Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 M3 -09 Tracktool
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (2406 totalt)
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Hej!

I vanlig ordning är jag lite för långsam för att ha lagt upp en tråd, men bättre sent än aldig tänker jag

I början av sommaren blev suget stort efter något nytt projekt, sagt och gjort så sålde jag min färdigbyggda E30 "M3" turbo racebil till förmån för denna E92 M3.
Tanken var att hitta nått hyfsat färdigt som skulle gå att bruka både för glass köp men också banåka.

Bilen är besiktad och fullt godkänd i detta utförande, vilket enligt mig var en viktig del i det hela.

Bilen i fråga:
 BMW M3 E92 DCT
*Bilstein Clubsport Coilovers 2-way
*Millway aluminium bussningar i bak och framvagn
*Millway Toe stag bak
*D2 camber stag
*Stoptech Trophy 6-kolvs fram Stoptech 380mm skivor
*OEM bak Endless bromsbelägg runt om
*Stålomspunna bromsslangar runt om
*DO88 kylare DO88
*DO88 DCT kylare
*DO88 oljekylare
*DO88 servokylare
*Haimus kolfiber luftbox med KN filter.
*Alpine MSS software steg 2
*Alpine MSS DCT Flash
*Billet DCT oil pan
*Pinnacle hasplåt
*GT4 splitter
*GT4 vinge
*SW motorsport clubsport bur
*Recaro Pole Position
*Schroth 3x2
*Alcantara ratt
*Modifierat avgassystem
*Protrack 18" med 265+295 AR-1
*APEX EC7 med 275+315 AR-1

Hittas även på instagram: https://www.instagram.com/andersson_motorsport_m3/

Bilder på bilen från när affär gjordes:



_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Som vanligt när man köpt ny bil så vill man direkt börja sätta tänderna i bilen.
Det som gjordes de första veckorna i garaget var:

*Kolla över bilen, hittar tyvärr några fel rätt omgående, splitter hänger löst, frontplåt helt krökt, måste vart med om nån mindre krock, gick att rikta men tråkigt på en så dyr bil.
Oljeläckage från sönderdragen oljeplugg.
justera motorhuv samt justera front så allt linjerar.

*Sälja E88 fälgarna för att frigöra lite kapital..
*Montera en luftburk från Haimus
*Köpa Apex med nya däck, 275 i fram och 315 i bak, tyvärr var det lite för brett i bak så var tvungen att köpa lite fler stag till bakvagnen för att få in hjulen några millimeter men ändå behålla rätt camber.
*Hjulinställning
*Samt lite övrig kosmetiskt som inte är värt att nämna

Div bilder från den första tiden:









_________________
Viktor Andersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41619

Forumägare
Forumägare

Wow, går det in 315 bak på de där thumbs up Härlig spec bilen har thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



En tråd om bilen, kul!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Så var första bandagen äntligen kommen, som jag längtat att få komma ut å gasa!
Ford klubben arrangerade en körning på Gälleråsen där jag även stötte på André Westersund och Micke Persson i hans fina E46a.




Bilen gick otroligt fint på banan, något stutsig ut ur böjarna men justerade lite till pass 2 på bakstötdämparna och det kändes genast bättre.

MEN, efter några varv så var det roliga slut.. In i kurva 2 så raslade det till under motorhuven och motorn dog, växellådan lade i neutral och jag rullade sakta tills jag inte kom längre, blir bogserad in i depån, vi felsöker lite granna men finner inget vi kan göra på plats.
Ett jäkla knöl med att hyra släpvagn och dragfordon, tur som är var mina försäldrar med som publik i en husbil samt en granne som kunde hjälpa till, så fick hem bilen tillslut och felsökning påbörjades redan samma kväll.

För att göra en för mig en galet lång historia kort så:
En M7 skruv som vanligtvis håller i kammarna i en sådan här motor har legat lös i toppen och fick för sig att hoppa upp och göra kaos med avgaskammen, den slår av 2 tänder på triggerhjulet samt slåt så stopp att vanos vrider sig i förhållande till kammen = kontakt mellan ventiler och kolvar...

Men hör och häpna, det saknas ingen skruv i min motor!! alla överfallen sitter som dem skall, så NÅGON har alltså gjort en reparation i toppen tidigare och på nått sätt tappat ner denna skruv, alternativt att den legat där sedan ny, i 9500 mil!?!?!
Ingen tidigare ägare har varit in i motorn och arbetat mer än Motornord som bytt vevlager -22 men dem är ju inte i toppen å härjar..

Jag och tidigare ägare tillsammans med Motornord är just i detta nu på väg att få en bra lösning på det hela, jag väntar på delar sedan en stund tillbaka men ser ut som att jag ska få leverans senare denna vecka, äntligen!

Summa sumarum behövs: Topp vänster sida, avgaskam, vanosenhet avgas samt allt som rör det så som packningar osv. Passar på att uppdatera med alu kåpor till vanosenheterna då de gamla var spräckta.

Så här kan ett sådant haveri se ut:













_________________
Viktor Andersson
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



Magnus Thomé skrev:
Wow, går det in 315 bak på de där thumbs up Härlig spec bilen har thumbs up


Inga problemas alls med rätt ET

åkte 18x11 runt om på min gamla, så de sväljer rejäla ostar

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wow, går det in 315 bak på de där thumbs up Härlig spec bilen har thumbs up


Med lite svordommar å toe stag samt camber stag så gick det fint
Tack så mycket

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Eldh skrev:
En tråd om bilen, kul!

Tack så mycket, Ja bättre sent än aldrig

_________________
Viktor Andersson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1511

Namndispens
Namndispens

Trist med haveriet!
Sitter locket där man fyller på olja på samma sida/cylinderbank som haveriet skedde?

_________________
Johan B
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1362



blixten skrev:
Trist med haveriet!
Sitter locket där man fyller på olja på samma sida/cylinderbank som haveriet skedde?


Oljepåfyllningen sitter i höger topp, haveriet skedde i vänster topp.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1362



På tiden att du lägger upp en tråd! Jag hoppas att delarna trillar in som det är tänkt så motorn snart är ihop och vi kan gasa lite ute på banan.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Kul att se bilen här på Rejsa. Har bara följt dig på Instagram innan.

Hoppas du får ordning på bilen thumbs up

Apex EC7 passar verkligen bra på bilen. Jag har samma på min, men kör med 265 och 295. Tycker att det är brett.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Westersund skrev:
På tiden att du lägger upp en tråd! Jag hoppas att delarna trillar in som det är tänkt så motorn snart är ihop och vi kan gasa lite ute på banan.


Ja jag har inte haft tid innan, men just idag fanns det en lucka går allt som planerat bör jag få grejer i mitten av denna vecka, sen är det bara börja återmonteringen

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Kul att se bilen här på Rejsa. Har bara följt dig på Instagram innan.

Hoppas du får ordning på bilen thumbs up

Apex EC7 passar verkligen bra på bilen. Jag har samma på min, men kör med 265 och 295. Tycker att det är brett.


Ja men så kul, försöker lägga upp lite grann på båda ställen, här nördar man gärna ner sig lite mer i detaljer än på Instagram

Jo den bör vara ihop om nån vecka är min förhoppning!

Ja men visst är det en snygg fälg på e92! Jag diggar dem skarpt. E88 som satt på innan i all ära vackra och bär väl en del status men för dyra för mig helt enkelt. Var bättre och roligare att lägga pengarna på annat

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Äntligen dök paketet med de delar jag behöver upp!
Tagit längre tid än önskat, men sommartider med semester och så vidare ställer ju såklart till det. Sommaren har dessutom regnat bort mer eller mindre så man ska väl inte vara så deppig, nu är det bara full fart framåt


_________________
Viktor Andersson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 331



Riktigt roligt att delarna kommit, tyckte så jäkla synd om dig när den gick sönder på Gelleråsn

Vi försöker få till minst en körning till i år, hoppas du hinner få klart bilen och kan följa med oss

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
zmicke skrev:
Riktigt roligt att delarna kommit, tyckte så jäkla synd om dig när den gick sönder på Gelleråsn

Vi försöker få till minst en körning till i år, hoppas du hinner få klart bilen och kan följa med oss


Ja äntligen, som jag längtat
Tack för medkänslan Micke!, men det är väl en del av denna hobby, kan inte alltid gå som man vill och önskar tyvärr

Ja men sommaren är förhoppningsvis inte slut än på ett tag, giv mig nån vecka så skall det vara ihop så får vi spana in nått till sensommaren/hösten

_________________
Viktor Andersson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1254



Kul med en tråd på Rejsa! Kanonfin bil
Riktigt surt att börja äventyret med ett haveri, men verkar ju som att det löser sig iallafall! Men vart fan har skruven kommit ifrån?!

Jag blev stående med min bil på Sviestad typ första gången på bana med den. I det fallet betydligt mildare än för dig med en trasig växellägesgivare till SMGn, men ett jävla meck när man är långt hemifrån osv.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Ostkakan
Lidköping
Här sen Jul 2023
Inlägg: 37



Grym bil och projekt! Så tråkigt med haveriet jag hade blivit helt knäckt, Ser ut som du löser det. Den där skruven är ett mysterium

_________________
Michel Aliabadi
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1362



Härligt att delarna har kommit!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Kul med en tråd på Rejsa! Kanonfin bil
Riktigt surt att börja äventyret med ett haveri, men verkar ju som att det löser sig iallafall! Men vart fan har skruven kommit ifrån?!

Jag blev stående med min bil på Sviestad typ första gången på bana med den. I det fallet betydligt mildare än för dig med en trasig växellägesgivare till SMGn, men ett jävla meck när man är långt hemifrån osv.


Tack så mycket!
Nej har lekt detektiv i veckor men ingen direkt logisk förklaring till skruven, den finns som sagt endast på 1 ställe i hela motorn, till just kamöverfallen, men jag saknar inget skruv där. Så kvarstår 2st alternativ, nån tidigare mekaniker har glömt/tappat denna skruv ner i toppen eller så har den legat där sedan bilen var helt ny..

Ja men visst är det så tråkigt, första körningen så vill man inte att något ska hända

_________________
Viktor Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 M3 -09 Tracktool
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (2406 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande