Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster 2,2 N/A -02 - Gotland Ring 14/5 1,31,9 | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (4565 totalt) |
Tror faktiskt att det här blir första gången jag försöker mig på en projekttråd. Jag är i allmänhet tyvärr ganska dålig på det här med data (läs ointresserad ). Men jag läser gärna och mycket, framför allt här på rejsa. Den totala kunskapen här igenom verkar vara oändlig och det är väl också en anledning till att man ofta nöjer sig med att bara läsa. Mina "5 cent" består 9 gånger av 10 enbart av glada hejarop eller ödmjuka kommentarer om något overkligt fantastiskt som någon har åstadkommit. Bilen jag nu tänkt dela med mig av nu då... Ja ni såg den här ovan. Det är så den ser ut idag. Nedan följer bilder från hur den såg ut när jag köpte den och hur jag utvecklat den. Jag köpte den i Augusti 2019 efter att ha varit intresserad av just Speedster/VX220 i några år. Den här kom ut på Blocket, Rejsa och Lotusklubbens forum. Den var ungefär 70k dyrare än dom andra som fanns att tillgå och den var gul... GUL!! Inte direkt vad jag trodde att JAG skulle falla för Jag hade en bil jag behövde sälja för att få loss pengarna och dom skulle inte räcka för att betala Opeln, så jag fick försöka glömma den. Det gick en tid och trots att jag skulle försöka glömma den tittade jag på annonserna varje dag Så en dag, jag slösurfade som vanligt blocket efter andra speedsters och ser att han har sänkt priset!! Nu jävlar! Kontaktar säljaren och ber på mina bara knän att han ska hålla bilen åt mig. Pengarna skulle jag fixa på något sätt. Kontaktar banken och får klart på 5 minuter, ut på blocket med min bil och dumpar priset. Det tar någon dag men till slut hör en kille av sig som verkar seriös. Lovar honom redan över telefon att han får pruta vid en snabb affär. Han kommer hem till mig, provkör bilen, men börjar sedan "spela bilköpare"... Får ett skambud och jag tror knappt det är sant Han som kändes så seriös... I helvete sa jag och gav honom ett motbud, vilket va det absolut sista jag kunde släppa bilen för för att jag skulle ha alla pengar till speedstern. Han är knäpptyst och knallar runt och funderar, försöker med några till skambud men jag står pall. Till slut säger han OK. Vi skriver ägarbyte, han för över pengarna och innan han hunnit sätta sig i bilen för att åka hem ringer jag till ägaren av speedstern och säger, DEN ÄR MIN!! Jag för över en handpenning och och gör klart med honom om vilken dag jag kan komma och hämta. För det var inte fråga om något annat. Tror fan i mig att den hade kunnat vara en hög med skit när jag kom dit. I mitt huvud var den min och det var det bästa bilköp jag någonsin gjort Dagen då jag äntligen hämtar den! Vi ska precis ta provturen. Säljaren, Torsten, kunde inte varit bättre. Under den korta tid han hade haft bilen hade han ändå samlat på sig mycket kunskap. Förbättrat en del smågrejer och framför allt hållt den i ett vansinnigt bra skick. Det är så att jag nästan skäms nu... Bromsdamm och däckrester sitter oftast kvar tills dagen innan man ska iväg på nästa bankörning, vilket oftast är ganska långt emellan Hur som helst... Nu var bilen min. På riktigt! (inte bara i huvudet) Första bankörningen var redan planerad och bokad och skulle inträffa bara en månad efter bilköpet. STACC trackday på Gotland Ring. Gotland Ring, som gått och blivit banan för mig. Det är där jag har varit i princip uteslutande sedan jag började med det här. Ganska många gånger har det blivit och jag tycker att jag har ganska bra koll på spår. Hade tidigare kört som bäst 1,35,2 med en skapligt bra Evo5 med 340hk. Så hur skulle den här stå sig. Det är ju som att lära sig köra bil på nytt. Från 4wd rallybil med skapligt med effekt till tvålkopp med mittmotor och obefintlig effekt (148hk) Gotland ring! Wohoooo!! REGN NÄÄÄÄÄÄÄÄJ!!! Inte nog med att bilen var helt ny för mig, det skulle regna... MYCKET! Har faktiskt aldrig tidigare varit med om dom vattenmängderna på Gotland Ring. Nu skulle jag framföra den här tvålkoppen, som jag blivit varnad för om att vara lömsk, utan abs, i en sjö av vatten. Hade dock dagen till ära även fått tag på en vinge som jag blev tipsad om på brittiska forumet vx220. Så bilen var redan något annat än vad jag köpte Som sagt regn... Ändå körde jag fler varv den dagen än jag någonsin gjort tidigare. Det var ju torrare i bilen! Gick iaf från att vara jätterädd för den till att vara lagom rädd. Det går ju iaf inte så fort när man väl snurrar Två bilder från en av de enstaka pauserna. Ja, nu har jag iaf börjat. Jag kommer från nu fylla på med inlägg om uppdateringar och bankörningar. Förhoppningsvis finner någon mina rader intressanta och trots att jag är sämst på sånt här ska jag försöka vara duktig. _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Grattis!
Opel Speedster är en fantastiskt rolig bil att köra, väldigt snabb när man känner sig trygg med mittmotor Hade själv min bil i 8-9 säsonger och körde väl 5-600 varv om året, så nog har jag testat en del! Exige 4 kanals ABS är bästa uppgraderingen du kan göra om du vill ändra något nu. Ska bli kul att följa vad du gör! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
2020 börjar med att förbättra förarmiljön.
Även om det inte var någon fart att prata om under höstens körning på Gotland Ring så märktes det tydligt att originalstolarna inte skulle funka. I princip inget sidostöd och klädda i skinn... Det gör ont. Corbeau, som hade tillverkat originalstolarna till någon av storebrors Lotus Exige modeller hade en variant på hyllan som var "prisvärd". Original stolsfäste är lite märkligt och är man längre än 1,80 kan man glömma att montera vanliga universal stolsfästen och en "vanlig" skalstol. Då måste du åka utan tak. Corbeaus lösning kändes därför enklast och bäst eftersom jag då kunde använda stolsfästena som jag redan hade. Ratten ville jag även byta ut mot något i mocka. Originalratten mäter 320mm så något större än det var inte att tala om. Utbudet var ganska litet. Det slutade med en OMP Super Quadro. Fick för mig att jag skulle ha en fördel av att den ratten är platt i underkant vilket då borde skapa bättre benutrymme. Visst, lite mer kanske. Men som jag märkte första gången jag fick sladd och behövde ratta var att vinsten av benutrymme inte var värd känslan av att ratten inte är rund. Beställde även en harness bar för att kunna montera 4-p bälten framöver. Här monterade i bilen Vid den här tiden började arrangörer släppa sina trackday evenemang för året. Maj blev snabbt fullbokat. TVÅ evenemang på Gotland Ring. Först med GRC och två veckor senare skulle Lotusklubben dit. Nu var det bara att börja spara slantar! _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Ja visst är den. Om någon hade frågat mig innan om det fanns någon färg jag absolut inte ville ha på en bil hade det nog varit gul Jag har alltid tyckt att det har varit snyggt på sportigare bilar men att just JAG skulle ha en såg jag som nästan omöjligt. Tycker inte om att synas på det sättet _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Tack! Jodu, jag har minsann följt din projekttråd 4-kanals ABS står högt på listan. Just nu ska jag montera 2,4 liters insug 65mm trottel och OBD-Tuner programvara. Bilen var väl förberedd med ett Miltech avgassystem, Nitron stötdämpare och fina bromsar när jag köpte den Du som har varit med i svängen ett tag känner säkert till första ägaren i Sverige. Han kallar sig för Jaws på dom flesta forum. _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Och jag längtar efter att få se din bil "in action"! Mer Dalmasar på banorna!! _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Ok! Våren kom till slut
Äntligen dags att få prova grejerna igen. Det började med GRC's Gotlandsevenemang. Jag kände mig väl förberedd med nya stolar och greppvänlig ratt. Ratt som dessutom sitter ungefär 7cm närmare mig än originalposition. Bälte hade jag fått låna av en bekant här hemma som åker Lotus Exige. Så mitt mind set var minst sagt NU JÄVLAR Utsikt från hotellfönstret Framme vid banan Körning Dagen flöt på bra och jag blev bekväm i bilen förvånansvärt snabbt. Min tidigare "snabbaste tid" var som jag skrev tidigare med en ganska bra Evo5 med 340hk: 1,35,2 När dagen var slut hade jag till och med kört fortare än det. Första gången på torr bana andra gången på bana med den här bilen. Jag gillar det _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Som brukligt avslutas normalt en dag på Gotland ring med fest och trots Corona-virus hade Eric lyckats klämma till med en fin och säker tillställning.
GÅ UT HÅRT OCH ÖKA!! Kl 22: Ridå... Hem till hotellrummet... Full som ett ägg _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Som sagt... Fullbokat i Maj.
Hem, tvätta kalsongerna, pussa på ungarna å vinka åt frugan. Två veckor efter GRC var det dags för Lotusklubben på Gotland med två bokade bandagar. Det hela slutade med att Lotusklubben blev representerade av MIG... Själv. Pga corona valde alla utom jag att avboka sin resa till Gotland. Nu känner jag både Alec och Lina väl så att jag skulle känna mig själv var jag inte rädd för. Visst, i hotellrummet var det lite ensamt. Tur då att det är så vansinnigt vackert i Visby så det var bara att snöra på sig skorna och gå ut och gå. Jag valde självklart att inte beblanda mig med ö-borna. Inte mer än att jag käkade mina middagar på Sunes Elefant, utomhus i kvällssolen. Heeeelt fantastiskt. Väl uppe på banan. Att ha hela Gotland Ring för sig själv är fullkomligt surrealistiskt! Klart en fantastisk möjlighet att prova andra spårval osv. Men... Hinner inte mer än till ca 10'e varvet och börjar höja tempot innan det börjar krångla. Flipperspel i mätarhuset och bilen hoppar fram vid gaspådrag och vänster kurvor VA I HELVETE NU DÅ!! Vid det här laget hade det börjat trilla in folk. 2st GT3'or och en motorcykel. Jag hittade iaf felet efter ett tag. Kablaget till hastighetsgivaren vänster bak hade lossnat och legat mot hjulet. Det hade slitit ner all isolering på kablarna så att det vart kortslutning. Tut att man ALLTID har med sig mer än hela garaget i dragbilen Kapa, isolera om och fästa upp kablaget ordentligt. Ut och testa, det verkar funka! Jag blev snabbt varm i bilen. Det var ju ändå bara 2 veckor sedan jag var här sist. Ganska snart var jag nere på samma tider som jag körde som bäst senast. Strax efter det började det till och med gå lite lite fortare. In och drick vatten! Pratade lite med Alec som gav mig några "Tänk på det här" och "Prova det här". Ut igen... Och jodå. Alec vet vad han pratar om. Att jag vid det här laget är nöjd med bilen tror jag inte att jag behöver säga Vilken fantastisk liten liten bil Jag har tyvärr inte så mycket bilder från det här då jag var där själv. Bara någon enstaka stillastående i depån... Och den här då: Klart att bästa "Cumryn" ska få terra Slut på vårens Gotlandsäventyr. Nu är det sommar och då har man inte tid att leka med bilar. Iaf inte om man som mig har skaffat en regering med hästintresse och blivit med nedgången hästgård på kuppen. Men till hösten... Drivers Club... På Gotland Ring _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Tack! Ja jag är helnöjd _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Tackar! Ja jag har lite bilder och historier att gå igenom från den korta period jag redan har ägt den. Nya äventyr och planer är redan i rullning. _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Sommar i antågande...
Jag skrev att jag sällan har tid och skyllde på sambon. Lik förbannat han jag ändå greja lite under sommaren Åkning var det dåligt med men lite skruvning kunde jag klämma in mellan gårdsunderhållen. När jag köpte bilen tipsade säljaren om ett företag i italien som gjorde porriga bitar. Eltech Italia. Kunde jag hålla mig? NEJ! Efter att ha mailat fram och tillbaka under MÅNGA dagar hoppades jag att Matteo på Eltech hade begripit vad jag ville beställa. Det var fråga om en frontsplitter och sido-kjolar. Matteo är närmast hopplöst dålig på engelska och det var många gånger jag var på väg att ge upp. När väl beställningen gick igenom och jag hade betalat var Corona-nedstängningarna ett faktum. två skitstora paket från norra italien var inget som något fraktföretag ville beblanda sig med... Så det tog tid. Men så en dag trillade det in delar. Sidokjolar i kolfiber Och en frontsplitter i glasfiber. Kvalité och finish på Eltech Italias prylar är riktigt bra! Om man bara orkar mail konversationen rekommenderar jag honom alla dagar i veckan. Dom här bilderna på min bil använder Matteo själv för att visa sina delar. _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Man måste ju tyvärr även hålla på med underhåll och service.
Skulle BARA byta motorolja och filter (alla som haft en speedster vet) SPECIALVERKTYG! Detta för att komma åt och kunna skruva av locket på filterhållaren Köptes från England... Vid första försök böjde jag verktyget utan att locket ens rubbades Skrik å grin! Ner i smedjan, här ska förstärkas! Nu gick det bättre! Nytt blod i maskin och bilen var reda för att stå stilla några månader till... Snart är det höst! _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Grattis till en kul bil.
Ditt leende sprider sig långt från tangentbordet. Det blir lätt så med den bilen. Dina säten. Jens som mycket riktigt ägde din bil har/hade en kul sida som heter https://lotuscars.se/ som jag hårdpluggade när jag skulle välja färg. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Ja, jag har gått igenom en hel del olika bilar under mitt liv hittills och det här är första gången jag inte känner ett behov av att prova något annat Jens hörde av sig ganska tidigt efter att jag köpt den. Tror det var efter första bankörningen när jag hade delat med mig av lite bilder. Så jag har också gått igenom den sidan Vad gäller stolarna... OM jag hade fått göra om det hade jag köpt Tillet. Dom här är bättre än original men egentligen inte tillräckligt bra. Det är inte mycket bättre sidostöd. Dom duger bara om man har riktiga bälten. För bara några få tusenlappar till hade jag fått Tillet-stolar med jättebra sidostöd. Men jag stod där och sommaren var i antågande. Apex.se kunde få hem Corbeau-stolarna fort och dom var ändå billigare _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster 2,2 N/A -02 - Gotland Ring 14/5 1,31,9 | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (4565 totalt) |