Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Isbilen 2021 Audi Quattro A4-96
3 besök senaste veckan (1388 totalt)
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Gossarna kom hem med en isbil i år som skoddes med Pirelli sottozero WRC däck.
Jätte kul några helger i Februari.
Men så kom haveriet som vi alla väntade på, givetvis när farsgubben körde.
En första googling visar på VAG koncernens komplexitet.

Finns det någon lösning som ger mest pang per krona när det gäller 1.8 motorn.
olika topplock bottendelar turboaggregat OSV
inför nästa vinter så måste motorn bytas då det troligtvis är kedjan mellan avgas och insugs kamaxel som har
lämnat in.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



Kommer den besiktas så ni är låsta till 1.8l motorer?

Dom är ju annars rätt vanliga, vet inte hur prisbilden är men jag hade nog bara skaffat en till.. Vad jag hört sedan tidigare är att oljekylningen inte är den bästa vilket kan leda till koksning och problem i toppen, så en uppgradering där kanske kan vara en bra försäkran.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Någon besiktning är nog inte aktuell men det bör vara lösningar som enkelt kan appliceras.
så kallad bolt-on
som sagt jag har ingen erfarenhet från VAG-världen så all input är välkommen.

MVH tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180



aeb topp för största kanaler.
Kolvar hänger med ok
Stakarna är gjorda i "bananstål" som en norsk sa till mig en gång.

Annars är det stabila block.

Så satsa på andra stakar. Sen klarar den motorn ok med mos

_________________
Fredrik Wiell
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Bra med input
oeb topp vilka modeller sitter den på?
finns det oem stakar som är bättre eller är det eftermarknads prylar som gäller?
turbo aggregat är det någon skillnad mellan modeller?
"cassius" vad innebär uppgradering är det kedjesträckaren eller oljekylining du menar

MVH tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



Tänker på oljekylning

Men är ni inte låsta för besiktningens skull finns det ju många Audi motorer som passar! En 4,2l V8 på 280-300 häst t ex, V6orna är inte fel heller. 2.8 24v'n med 193hk har sportig karaktär Sen finns ju även 2.7 biturbon som lätt skräms till 400 häst.

Ingen av dessa är särskilt dyr på bildelsbasen. Mest driftsäker tror jag nästan att en V8 skulle vara, mest effekt kommer lätt en 2.7 biturbo ge! (Byt stakar, turbos, spridare så håller sakerna för närmare 600 häst)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
V8 låter ju lämpligt för iskörning
hur kompatibla är de motorerna med resten av drivlinan?
hur mycket behövs bytas i elektronikväg för att få det att fungera i bilen.
det är ju lite strul med imobilizers osv.
MVh Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Motorn passar bolt on mot växellåda. Du behöver förstås en styrenhet till den men jag tror inte det ska vara några större bekymmer att bli av med immo, finns nog många firmor idag som kan fixa det för en billig slant. Grenrör - minns inte vilken modell som hade mest kompakta grenrör men det är väl bara att surfa loss. Motorn rymms i karossen men det är nog endel pyssel kring kylare. Men googla på det, att sätta en V8 i en A4 B5 är rätt vanligt i USA. Finns mååånga trådar.

Motorgeek var ett forum som iaf förr hade mycket nyttigt kring detta!

Skulle sätta en V8 i en Audi 90 och i den passade det väldigt bra. Automatens tråg hade en fläns som gick ner som man bara kapade bort med rondell. Motorfästen får man snickra själv men iom att du behåller lådan på samma plats så är det ju iaf enkelt att lista ut var den ska sitta. Undra om inte det ena motorfästet till och med satt helt rätt? Har fasen för mig att jag bara byggde ett. Jaja, det var Audi 80/90 det, inte A4.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
SevenEight, tack för informationen det verkar ju lovande.
Vart /vilken modell av Audi hittar man den billigaste V8?
Jag är helt borta i Audis modeller och versioner, så all hjälp är välkommen.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



Kolla bildelsbasen. ABZ var väldigt vanlig i Audi A8 bl a, 296hk.

Finns ett antal beteckningar som går läsa här: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_pe . . . .

Googlar du lite på garagets hemsida finns det en som bygger en A4 med V8 och turbo som kanske har en del tips också

280 hästaren (ABH) satt bl a i Audi S4 (C4 kaross) och är även den rätt vanlig.

Enda motorn som är "udda" av de remdrivna 32 och 40v varianterna är 3,6an (PT), jag hade hållit mig ifrån den pga tillgång av reservdelar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



SevenEight skrev:
Motorn passar bolt on mot växellåda. Du behöver förstås en styrenhet till den men jag tror inte det ska vara några större bekymmer att bli av med immo, finns nog många firmor idag som kan fixa det för en billig slant. .


Obd tuning Karlstad löser det👍

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Köp inte en S4 eller V8 motor med fördelare. De blir bara bängel för de får inte plats. En A8 motor eller nyare S6 typ.

ABZ är väl klokt. Borde vara billig.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



http://www.ozaudi.com/forums/showthread.php/22760-Audi-V8-Into-B5-A4-T . . . .

Här stod det ju massor!! Får ett väldigt sug på en A4 med v8!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Isbilen 2021 Audi Quattro A4-96
3 besök senaste veckan (1388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande