Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 27 besök idag (21064 totalt) |
Hallå där galningar!
Jag bestämt mig för att dokumentera mitt projekt, mest för min egen skull, även om det inte skadar med lite input ibland ----- Uppdaterad lista för att nå tidsenlig GT3 spec och allmän nöjdhet: Effektmål: 300 whp Nuvarande: -- Original: 245hk i motorn Ej gjort effektmätning ännu, planerat när individuella gasspjällen är klara *Haltech Klart *Flytta ECUn in i bilen *Individuella gasspjäll - Påbörjat *Gå igenom upphängning *Lätta så att bilen kommer under 1200kg (1260 från fabrik + 14kg extra motorvikt, dock är redan AC-systemet ute och bara det vägde drygt 10kg). Påbörjat - rensat ut högtalare i dörrar, baksäte + bälten bak, bytt ut förarstolen *Lätta 16" fälgar Halvlätta 16x7 ROTA Fight tänka för regndäck samt Rays Volk Ultra C 16x8 som skall renoveras och användas för R-däck införskaffade. *Bränslesystem + E85. Klart *Torrsumpsystem *Portade toppar för bättre flöde på avgassidan Fixat *Ventilfjädrar och kamaxlar *Elservopump *Bussningar genomgående *Stolar Förarstol fixad, passagerarstol väntar på större plånbok *Ratt Fixad ---- Om projektet Jag måste nog börja med lite bakgrund för att eventuella sneglare skall kunna förstå syftet och målet med detta projekt: Bilen är i grund och botten en Subaru Impreza WRX STi Type-RA V-limited WRC Edition. Förmodligen världens längsta bilnamn, men den är ju också importerad från Japan så det kanske förklarar saken. Låt oss bryta ned detta märkliga namn: Subaru Impreza: Behöver nog ingen förklaring. WRX STi: Här behövs nog inte eller någon närmare förklaring. Men tillskillnad från den svensksålda modellen "Impreza GT" får man lite godis såsom en EJ207 motor med 280hk, större bromsar, mer tätstegad låda och lite annat smått och gott. Type-RA: RA står för "Race Altered" och utöver det godis som STi-paketet erbjuder så tillför Type-RA en ännu mer tätstegad låda med 4.44 slutväxel, Helical LSD framdiff, DCCD mittdiff (upp till 70% drivning bak), R180 slutdiff, aggressivare mappad ECU och rallylucka på taket. På det så är bilen 100kg lättare än den vanliga STi:n. V-Limited WRC Edition Limiterad upplaga efter en WRC vinst. Endast kosmetika som tillkommer, bland annat blå inredning, sidokjolar och frontläpp. Nu när vi vet vad det är för bil kan vi gå in på bakgrunden till detta projekt och vad visionen är. Jag köpte denna bil 2016 av anledningen att det är den mest prestandaorienterade versionen av enligt mig en av de mest ikoniska karosserna för oss tidiga nittiotalister. Det är också denna bil som fick in mig i banträsket. Spolar vi fram 5 år så befinner vi oss på Gotland Ring i maj 2021. Åren har gått och jag har nu snöat in på högvarviga sugmotorer i lätta bilar med bra väghållning. I detta skede var jag ganska så inställd på att köra en sista säsong med RA:n och sedan byta ut den mot en 996:a, drömmen var en GT3. De 2 dagarna på Gotland Ring spenderade vi mest med motormeck, vi kan summera det med en lös spridare samt en turbo med lagerras. Hur som helst tog vi oss ifrån ön och båtresan hem bestod av ohälsosamt mycket funderande. Min kompanjon nr 1, "Lillgrisen", hade åkt med några rundor på ringen i en Subaru Legacy familjekärra med en lätt uppskrämd 3-liters sexa under huven. Han hade slagits över hur pass bra den bilen gick, trotts en fetma på 1600kg och två personer i bilen. Jag minns att han till och med liknade karaktären med hans egna M3 med S50B32. Vi vart såklart nyfikna och började söka runt vad det satt för lurig maskin i denna familjekoja. Det visade sig vara en motor som benämns "EZ30R", som tydligen var en restprodukt av ett projekt när Subaru hade fått för sig att göra en högpresterande sugmotor. Motorn är baserad på "EZ30D" som länge använts i diverse familjebilar, men vidareutvecklad med högflödestoppar, högre kompression samt Porsches VarioCam system (justerbara kammar och ventiler). I brist på annat så strypte Subaru ned motorn och satte den i herrgårdsvagnar och flygplan (!?). Hur som helst, vi tog en välbehövlig nap och tänkte inte mer på det för studen. När vi sedan närmade oss Nynäshamn såg Lillgrisen lite sådär lurig ut. Han sade då följande: "Du vill ju ha en lätt bil med bra väghållning och en högvarvig motor. Din bil är ju lätt, och har bra väghållning, så det är ju bara motorn som felar i ekvationen." Då föll polletten ned, jag är ute efter alla egenskaper som en GT3 bil har, och jag sitter på en bil som har bra potential, så varför inte skapa mig min egen? Helt plötsligt vart det nästa naturliga steg med bilen, och alla tankar kring att byta ut den mot något annat var som bortblåst. Det första naturliga steget var såklart att byta ut motorn eftersom det var den största käppen i hjulet för min vision. Spola fram 1 vecka (!), så körde jag, kompanjon nr 2, "Marbo", samt kompanjon nr 3 "Willmutt" in på en nattöppen Mc Donalds med en EZ30R på släpet. Sedan kom sommaren, där hela semestern bestod utav installation och inkoppling av ett Haltech Elite. Vi lyckades få i ordning grunderna tillräckligt för att åka på en konbanekörning med bilen i September. Väldigt lyckat, alla loggar såg bra ut förutom att spridarna ligger och maxas under hård belastning samt att insugstempen är för hög. Den lilla detaljen att ett däck fick punka och typ exploderade behöver vi inte prata om. Denna övningsdag gav också bilen ett namn efter att en av nyckelpersonerna för aktiviteten benämnde den som "Frankensteinbilen" i anmälningslistan. Franken var född. Nu när vi har kommit så pass långt att jag känner att visionen jag har med bilen ser väldigt ljus ut, så kan vi börja med framtidsplanerna. Fokus, som ni kanske förstått, kommer att vara på väghållning, känsla och att lyckas få till en maskin som inte behöver överladd. Detta är ett väldigt osmidigt och dyrt sätt att kräma ur mycket effekt ur en Impreza, men återigen, jag har en vision om vad jag är ute efter för känsla och den involverar inte en turbo. Om jag av någon anledning kommer ha behov av överladd så är det kompressor som gäller, men det är inget jag kommer att sikta på initialt. Övergripande mål för maskinen är att nå 300 på hjulen. Det anser jag som en ganska bra utgångspunkt för en treliters sugmaskin. Nu tänker jag att jag slänger upp lite bilder på bilen och från äventyren senaste halvåret! Här är pärlan: Lillgrisen skruvar tillbaka en galen spridare på ringen: Lillgrisen är fascinerad över det grova gasspjället på den nyhämtade motorn: Motorn fick plats! Marbo funderar på vilka gubbar som ska dricka kaffe tillsammans: Marbo har kommit fram till vilka gubbar ska som vart och börjar bygga om originalhärvan: Jag och Marbo spenderade hela semestern såhär: Avgas kom till: Bilen gick igång till slut och efter vi lagt en grundmapp så lät den även rätt.. Speciellt. [/u][/b] _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||||||||||
Kul bygge, ju mer udda motorval desto intressantare blir det Lite oväntat, trodde det bara var orginalrenovering som gällde nu för tiden på sånna lite mer speciella imprezor.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||
Ja det är väl det man borde göra egentligen. Men en kombination av att jag inte är så värst intresserad av originalrenoveringar samt att jag har en tendens till att dras åt saker som går emot strömmen lite gjorde att jag landade i detta projekt. Att göra det med en svensksåld GT skulle innebära en hel del mer jobb för att komma till samma grund denna bil erbjuder från start. Halva körglädjen i denna bil kommer ifrån diffarna och lådan, så att bygga motsvarande på en svensksåld bil hade förmodligen varit dyrare till och med _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||||||||||
tycker det ändå var lite kul att det vart du som vart biten men det var "lillgrisen" som åkte med , du skulle ha åkt med du med. Vi får hoppas att det blir en gotland runda i år igen (vilket det lutar åt) så kan vi åka samtidigt.
Mvh "Uppskrämd familjekärran" _________________ Fredrik Sandström |
||||||||||||
Kul att se en ovanlig Impreza GC8:a här på Rejsa! Också kul att du väljer din egen väg med en vässad sugsexa istället för att trimma vidare på originalmotorn som de flesta av oss andra gör.
Mycket mysigt ljud, vasst och raspigt! MVH /Claes Jag har en Impreza STI Type-R som snart skall renoveras och få en egen tråd. Samt en STI-08 som jag kör som "vinterbusbil" till jobbet varje dag. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||||||
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||||
Kul att det väcker lite intresse!
Ska jag definitivt göra
Haha ja du är ju typ anledningen till att Franken existerar idag
Kul med en Type-R! Hade det inte varit för diffen hade jag letat upp en sådan istället. Dom är sjukt snygga, gör dig inte av med den
Verkligen, men jag gillar det!
Eller hur! Klart Franken skall ha en projekttråd! Verkligen synd på Lunda, men får ta igen det nästa säsong. Denna gång blir det sproilans däck och förhoppningsvis lite mer marginal än att bli klar mitt i natten dagen innan
Haha! Ja jävlar, det kommer inte bli enkelt -- Frankens julklapp har kommit! Slänger upp en bild senare, tror det kommer bli kanon _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||||||||||
Rota Fighter, kopia på CE28. Listan är ganska lång på vad som skall göras med Franken så plånboken kan inte med CE28 för tillfället. Men i framtiden förhoppningsvis Dessa kan ju alltid bli regnfälgar.. 7" är i smalaste laget. Hade dock sjukt svårt med att hitta fälg med ET40+ som var över det. 225 går att köra på 7" menade definitivt föredragit 8". 225 är det jag skulle vilja köra med, men jag är lite osäker på skärmkanterna. Valsa är väl lugnt, men jag har ingen lust att kapa i RA karossen som läget är nu. Skulle vilja testa dessa sulor, och de finns antingen i 205/50 eller 225/45. Båda blir ungefär samma rullomkrets som original. http://www.dunloptyres.com.au/dotCMS/TyreDetailAction?website=DMS&websegmentcode=MOTORSPORT&mtpcode=82004&from=nPerPage Så frågan är, safea och köra 205or någon säsong eller köra 225 och lösa problemen? _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||||||||||
Ingen minns en fegis, klart du ska köra 225 (och lösa eventuella problem )
Jag skulle gissa att de flesta i klubben kör 17", men kolla i FB-gruppen om nån i närområdet kan låna ut en fälg med däck för test kanske? Är inte så hemma på GC-karossen men har förstått att det är lite trångt. Anders tror jag tex. kör 225/45/17 på sin Type-R utan större modifikationer, men är osäker på ET. Har tyvärr inga 5x100 kvar i garaget själv... Eller jo, 18x7.5 ET42 med 225 gatdäck, om det skulle hjälpa Visst kan man mäta och räkna, men att ha fälg+däck på plats, ta bort fjädern från dämparen och kunna hissa hjulet/leka med camber osv för att se att allt går fritt är ändå oslagbart. Hoppas själv på en uppsättning TE37 eller CE28 till nästa säsong, men vi får väl se... De är ju inte gratis _________________ Kristofer Åhlin |
||||||||||||
Får kolla med Anders Hm. Vet du vad det är för profil på dina 225or du har på 18 tummarna? Är det liknande rullomkrets så kan det vara till hjälp. Kör ET40 på dessa fälgar så det är ju typ samma Sedan blir det ju lite stretch med 7.5" vilket göra det lite enklare att få plats med iof. _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||||||||||
225/40/18. Skiljer nästan 3cm i diameter och nästan 9 i omkrets... kanske lite för långt ifrån för att det ska bli användbart, tyvärr
https://www.willtheyfit.com/index.ph _________________ Kristofer Åhlin |
||||||||||||
Jag hade en impreza med vanlig sänknigssats. R888 205-40-17.
Ingen aning om ET. Men det var tight. Tog i skärmkantern på bana. På gatan gick det dock ganska bra. Mycket större än det borde bli svårt utan att vara beredd på att massera lite. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||
Ah då hoppar jag Stoffe Finns ju i och för sig AD08RS i 215 45 R16, skulle kunna köra med dom en säsong "for science" eftersom det ända kommer bli mest testade nästa år. Det borde jag kunna tränga in och då får jag också en känsla av hur 215 sitter på fälgarna och ifall det är värt att ens prova 225 på dessa.
knotan - jag har kört 205 40 17 senaste 5 åren, och innan dess 215 40 17. Båda varianterna fick plats med marginal, men då körde jag också ET50 och inte ET40 som jag kommer göra nu. Då har jag dock någon grad negativ camber, vilket jag antar att du inte hade på din. _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||||||||||
Jag kör med 225/45-17 på 8" OZ fälgar. Det tar i lite i skärmkanten fram vid bankörning, annars inte. Det beror ju också på hur mycket negativ camber som du har.
Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 27 besök idag (21064 totalt) |