Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Provkört Le Mans-kärra
1 besök senaste veckan (2561 totalt)
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Fick möjlighet att provköra en Morgan +8 Le Mans som byggdes av Morgan-fabriken för 24-timmarsloppet 1975. Körningen skedde på Anderstorp.

Text samt film från ombordkamera finns här! http://www.carlrydquist.com/test_morgan.htm

PS. Lyssna på ljudet i lurar eller RIKTIGT bra högtalare. DS

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



thumbs up

En undran: Är det originaltypen av "glid-hjulupphängningar", eller vad de ska kallas, på den?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Det ljudet var inte helt fel! thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
thumbs up

En undran: Är det originaltypen av "glid-hjulupphängningar", eller vad de ska kallas, på den?


EDIT: Nu har jag info om hjulupphängningarna på bilen, se nästa inlägg.
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Fixat svaret på frågan om hjulupphängningarna:

Fram sitter två tvärsgenomgående axlar, rätt tjocka saker, med ca 40 cm avstånd från varandra (i höjdled). I ändarna sitter "vertikala" stag, och på dessa är spindlarna monterade (och kan rotera runt och glida upp och ned). En liten undre fjäder sitter på vertikalstagen och en grövre fjäder ovanpå. Alltså exakt som alla andra Morgans "glid-hjulupphängningar". Styrstag sitter i framkan på axlarna, sen finns även ett par vanliga lövtunna plattplåtsbitar som skall förhindra vibrationer i bromsarna. Dämparna sitter fäst direkt i spindlarna.

Bak är det en stel axel i bladfjädrar. Extra momentstag på axeln (framåt) för att hålla den på plats. Även ett tvärgående stag mellan bladfjädrarna, strax bakom och nedanför bakaxeln.

Dämparna är justerbara Spax.

Varje gång man ser att ramen är av trä blir man knäckt. Helt galet. Just OTN 4 har dock en del extra aluminium för att hantera den enorma motorkraften.

Hej hopp!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Carl R skrev:

Varje gång man ser att ramen är av trä blir man knäckt.


Så där slarviga och oprecisa svar vill vi inte ha...... så VILKET TRÄSLAG ÄR DET ???

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Carl R skrev:

Varje gång man ser att ramen är av trä blir man knäckt.


Så där slarviga och oprecisa svar vill vi inte ha...... så VILKET TRÄSLAG ÄR DET ???


Aahhh..!!! Självklart *slår mig för pannan* Ledsen för det. Det är belgiska askträd som är roten till det goda.

Edit: Askar heter det nog förresten.
Citera
Allmänt banåkaforum
Provkört Le Mans-kärra
1 besök senaste veckan (2561 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande