Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Azzarri GT - årsmodell 2014 (en dröm)
1 besök senaste veckan (6585 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
"fuck ferrari, this is an azzarri"

Under senaste 2 åren har min drömbil formats mer och mer i min hjärna. Häromdagen började jag skissa lite på den.

Kriterier som jag hitils kommit fram till.

* coupé - ej cab
* sugmotor
* 4-växlad
* topfart över 300
* bakhjulsdriven

Enligt nuvarande projektplan så är den klar om 10 år.

http://mer.nu/dream4.jpg
http://mer.nu/dream7.jpg

Den är 180 bred och ca 400 lång. Hjulen på nu är 245/50-17 runt om.

Skisserna är gjorda i Cinema 4d.

Så snart jag hittat nytt garage så börjar byggandet. Jag har spons på rör (gratis) samt en rörbockningsmaskin.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



verkar vara ett ballt projekt, hur seriös är du med det?
Bild 1 ser ut som en porsche 924

en sak till, 4 växlar och 300 i toppfart, eller e de mer att den ska ha möjligheten att klara 300 med anna drevning?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
Cédric skrev:
verkar vara ett ballt projekt, hur seriös är du med det?
Bild 1 ser ut som en porsche 924

en sak till, 4 växlar och 300 i toppfart, eller e de mer att den ska ha möjligheten att klara 300 med anna drevning?


Jag är väldigt seriös - detta ska bli av. Just därför är tidsplanen "realistiskt" satt.

jo, 4 växlar och 300 i topfart.

100 på ettan
160 på tåvan
230 på trean
310 på fyran - sen hur realistiskt det är återstår att se. det går ju åt lite pulver för detta.


Det vore kul om några fler hoppade på tåget och bygga likadana chassin + karosser. Jag kan nog inte få gratis rör till fler bilar, men starkt rabbaterade är inga problem.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



rent spontant, ta en titt på andra rör-ramsprojekt för att lyckas göra bättre triangulering av ramen, se till att använda ett ordentligt cadprogram så du kan simulera hur bra din ram är. SteQve's tråd är thumbs up tycker jag, men det finns givetvis fler.

Borde spara en del tid och ge ett bra avstamp med projektet så du inte behöver bygga aldeles för många prov-ramar innan.

Vikt/effekt förhållandet för amatörbyggt (och gatreggat) fordon kan bli svårt om bilen ska upp i 300+, det går väl säkert att vikta upp den för gatbruk eller något men ändå väl värt att ta med i beräkning.

Aerodynamiken är oerhört viktig när det går så fort, sök upp alla trådar andersY och porschedriver skrivit i och ta till dig

Kul projekt, hoppas det går i hamn.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



hur går det med rörhögen???

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
xEmil skrev:
hur går det med rörhögen???


jag flyttar in i nya garaget till helgen, och några helger efter det åker jag och hämtar rörbockningsmaskinen.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
xEmil skrev:
hur går det med rörhögen???


Hämtade rörbockningsmaskinen i helgen, ngn digital fin grej. Dock så har jag bara verktyg för 22mm samt 28mm än så länge.

Ska även fixa en snabbare dator hem, 3d-programmet rullar inge vidare på min laptop.

Eftersom jag fastnat i bmw-träsket med 2 bmw's i garagen så funderar jag på att använda en E30 som donator för styrsnäcka, bromsar osv. så länge.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
projektplan:

2004 - färdig på ritbordet
2005 - rören bockas och svetsas
2006 - på hjul
2007 - bromsar och rätt dämpare osv på plats
2008 - motor och drivlina på plats
2009 - körbar
2010-2012 - alla detaljer (inredning) och mätare klara och på plats
2013 - gjuta kaross
2014 - kaross klar

kommer säkert att prioriteras om så det slutar med att man sladdar runt i en sandloppa nästa år... utan bromsar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10194



dstr skrev:

jo, 4 växlar och 300 i topfart.

100 på ettan
160 på tåvan
230 på trean
310 på fyran - sen hur realistiskt det är återstår att se. det går ju åt lite pulver för detta.



Jag förstår inte varför du vill ha så konstig utväxling, den kommer ju att vara helt okörbar och slira sönder en koppling så fort man vill in i en stad..?

Du behöver inte bara massor med pulver (vrid framför allt) utan även en högvarvig motor. 928:an jag hade var växlad till 79 km/h vid 6800 rpm i ettans växel och 295 km/h vid samma varvtal i femman och jag saknade både en växel neråt och en uppåt för att det skulle vara helt optimalt.

_________________
Anders Hansson
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
sweanders skrev:


Jag förstår inte varför du vill ha så konstig utväxling, den kommer ju att vara helt okörbar och slira sönder en koppling så fort man vill in i en stad..?

Du behöver inte bara massor med pulver (vrid framför allt) utan även en högvarvig motor. 928:an jag hade var växlad till 79 km/h vid 6800 rpm i ettans växel och 295 km/h vid samma varvtal i femman och jag saknade både en växel neråt och en uppåt för att det skulle vara helt optimalt.



Har kört en 4-petad 911 turbo från tidigt 80-tal. älskade utväxlingen i den lådan. hur det var med tvåan och trean kommer jag inte ihåg, men nära 100 på ettan och 280 på fyran (ej på varvstoppet) ligger till grund för önskemålen.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



dstr skrev:


Har kört en 4-petad 911 turbo från tidigt 80-tal. älskade utväxlingen i den lådan. hur det var med tvåan och trean kommer jag inte ihåg, men nära 100 på ettan och 280 på fyran (ej på varvstoppet) ligger till grund för önskemålen.



Problemet är ju bara att en turbomotor och en sugmotor har ganska olik karaktär, en turbomotor har ju vridet väldigt långt ner i registret jämfört med en sugmotor i samma effektklass. Om du nu inte satsar på en chevråålet på 7-8 liter

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
dstr skrev:


Har kört en 4-petad 911 turbo från tidigt 80-tal. älskade utväxlingen i den lådan. hur det var med tvåan och trean kommer jag inte ihåg, men nära 100 på ettan och 280 på fyran (ej på varvstoppet) ligger till grund för önskemålen.



Problemet är ju bara att en turbomotor och en sugmotor har ganska olik karaktär, en turbomotor har ju vridet väldigt långt ner i registret jämfört med en sugmotor i samma effektklass. Om du nu inte satsar på en chevråålet på 7-8 liter


kanske inte 7-8, men väl 5-6 - och kanske inte just cheva, men väl en V8.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



dstr skrev:

kanske inte 7-8, men väl 5-6 - och kanske inte just cheva, men väl en V8.


pontiac?


Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
dstr skrev:

kanske inte 7-8, men väl 5-6 - och kanske inte just cheva, men väl en V8.


pontiac?




nej, chrysler.

jag har en smallblock "över" som mycket väl kan tänkas få agera mall, och kanske tom testmotor i prototypen.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4031



dstr skrev:
projektplan:

2004 - färdig på ritbordet
2005 - rören bockas och svetsas


Hur går det med den realistiska projektplanen? Håller den än?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



En maskin jag skulle tycka vara intresant till ett mittmotorbygge är BMW-V12 skall tydligen inte vara allt för dyrt att köpa en 750 i lite dåligt skick med defekt insprutning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Helrätt koncept! Man bygger en bil som man själv vill ha och som skänker just den upplevelse man är ute efter, och strunta i vad expertisen anser är effektivt. Kul!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



Hm, hur står allt till med bygget ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Azzarri GT - årsmodell 2014 (en dröm)
1 besök senaste veckan (6585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande