Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Azzarri GT - årsmodell 2014 (en dröm) | 1 besök senaste veckan (6585 totalt) |
"fuck ferrari, this is an azzarri"
Under senaste 2 åren har min drömbil formats mer och mer i min hjärna. Häromdagen började jag skissa lite på den. Kriterier som jag hitils kommit fram till. * coupé - ej cab * sugmotor * 4-växlad * topfart över 300 * bakhjulsdriven Enligt nuvarande projektplan så är den klar om 10 år. http://mer.nu/dream4.jpg http://mer.nu/dream7.jpg Den är 180 bred och ca 400 lång. Hjulen på nu är 245/50-17 runt om. Skisserna är gjorda i Cinema 4d. Så snart jag hittat nytt garage så börjar byggandet. Jag har spons på rör (gratis) samt en rörbockningsmaskin. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
verkar vara ett ballt projekt, hur seriös är du med det?
Bild 1 ser ut som en porsche 924 en sak till, 4 växlar och 300 i toppfart, eller e de mer att den ska ha möjligheten att klara 300 med anna drevning? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag är väldigt seriös - detta ska bli av. Just därför är tidsplanen "realistiskt" satt. jo, 4 växlar och 300 i topfart. 100 på ettan 160 på tåvan 230 på trean 310 på fyran - sen hur realistiskt det är återstår att se. det går ju åt lite pulver för detta. Det vore kul om några fler hoppade på tåget och bygga likadana chassin + karosser. Jag kan nog inte få gratis rör till fler bilar, men starkt rabbaterade är inga problem. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
rent spontant, ta en titt på andra rör-ramsprojekt för att lyckas göra bättre triangulering av ramen, se till att använda ett ordentligt cadprogram så du kan simulera hur bra din ram är. SteQve's tråd är tycker jag, men det finns givetvis fler.
Borde spara en del tid och ge ett bra avstamp med projektet så du inte behöver bygga aldeles för många prov-ramar innan. Vikt/effekt förhållandet för amatörbyggt (och gatreggat) fordon kan bli svårt om bilen ska upp i 300+, det går väl säkert att vikta upp den för gatbruk eller något men ändå väl värt att ta med i beräkning. Aerodynamiken är oerhört viktig när det går så fort, sök upp alla trådar andersY och porschedriver skrivit i och ta till dig Kul projekt, hoppas det går i hamn. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Hämtade rörbockningsmaskinen i helgen, ngn digital fin grej. Dock så har jag bara verktyg för 22mm samt 28mm än så länge. Ska även fixa en snabbare dator hem, 3d-programmet rullar inge vidare på min laptop. Eftersom jag fastnat i bmw-träsket med 2 bmw's i garagen så funderar jag på att använda en E30 som donator för styrsnäcka, bromsar osv. så länge. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
projektplan:
2004 - färdig på ritbordet 2005 - rören bockas och svetsas 2006 - på hjul 2007 - bromsar och rätt dämpare osv på plats 2008 - motor och drivlina på plats 2009 - körbar 2010-2012 - alla detaljer (inredning) och mätare klara och på plats 2013 - gjuta kaross 2014 - kaross klar kommer säkert att prioriteras om så det slutar med att man sladdar runt i en sandloppa nästa år... utan bromsar. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Jag förstår inte varför du vill ha så konstig utväxling, den kommer ju att vara helt okörbar och slira sönder en koppling så fort man vill in i en stad..? Du behöver inte bara massor med pulver (vrid framför allt) utan även en högvarvig motor. 928:an jag hade var växlad till 79 km/h vid 6800 rpm i ettans växel och 295 km/h vid samma varvtal i femman och jag saknade både en växel neråt och en uppåt för att det skulle vara helt optimalt. _________________ Anders Hansson |
||||
Har kört en 4-petad 911 turbo från tidigt 80-tal. älskade utväxlingen i den lådan. hur det var med tvåan och trean kommer jag inte ihåg, men nära 100 på ettan och 280 på fyran (ej på varvstoppet) ligger till grund för önskemålen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Problemet är ju bara att en turbomotor och en sugmotor har ganska olik karaktär, en turbomotor har ju vridet väldigt långt ner i registret jämfört med en sugmotor i samma effektklass. Om du nu inte satsar på en chevråålet på 7-8 liter _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
kanske inte 7-8, men väl 5-6 - och kanske inte just cheva, men väl en V8. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
pontiac? |
||||
nej, chrysler. jag har en smallblock "över" som mycket väl kan tänkas få agera mall, och kanske tom testmotor i prototypen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Hur går det med den realistiska projektplanen? Håller den än? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
En maskin jag skulle tycka vara intresant till ett mittmotorbygge är BMW-V12 skall tydligen inte vara allt för dyrt att köpa en 750 i lite dåligt skick med defekt insprutning.
|
||||
Helrätt koncept! Man bygger en bil som man själv vill ha och som skänker just den upplevelse man är ute efter, och strunta i vad expertisen anser är effektivt. Kul!
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Azzarri GT - årsmodell 2014 (en dröm) | 1 besök senaste veckan (6585 totalt) |