Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Factory Five Racing GTM Supercar -22
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (1678 totalt)
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej,
Jag tänkte presentera mig och min bil.

Johan heter jag och bor i Örnsköldsvik. Har under de senaste åren byggt en GTM Supercar vilken jag tänkt testa köra lite bana med.

Bilen i kort är en byggsats från Factory five racing i USA och består av ett rörchassie med kompositöverdel. Mittmonterad motor och porsche 911 växellåda. Viktfördelning 60/40 (bak/fram)

Bilen är 1070mm hög och väger 1080kg och togs ut färdiglackad och klar i Maj i år efter en intensiv byggperiod. Den är registrerad som amatörbyggt fordon (Stort tack till Gustaf på SFRO)
Bilen är en av 3st (vad jag vet) i Sverige varav den 2a som är registrerad.

Så det som saknas nu är att hitta en vettig banförsäkring och sedan testa den lite. Vi har Mittsverigebanan ganska nära så det blir väl vettigt att börja där.

Med vänlig hälsning, Johan






_________________
Johan Svanholm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Ojojoj! Spännande bil thumbs up Jag Googlar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Att slutföra nåt hela vägen till reggning är många tummar upp thumbs up thumbs up

Vilken reggningsspec blev det på motorn?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 57



Grym bil!

Hur svårt var det att regga byggsats? Har själv kollat på factory fives deras Type 65 Coupe ligger bra till den dagen jag startar ett nytt projekt.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1051



Läckert!



Fast du borde bjudit med oss på byggresan.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ojojoj! Spännande bil thumbs up Jag Googlar thumbs up


Ja den är lite speciell
Jo det finns ganska mycket information om dem på Factory fives hemsida. Lite tråkigt att de från 2023 slutat tillverka GTMén

_________________
Johan Svanholm
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Att slutföra nåt hela vägen till reggning är många tummar upp thumbs up thumbs up

Vilken reggningsspec blev det på motorn?


Tack så mycket. Det är en Ls1 från Camaro den är reggad med.

Mvh Johan

_________________
Johan Svanholm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Har du fler foton på din

_________________
Magnus Thomé
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
christian svensson skrev:
Grym bil!

Hur svårt var det att regga byggsats? Har själv kollat på factory fives deras Type 65 Coupe ligger bra till den dagen jag startar ett nytt projekt.


Tackar! Jag tyckte det gick bra hela vägen, fick dock bygga om lite för att den skulle leva upp till svenska krav.

Type 65an är riktigt läcker, och säkert riktigt rolig

Mvh Johan

_________________
Johan Svanholm
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
oneyet skrev:
Läckert!



Fast du borde bjudit med oss på byggresan.


Tackar, Jo jag har tyvärr varit lite dålig på det

_________________
Johan Svanholm
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Har du fler foton på din

Jo jag har en hel drös med bilder. Lägger in lite bilder på saker jag gjort nya eller gjort om. Just denna bil har stått i Sverige sedan 2008 och har gått igenom 2st byggare, dock ingen av dem som färdigställde den. Jag var dock inte helt nöjd med det som var gjort så det slutade med att jag plockade ned den helt och började om. Byggboken är ca 6cm tjock och inte helt i ordningsföljd, så man får läsa igenom den några svängar innan man hoppar till nästa steg

Det som däremot var bra med att den hängt med ett tag var att växellåda (Porsche G50), nya bromsar från Corvette C6 Z06, elsystem från Inifinity box redan var inköpt. Så man slapp dom utgifterna. Framförallt växellådan som är näst intill omöjlig att hitta idag. Karossen hade de spacklat och dragit på ett varv färg för att lyfta fram eventuella sättningar i spacklet.

Sen är jag lite nördig då det gäller bearbetning så jag har inrett garaget med cnc svarv och fräs vilket verkligen kom till hands under det här projektet.

Här kommer bilder:

Klicka för större bilder!


Följande är luftintaget för oljekylaren till växellådan, cirkulationspumpen aktiveras av termokontakten som sitter i botten på den lilla catchtanken under växellådan.

Från FFR som kommer det en 1mm aluplåt som pryder runt växelspaken, jag fräste nya konsoller i aluminium som kompisen pulverlackerade, sedan fräste jag in texten. Växelspaken är också fräst ur ett stycke aluminium. Jag byggde egna små luftcylindrar som kan höja bilen 90mm fram om man skulle komma till ett besvärligt fartgupp eller liknande. Höj och sänk styrs via en knapp på mittkonsolen.

Dörrsidorna från FFR var väldigt tråkiga, just dessa lät jag få tillverkade i kolfiber istället, utan armstöd och högtalarfäste. Dörrhandtagen är gjorda för att spara vikt där man drar i bakre remmen för att öppna och den främre för att stänga.

Bilder tagna på svänghjulet jag fick tillverka. Adaptern mellan motor och låda följde med, men svänghjulet var till en tidigare generation cheva smallblock i gjutjärn. Då jag ville ha en aluminium Ls så fick det bli ett annat svänghjul.

Bild tagen från då jag höll på klä inredningen i alcantara. Jag slutade räkna då jag passerade 88timmar krypandes inuti bilen

Bild tagen på första motorn jag köpte, tyvärr blev jag blåst på denna och den havererade i bänken, jag hade dock tur och hittade en likadan motor fast ett par år nyare i fint skick. Den gamla motorn blir nog återställd i original utförande.

Bilder från tillverkning av vingfästen. Först fräste jag ett i aluminium, men blev inte nöjd med vikten, så jag 3d printade en form och gjöt nya med klippt kolfiber. Blev otroligt starkt, vingfästena är gjorda så att man drar ut 4st spärrbultar, då frikopplas övre vingfästet med det som sitter under i ramen under huven. På så sätt slipper jag skruva bort vingen då jag ska öppna motorhuven.


Lite övrigt. Instegslister gjöt jag själv i kolfiber, alla hjulhus ytbehandlades med bedliner, det dubbla luftintaget sitter bakom förardörren och matar oljekylaren samt luftfiltret, gallren frästes ur en aluplåt sedan valsade jag dom över en aluminiumrundstång för att få rätt kurva mot karossen sedan pulverlackerades dom. Sista bilden är fäste för bränslefilter och malpassi regulatorn

Splittern fram gjorde jag en .dxf ritning av sedan fick ett lokalt företag skära kärnan i vattenskärare. Kärnan skickades sedan till Gustavsson komposit och gjöts i kolfiber.

_________________
Johan Svanholm
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Hatten av . Kommer inte så mycket mer å säga just nu . Så vackert

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Hatten av . Kommer inte så mycket mer å säga just nu . Så vackert

Tack, kul att höra

Får man fråga vilken försäkring man bör använda då man åker bana?

Jag fick pris från Moris på 14k för 5 dagar. Vet inte om det är bra eller dåligt? Kanske finns andra bolag att kolla med?

Mvh Johan

_________________
Johan Svanholm
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Ammen lägg aaav!!

Jag blev faktiskt erbjuden att bygga ihop en GTM åt en bekant för kanske 15 år sedan. Jag är inte direkt blyg av mig, men kände att det var mer än jag kunde klara av just då. Riktigt cool kaross det där. ..Kanske skulle ringa och fråga om han har kvar den?

Du måste ösa på med bilder nu. Jag fullkomligt älskar växelspaken, panelen och vingfästet. Vilken finnish och innovation. Ge oss mer!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
Cammo skrev:
Ammen lägg aaav!!

Jag blev faktiskt erbjuden att bygga ihop en GTM åt en bekant för kanske 15 år sedan. Jag är inte direkt blyg av mig, men kände att det var mer än jag kunde klara av just då. Riktigt cool kaross det där. ..Kanske skulle ringa och fråga om han har kvar den?

Du måste ösa på med bilder nu. Jag fullkomligt älskar växelspaken, panelen och vingfästet. Vilken finnish och innovation. Ge oss mer!


Jasså? Det kanske var den här bilen?

Vet du vart i Sverige den GTMén fanns?

Mvh Johan

_________________
Johan Svanholm
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Karlskoga

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 210



Otroligt läckert projekt med fantastiskt fina detaljer. Grymt jobbat! Lika delar imponerad som avundsjuk

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Det där är väl en sådan som Carl Rydquist tävlade med i TransAm serien i USA?

Googlade lite snabbt, det stämde:
https://www.factoryfive.com/whats-new/factory-five-gtm-wins-in-trans-a . . . .



_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
Cammo skrev:
Karlskoga

Intressant, det var där jag hämtade denna

_________________
Johan Svanholm
Citera
josva
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2021
Inlägg: 14


Trådstartare
TPR skrev:
Det där är väl en sådan som Carl Rydquist tävlade med i TransAm serien i USA?

Googlade lite snabbt, det stämde:
https://www.factoryfive.com/whats-new/factory-five-gtm-wins-in-trans-a . . . .




Ja precis, han är duktig att köra!

_________________
Johan Svanholm
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



josva skrev:
Cammo skrev:
Karlskoga

Intressant, det var där jag hämtade denna


Ja, det dräller ju inte av dem. Så det är nog den. Kul att den blev byggd till slut. Skit läcker bil.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Factory Five Racing GTM Supercar -22
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (1678 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande