Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hyundai i30 -17 | Tankar kring moderna chassie..
1 besök senaste veckan (450 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Jag hade faktiskt tänkt bespara rejsa med min senaste bruksbil men efter tagit ut den på Knutan för lite instruktörsaktiviteter så fick jag lite tankar som jag tänkte dela i andan av "det är kul när det svänger". Ok, börjar vi med anledningen till att jag först inte tänkte lägga upp en biltråd så är det helt enkelt inte är något som jag alls har skaffat med ambitionen att ha kul med. Det är främst inskaffad för att bli agera arbetshäst till familjen och förväntningarna är att det ska vara bekymmersfritt, sedan skadar det inte om det är ekonomiskt också. Ja, bilen får inte vara tråkig att köra så jag landade i denna Hyundai i30 GDi Wagon, 1371kg tjänstevikt och en direktinsprutad 1,6l radfyra på 135hk (tack Rejsa för inspirationen).



Så skulle jag till Knutstorp för att instruera elever på http://racingskola.se/. Det började med att jag var lite sen ut ur huset så färden till banan blev lite raskare än vad som först var tänkt. Då blir det uppenbart att bilen har ett i mitt tycke en klockren chassiesättning och jag har riktigt kul med bilen. Detta förvånar mig då detta är en bil som tydligt är utvecklad med låg ekonomi som främsta kriterie. Bilen går på vanliga Michelin Primacy vilket är ett vanligt svennebanandäck. Det jag gillar är att det kränger väldigt lite i kurvorna men det finns en lagom rörlighet men det bästa är att den inte alls är stötig. Ojämnheter känns men inte som stötar, den gamla sanningen säger att man måste välja, antingen så har man en bekväm bil eller en som inte kränger. Jag har fått båda bra egenskaper utan att behöva välja, kan man säga. Sedan var det dags att köra elever och visa banan i bilen. Väldigt trevlig upplevelse det med. Trots fullastad så känns det inte som bilen måste kämpa utan ångar på utan att bry sig om att det är en asiatiskt ekonomibil. Med andra ord, så har jag faktiskt en kul bil att svänga med.


Under dagen hade jag 4 elever som jag fick förmånen att hjälpa att utvecklas och på kuppen fick jag köra deras bilar. En bil som fick mig att att tänka i samma linjer som min egen var en Subaru BRZ. Denna verkade vara väldigt standard spec men jösses vilket kompetent chassie. Så fick jag åka med kollegan Rasmus i hans Cupra, en gatbil med vinterdäck, och denna var ju oförskämt bra på banan när han gasade på. Det är här jag landar i mina tankar, bilar utvecklade innan millennieskiftet kan glömma att hänga med en modernare bil. Än värre gissar jag att det blir om man sätter på r-däck på en äldre bil, då skrapar man ytterbackspeglarna i marken och trasar sönder däcken väldigt fort. En modern bil känns som man kan komma undan med byte till r-däck utan att tvunget ändra chassiesättningen. Det är lite så man undrar vad man håller på med, jag menar en modern GTI bil är så löjligt kompetent rakt ut ur lådan så att hålla på att förbättra gamla holkar ter sig som idiotgöra. Om man vänder på det så undrar jag om detta inte kommer märkas inom klubbracing. Rent spontant känns det som en modern bil inte kräver lika stor arbetsinsats att få att gå riktigt fort. Med dessa tankar tänkte jag att min nya bruksbil kunde få en egen tråd .


_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Eddie Varvstopp skrev:
Om man vänder på det så undrar jag om detta inte kommer märkas inom klubbracing.
Inte om vi inte vill, säkerhetskrav är svårmixade med lättmoddade bilar (så de fungerar att ta kul-tur med) från detta millenniet, så det kommer att fortsätta vara stor övervikt av 20+ år gamla konstruktioner som vi filar på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Om man vänder på det så undrar jag om detta inte kommer märkas inom klubbracing.
Inte om vi inte vill, säkerhetskrav är svårmixade med lättmoddade bilar (så de fungerar att ta kul-tur med) från detta millenniet, så det kommer att fortsätta vara stor övervikt av 20+ år gamla konstruktioner som vi filar på.

Ja det var ju biten med säkerhetskraven på tävlingsbilar med nummerplåt . Fast jag tänkte även på andra serier typ BMW, Alfa och Porsche eller SSK för den delen, där man kanske (jag har ärligt inte koll på alla reglementen) inte är noga med att det ska gå igenom någon trafikgranskning.

När det gäller SPVM så håller jag med om att där blir det inte så stor skillnad i vagnsbeståndet.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41619

Forumägare
Forumägare

Timeattack tex

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



Mycket kul och intressanta tankar! Jag har inte så himla mycket att tillägga för stunden, men jag följer resonemanget med nöje.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Hyundai i30 -17 | Tankar kring moderna chassie..
1 besök senaste veckan (450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande