Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Projekt X 4/21 | 1 besök senaste veckan (2848 totalt) |
*Insert random pieces of shiny mechanical gadgets*
Säljarens foto Stort tack till min sponsor som agerade Load-master och turneledare under helgens roadtripp. Jag har fått möjligheten att överta ett avstannat projekt från två trevliga Kållar i Göteborg. Ett MK Indy chassie från 2005 med en drivlina från Sierra Pinto 2.0 EFI-1988. I helgen körde vi - enligt farbror Falks bil-logg - 1375km (lör 967km och sön 408km). Enligt dragbilens logg konsumerades totalt 134,5 liter diesel med fullastad V90, stora bilsläpet efter med drygt 500 kg MK Indy Seven. Massor av kul bra-att-ha delar fyllde snabbt upp V90 minimalistiska lastutrymme. Denna tråd får bli en långsam bygglogg med målsättningen att köra en konbana i vart fall under 2023. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Kollade just bland telefonbilderna - inser att jag inte tog en enda bild under strapatsernas gång.
Men bilen är väl snart klar. Mr. Kolja har väl vid detta laget säkert beställt tid för mappning. |
||||||
KUL!!! En granne (nåja, 70 meter bort) har byggt ett gäng (8 stycken tror jag det var) MK och sen sålt. Han meckar mest annat märke nu men verkar ha en gedigen MK kunskap om det behövs. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Bra att veta Marcus! Lite har hänt. Med betoning på lite. Dragit om kylsystemet. Bytt ut uttorkade damasker. Jagat tjuvluft och trasiga sensorer. Påbörjat el-sanering. Monterat en störtbåge. Men inte mappad/startad än. Så 2023 ser svårt ut. Tyvärr står bilen 25 mil bort - så dåligt med bilder. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
OK, här gäller det att hålla sin byggtråd i topp alltså.
Hittade lite bilder på skrotet. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
ja, det är inte särskilt mycket utöver elsystem som behövs. Allt mekaniskt är klart. Sedan kan man alltid modifiera trummor bak till skivor. Och hitta en diffbromsad bakaxel. Eller BEC konvertera med en Honda CB1300 motor som råkar stå i ett hörn. Frågan är om jag orkar dra detta genom SFRO eller om det blir en renodlad trackday special. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Den är fin! Ser rejsig ut också utan framruta och stoppning i stolarna och olackad gelcoat
Ska du inte regga den behövs ju inte så mycket el, räcker väl med startknapp och bromsljus. Du kan konvertera till förgasare också, så blir den nästan helt analog Edit: Fast någon sorts båge/bur behövs väl? _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Om du läst ovan så vet du att en båge har tillkommit. Jag är för gammal för förgasare. Dvs jag har haft för många fordon med dylika. Stolarna ska få några bitar neopren vid Gluteus Maximus. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Ja, kolla, det hade du ju redan satt dit Jag är för gammal för insprut, vet mer om munstycken än datorer. Insprut är såklart bättre, men ett par liggande Dellorto är snyggare _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Tanken här är ett Megasquirt så man kan nyttja det rätt fina grenröret. Insuget är också omsvetsat för att få plats under MK huven. Vill naturligtvis helst ha en alu-huv med ventilation. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Ni får ta mitt ord på att jag lackerade ventilkåpan i helgen.
Massey-Ferguson grön vart det! En vinkning till mitt agrara arv. Lite svårt att lackera i kallgaraget vintertid. Kom vår nu. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Kul med en MK Indy! Har själv en som jag utvecklat i mer eller mindre långsam takt sedan 2016. Men det jag tänkte flika in framförallt var det här med trummor bak. Jag har själv det på min, med tillhörande bromsbackar från Biltema. Det har räckt till för att köra Kinnekulle på 59,2 och Mantorp på 1:30,2 med 119whp. Nu tävlar jag inte aktivt med bilen för tillfället, men jag har inga planer på att byta till skivor alla fall Lycka till med projektet och hoppas vi ses på en bana under 2023. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||
Tack för bra input Jonas. Du råkar inte ha något ritning/skiss på elsystem för en MK? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Ingen orsak
Nej, ingen skiss för elsystemet tyvärr. I min är det helt nytt elsystem med en dash från ECUmaster sedan förra året. Innan dess så byggde jag (med högst begränsade elkunskaper) om det i omgångar. Men när det gamla VEMS-systemet gav upp orkade jag inte se skiten en gång till utan tog hjälp av en på forumet som byggde helt nytt elsystem och nytt maxxecu samt dash. Har inte kört bilen jättemycket sedan dess, men nu startar den lätt, drar inte ur batteriet och verkar fungera bekymmersfritt. Så inget jag ångrar i dagsläget. Att ha en dash istället för 10 olika mätare gjorde det hela i kupén mycket trevligare också . Ett tips är att göra det ordentligt från början alla fall. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||
Viktig information: har beställt chequered ladder-stripes i matt grå. Kändes viktigt av någon anledning.
Och en RS232 kabel i syfte att försöka tillskapa en grundmappning av Megasquirt. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Projekt X 4/21 | 1 besök senaste veckan (2848 totalt) |