksmätare och MAP sensor.




En bild med städat golv och uppskruvad säkringsbox


Några få kvarvarande sladdar att få på plats men nu börjar det verkligen likna nåt!
Gött!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Nån som har tips på trevliga luftfilter? Har hittat några som ser intressanta ut men jag vill inte köpa nåt som visar sig vara kass på att filtrera..


Blox filter. Har aldrig hört talas om dom...

Gillar radien in i röret, hade gärna sett att det fanns ett filter med radie i gummit i bottenplattan men set verkar vara helt ointressant att visa hur filtren är konstruerade. :/

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7756



Gör en box o köp ett bra panelfilter, typ KN.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Det var planen från början men det finns tyvärr ingen plats för att bygga vettigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Reläspolen är rätt tänkt, det blir som lindningen på en tändspole

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Utan att kollat manualen på DTA sprutet bör den rimligen ha någon form pulsad utgång gissningsvis npn, dvs koppla den direkt till varvräknares ingång. Det står även "remove armature", någon pulsade reläspole vill vi troligen inte ha. De flesta varvräknare, ink alfa 75 org fungerar oftast utmärkt med den typ av signal.

Men man kan faktiskt fundera över vad dom menar, vid 7000rpm har du minst 58Hz om du bara skickar en puls vid varje tändpuls till en cylinder och ett vanligt relä lär knappast gilla det någon längre stund.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Jo, får fundera på det där, ev. så drar jag bara en tåt från Tach-out på MSD boxen direkt till Autometermätaren. Tror de lirar med varann rätt av. Behöver en signal till DL1:an också men har en förhoppning om att kunna plocka den via serie/CAN.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2541



siktar du på hinna till start första tävlingen 11 maj ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Nej, jag sitter på raceseminarium i Stockholm då. Rätt fålig planering.
Sen så är det fortfarande så att jag jobbar i den takten det känns roligt, annars blir det inte roligt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



MaZ skrev:
Sen så är det fortfarande så att jag jobbar i den takten det känns roligt, annars blir det inte roligt.

Dvs du åker premiärtur i Pontiacen innan du hinner köra din egen?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Så kanske det blir. Inte heller fel.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644


Trådstartare
Hejdå lilla GTVn, det var kul så länge det varade...



FML.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8056



men vafan !
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Fy fan, lider med dig!

_________________
/Arne Lindgren
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Jag såg tråden och tänkte "yes, uppdateringar"


Men va fan...

Vilken mardröm verkligen. Lider verkligen med dig Mats.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Men shit!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29   >>
65 besök senaste veckan (136910 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande