Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 -78 | 1 besök senaste veckan (1385 totalt) |
Hej! Efter ett gäng års frånvaro från banåka och entusiastbilar så inhandlades denna tidigare i år, lagom som en 35-års present till mig själv.
Ambitionen är en renovering och ombyggnad till "low-tech-racebil" med fokus på säkerhet och körglädje. Pga fru, barn, hus och jobb så är tempot på projektet högst skiftande men jag hoppas på att kunna hålla igång någorlunda regelbundet. 😊 Porsche 924 2.0 N/A -78 3500 mil för andra, tredje eller kanske sjätte gången, haha. Tektylbehandlad någon gång så ganska fri från rost. _________________ Oscar Ingemansson Porsche 924 -83 Roadsport |
||||
Kul att du hittat hit! Har ju många varv med 924 på bana, vettiga bromsbelägg fram är ju det viktigaste, i övrigt är det bara köra på, don är ju rätt mjuka orginal, men det råder du bot på verkar det som. Har den krängare bak eller inte?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tack! 23 mm krängare fram och 19-20 mm bak. Jag tänkte prova med Koni fram och bak med ca 70 nm fjädrar fram. Torsionstavarna har jag inte funderat på än. Polyuretanbussningar i framvagnen och nya original bak kanske.. Modellen i sig är ju så härlig att köra, äkta körglädje! 😍 Sen så är det ju tveklöst den tröttaste motorn i vagnparken men det räcker till. _________________ Oscar Ingemansson Porsche 924 -83 Roadsport |
||||
Motorn känns ganska lagom, så länge man har lagom med grepp och inte för mycket däck. Men en kam kanske vore kul i framtiden 70N/mm är ju rätt hyffsat mycket, du borde nog fundera igenom hur du tänkt balansera bilen, skulle behövts coilover då eller 28mm stavar åtminstone. Har din 78 "nyare" bakvagnen? Har du inte 5vxl så skriv upp det på att göra listan _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Å när du inte kan hålla dig längre så har en snubbe i 924 gänget kört igång tillverkning av ett bolt on kompressorkit, baserat på eatonkompressorn från mini. Ska mekas ner i en kompis 924 nu i vinter Men egentligen är motorn sist på listan, sortera ut det andra först. Glöm inte en hyffsat ordentlig rattspacer, det transformerar verkligen körställningen.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Då ska jag nog börja lite mjukare, ja. Tackar!
Vet faktiskt inte hur det är med bakvagnen, har bara mätt krängaren. En 5-växlad låda finns på önskelistan, jag får se vad som har hittat hem när allt ska monteras igen. 😊 Jag ska försöka att göra ett komptest på motorn innan den rivs ur. Kammen och kopplingen är slut så det ska bytas men jag lämnar gärna bottendelen orörd om den verkar frisk. Är det någon ekonomi på att lämna iväg kammen på slipning eller det är endast en ny trimkam som gäller? _________________ Oscar Ingemansson Porsche 924 -83 Roadsport |
||||
Amen tjoho! Men ja, det kommer i sista hand. Kör en 50 mm spacer nu men tänkte förlänga med ett snapoff-nav när stol och bur ska passas in. 👍🏻 _________________ Oscar Ingemansson Porsche 924 -83 Roadsport |
||||
Kolla Newman cams, har varit billigast tidigare, men nu är dom ju på fel sida brexit. Vet inte om man kan få kammen lagad billigare än så.
Typ såhär: https://danstengineering.co.uk/Newma _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Men grattis och välkommen in bland de välbalanserade transaxelbilarna.
Vill du ha en 5-vxl låda så tror jag att Tony på TA Sportvagn i Mala/Hässleholm har en liggande på vinden. 0451-17325. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tackar! 😃 _________________ Oscar Ingemansson Porsche 924 -83 Roadsport |
||||
Komptest utfört med gott resultat, 170, 155, 165 och 150 psi.
Lite annat smått och gott inhandlat. 3 st bälten på exekutiv auktion, två av dem är från 2016 respektive 2019 så åtminstone ett av dem hamnar i bilen. Sabelt nummer två är från 1985 och får väl ramas in eller något. 😂 _________________ Oscar Ingemansson Porsche 924 -83 Roadsport |
||||
Kul med en klassisk gammal porsche!
Alltså, jag köper mycket grejer begagnade, så detta är INTE ett fisförnämnt inlägg från ett slott i Stocksund: Kör inte med begagnade bälten. Alls. Oavsett hur fräsha de ser ut att vara. Bälten är en av de FÅ saker jag inte kan tänka mig köpa begagnade: Du vet aldrig vad de varit med om. De kanske redan har varit med om en krock redan och de kronor du spara är inte värt den risken. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Tack! ja, den är väldigt trevlig, helt klart underskattad. Jo det har du väldigt rätt i, bältet från 2019 är nytt från förpackning och jag gav 300:- alla tre så kunde inte låta bli.. Beroende på när bilen är färdig så får jag se om det nyaste är aktuellt för att hamna i bilen under färd. Drar projektet ut på tiden så får ett nytt inhandlas. 6-punktsbältet från 2016 kommer egentligen bara att användas för att veta var öglorna skall monteras i karossen. _________________ Oscar Ingemansson Porsche 924 -83 Roadsport |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 -78 | 1 besök senaste veckan (1385 totalt) |