Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bmw M3 E92 BTG 7,18 - Till Salu | 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (11183 totalt) |
Då var det dags, efter en hel del frågor om mina projekt så kan i alla fall E92an få en egen tråd.
Har byggt en hel del Bmws genom åren som körts i bland annat Time attack. Så lite har man lärt sig hur man får lite fart i dem. Har aldrig tidigare tyckt om E92orna något vidare, men efter en resa i höstas nere på ringen så fick jag en helt annan bild. Konceptet attraherade mig helt plötsligt väldigt mycket då jag var missnöjd med körkänslan i den M2 Comp jag hade 2020. Det landade då i en M3 E92 DCT från 2009. 100% original på 8200 mil. Hämtades i November 2020 nere i Skåne. Så här såg den ut när den kom hem. Och så här såg den ut på sitt första test efter vinterns ombyggnationer. på GRC trackday på Mantorp den 9e April. Började med att byta vevlager samt motorkuddar för att sedan gå på och börja uppgradera Bilen har byggts efter eget huvud med mycket bollande med Samuel på Millway. Målet var en Glassätar/trackday M3 med sterio, AC, fungerande baksäte mm men ändå snabb nog att tillfredsställa mina behov för det ska vara roligt. Ett första test resulterade i 1,26,3 på Mantorp och då finns de en del småsaker som inte fungerade hundra. Så en mitten 1,25 är målet med denna 1700kg klump på R-däck. Drivlinan är fortfarande helt original med annat avgassystem. Modsen hittills i stora drag är: Stumma bussningar/stag överallt från Millway Öhlins Chassi med egen Fjädersetup Drexler diff med 3,62 utväxling AP Bromsok och skivor fram, orignal bak. GT4 frontläpp samt Vinge Recaro Stolar BBS E88or med Nankang AR-1 Do88 stora kylkittet Snabb Grå folie Är som vanligt dålig på att ta kort, men lite bilder på ombyggnaden kommer framöver |
||||
Haha ja de är de som gör de lilla extra
Tack för det! Jo de är ju tyvärr rätt få E92or på Svenska banor, och de som åkt har oftast inte fått upp farten och tyckt bilen känts för tung osv. Så hade många negativa emot mig när jag sa jag skulle åka 1,26. Så alltid skönt och veta att resultatet blev som förväntat |
||||
|
||||
Tack för det! haha, jo de har ju tyvärr inte vikten på sin sida. Så de är tur de har plats för breda ostar. Annars hade de varit svårt |
||||
Ja precis!
Hur upplever du Ar-1 orna? Jag har dem nu på 996an 255/35 18 fram och 315/30 18 bak, men har inte hunnit testa dem nåt än. Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tycker Ar-1 funkar jädrigt bra. Klart bättre kallgrepp än Trofeo, men också lättare att överhetta. Saknar de där lilla extra greppet på toppen som Trofeo har. Men ska man inte tävla tycker jag de funkar alldeles utmärkt 🙂 |
||||
Den där lyften känner man igen //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
Grym bil och grym tid på Mantorp!
Jag tror det framförallt är bakdämparnas förtjänst, men dåligt med info om dom! |
||||
haha självklart är de så. Vad gäller stötdämpare blev det mer exakt omschimsade Öhlins road & track fram, men lite mer exotiskt guld från Niklas bak. TTX36or |
||||
Wow jäklar vilken läcker bil.
Jag tycker oxå det är lite tunt med e9x på banorna i Sverige. Annat är det nere på Ringen. ' Och där går de som på räls:) Har du gjort nåt åt inredningen? Bur? Grymt chassi Niklas kan verkligen vaska fram guld _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Tack för det! Ja de flesta E9x ägare verkar mest ströga runt på gatorna. haha. Inredning är bara bytt stolarna. Baksäte ska va kvar och funktionellt så familjen kan åka med. Bygger en annan Bmw pararellt nu som blir klart mer banorienterad så denna ska fortfarande vara bra på att köpa glass. Fick igår Programmerat i GTS programvaran i lådan, det gjorde en hel del. Så de rekommenderas |
||||
Nu sitter vi på Hotellet efter en skön trackday på ringen.
Ett första test med bilen här. Känns givetvis rätt tung men överlag otroligt fin balans. Stort tack till Samuel på Millway för support och all kunskap Bästa tiden för idag blev 7,28,2 Känns riktigt bra och komma under 7,30 Då har jag inte ens kört 25 varv tidigare. Så man har väl mycket att lära. Film kommer senare. Fin bild när man var helt luftburen under dagen |
||||
Grymt bra jobbat! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Tack |
||||
Våra race- och banåkarbilar Bmw M3 E92 BTG 7,18 - Till Salu | 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (11183 totalt) |