Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Frågor inför bromsuppgradering "light" | << 1, 2 3 besök senaste veckan (1405 totalt) |
|
||
Snygg lösning! Just nu lutar jag åt en uppsättning Ferodo DS Performance eller möjligen StopTech Carbotech XP8 med ATE Typ 200 bromsvätska till att börja med. Stålomspunna bromsledningar och kylning avvaktar jag med tills vidare. Tack för all input! _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||
|
||
Jag jobbade med utveckling av bromsar för ett par år sedan och då fanns det väl ett par tusen olika "anti- noise shims" att välja på, allt beroende på vilken frekvens och vid vilket tryck du önskar filtrera bort ljudet. Visst kan man ha tur och träffa hyffsat rätt, t.ex är det vanligt med squeal vid ca 3 kHz. Sedan kan det vara värt att notera att bromsoken är designade för en viss typ av kompressibilitet av belägg och shims. Det vill säga att när man bromsar fullt så pressas belägg och shims ihop något. Det tar man hänsyn till så att rollback'en (geometrin av packningarna runt bromsokets kolvar som drar tillbaka kolvarna när man släpper pedaltrycket) är större än deformationen av calipern och kompressibiliteten av belägg & shims så att man inte får draggande/anliggande bromsar. Bromsdrag driver väldigt höga temperaturer när man ligger på lite samt ökar beläggslitaget kraftigt. Vad jag vill säga är att man ska vara försiktig med vad man gör och att man kan göra mer skada än nytta. Mitt råd är detsamma som tidigare redan sagts. Bra belägg, frisk bromsvätska och kylning. Med bra kylning kan man köra snällare belägg (som gnisslar mindre) och ändå ha bromsar som funkar på track days. Kylningen gör även att man minskar beläggslitaget enormt. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Nybörjarsvängåkaforum Frågor inför bromsuppgradering "light" | << 1, 2 3 besök senaste veckan (1405 totalt) |