Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona A -75 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10909 totalt) |
Hej!
Tänkte jag skulle gå med i er comunity med, eftersom några av mina vänner redan är här. Kan ju passa på att skriva lite om min....en Opel Ascona_A-75 Motor: Blocket är från början ett 2.0, men efter lite luskande med tidigare ägare så är det troligtvis 2.2 liters innehåll. Toppen är portat och troligtvis större ventiler, och det sitter annan kam......dessvärre har jag inte kollat upp vilken kam det är....eller hur bra portad toppen är. Sitter för tillfället en Weber 36/36 förgasare på, och enligt en vän till mig (Även tidigare ägare) så skall nog motorn kunna ge betydligt mer om den får mer bensin i form av tex dubbla Weber 45. Kaross: orginal Opel orange (529) med lite små rost skavanker här och där, undertill är den dock i stort sätt hel : ) orginalstolarna utbytta mot Kadett (D) gte stolar. "Dekal trimmad" av en tidigare ägare, Kadett C frontspoiler lätt moddad för att passa någerlunda (blir lätt för mycket när vinkelslipen kommer fram) Chassi: Frambromsarna är utbytta mot Rekord ok och ventilerade skivor, samt stålomspunna bromsslangar. Passade på att köra lite på sturup när jag jobbade där innan dom byggde om, och märkte ingen tendens till sämre bromsförmåga....och jag kör då bara med orginalklossar. Bak är fortfarande orginal, och det är ingen diff-spärr på bakaxeln : ( Fjädrarna är kapade av tidigare ägare och är väl lite hårdare än orginal....dämparna däremot har nog suttit på sedan den var ny : ( Skall uppdateras när man får råd. Övrigt: Är på jakt efter en riktig frontspoiler till Ascona-a typ den steinmetz eller kamei hade på 70 talet då dom passa bättre, även "ank-stjärtsvingen" av samma tillverkare söks. Plus dämpare, weber förgasare och diff-spärr. Mv. Johan _________________ Ascona_A |
Ja vi börjar bli en sällsynt skara vi som kör gammla oplar, kul med flera ; )
Det bästa med en gammal bil tycker jag är att den är billig i försäkring och skatt (skattebefriad nästa år) plus att man kan göra lite saker själv, utan att det kostar guld he he. och skulle man råka rasa så kostar en gammal cih maskin 1000-1500 på skroten he he ; ) Fast det är klart......en 16V eller en rak 6'a hade ju inte varit fel det heller he he. mv. Johan _________________ Ascona_A |
|
"Jag skulle välja 16-ventilaren istället.. 6:a i en liten ascona blir nog väl framtungt.."
Hm...angående det eviga diskuterandet i om att 6'an blir för framtung så läste jag om en kille i tyskland som lagt i en 6'a i sin Ascona_A Han placerade den så att 2 cylindrar kom framför motorfästet och 4 cylindrar bakom. På så sätt kommer motorn inte längre fram än vad den gör orginal, plus att växel-lådan flyttas bak med 22 cm mot orginal. Detta resulterade i enligt honom siterat från hans sida "the handling of the car corresponds like that of a go-cart" Fast visst den väger ju mer i sig gämfört med 4'an, men flyttar man vikten så kan en 6'a funka kanske?? om inte annat så är väl ljudet av en 6'a med trippel weber värt allt besvär he he ; ) Mv. Johan Ps: ni kan läsa mer om den, och andra inne på http://217.215.176.70/ascona/linkred _________________ Ascona_A |
Tack för länken
Denna bild visar precis den tilltänkta placeringen av min 6:a, tyvärr är det en C30LE med 157 Hk 240Nm som jag kom över men den får duga Torpedväggens nedre del kommer att kapas upp bort så att placeringen blir såpass långt bak att vattenpumpen på 6:an hamnar på samma plats som den gör på orginal 4:an. Tror att detta borde funka bra, skulle den bli lätt i arslet, jahapp då har jag ett nytt problem att lösa _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
På tal om A-Ascona med sexa: -91 eller 92 så var jag såååå nära att köpa en en Ascona A med Commodoremotor. En borrad 2.8 med trimkam och trippla Dellorto 40 som smånös lite lätt vid varmkörningen . På den satt kylaren i bagaget med vattenrör längsefter trösklarna på insidan, det blev varmt som 17 i bilen ( fast Asconor med bra värme växer ju inte på träd.....) samt att den bara klarade att hålla tempen vid lugn körning.
Sammantaget en astuff bil som krävde en hel del utsortering. Som tur var kändes det utsatta priset för högt så att jag kunde låta bli att köpa den Undras var den finns nu? _________________ //Mikael Jardstam |
Hm, tittade när jag skrev mitt första inlägg om min "gammla häck" och såg att det var 2004 ha ha, så nu 4 år senare har jag äntligen fått plats i ett garage en tid, så nu skall vi se om vi åtmindstånde kan börja göra vid det viktigaste, dvs "lite" rost samt kanske bussningar i chassit, samt att få bakaxel, växellåda och motor att sluta läcka olja ha ha.
Allt det roliga som weber med mera får komma senare (även om jag har en lite jävel på axeln som hela tiden säger åt mig att leta weber på blocket ha ha) Så nationaldagen gick åt att rensa bilen från inredning och ta bort skärmarna så jag kunde su hur dålig den egentligen var, det jag visste var att höger domkraftfäste var "kexchoklad" men att vänsterfäste och resten av botten var bra. Samt att högerskärmkant bak är dålig och att den fått en smäll framm så jag behöver en ny skärm där med. Men det jag inte visste var att A-stolparna och fram längs skärmarna var dåligt med : ( Se bilder.... PS: Fråga mig inte vad jag tänkte på när jag lagade dörren för ett par år sedan ha ha Är det någon som ligger inne med delar som kan vara av intresse så hör av er : ) Mvh. _________________ Ascona_A |
ska du ha dämpare, diffbroms och webrar med insug till asconan så kolla resultatservice, där är det inte frågan om det finns utan snarare hur många du vill ha, iaf dom gånger jag varit in och kollat
http://www.resultatservice.com/ _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
Trevligt med fler "gammel-oplar" här...verkar nog vara nån större 'retro-virus' epidemi pågång
|
|
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona A -75 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10909 totalt) |