Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Golf GTI MK7.5 *Andra försöket* - 8:21,85 BTG
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1799 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
Tänkte lägga in en tråd om mitt "nyköp" sedan några månader sedan.
Som några av er säkert sett så hade jag förra året en nära identisk bil men som såldes i slutet av säsongen pga olika anledningar.
En flytt senare och lätt ändrad kravspec på "bruksbilen" samt att rätt objekt dök upp så har jag nu köpt en Golf GTI MK7.5 igen.

Mindre skillnader i utrustningen mot den förra och denna hade endast gått ca 2400mil när den hämtades.
Tanken med denna är att ha en trevlig och "nyare" bruksbil men också en bil som ska funka ner till ringen och även för att köra ett gäng varv.
Då dagens GTI'er ändå är ganska trevliga original och att min tanke var att ha något som går att lita på var tanken frågan början att ha något som inte skulle byggas om nämnvärt och skulle något ändras var tanken att inte offra för mycket komfort.

[/img]

_________________
Emil W
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
Som alla andra projekt så startar det ofta med en bild av vad man vill ha och uppnå och det slutar oftast med något helt annat.
I mitt fall så var jag i kontakt med bla Turboshop och DO88 om lite roligheter varpå en Powermaxx steg 1 turbo inhandlades från Turboshop och IC, tryckrör och insug köptes in från DO88. Pga tidsbrist och helt ny produkt så fick jag möjligheten att få loss ett förserie-ex av DO88's insug där finishen inte var helt 100% men funktionen är ju densamma oavsett.




Otroligt roligt när det finns bra och seriösa företag i Sverige man kan handla från, speciellt när de i DO88's fall säljer sina egna produkter också.
Tanken var också att uppgradera fjädringen lite, utan att offra komfort.
I detta fall landade det då på ett kit från Vogtland med sänkfjädrar och matchade stötdämpare, verkade vettigt prismässigt och borde vara lite bättre än endast sänkfjädrar.

Efter lite skruvande var alla delar på plats och det mesta syns ju inte så bra så här kommer en bild på motorutrymmet och det nya insuget.

_________________
Emil W
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
När allt var monterat så löstes mappning av motor och låda efter den nya hårdvaran och effekten landade på strax över 400hk.
Pga problem i tillverkningen fick jag inte tag på bussningarna som skulle ha minskat flexet i originaloken och då min andra bil mest står på pallbockar beslutade jag mig för att låna bromsar och fälgar från den och montera på golfen..
K-sport 8kolvsok med PBS "trackday"-belägg ihop med 355mm skivor monterades och Protrack 9x18 med AR-1or monterades på bilen.


_________________
Emil W
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
Efter att den planerade premierkörningen på Sviestad den 1/4 snöat bort och flyttats fram till den 15/4 så var det idag äntligen dags att prova den tilltänkta bruksbilen och de ändringar som gjorts.

Så här kommer en liten racerapport från dagens körning.
Dagen började egentligen med väldigt bra förutsättningar, stundvis sol och 10-12grader i luften.
Efter några varv konstaterades att de breda fälgarna och däcken inte funkade perfekt på Golfen då de tog i vid vissa partier på banan, vissa modifieringar utfördes för att skapa mer utrymme löste problemen.
Efter ytterligare några varv och justering av bromsservo/elektronik så började jag bli mer överens med bilen och klämde till med ett nytt PB på 1,03.69 vilket jag är otroligt nöjd med.
Det är då på ett varv där jag dubbelbromsar och rullar lite både på start/mål-rakan och den längre raksträckan, så det finns helt klart mer tid att plocka.
De breda 255orna som sitter fram kombinerat med bromsarna visade sig dock bli en spännande kombo vid kraftiga inbromsningar där det kändes som att bilen verkligen ville ställa sig på fronten.


För att summera dagen så var det en minst sagt lyckad testdag. Otroligt nöjd med hur potent bilen ändå verkar vara fast den är lite av en gris som mest vill gå rakt på när det börjar svänga rejält. Lite hårdare/vassare fjädring kombinerat med en lättning av bilen hade verkligen behövts, men lär bli svårt att genomföra utan att offra all komfort..

Nästa körning är planerad till slutet av månaden och då på ringen.
Tanken är att tills dess göra ett ordentligt byte av bromsvätska och göra en allmän översyn efter dagens körning.


Bild tagen av Lars hos LMS.

_________________
Emil W
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3198



blir kul att följa, hur upplever du turbon? jag väntar på leverans av garrett powermax å DO88 ic till min bruksarpassat, har du bytt downpipen?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
Mange K skrev:
blir kul att följa, hur upplever du turbon? jag väntar på leverans av garrett powermax å DO88 ic till min bruksarpassat, har du bytt downpipen?

Vilken powermax gick du på och hur tänkte du lösa mappningen?
Effektmässigt gör turbon allt jag hade kunnat önska av den, man bör dock vara medveten om att den inte kan leverera i närheten av de 485hk den verkar vara specad för, såvida du inte kör E85 då.
I mitt fall var jag medveten om det men då jag bara har framhjulsdrift så spelade det inte så stor roll.
Kikade på en beg IS38 först och priset för en sån med inlet och "turbo mufflern" vart ju i princip samma som en helt ny Garret Powermax steg 1, då kändes det roligare med en helt ny.

Så vill du ha mer än din standard IS20 kan leverera men inte har något behov av säg 420+ på 98 så är det en perfekt turbo för pengarna.

Den spoolar klart senare än original IS20 men det gör även en IS38.
Jämfört med en IS38 så tror jag denna spoolar i princip lika fort.
Downpipen har jag bytt då jag fick tag på en beg 3" milltek utan katalysator, vilket visade sig vara dubbelt dåligt..
Vid mappningen uppstod lite bekymmer då tydligen denna turbo har vissa problem med boost creep.
Enda sätten att till 100% lösa det är att antingen köra med katalysator för att få lite mer mottryck eller att porta wg'n. De tuners som säger att de kan lösa det ändå har antagligen inte så bra koll på vad som händer vid 4-5 växlingen tex eller så vill de bara inte erkänna det.
Tydligen är turbon ganska känslig mot att övervarvas, vilket blir en farlig kombo med boost creep vid längre gaspådrag.
Då med risk för att skada turbon om man pressar den för hårt under fel förutsättningar, mest värt att vara medveten om det.

_________________
Emil W
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3198



Jag gick på steg 1, min motor har is38 standard som mår lite halvdåligt fast den är helt standard.ist för att montera en ny handgranat så valde jag powermaxen.
Jag kommer höra 3" dp med rejskatt, 350-400 ish är alldeles lagom,...de e ju en familjebil
Programvaran fixar ogge racing åt mej, han har gjort ett par såna här

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag gick på steg 1, min motor har is38 standard som mår lite halvdåligt fast den är helt standard.ist för att montera en ny handgranat så valde jag powermaxen.
Jag kommer höra 3" dp med rejskatt, 350-400 ish är alldeles lagom,...de e ju en familjebil
Programvaran fixar ogge racing åt mej, han har gjort ett par såna här

Då är jag med och då låter turbon helt rätt.
Menar du att han gjort några 888.3-bilar eller även några bilar med Powermax turbon?
Blir intressant att höra om han upplevde turbon mer omständig än andra till denna plattform.
Jag fick intrycket av att WG var väldigt annorlunda att justera in på denna turbo och att den var lite extra bökig.

_________________
Emil W
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3198



Snömannen skrev:
Mange K skrev:
Jag gick på steg 1, min motor har is38 standard som mår lite halvdåligt fast den är helt standard.ist för att montera en ny handgranat så valde jag powermaxen.
Jag kommer höra 3" dp med rejskatt, 350-400 ish är alldeles lagom,...de e ju en familjebil
Programvaran fixar ogge racing åt mej, han har gjort ett par såna här

Då är jag med och då låter turbon helt rätt.
Menar du att han gjort några 888.3-bilar eller även några bilar med Powermax turbon?
Blir intressant att höra om han upplevde turbon mer omständig än andra till denna plattform.
Jag fick intrycket av att WG var väldigt annorlunda att justera in på denna turbo och att den var lite extra bökig.


han har gjort ett par golf R 7.5 med powermaxx, och jag minns att han pratade om att han hade ett helvete med att reglera wg, kan vara så att dom körde catless, måste kolla det.
jag funderade på en is38 hybrid ett tag,men efter lite youtubing så insåg jag att dom verkar vara lika opålitliga som en orginal is38...fast med en högre pris , å då passar garrett turbon perfekt tror jag ifall man vill behålla enkelheten samt bruksbilskänslan,

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
Mange K skrev:
Snömannen skrev:
Mange K skrev:
Jag gick på steg 1, min motor har is38 standard som mår lite halvdåligt fast den är helt standard.ist för att montera en ny handgranat så valde jag powermaxen.
Jag kommer höra 3" dp med rejskatt, 350-400 ish är alldeles lagom,...de e ju en familjebil
Programvaran fixar ogge racing åt mej, han har gjort ett par såna här

Då är jag med och då låter turbon helt rätt.
Menar du att han gjort några 888.3-bilar eller även några bilar med Powermax turbon?
Blir intressant att höra om han upplevde turbon mer omständig än andra till denna plattform.
Jag fick intrycket av att WG var väldigt annorlunda att justera in på denna turbo och att den var lite extra bökig.


han har gjort ett par golf R 7.5 med powermaxx, och jag minns att han pratade om att han hade ett helvete med att reglera wg, kan vara så att dom körde catless, måste kolla det.
jag funderade på en is38 hybrid ett tag,men efter lite youtubing så insåg jag att dom verkar vara lika opålitliga som en orginal is38...fast med en högre pris , å då passar garrett turbon perfekt tror jag ifall man vill behålla enkelheten samt bruksbilskänslan,


Synd att jag inte visste om det innan, då hade jag nog åkt förbi honom.
Vet du vad han plockat ut för effekt med den?
Jo lite så kände jag också, sen kändes det inte som att det var värt 5-15k extra för att -kunna- plocka ut 100-150hk extra när jag knappt får ner effekten nu ens.

_________________
Emil W
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3198



Snömannen skrev:
Mange K skrev:
Snömannen skrev:
Mange K skrev:
Jag gick på steg 1, min motor har is38 standard som mår lite halvdåligt fast den är helt standard.ist för att montera en ny handgranat så valde jag powermaxen.
Jag kommer höra 3" dp med rejskatt, 350-400 ish är alldeles lagom,...de e ju en familjebil
Programvaran fixar ogge racing åt mej, han har gjort ett par såna här

Då är jag med och då låter turbon helt rätt.
Menar du att han gjort några 888.3-bilar eller även några bilar med Powermax turbon?
Blir intressant att höra om han upplevde turbon mer omständig än andra till denna plattform.
Jag fick intrycket av att WG var väldigt annorlunda att justera in på denna turbo och att den var lite extra bökig.


han har gjort ett par golf R 7.5 med powermaxx, och jag minns att han pratade om att han hade ett helvete med att reglera wg, kan vara så att dom körde catless, måste kolla det.
jag funderade på en is38 hybrid ett tag,men efter lite youtubing så insåg jag att dom verkar vara lika opålitliga som en orginal is38...fast med en högre pris , å då passar garrett turbon perfekt tror jag ifall man vill behålla enkelheten samt bruksbilskänslan,


Synd att jag inte visste om det innan, då hade jag nog åkt förbi honom.
Vet du vad han plockat ut för effekt med den?
Jo lite så kände jag också, sen kändes det inte som att det var värt 5-15k extra för att -kunna- plocka ut 100-150hk extra när jag knappt får ner effekten nu ens.



jag e så glömsk så jag minns inte effekter, men nånstans runt 400-420 tror jag de var

det där insuget,när är det planerat att släppas för pöbeln? samt vet du hur det kommer hamna i pris?samt kommer org motorplast få plats?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Viktor Holmqvist
Karlskrona
Här sen Aug 2018
Inlägg: 90



Följer

_________________
Viktor Holmqvist

VW Golf GTI MK7.5
Volvo V60 Polestar Såld
BMW M2 "Tracktool" Såld
Mercedes A45 AMG Performance Såld
BMW 130i "Clubsport" Såld
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
Mange K skrev:



jag e så glömsk så jag minns inte effekter, men nånstans runt 400-420 tror jag de var

det där insuget,när är det planerat att släppas för pöbeln? samt vet du hur det kommer hamna i pris?samt kommer org motorplast få plats?

Skönt att höra, då var det ungefär samma som de plockade ut till min bil. Hade varit jobbigt om han hade tagit ut 10-20% mer.

Vet tyvärr inte mer än att de inte var nöjda med finishen på sista exemplaren de fick från fabriken, så det lär nog bli någon/några revisioner till innan det släpps. Jag hade lite bråttom att få ihop bilen till mappning och ringenresan så jag fick möjligheten att köpa loss ett av deras förserie-exemplar, därav att ytan inte är helt hundra.
Motorplasten ska till 99% passa, ser ingen anledning till att den inte ska passa. Har bara inte monterat dit den.
Har tyvärr ingen uppskattning på priset mer än att det ska komma både i kolfiber och i plast och jag kan tänka mig att det kommer in runt 4500-5500kr.

Jag har ingen koppling till DO88 så prova maila dem så svarar nog Isak asap och kan ge korrekt information kring priser och ev leveranstid.
När jag hörde av mig till dem så hade de precis sålt slut på lagret av det vanliga insuget och skulle inte hinna få hem fler tills min bil behövde vara klar, därför fick jag möjlighet att köpa loss detta även fast det inte är ett färdigt exemplar.

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 609



Riktigt bra tid på sviestad! När börjar du få laddtryck ungefär med denna turbo? Jag sålde nyss en Cupra st-r som hade stm500 turbo, den var riktigt seg att spola..

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
iqbad skrev:
Riktigt bra tid på sviestad! När börjar du få laddtryck ungefär med denna turbo? Jag sålde nyss en Cupra st-r som hade stm500 turbo, den var riktigt seg att spola..

Tack, gick att få lite fart på den fast chassit inte riktigt ville hänga med
Inte loggat så har inte riktigt koll, men jag tycker inte den är seg på något sätt
Sett till dynografen och vridet så skulle jag tro att jag har nära fullt ladd kring 3300-3400varv.

Hur var det med stm500an? Var den mycket mer långsam?
Jag upplever att denna börjar spoola ganska direkt.

_________________
Emil W
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Vad kul att allt har gått smärtfritt när du har skruvat och att moderna bilar är så lättskruvade

_________________


BMW e30 v8
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
baumgardt skrev:
Vad kul att allt har gått smärtfritt när du har skruvat och att moderna bilar är så lättskruvade

Allt är ju relativt, en drös blåmärken med tillhörande svordommar är ju standard när man skruvar.
Skillnaden på denna och Leonen är att den går att köra efter man skruvat med den, medans Leonen har man mer skapat fler och fler fel ju mer tid man lagt på den.. Förvisso beror det väl mest på att ingen av delarna som skruvats dit skulle egentligen sitta på en Leon..

_________________
Emil W
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3198



Snömannen skrev:
baumgardt skrev:
Vad kul att allt har gått smärtfritt när du har skruvat och att moderna bilar är så lättskruvade

Allt är ju relativt, en drös blåmärken med tillhörande svordommar är ju standard när man skruvar.
Skillnaden på denna och Leonen är att den går att köra efter man skruvat med den, medans Leonen har man mer skapat fler och fler fel ju mer tid man lagt på den.. Förvisso beror det väl mest på att ingen av delarna som skruvats dit skulle egentligen sitta på en Leon..



precis min upplevelse när jag byggde min A3, ju mer man kostade på å byggde,desto mindre åka blev det

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



Trevlig bil! Jag kör själv en Golf 7 GTI Performance Pack som familjebil.
Hur upplever du den högre effekten i kombination med framhjulsdrift?

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Skoj och välkommen tillbaka till MQB

Powermax steg1 som du säger är ju en nobrainer jämfört med IS38. Otroligt prisvärd turbo.
Vem löste mappningen åt dig?

Vad för bussningar till bromsarna var det du syftade på?

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 686


Trådstartare
fridsten skrev:
Trevlig bil! Jag kör själv en Golf 7 GTI Performance Pack som familjebil.
Hur upplever du den högre effekten i kombination med framhjulsdrift?

Otroligt trevliga som bruksbilar och bevisligen väldigt potenta även på bana
På gata är effekten inte direkt användbar om man vill gasa från låga hastigheter.
Just nu spinner det garanterat på 2-3an med gatdäck och torrt väglag, om man får för sig att stämpla fullt.
På bana funkade det fint, hade mindre problem med fästet på 2 ställen på Sviestad men då går det runt 50km/h vid de ställena.
Upplever dock ingen "torque-steer" eller liknande varken på bana eller gata.

_________________
Emil W
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Golf GTI MK7.5 *Andra försöket* - 8:21,85 BTG
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1799 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande