Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del TVÅ
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
367 besök senaste veckan (49364 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247



Undrar hur livslängden är på crs.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
safe skrev:
Undrar hur livslängden är på crs.

Verkligen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1867



Magnus Thomé skrev:
Cédric skrev:
Intressant! Förtjänar inte däcktestet en egen tråd?

Tänkte inte på det faktiskt, det blir ju lite kontinuerligt uppdaterat kring däck här i tråden normalt. Kan kanske vara en idé att sammanställa något i en egen tråd efter (hoppeligen) mer testande. Ärligt talat så är det ju på inget sätt en vetenskaplig ordentlig test, minst sagt Men för min egen del superintressant ändå!


Fast för alla oss vanliga döda som aldrig testar mer än max 2 olika däck på en dag pga alla möjliga skäl är det ju ren porr att få en sådan här jämförelse. Är ju lika viktigt för mig (och säkert många andra) hur däcken känns och där är din beskrivning guld värd

Fortsätter följa med spänning

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2094



Kul Magnus!


Jag har en tanke bara, en viktig parameter jag har funderat mycket på här efter allt däcksnack genom åren.
Det är något som slår mig när det kommer till olika dimensioner av samma däck. Ibland älskar ju vissa människor ett däck, och andra hatar... Nu är inte min datainsamling seriös, men jag tycker jag ser ett samband:

Det verkar som att ett däck kan skilja sig otroligt mycket hur konstruktionen av stommen beter sig beroende på storlek. Det är ju egentligen en självklarhet när man tänker på hur ett däck är uppbyggt. Ett 205/50/17 är ju markant annorlunda än ett 295/30/19 i hur man lägger lagrena när man bygger upp, och hur sen hela konstruktionen rör sig.

Det jag säger är att vissa kan älska ett A052, medan andra kan hata det. Och det jag sett innan här verkar vara att det mycket beror på storleken av däcket. Det är ju inte ovanligt att Miatafolket kör på samma däck, ofta ett helt annat än de som kör GT3 eller M3, trots att samma däck kan finnas till båda. Ett däck funkar bra i en dimension, inte nödvändigtvis i en annan

Detta förminskar inte ditt test Magnus. Bara en tanke som slagit mig många gånger.

Väldigt kul läsning!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Alla bilar är olika och ibland finns det däck som har en målbil som det utvecklas mot och resten av dimensionerna blir som de blir (host Michelin och baktung rwd).
Däck är ju inget kontinuum, gå upp en dimension och du kan halka in på ett däck som beter sig rejält annorlunda (lastindex kan ge en hint).
Sen ska temp och tryck lira rimligt innan det går att gissa skillnader.
Snåljåpen vill ju sen veta hur det beter sig över en stint, en dag och en säsong. Är det konsekvent även på 20e stinten på hösten, som de var den 4-5e på våren?

Sen ska det gå att få tag på...
Får jag bara mitt härke att gå ordentligt så lockar 245/40-15 CR-S, som nästa däck (Men det finns gammalt gummi att testa på först).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247



Jag kommer nog testa CR-S däcken nästa gång.
Jag gillar AR-1 som jag har nu, men det tar väl hela säsongen att slita ut dessa först. Mina framdäck brukar klara 2 år och bakdäcken 1 år....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dvorak skrev:
Kul Magnus!


Jag har en tanke bara, en viktig parameter jag har funderat mycket på här efter allt däcksnack genom åren.
Det är något som slår mig när det kommer till olika dimensioner av samma däck. Ibland älskar ju vissa människor ett däck, och andra hatar... Nu är inte min datainsamling seriös, men jag tycker jag ser ett samband:

Det verkar som att ett däck kan skilja sig otroligt mycket hur konstruktionen av stommen beter sig beroende på storlek. Det är ju egentligen en självklarhet när man tänker på hur ett däck är uppbyggt. Ett 205/50/17 är ju markant annorlunda än ett 295/30/19 i hur man lägger lagrena när man bygger upp, och hur sen hela konstruktionen rör sig.

Det jag säger är att vissa kan älska ett A052, medan andra kan hata det. Och det jag sett innan här verkar vara att det mycket beror på storleken av däcket. Det är ju inte ovanligt att Miatafolket kör på samma däck, ofta ett helt annat än de som kör GT3 eller M3, trots att samma däck kan finnas till båda. Ett däck funkar bra i en dimension, inte nödvändigtvis i en annan

Detta förminskar inte ditt test Magnus. Bara en tanke som slagit mig många gånger.

Väldigt kul läsning!


Absolut är det så. För att inte tala om OEM-märkta varianter som ofta kan ha en helt annan konstruktion i gummiblandningar och stomar. Så det är oerhört svårt att dra några allmänna slutsatser annat än med den bilen, den föraren (olika gilllar olika) och den dagen så var det just såhär. Är ju inte ovanligt att av två däckmodeller så är det enare konsekvent "snabbare" i vissa däckstester på youtube men tvärtom i andras tester på tuben. Men en grov klassning av rdäck kan man ofta få ut efter att ha kikat på en handfull tester och vad andra förare här på Rejsa kan klämma ut för varvtider med olika däck på olika bilar. Alltid kul om man skriver vilken däcksmodell och dimensioner man kört på när man laddar upp till varvtidslistan här på Rejsa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Kanske läst för slarvigt men har du nån tidsjämförelse med AR-1?
Eller var det inte torrt nog för det första rundan?
Intressant detta med olika däck vs. olika bilar och förare.
Som inlägg i debatten så körde jag en omgång TrofeoR på race Boxstern och lyckades faktiskt aldrig slå AR-1 tiderna. Men det var bara en omgång och jag körde ett antal AR-1 så dom satt mer i ryggraden så att säga.
Sen att TrofeoR var hopplösa i racestart pga det inte gick att få ordentlig temp är en annan sak. Flera race med bara 3/4 varv innan start gjorde inte saken bättre.
CR-S låter onekligen intressant.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



Vi körde samma dag på Mantorp en Bmw M4 just på CRS. 275 fram och 315 bak.

Har kört den innan på Mantorp på både Trofeo och Nankang Ar-1 och har jämfört loggar och känsla och CR-S är verkligen i topp.

Genererade samma sido G som ett Trofeo men är klart bättre grepp rakt fram. Vilket gör det mycket mer lättkört och mer komplett på bilen vi körde. Säkert annorlunda om man kör en motorsvag Fwd bil som inte kräver samma saker.

Men sammanfattat jag har precis samma upplevelse som Magnus efter första test.

1 - CR-S
2 - Trofeo R
3 - AR-1

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
mittmotor skrev:
Kanske läst för slarvigt men har du nån tidsjämförelse med AR-1?
Eller var det inte torrt nog för det första rundan?
Intressant detta med olika däck vs. olika bilar och förare.
Som inlägg i debatten så körde jag en omgång TrofeoR på race Boxstern och lyckades faktiskt aldrig slå AR-1 tiderna. Men det var bara en omgång och jag körde ett antal AR-1 så dom satt mer i ryggraden så att säga.
Sen att TrofeoR var hopplösa i racestart pga det inte gick att få ordentlig temp är en annan sak. Flera race med bara 3/4 varv innan start gjorde inte saken bättre.
CR-S låter onekligen intressant.


Oscar har koll på loggar osv men jag tror att AR-1 blev som bäst 1:28.11. Men kaaaanske eventuellt viss orättvisa pga att föraren kanske inte ökade tempot när det torkade upp lika mycket som greppet ökade. Det blev vad det blev helt enkelt så att säga. Men den halva sekunden mot TrofeoR kan faktiskt vara rimlig. Av de tre bilar jag kört både på TrofeoR och AR-1 så har jag alltid varit snabbare på Pirellisarna.

Och jag tror vi där kommer till kärnpunkten, man kör snabbast med det däck som man känner sig tryggast att ladda på det där lilla extra med (utan att överköra förstås ). Det är personligt. Och... olika däck kan fungera olika på olika bilar som sagt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Magnus Thomé skrev:
mittmotor skrev:
Kanske läst för slarvigt men har du nån tidsjämförelse med AR-1?
Eller var det inte torrt nog för det första rundan?
Intressant detta med olika däck vs. olika bilar och förare.
Som inlägg i debatten så körde jag en omgång TrofeoR på race Boxstern och lyckades faktiskt aldrig slå AR-1 tiderna. Men det var bara en omgång och jag körde ett antal AR-1 så dom satt mer i ryggraden så att säga.
Sen att TrofeoR var hopplösa i racestart pga det inte gick att få ordentlig temp är en annan sak. Flera race med bara 3/4 varv innan start gjorde inte saken bättre.
CR-S låter onekligen intressant.


Oscar har koll på loggar osv men jag tror att AR-1 blev som bäst 1:28.11. Men kaaaanske eventuellt viss orättvisa pga att föraren kanske inte ökade tempot när det torkade upp lika mycket som greppet ökade. Det blev vad det blev helt enkelt så att säga. Men den halva sekunden mot TrofeoR kan faktiskt vara rimlig. Av de tre bilar jag kört både på TrofeoR och AR-1 så har jag alltid varit snabbare på Pirellisarna.

Och jag tror vi där kommer till kärnpunkten, man kör snabbast med det däck som man känner sig tryggast att ladda på det där lilla extra med (utan att överköra förstås ). Det är personligt. Och... olika däck kan fungera olika på olika bilar som sagt.


Tror du är spot on Magnus. Kört 7-8 omgångar AR-1 och dom sitter i ryggraden.
Som sagt, problemet med TrofeoR i mitt fall var att när vi bara hade utvarvet som warmup så hann jag inte att få upp temp i dom.
Å andra sidan, är skillnaden i tid 0,5 så är AR-1 prisvärda mot TrofeoR om man kör trackday.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2968

Namndispens
Namndispens

Efter att fått uppleva exemplarskillnader på mina f.d. favorit MPS4S, så måste man bevisligen hålla just differanser på enskilda tillverkade däck i minnet också. Det var direkt förunderligt hur kassa vissa av dessa Michelin sulor var.... Och att få dom enbart i balans så att säga krävde verkligen sin person....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Bamsefar skrev:
Efter att fått uppleva exemplarskillnader på mina f.d. favorit MPS4S, så måste man bevisligen hålla just differanser på enskilda tillverkade däck i minnet också. Det var direkt förunderligt hur kassa vissa av dessa Michelin sulor var.... Och att få dom enbart i balans så att säga krävde verkligen sin person....


Jag har aldrig jobbat med däcksutveckling själv, men jag har jobbat i samma grupp som däcksutvecklarna. Då fick jag höra att det finns inga "generiska" omärkta däck utan alla är utvecklade för en specifik bil, även de som saknar märkning.

Det går enligt dessa ingenjörer till på följande vis.
Biltillverkaren kom med sin input/krav på vad däcket ska ha för egenskaper varvid leverantören tillhandahåller ett mönster och däcksblandning de anser fyller de kraven på bästa sätt. Utvecklingslooparna görs tillsammans där man provar mängder av blandningar, remsor av olika blandningar på olika delar av däcket, styvhet på stommen, osv för att få fram de önskvärda egenskaperna. När man är klar sätter man biltillverkarens märkning, N för Porsche, stjärnan för BMW, VOL för Volvo osv. Detta däck går i produktion hos däcktillverkaren för leverans till biltillverkaren och dess verkstäder. Så långt inget konstigt.

Däckstillverkarna producerar dessutom massa fler däck av samma specifikation fast utan biltillverkarens egna märkning (N, stjärna, VOL, osv). Dessa omärkta däck hamnar i bingen och säljs genom däcksverkstäderna.
Olika biltillverkare har naturligtvis sina egna unika egenskaper de anser måste vara uppfyllda, dvs däck med samma namn och utseende har helt skilda egenskaper. Stomme, gummiblandning, ja allt skiljer och det är långt från samma däck. 99,9% av alla förare kommer aldrig märka någon skillnad medan vi som kör aktivt och på bana absolut kan/kommer märka skillnad.

Detta kan vara förklaringen till dina upplevelser. Lite grisen i säcken alltså! Kontentan är att man bör i alla fall välja ett märkt däck. Då får man förhoppningsvis samma karaktär på alla däck, även om de kanske inte är utvecklade just för ens egna bil.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1511

Namndispens
Namndispens

Tack Johan, bra info! Man hade ju annars kunnat tro att de omärkta däcken var likvärdiga men så verkar det alltså inte vara...

_________________
Johan B
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4122



blixten skrev:
Tack Johan, bra info! Man hade ju annars kunnat tro att de omärkta däcken var likvärdiga men så verkar det alltså inte vara...


+1 på den thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247



Intressant.... Det man fått höra tidigare, av Michelin, är att man ska hellre köpa omärkta än "felmärkta" däck.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Olika tillverkare kanske gör olika? Kommer inte ihåg vilka däckleverantörer de jobbade med då jag fick höra detta. Vill minnas att Conti var en, men är inte säker.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2968

Namndispens
Namndispens

Johan, tackar! Det skulle verkligen förklara varför jag tror jag gjorde av med typ 3 uppsättningar per år några år i rad bara för att jag inte fick till det så att säga, och det på Store Blå, så inte ens bana....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har erfarenhet av att Michelin har virrig produktion och ibland ändrar i sina rdäck utan info. Har inte någon erfarenhet av det med någon annan tillverkare men det betyder ju inte så mycket.

Däremot så är icke oem-märkta CUP2 helt annorlunda mot de oem-märkta som jag känner till. Så om det inte finns oem-märkta som stämmer mot ens bilmärke så gäller nog regeln att välja omärkta och inte "fel" oem-märkning. Om man inte verkligen har superkoll på skillnader.


Kul o intressanta inlägg thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del TVÅ
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
367 besök senaste veckan (49364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande