Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Projekt X 4/21
1 besök senaste veckan (2848 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
*Insert random pieces of shiny mechanical gadgets*

Säljarens foto





Stort tack till min sponsor som agerade Load-master och turneledare under helgens roadtripp.

Jag har fått möjligheten att överta ett avstannat projekt från två trevliga Kållar i Göteborg.
Ett MK Indy chassie från 2005 med en drivlina från Sierra Pinto 2.0 EFI-1988.

I helgen körde vi - enligt farbror Falks bil-logg - 1375km (lör 967km och sön 408km).
Enligt dragbilens logg konsumerades totalt 134,5 liter diesel med fullastad V90, stora bilsläpet efter med drygt 500 kg MK Indy Seven.

Massor av kul bra-att-ha delar fyllde snabbt upp V90 minimalistiska lastutrymme.

Denna tråd får bli en långsam bygglogg med målsättningen att köra en konbana i vart fall under 2023.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308



Nå, vart är bilderna?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13186

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kollade just bland telefonbilderna - inser att jag inte tog en enda bild under strapatsernas gång.
Men bilen är väl snart klar. Mr. Kolja har väl vid detta laget säkert beställt tid för mappning.

_________________

Rice and shine
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2798



Lars Falk skrev:
Mr. Kolja har väl vid detta laget säkert beställt tid för fotografering.



_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287



Kolja skrev:
Jag har fått möjligheten att överta ett avstannat projekt från två trevliga Kållar i Göteborg.
Ett MK Indy chassie från 2005 med en drivlina från Sierra Pinto 2.0 EFI-1988.


KUL!!!

En granne (nåja, 70 meter bort) har byggt ett gäng (8 stycken tror jag det var) MK och sen sålt. Han meckar mest annat märke nu men verkar ha en gedigen MK kunskap om det behövs.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Kolja skrev:
Jag har fått möjligheten att överta ett avstannat projekt från två trevliga Kållar i Göteborg.
Ett MK Indy chassie från 2005 med en drivlina från Sierra Pinto 2.0 EFI-1988.


KUL!!!

En granne (nåja, 70 meter bort) har byggt ett gäng (8 stycken tror jag det var) MK och sen sålt. Han meckar mest annat märke nu men verkar ha en gedigen MK kunskap om det behövs.


Bra att veta Marcus!
Lite har hänt. Med betoning på lite.

Dragit om kylsystemet.
Bytt ut uttorkade damasker.
Jagat tjuvluft och trasiga sensorer.
Påbörjat el-sanering.
Monterat en störtbåge.

Men inte mappad/startad än. Så 2023 ser svårt ut.
Tyvärr står bilen 25 mil bort - så dåligt med bilder.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Boys and girls! Dags att rulla ut pergamentet för dom vassaste replikerna i!

Seriöst, kul spännande att se. Inte sett några av dina andra projekt. #dåligattletatrådar

thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
OK, här gäller det att hålla sin byggtråd i topp alltså.

Hittade lite bilder på skrotet.




_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Det där ser ju ut som ett väldigt trevligt projekt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Trevligt bygge!
A-armarna ser ju aerodynamiska ut. Lite el, mätare och ny olja så är det klart eller?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Trevligt bygge!
A-armarna ser ju aerodynamiska ut. Lite el, mätare och ny olja så är det klart eller?


ja, det är inte särskilt mycket utöver elsystem som behövs. Allt mekaniskt är klart.

Sedan kan man alltid modifiera trummor bak till skivor. Och hitta en diffbromsad bakaxel. Eller BEC konvertera med en Honda CB1300 motor som råkar stå i ett hörn.

Frågan är om jag orkar dra detta genom SFRO eller om det blir en renodlad trackday special.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2156



Den är fin! Ser rejsig ut också utan framruta och stoppning i stolarna och olackad gelcoat

Ska du inte regga den behövs ju inte så mycket el, räcker väl med startknapp och bromsljus. Du kan konvertera till förgasare också, så blir den nästan helt analog

Edit: Fast någon sorts båge/bur behövs väl?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
Rikard L skrev:
Den är fin! Ser rejsig ut också utan framruta och stoppning i stolarna och olackad gelcoat

Ska du inte regga den behövs ju inte så mycket el, räcker väl med startknapp och bromsljus. Du kan konvertera till förgasare också, så blir den nästan helt analog

Edit: Fast någon sorts båge/bur behövs väl?


Om du läst ovan så vet du att en båge har tillkommit.
Jag är för gammal för förgasare. Dvs jag har haft för många fordon med dylika.
Stolarna ska få några bitar neopren vid Gluteus Maximus.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2156



Kolja skrev:
Rikard L skrev:
Den är fin! Ser rejsig ut också utan framruta och stoppning i stolarna och olackad gelcoat

Ska du inte regga den behövs ju inte så mycket el, räcker väl med startknapp och bromsljus. Du kan konvertera till förgasare också, så blir den nästan helt analog

Edit: Fast någon sorts båge/bur behövs väl?


Om du läst ovan så vet du att en båge har tillkommit.
Jag är för gammal för förgasare. Dvs jag har haft för många fordon med dylika.
Stolarna ska få några bitar neopren vid Gluteus Maximus.


Ja, kolla, det hade du ju redan satt dit thumbs up

Jag är för gammal för insprut, vet mer om munstycken än datorer. Insprut är såklart bättre, men ett par liggande Dellorto är snyggare

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
Rikard L skrev:
Kolja skrev:
Rikard L skrev:
Den är fin! Ser rejsig ut också utan framruta och stoppning i stolarna och olackad gelcoat

Ska du inte regga den behövs ju inte så mycket el, räcker väl med startknapp och bromsljus. Du kan konvertera till förgasare också, så blir den nästan helt analog

Edit: Fast någon sorts båge/bur behövs väl?


Om du läst ovan så vet du att en båge har tillkommit.
Jag är för gammal för förgasare. Dvs jag har haft för många fordon med dylika.
Stolarna ska få några bitar neopren vid Gluteus Maximus.


Ja, kolla, det hade du ju redan satt dit thumbs up

Jag är för gammal för insprut, vet mer om munstycken än datorer. Insprut är såklart bättre, men ett par liggande Dellorto är snyggare


Tanken här är ett Megasquirt så man kan nyttja det rätt fina grenröret. Insuget är också omsvetsat för att få plats under MK huven. Vill naturligtvis helst ha en alu-huv med ventilation.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
Ni får ta mitt ord på att jag lackerade ventilkåpan i helgen.

Massey-Ferguson grön vart det! En vinkning till mitt agrara arv.

Lite svårt att lackera i kallgaraget vintertid. Kom vår nu.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 503



Kolja skrev:
Benjamin E skrev:
Trevligt bygge!
A-armarna ser ju aerodynamiska ut. Lite el, mätare och ny olja så är det klart eller?


ja, det är inte särskilt mycket utöver elsystem som behövs. Allt mekaniskt är klart.

Sedan kan man alltid modifiera trummor bak till skivor. Och hitta en diffbromsad bakaxel. Eller BEC konvertera med en Honda CB1300 motor som råkar stå i ett hörn.

Frågan är om jag orkar dra detta genom SFRO eller om det blir en renodlad trackday special.


Kul med en MK Indy! Har själv en som jag utvecklat i mer eller mindre långsam takt sedan 2016. Men det jag tänkte flika in framförallt var det här med trummor bak. Jag har själv det på min, med tillhörande bromsbackar från Biltema. Det har räckt till för att köra Kinnekulle på 59,2 och Mantorp på 1:30,2 med 119whp. Nu tävlar jag inte aktivt med bilen för tillfället, men jag har inga planer på att byta till skivor alla fall

Lycka till med projektet och hoppas vi ses på en bana under 2023.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
JonasR1 skrev:
Kolja skrev:
Benjamin E skrev:
Trevligt bygge!
A-armarna ser ju aerodynamiska ut. Lite el, mätare och ny olja så är det klart eller?


ja, det är inte särskilt mycket utöver elsystem som behövs. Allt mekaniskt är klart.

Sedan kan man alltid modifiera trummor bak till skivor. Och hitta en diffbromsad bakaxel. Eller BEC konvertera med en Honda CB1300 motor som råkar stå i ett hörn.

Frågan är om jag orkar dra detta genom SFRO eller om det blir en renodlad trackday special.


Kul med en MK Indy! Har själv en som jag utvecklat i mer eller mindre långsam takt sedan 2016. Men det jag tänkte flika in framförallt var det här med trummor bak. Jag har själv det på min, med tillhörande bromsbackar från Biltema. Det har räckt till för att köra Kinnekulle på 59,2 och Mantorp på 1:30,2 med 119whp. Nu tävlar jag inte aktivt med bilen för tillfället, men jag har inga planer på att byta till skivor alla fall

Lycka till med projektet och hoppas vi ses på en bana under 2023.


Tack för bra input Jonas.

Du råkar inte ha något ritning/skiss på elsystem för en MK?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 503



Ingen orsak

Nej, ingen skiss för elsystemet tyvärr. I min är det helt nytt elsystem med en dash från ECUmaster sedan förra året. Innan dess så byggde jag (med högst begränsade elkunskaper) om det i omgångar. Men när det gamla VEMS-systemet gav upp orkade jag inte se skiten en gång till utan tog hjälp av en på forumet som byggde helt nytt elsystem och nytt maxxecu samt dash. Har inte kört bilen jättemycket sedan dess, men nu startar den lätt, drar inte ur batteriet och verkar fungera bekymmersfritt. Så inget jag ångrar i dagsläget. Att ha en dash istället för 10 olika mätare gjorde det hela i kupén mycket trevligare också . Ett tips är att göra det ordentligt från början alla fall.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309


Trådstartare
Viktig information: har beställt chequered ladder-stripes i matt grå. Kändes viktigt av någon anledning.

Och en RS232 kabel i syfte att försöka tillskapa en grundmappning av Megasquirt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Projekt X 4/21
1 besök senaste veckan (2848 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande