Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2,0 V6 TB | 3342 besök totalt |
Då var det dags för mig att lägga upp lite info om min bil...
Bilen är en Alfa Romeo GTV 2,0 V6 Turbo årsmodel 96. En udda fågel som inte såldes i Sverige som ny. Tror den var framtagen för Italien, Belgien och Holland för att ge samma effekt som 3,0 NA modellen men med mindre cylinder volym. Hursomhelst. Jag köpte den för 2,5 år sedan och sen dess har den skänkt mig mycket glädje och elände, men varje gång varvränknaren når rödmarkeringen försvinner även dem gråaste molnen och varje gång en kurva är avverkad kommer ett leende fram.... Meningen med bilen är att köra fort på kurviga vägar och på banträffar. Vad är gjort med bilen då? - Uppgraderat turbo ( T25 / T28) - Större IC med bättre placering - 3 tums avgassystem med Kat ersättare - JR öppet filter - Öppen dumpventil ( OK, jag erkänner, det var för ljudetsskull) - Extra mätare ( oljetryck, laddtryck, lambda) - Powerflex överallt, förutom krängningshämmarna - Eibach fjädrar - Bilstein dämpare - Övre och Nedre fjäderbensstag fram från OMP. - OMP stol, ratt, och knopp - Borttagen AC pump och kylare - Brembomax skivor - Red stuff belägg ( usla, Tar ox funkade bättre med dem skivorna) - Castrol race bromsvätska - Annan programvara från Squadra Tuning Framtida planer: hitta ett par cm högre framfjädrar med samma hårdhet så jag inte tappar andan varje gång jag ser en gupp i vägen.... Hårdare bakvagn för att motverka en del understyrning, bilen studsar fram i kurvor när den pressas till max, framdäcken tappar fästet lite. När jag har samlat tillräckligt med mod ska jag kanske riva ur lite inredning och kompletera med en bur, men än är jag för feg för det. Sen vill jag någon gång ventilera motorrummet mer med hjälp av scoop/ duct, men hittar inga lämpliga som passar med övriga bilen. En extra huv vore optimalt. Vingar och kjolar? nja, kanske för utseendet, jag tror inte bilen behöver mer downforce så som jag avnänder den. Konvertera till 3,0 så fort jag hittar en sponsor..... Får se om jag kan lägga upp lite bilder också..... Här är en från gälleråsen i år, en hungrig Alfa.... _________________ Johannes K |
||||
Hej! Juste Alfa! Tipset är att börja med framfjädrarna. Studsar bilen fram beror det kanske på att den är för mjuk och slår igenom fram - kolla min setuptabell... /Kristoffer |
||||
Frågar samma sak. Det var jag som åkte bakom dig första passet vi var ute. Bilen gick riktigt bra och du verkade veta som gällde. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Måste göra er lite besviken där.... Jag var inte på Gälleråsen samtidigt som PCS. Bilden är tagen på Club Alfa romeo-s träff i maj. Man jag tror jag vet vem ni pratar om. Den bilen är en Twin Spark som är lite uppskrämd med andra kammar, extractorrör osv osv. Största skillnaden förutom motorn är att han kör på R-däck och har större bromsar ( Brembo 4-kolv), annars är väghållningskomponeneterna dem samma... _________________ Johannes K |
||||
Eibach fjädrarna är som så att fram är dem jättehårda med bara ett par cm fjädringsväg när bilen står på hjulen. Bak är dem progressiva med lååååång fjädringsväg. När man styr in så sticker framvagnen in i kurvan snabt och fint, sedan känner man hur bakvagnen sätter sig ner ( pga mjukare fjädrar) i början av kuvan och när bakfjädrarna når sitt hårdare läge så börjar framvagnen tappa fästet.... Det kankse låter fel teoretiskt men det är så ja upplever det... så kanske ska man sträva efter en sättning där man åker på tre hjul i kurvorna istället? _________________ Johannes K |
||||
Nu har jag ingen aaaning om vad du pratar om... (Sa han som plockade bort bumpstoppen på lånebilen och helt plötsligt fick en ny bil som behöver styvas massor fram) _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
om det är priset för en bil med bra balans och körbarhet så tycker jag att man ska betala. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Riktigt trevligt bygge. jag bygger själv på en gtv 2L turbo undrar vad du har för hjulvinklar på bilen? har du några andra bra tips på förbätringar på motor/låda man bör göra mvh stefan _________________ stefan åkesson |
||||
Hej Stefan,
Jag äger inte denna bil längre och den gick i graven efter att jag sålde den > För mer detlajerat info om allt som är gjort kan du läsa mina byggtrådar Rapport från vinterprojektet och Rapport från vinter projektet Del 2 på www.alfapower.nu Är det mer du vill veta så är det bara å ställa frågor här eller där _________________ Johannes K |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2,0 V6 TB | 3342 besök totalt |