Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -78
1 besök senaste veckan (1385 totalt)
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Hej! Efter ett gäng års frånvaro från banåka och entusiastbilar så inhandlades denna tidigare i år, lagom som en 35-års present till mig själv.
Ambitionen är en renovering och ombyggnad till "low-tech-racebil" med fokus på säkerhet och körglädje.
Pga fru, barn, hus och jobb så är tempot på projektet högst skiftande men jag hoppas på att kunna hålla igång någorlunda regelbundet. 😊

Porsche 924 2.0 N/A -78
3500 mil för andra, tredje eller kanske sjätte gången, haha.
Tektylbehandlad någon gång så ganska fri från rost.






_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Lite blandat som har införskaffats:








_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Kul att du hittat hit! Har ju många varv med 924 på bana, vettiga bromsbelägg fram är ju det viktigaste, i övrigt är det bara köra på, don är ju rätt mjuka orginal, men det råder du bot på verkar det som. Har den krängare bak eller inte?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul att du hittat hit! Har ju många varv med 924 på bana, vettiga bromsbelägg fram är ju det viktigaste, i övrigt är det bara köra på, don är ju rätt mjuka orginal, men det råder du bot på verkar det som. Har den krängare bak eller inte?


Tack! 23 mm krängare fram och 19-20 mm bak.
Jag tänkte prova med Koni fram och bak med ca 70 nm fjädrar fram. Torsionstavarna har jag inte funderat på än. Polyuretanbussningar i framvagnen och nya original bak kanske..

Modellen i sig är ju så härlig att köra, äkta körglädje! 😍
Sen så är det ju tveklöst den tröttaste motorn i vagnparken men det räcker till.

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Oscar Ingemansson skrev:
Cédric skrev:
Kul att du hittat hit! Har ju många varv med 924 på bana, vettiga bromsbelägg fram är ju det viktigaste, i övrigt är det bara köra på, don är ju rätt mjuka orginal, men det råder du bot på verkar det som. Har den krängare bak eller inte?


Tack! 23 mm krängare fram och 19-20 mm bak.
Jag tänkte prova med Koni fram och bak med ca 70 nm fjädrar fram. Torsionstavarna har jag inte funderat på än. Polyuretanbussningar i framvagnen och nya original bak kanske..

Modellen i sig är ju så härlig att köra, äkta körglädje! 😍
Sen så är det ju tveklöst den tröttaste motorn i vagnparken men det räcker till.


Motorn känns ganska lagom, så länge man har lagom med grepp och inte för mycket däck. Men en kam kanske vore kul i framtiden

70N/mm är ju rätt hyffsat mycket, du borde nog fundera igenom hur du tänkt balansera bilen, skulle behövts coilover då eller 28mm stavar åtminstone. Har din 78 "nyare" bakvagnen? Har du inte 5vxl så skriv upp det på att göra listan

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Å när du inte kan hålla dig längre så har en snubbe i 924 gänget kört igång tillverkning av ett bolt on kompressorkit, baserat på eatonkompressorn från mini. Ska mekas ner i en kompis 924 nu i vinter Men egentligen är motorn sist på listan, sortera ut det andra först. Glöm inte en hyffsat ordentlig rattspacer, det transformerar verkligen körställningen.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Då ska jag nog börja lite mjukare, ja. Tackar!
Vet faktiskt inte hur det är med bakvagnen, har bara mätt krängaren.
En 5-växlad låda finns på önskelistan, jag får se vad som har hittat hem när allt ska monteras igen. 😊

Jag ska försöka att göra ett komptest på motorn innan den rivs ur. Kammen och kopplingen är slut så det ska bytas men jag lämnar gärna bottendelen orörd om den verkar frisk.
Är det någon ekonomi på att lämna iväg kammen på slipning eller det är endast en ny trimkam som gäller?

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Cédric skrev:
Å när du inte kan hålla dig längre så har en snubbe i 924 gänget kört igång tillverkning av ett bolt on kompressorkit, baserat på eatonkompressorn från mini. Ska mekas ner i en kompis 924 nu i vinter Men egentligen är motorn sist på listan, sortera ut det andra först. Glöm inte en hyffsat ordentlig rattspacer, det transformerar verkligen körställningen.



Amen tjoho! Men ja, det kommer i sista hand.
Kör en 50 mm spacer nu men tänkte förlänga med ett snapoff-nav när stol och bur ska passas in. 👍🏻

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121



Kul med en 924 thumbs up

Jag hade en 924S för några år sedan och körde en hel del bana med den, saknar den faktiskt ibland.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Kolla Newman cams, har varit billigast tidigare, men nu är dom ju på fel sida brexit. Vet inte om man kan få kammen lagad billigare än så.

Typ såhär:
https://danstengineering.co.uk/Newman-High-Performance-Camshaft-to-sui . . . .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Men grattis och välkommen in bland de välbalanserade transaxelbilarna.

Vill du ha en 5-vxl låda så tror jag att Tony på TA Sportvagn i Mala/Hässleholm har en liggande på vinden. 0451-17325.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Anders F@lk skrev:
Men grattis och välkommen in bland de välbalanserade transaxelbilarna.

Vill du ha en 5-vxl låda så tror jag att Tony på TA Sportvagn i Mala/Hässleholm har en liggande på vinden. 0451-17325.


Tackar! 😃

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Komptest utfört med gott resultat, 170, 155, 165 och 150 psi.
Lite annat smått och gott inhandlat.





3 st bälten på exekutiv auktion, två av dem är från 2016 respektive 2019 så åtminstone ett av dem hamnar i bilen.
Sabelt nummer två är från 1985 och får väl ramas in eller något. 😂

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Kul med en klassisk gammal porsche! thumbs up

Oscar Ingemansson skrev:

3 st bälten på exekutiv auktion, två av dem är från 2016 respektive 2019 så åtminstone ett av dem hamnar i bilen.
Sabelt nummer två är från 1985 och får väl ramas in eller något. 😂

Alltså, jag köper mycket grejer begagnade, så detta är INTE ett fisförnämnt inlägg från ett slott i Stocksund: Kör inte med begagnade bälten. Alls. Oavsett hur fräsha de ser ut att vara. Bälten är en av de FÅ saker jag inte kan tänka mig köpa begagnade: Du vet aldrig vad de varit med om. De kanske redan har varit med om en krock redan och de kronor du spara är inte värt den risken.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 57


Trådstartare
Torkel K skrev:
Kul med en klassisk gammal porsche! thumbs up

Alltså, jag köper mycket grejer begagnade, så detta är INTE ett fisförnämnt inlägg från ett slott i Stocksund: Kör inte med begagnade bälten. Alls. Oavsett hur fräsha de ser ut att vara. Bälten är en av de FÅ saker jag inte kan tänka mig köpa begagnade: Du vet aldrig vad de varit med om. De kanske redan har varit med om en krock redan och de kronor du spara är inte värt den risken.


Tack! ja, den är väldigt trevlig, helt klart underskattad.

Jo det har du väldigt rätt i, bältet från 2019 är nytt från förpackning och jag gav 300:- alla tre så kunde inte låta bli..
Beroende på när bilen är färdig så får jag se om det nyaste är aktuellt för att hamna i bilen under färd. Drar projektet ut på tiden så får ett nytt inhandlas.
6-punktsbältet från 2016 kommer egentligen bara att användas för att veta var öglorna skall monteras i karossen.

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -78
1 besök senaste veckan (1385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande