Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster för trackdays soch snabba glassturer
1448 besök totalt
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 174


Trådstartare
En tråd för min Opel Speedster som jag nu ägt och förfinat i några år i väldigt sakta mak. Ber om ursäkt för ett texttungt första inlägg men behöver få skriva av mig lite om första sex åren av ägande för mig

Bilen var helt standard när jag köpte den vilket kändes bra. Rätt ful i lacken men det spelade mindre roll eftesom min idé var att mest köra bana,
Började med att köpa de rekomenderade hjulen i 16/17 för lite bättre vinkel på bilen. Klädde dessa med Federal 595 RS-R vilka kändes som en bra väg in i R-däckens värld. 205 fram /225 bak istället för 175/225.
Körde ett pass på Sviestad vilket gav alla de som sa att det kommer bli kladd runt lådan rätt. Den klarar inte vänstersvängar som håller i lite längre utan att spottar lite olja i en ventilation. Köpte ett vevhusfilter (?) på racetema och ritade och skrev ut en adapter till den dimension på slang som passade på ventilationen. Blev torrt.
En listig grej med bilen är att det är en Lotus typ116 vilket gör att man kan vara med både i Lotusklubben och Opelklubben som båda arrangerar bra bandagar

Kinnekulle 2015, med Opelklubben.


Körde så ett par år och hann med några bandagar varje år vilket visade att det var helt rätt bil för mig. Liten, lätt och väldigt billig i drift i förhållande till andra bilar.

Suget efter att fixa fram lite mer effekt kom snart och valet föll väldigt snabbt på ett kompressorkit från USA. För er som inte vet det heter motorn på Opelspråk Z22SE och är en radfyra på 2.2l men samma motortyp heter B207 i en SAAB och GM850 (om jag minns rätt) i USA. Då på 2liter. Det finns även en 2.4, olika generationer på block, sandgjutna dealr osv men originalet verkar hålla bra så jag gjorde det enkelt för mig och körde vidare på det som satt i bilen.
En snabb SAAB heter som alla ver AERO och har turbo. I USA heter den snabba chevavarianten Cobalt SS och är på 2liter men med kompressor. Mycket delar är samma eller direkt överflyttningsbara vilket gör att om man köper ett kit från USA får man något som är nästan komplett och nästan bolt on. De delar som kändes jobbiga för mig var iaf bolt on eller så fanns specialtillverkade delar att köpa.
För att göra en lång historia kort monterades kompressorn vintern 16/17. Jag tog de enkla lösningarna som t.ex två mindre laddluftkylare på sidorna bak istället för en stor fram. Drevade faktiskt ner kompressorn lite för att hålla nere effekten och därigenom även behovet av kylning. Köpte samtidigt mindre drev för att kunna öka trycket senare.
Resultatet blev fantastiskt. Ca 100hk upp med en spikrak effektkurva och motorn varvar med full fart in i i varvstoppet. Inte fantastiskt med vrid men körbarheten är underbar. Bilen tjockade på sig lite och väger nu lite över 900kg med nästan full tank.

Första uppstarten efter montering av kompressorn. Här ser man luftfilter från Saab 9000, de två kylarna tagna från Kawasaki KX500 och behållaren för laddluftkylarvattnet.


Återupptog 2017 mitt tävlande på hoj efter att pojkarna blivit lite större. vilket gjorde att utvecklingstakten på bilen minskade något (drastiskt) men det har hela tiden funnits planer och drömmar. Förra året köpte jag en GT4-vinge från Lotus och då tyckte sönerna att den blev mycket häftigare. Har även bytt originalstolarna mot kolfiberditon från Italienska Eltech. Lite lite för smala för mig men ändå bättre än de som satt innan.

Med nya vingen och originalhjulen. I garaget kamratens Trans Am. Eller är det en Camaro? Jag verkar aldrig lära mig och han blir lika irriterad varje gång, vilket jag tycker är kul (det är en Camaro).


Har även i sakta mak köpt på mig delar för att bygga en ny motor som ska palla mer effekt. I somras ramlade jag på en annons på en bil med väldans mycket extra delar, bl.a en motor som visade sig vara byggd nästan precis så som jag tänkt att jag ville bygga min egen. Sagt och gjort, åkte för att köpa den men kom även hem med gjutformar för (nästan) hela karossen, en till låda och sex GAZ-dämpare mm.
Idén är att under den här vintern byta motor och dämpare samt montera den diffuser (mer show än go) jag köpte för ett par år sedan.

Då jag mest mekat hoj tidigare kör jag det mesta på frihand och letar upp lösningar allteftersom jag stöter på dem. Ingen idé att planera för mkt i förväg eftersom jag ändå inte vet riktigt vad jag håller på med
Snart kommer, pga nämnda orutin, ett inlägg till med mina första frågor om stötdämpare.

Hoppas jag lyckas hålla lite liv i tråden och att det jag gör kan intressera några

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 174


Trådstartare
Började idag kika på de dämpare jag köpte i somras. Kul att de är byggda mer som dämpare till hoj, som jag är mer van med, än alla jobbiga dämpare till bilar man hållt på med tidigare
De har justering som jag antar är en slags kombinerad komp/returjustering. 21 klick över hela spannet.

Köpte fyra dämpare fram och två bak och om vi börjar bak är det alltså inga problem att välja vilka jag ska montera. Fram skiljer det några mm i längd och de är byggda lite olika. Fyra hjälpfjädrar var med.

Min första fråga blir vilka av framdämparna jag ska använda?

Den andra är helt enkelt (med svårare svar) hur mkt jag ska förspänna fjädrarna? Om hjälpfjädrarna ska användas eller ej bestäms såklart av hur mkt jag ska förspänna. Hur vet jag hur mkt jag ska förspänna? På hojarna mäter vi statiskt häng och med förare på. Ride height bryr vi oss inte om. Är det samma tänk på bil eller är det mer för att få till ride height? Har tillgång till fina vågar för corner weight som jag antar kommer behövas.
Hittar inga märkningar på framfjädrarna men på de bak har någon skrivit "6 400" (hoppas jag minns det rätt nu)

GAZ är så snälla att de skickar med mätprotokoll för respektive dämpare som den som köpte allt från början varit så snäll och spara.
Det här antar jag att de flesta här kan tyda betydligt bättre än mig

Bakdämparna


De längre fram


De kortare fram



Min grundtanke är att spänna dem så lite som möjligt utan hjälpfjädrarna och sedan montera för att se hur det blir. Man kan se ungefär var justerskruvarna suttit tidigare och det verkar stämma rätt bra. Blir det helt galet?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1051



Kul att se dig här med Jocke!
Kör hårt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Varför tog den sån tid Jocke?

Roligt att du hittat hit. :-)

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Hej igen Jocke. Skulle tro att 6x400 står för.
6" längs på fjädern och 400 lbs hård. Vilket låter som en halvhård framfjäder.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Kul med mera opel speedsters i byggtrådarna..
Väntar med spänning på fortsättningen

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 174


Trådstartare
Tack tack för välkomnandet

Ska försöka hålla lite tempo även om jag vet att det kommer vara si och så med det över tid. Pengar, energi och tid ska alla infinna sig. Gärna samtidigt.



Aerodynamic skrev:
Hej igen Jocke. Skulle tro att 6x400 står för.
6" längs på fjädern och 400 lbs hård. Vilket låter som en halvhård framfjäder.

Mvh, Per
Det var bakfjädrarna det stod 6 400 på. Samtidigt ligger det ett par lappar i en av lådorna som det står [8" 400lbs] på. Kanske ska mäta upp längden på fjädrarna för att kanske få lite klarhet i det.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



kul tråd! Hur har du gjort med besiktningen?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 174


Trådstartare
Cédric skrev:
kul tråd! Hur har du gjort med besiktningen?

Tack. Hoppas kunna uppdatera så det inte självdör

Bara kört in och lagt triangeln i passagerarstolen.
En gång har de velat öppna motorluckan. Eftersom det är OEM-grejer (det mesta iaf) jag monterat ser det lagom fabriks ut. Trottelhuset har någon klant målat i en ful blå färg, allt annat är svart eller lagom slitet aluminium. Har medvetet behållt så mkt som möjligt av original bränsleledningar osv.
Det enda som sticker ut när man öppnar huven är väl behållaren till laddluftkylningen. Kylarna, luftfiltret osv sitter väl dolt. Dessutom vet få om vad det är de tittar på och de som har en idé vet att Lotus inte byggt motorer själva på länge och att de finns med både turbo och kompressorer. Det är skillnad om du sätter en jätteturbo på en 9-5a som de kollar på flera gånger per dag. Dessutom vet ingen hur bilen "ska" kännas så de märker inget heller vid provkörning. Har enkel kontroll på ECUn så tänkte först ställa ner maxvarv och förtändning inför första besiktningen men bommade det och det visade sig inte heller behövas. Nu kör jag bara vidare.
Köpte faktiskt en motorkåpa från en Astra. Tyvärr får den inte riktigt plats under luckan men om man trimmar ner den lite och monterar syns inget alls av gjorda moddar.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Jocke_D skrev:
Tack tack för välkomnandet

Ska försöka hålla lite tempo även om jag vet att det kommer vara si och så med det över tid. Pengar, energi och tid ska alla infinna sig. Gärna samtidigt.



Aerodynamic skrev:
Hej igen Jocke. Skulle tro att 6x400 står för.
6" längs på fjädern och 400 lbs hård. Vilket låter som en halvhård framfjäder.

Mvh, Per
Det var bakfjädrarna det stod 6 400 på. Samtidigt ligger det ett par lappar i en av lådorna som det står [8" 400lbs] på. Kanske ska mäta upp längden på fjädrarna för att kanske få lite klarhet i det.


Jag vet, men mina fram fjädrar är 6" långa och mina bak är7" långa

Mina första framfjädrar jag körde var 425lbs och dom var för mjuka för mig.

Kör 400 fram och 475/500 bak så blir d fint

_________________
Per Axblom
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



kul, ska följa bygget!
Håller också på med en ecotec motor!

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster för trackdays soch snabba glassturer
1448 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande