Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10909 totalt)
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Hej!
Tänkte jag skulle gå med i er comunity med, eftersom några av mina vänner redan är här.
Kan ju passa på att skriva lite om min....en Opel Ascona_A-75

Motor:
Blocket är från början ett 2.0, men efter lite luskande med tidigare ägare så är det troligtvis 2.2 liters innehåll.
Toppen är portat och troligtvis större ventiler, och det sitter annan kam......dessvärre har jag inte kollat upp vilken kam det är....eller hur bra portad toppen är.
Sitter för tillfället en Weber 36/36 förgasare på, och enligt en vän till mig (Även tidigare ägare) så skall nog motorn kunna ge betydligt mer om den får mer bensin i form av tex dubbla Weber 45.

Kaross:
orginal Opel orange (529) med lite små rost skavanker här och där, undertill är den dock i stort sätt hel : )
orginalstolarna utbytta mot Kadett (D) gte stolar.
"Dekal trimmad" av en tidigare ägare, Kadett C frontspoiler lätt moddad för att passa någerlunda (blir lätt för mycket när vinkelslipen kommer fram)

Chassi:
Frambromsarna är utbytta mot Rekord ok och ventilerade skivor, samt stålomspunna bromsslangar.
Passade på att köra lite på sturup när jag jobbade där innan dom byggde om, och märkte ingen tendens till sämre bromsförmåga....och jag kör då bara med orginalklossar.
Bak är fortfarande orginal, och det är ingen diff-spärr på bakaxeln : (
Fjädrarna är kapade av tidigare ägare och är väl lite hårdare än orginal....dämparna däremot har nog suttit på sedan den var ny : (
Skall uppdateras när man får råd.

Övrigt:
Är på jakt efter en riktig frontspoiler till Ascona-a typ den steinmetz eller kamei hade på 70 talet då dom passa bättre, även "ank-stjärtsvingen" av samma tillverkare söks.
Plus dämpare, weber förgasare och diff-spärr.

Mv.

Johan



_________________
Ascona_A
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



i'm lovin it!

_________________

Stefan Sager
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373



CoOOL! Älskar de kromade ringarna runt framlamporna!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Nu börjar det ju bli lite gamla oplar på rejsa!

Välkommen, kul med flera asconor!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Tackar : )

Skulle ha kört på sturup idag med KAK, men vår underbara "sommar" satte ju stopp för det : (

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Känns underbart att inte vara ensam med gammel-Opel längre!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Najs!

Kul med fler Asconor som sagt! Snart tar vi över! Revolution!

_________________
William Ekström
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Ja vi börjar bli en sällsynt skara vi som kör gammla oplar, kul med flera ; )
Det bästa med en gammal bil tycker jag är att den är billig i försäkring och skatt (skattebefriad nästa år) plus att man kan göra lite saker själv, utan att det kostar guld he he.
och skulle man råka rasa så kostar en gammal cih maskin 1000-1500 på skroten he he ; )
Fast det är klart......en 16V eller en rak 6'a hade ju inte varit fel det heller he he.

mv.

Johan

_________________
Ascona_A
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Får jag som jag vill rullar min A-Ascona med 6:a nästa år

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag skulle välja 16-ventilaren istället.. 6:a i en liten ascona blir nog väl framtungt..

_________________
William Ekström
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

William Ekström skrev:
Najs!

Kul med fler Asconor som sagt! Snart tar vi över! Revolution!


En ny mytbildning ála 318is på g?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MYT!

Här återges enbart sanningar! >



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Kristian Larsson skrev:

En ny mytbildning ála 318is på g?


Hehe, vi har inte hävdat något än.. Bara coolheten!

kanske vi inte ska förstöra tråden mer nu..

_________________
William Ekström
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
"Jag skulle välja 16-ventilaren istället.. 6:a i en liten ascona blir nog väl framtungt.."

Hm...angående det eviga diskuterandet i om att 6'an blir för framtung så läste jag om en kille i tyskland som lagt i en 6'a i sin Ascona_A
Han placerade den så att 2 cylindrar kom framför motorfästet och 4 cylindrar bakom.
På så sätt kommer motorn inte längre fram än vad den gör orginal, plus att växel-lådan flyttas bak med 22 cm mot orginal.
Detta resulterade i enligt honom siterat från hans sida "the handling of the car corresponds like that of a go-cart"
Fast visst den väger ju mer i sig gämfört med 4'an, men flyttar man vikten så kan en 6'a funka kanske??
om inte annat så är väl ljudet av en 6'a med trippel weber värt allt besvär he he ; )

Mv.

Johan

Ps: ni kan läsa mer om den, och andra inne på http://217.215.176.70/ascona/linkredir.asp?LinkID=1&chkVoteonoff= den med 6'an är den ljusblåa i galleri-2.

_________________
Ascona_A
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Tack för länken


Denna bild visar precis den tilltänkta placeringen av min 6:a, tyvärr är det en C30LE med 157 Hk 240Nm som jag kom över men den får duga Torpedväggens nedre del kommer att kapas upp bort så att placeringen blir såpass långt bak att vattenpumpen på 6:an hamnar på samma plats som den gör på orginal 4:an.

Tror att detta borde funka bra, skulle den bli lätt i arslet, jahapp då har jag ett nytt problem att lösa

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



På tal om A-Ascona med sexa: -91 eller 92 så var jag såååå nära att köpa en en Ascona A med Commodoremotor. En borrad 2.8 med trimkam och trippla Dellorto 40 som smånös lite lätt vid varmkörningen . På den satt kylaren i bagaget med vattenrör längsefter trösklarna på insidan, det blev varmt som 17 i bilen ( fast Asconor med bra värme växer ju inte på träd.....) samt att den bara klarade att hålla tempen vid lugn körning.
Sammantaget en astuff bil som krävde en hel del utsortering. Som tur var kändes det utsatta priset för högt så att jag kunde låta bli att köpa den

Undras var den finns nu?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Hm, tittade när jag skrev mitt första inlägg om min "gammla häck" och såg att det var 2004 ha ha, så nu 4 år senare har jag äntligen fått plats i ett garage en tid, så nu skall vi se om vi åtmindstånde kan börja göra vid det viktigaste, dvs "lite" rost samt kanske bussningar i chassit, samt att få bakaxel, växellåda och motor att sluta läcka olja ha ha.

Allt det roliga som weber med mera får komma senare (även om jag har en lite jävel på axeln som hela tiden säger åt mig att leta weber på blocket ha ha)

Så nationaldagen gick åt att rensa bilen från inredning och ta bort skärmarna så jag kunde su hur dålig den egentligen var, det jag visste var att höger domkraftfäste var "kexchoklad" men att vänsterfäste och resten av botten var bra.
Samt att högerskärmkant bak är dålig och att den fått en smäll framm så jag behöver en ny skärm där med.
Men det jag inte visste var att A-stolparna och fram längs skärmarna var dåligt med : (

Se bilder....

PS: Fråga mig inte vad jag tänkte på när jag lagade dörren för ett par år sedan ha ha





















Är det någon som ligger inne med delar som kan vara av intresse så hör av er : )

Mvh.

_________________
Ascona_A
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



ska du ha dämpare, diffbroms och webrar med insug till asconan så kolla resultatservice, där är det inte frågan om det finns utan snarare hur många du vill ha, iaf dom gånger jag varit in och kollat

http://www.resultatservice.com/

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Det fanns lite att göra på den där, men den är otroligt ball!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Trevligt med fler "gammel-oplar" här...verkar nog vara nån större 'retro-virus' epidemi pågång

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



A Asconor är ju det enda rätta thumbs up thumbs up

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10909 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande