Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 isbil vässad sugmaskin
1 besök senaste veckan (1281 totalt)
XT
Sthlm/Mälaröarna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 105


Trådstartare
Hej! Ska bygga en Volvo 240 för iskörning. "Lagom budget" Har idag en 244 med B230 Turbo/vems-sprut, men tänkte att det ska bli mera rallystuk med rapp förgasarmotor med skön sång😃.
1. Motor. Säkert något som sitter på ett recept i bakhuvet vad som är bra delar att sätta ihop så motorn blir trevlig?

2. Vad är lagom utväxling i bakaxeln? Idag sitter det en 1031 Axel med 3:15 utv och torsendiff.

3. Växellåda, sitter idag en m46 som sjunger på sista versen.. så en annan ska dit, håller original m45?

4. Alla bussningar är redan bytta och de sitter org turbobromsar.

5. Invändigt kommer det sitta en Ordentlig sittastill stol och annan ratt med längre rattnav

6. Andra tips och idéer? 😃

_________________
Mattias Harvig

Hjälp o flytta bilen? Jag har BE kort och bilsläp här i Sthlm
Skicka ett pm för kontakt
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Gällande en B230 sugis så beror valet av koncept mest på vad du kan få tag på till rimlig insats.
Annars finns ju alltid evotopp och minkunis.

Samma gäller ju det mesta annat med Volvo i detta land, det finns massor med fina delar men också massor av nästan lika bra delar i varannan buske. Vad som är lämpligt för dig beror ju på din situation.

Beggade lösningar som fortfarande fungerar (eller bara lite rasade) brukar vara det enklaste sättet att få tag på nära kompletta lösningar, annars kan det ju lätt bli en lång historia med hackande logistik.
Och eftersom du inte tävlar spelar det ju ingen roll om du ligger lite efter i effekt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
XT
Sthlm/Mälaröarna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 105


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Gällande en B230 sugis så beror valet av koncept mest på vad du kan få tag på till rimlig insats.
Annars finns ju alltid evotopp och minkunis.

Samma gäller ju det mesta annat med Volvo i detta land, det finns massor med fina delar men också massor av nästan lika bra delar i varannan buske. Vad som är lämpligt för dig beror ju på din situation.

Beggade lösningar som fortfarande fungerar (eller bara lite rasade) brukar vara det enklaste sättet att få tag på nära kompletta lösningar, annars kan det ju lätt bli en lång historia med hackande logistik.
Och eftersom du inte tävlar spelar det ju ingen roll om du ligger lite efter i effekt.


Enklare tävling kommer det bli en gång per vinter allafall. Men vi glömmer Evo toppar. Vi glömmer att lägga 80000-90000 på denna bil. Många här har ju byggt sånt här säkert fler än en gång.. och jag tänkte att vi enkelt skulle kunna snacka fram lite bra recept och roliga tankar kring en sån här bil. Hoppas på mer feedback snart😁

_________________
Mattias Harvig

Hjälp o flytta bilen? Jag har BE kort och bilsläp här i Sthlm
Skicka ett pm för kontakt
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Hej! Kul med B230 sugis!

Finns ju både 16v och 8v att välja på, mest trimdelar och kunskap finns ju till 8v vilket är enklast men mer effekt går ju att plocka med 16v. Men 8v blir nog billigast.
Vi kör en B230 8v med 531 med standardventiler och har fått ganska bra fart i den med tanke på att den är hemmapulad. Jag beställer gärna grejer från kyrk motor, väldigt snabbt service och han ger gärna råd om vad man ska tänka på.
Hittar ni en 531 att sätta i 46-38 ventiler i är det ju bra men det går att få ganska bra fart i 530 också allt beroende på budget.

Kam är ju en av de viktigaste punkterna och det finns mycket att vinna på välja en modern profil, kyrk har mycket att välja på och kan rekommendera. Vill ni ha ett budgetbygge så välj en 530, de är typ gratis, 46-38 ventiler och en kam som klarar sig med standard tryckare. Portar ni själva eller vill ni köpa en färdig topp? Det påverkar ju budgeten en hel del.

Sen är ju insug och förgasare/insprut olika val och beroende på om ni har pysslat med sprut som megasquirt eller speedunio så kan ni ju komma hyfsat billigt undan annars är nog billigast och enklast weberinsug och FAJS 50 eller 45or.




XT skrev:
Niklas Falk skrev:
Gällande en B230 sugis så beror valet av koncept mest på vad du kan få tag på till rimlig insats.
Annars finns ju alltid evotopp och minkunis.

Samma gäller ju det mesta annat med Volvo i detta land, det finns massor med fina delar men också massor av nästan lika bra delar i varannan buske. Vad som är lämpligt för dig beror ju på din situation.

Beggade lösningar som fortfarande fungerar (eller bara lite rasade) brukar vara det enklaste sättet att få tag på nära kompletta lösningar, annars kan det ju lätt bli en lång historia med hackande logistik.
Och eftersom du inte tävlar spelar det ju ingen roll om du ligger lite efter i effekt.


Enklare tävling kommer det bli en gång per vinter allafall. Men vi glömmer Evo toppar. Vi glömmer att lägga 80000-90000 på denna bil. Många här har ju byggt sånt här säkert fler än en gång.. och jag tänkte att vi enkelt skulle kunna snacka fram lite bra recept och roliga tankar kring en sån här bil. Hoppas på mer feedback snart😁

_________________
Karl Vestgöte
Citera
XT
Sthlm/Mälaröarna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 105


Trådstartare
Tack för bra svar, har du nåra tankar kring nått annat av de jag tar upp i mina olika punkter i mitt inlägg?

_________________
Mattias Harvig

Hjälp o flytta bilen? Jag har BE kort och bilsläp här i Sthlm
Skicka ett pm för kontakt
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



2. Vad är lagom utväxling i bakaxeln? Idag sitter det en 1031 Axel med 3:15 utv och torsendiff.
Vi kör en 4,56:1, allt du kan få tag i som är numeriskt högre kommer kännas bättre. 4,10 är nog ganska vanliga. För ett budgetbygge kan nog 4,10 vara enklast då den satt i några axlar standard tror jag.

3. Växellåda, sitter idag en m46 som sjunger på sista versen.. så en annan ska dit, håller original m45?

Tror säker en m45 håller, karateväxlar ni kommer ni köra slut på synkarna men så är det nog med alla växellådor Häll i fräs växellådsolja, av rätt sort(!). Vi hällde i en MTF olja i en m47 istället för en ATF olja som det ska vara och det tutade upptaget på 2, 3 och 4an hela tiden.


4. Alla bussningar är redan bytta och de sitter org turbobromsar.
Fräscha bussningar är bra, bra originalbussningar fungerar ofta bra och håller ganska länge. Standardbromsarna räcker bra, använd belägg av bra kvalite, behöver inte vara rejsbelägg men vi märkte att biltemas inte tål värmen som blev när körde långlopp.


5. Invändigt kommer det sitta en Ordentlig sittastill stol och annan ratt med längre rattnav

Folkraceburar är inte så dyra men de måste ju svetsat på plats

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Kolla rally/folkracesidor/forum finns ofta köposälj kan finns rätt arga grejer till vettigt pris
M45wr har väl lite tätare läge på dom 3 första växlarna om du nu inte siktar på en riktig tätstegad eller bygga om en del för typ en BMWlåda el liknande
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 isbil vässad sugmaskin
1 besök senaste veckan (1281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande