Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroën C1 -07 MassaGebilen Till salu?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3574 totalt)
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
Hej allihopa!

Välkomna till min första biltråd här på rejsa! Tänkte bara sparka igång den nu och slänga in en bild på bilen ifråga så att man är igång så att säga.

Bilen är en helt original C1 som köptes av en kollega som under vintern skall byggas om för att köra med B-zeroracing nästa säsong i enhetsklass.

Här kommer bilden och sen avslutar jag för idag. Fråga eller kommentera gärna vad ni tycker och tänker.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

Ska bli kul att följa! Kanske snor någon idé till min (som inte ska bli all-in räserbil)

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10193



Regskylten får mig att tänka på massage.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

Läge att köra ner till Ringen i vår med den där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1229



sweanders skrev:
Regskylten får mig att tänka på massage.


fasiken du hann före

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Läge att köra ner till Ringen i vår med den där thumbs up


Ringen blir det nog tyvärr inte med den men en dröm är ju att köra 24h på spa med den.

Sen tillåter nog tyvärr inte reglementet att det blir så mycket för dig att sno över till din då den ska vara iprincip standard.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
sweanders skrev:
Regskylten får mig att tänka på massage.


fasiken du hann före


Det måste vara något jag missat! Lust att upplysa mig?

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10193



andreasivarsson skrev:
carl.josefsson skrev:
sweanders skrev:
Regskylten får mig att tänka på massage.


fasiken du hann före


Det måste vara något jag missat! Lust att upplysa mig?


En massa G.

_________________
Anders Hansson
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
sweanders skrev:
andreasivarsson skrev:
carl.josefsson skrev:
sweanders skrev:
Regskylten får mig att tänka på massage.


fasiken du hann före


Det måste vara något jag missat! Lust att upplysa mig?


En massa G.


Haha ja och ändå bor man i göteborgstrakten och fatta inget!

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10193



andreasivarsson skrev:
sweanders skrev:
andreasivarsson skrev:
carl.josefsson skrev:
sweanders skrev:
Regskylten får mig att tänka på massage.


fasiken du hann före


Det måste vara något jag missat! Lust att upplysa mig?


En massa G.


Haha ja och ändå bor man i göteborgstrakten och fatta inget!


Du får kalla bilen massagebilen nu och betrakta dig som för evigt invigd i den dåliga humorns sällskap.

Min mamma är från Göteborg och pappa från Skåne så jag har fått den dåliga humorn och den dåliga dialekten - finns det de som påstår.

_________________
Anders Hansson
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
sweanders skrev:
andreasivarsson skrev:


Haha ja och ändå bor man i göteborgstrakten och fatta inget!


Du får kalla bilen massagebilen nu och betrakta dig som för evigt invigd i den dåliga humorns sällskap.

Min mamma är från Göteborg och pappa från Skåne så jag har fått den dåliga humorn och den dåliga dialekten - finns det de som påstår.


Haha de va ingen dum idé. Kanske får bli namnet på bilen det.

Humorn tycker jag ju inte e ett nerköp men dialekten kanske 😋

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
Liten uppdatering.

Bilen hann inte ens in i garaget innan den fick rycka in som lånebil till brorsan som fick tre rutor sönderslagna på sin bmw natten till i måndags. Så kan tyvärr inte skryta med några fler bilder eller andra uppdates om bilen.

Men det hindrar ju inte att beställa grejer så nu är komplett racekit beställt från England och allt utom buren blev skickat idag och borde anlända i nästa vecka med lite tur.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Kul!

Vart sugen på ett sånt här bygge när jag kollade på videoserien när de bygger en...

Vad landar ett kit på i Sverige? Det är väl bara bil + kit så är man redo?

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
M_H skrev:
Kul!

Vart sugen på ett sånt här bygge när jag kollade på videoserien när de bygger en...

Vad landar ett kit på i Sverige? Det är väl bara bil + kit så är man redo?


Priset beror lite på hur handelsavtalet efter brexit går med Storbritannien men nu slipper jag ev tull på största delen eftersom det redan är skickat men åker ev på den på buren som e klar i början på nästa år.
Men råpriset i Storbritannien ligger på ca 1720£ med frakt så när jag betalade blev det precis under 20 000 svenska kr. Sen får jag se vad jag åker på när grejerna kommer till Sverige.

Det är inte riktigt så enkelt att de bara e kit o bil. Den serien som BOM kör vilka jag antar du refererar till är inte samma serie som den svensk/norska samarbetar med så lite andra regler och andra kit att köpa.
I den som jag ska köra så finns det bara ett komplett kit och där ingår bara förlängda grejer till framvagnen för att bredda spårvidden lite, några hasplåtar och buren.
Sen får man ju komplettera med stol, bälte, brandsläckare, huvudbrytare och diverse andra smågrejer jag inte kommer på nu.

Så min väldigt grova kalkyl som jag gjort är att det antagligen landar på ca 40 tusen plus bilens pris. Men det beror ju mycket på vilken nivå man vill lägga sig på också. Om man köper billigare godkända grejer eller om man vill ha det värsta av allt så kan det ju skilja väldigt mycket. Jag siktar på en klassisk svensk lagom, bra grejer till ok priser så jag fortfarande har råd att köra till sommaren också.

Hoppas det bringade lite klarhet trotts mycket text. Någon som har fler frågor så svarar jag gärna så gott jag kan.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



andreasivarsson skrev:
M_H skrev:
Kul!

Vart sugen på ett sånt här bygge när jag kollade på videoserien när de bygger en...

Vad landar ett kit på i Sverige? Det är väl bara bil + kit så är man redo?


Priset beror lite på hur handelsavtalet efter brexit går med Storbritannien men nu slipper jag ev tull på största delen eftersom det redan är skickat men åker ev på den på buren som e klar i början på nästa år.
Men råpriset i Storbritannien ligger på ca 1720£ med frakt så när jag betalade blev det precis under 20 000 svenska kr. Sen får jag se vad jag åker på när grejerna kommer till Sverige.

Det är inte riktigt så enkelt att de bara e kit o bil. Den serien som BOM kör vilka jag antar du refererar till är inte samma serie som den svensk/norska samarbetar med så lite andra regler och andra kit att köpa.
I den som jag ska köra så finns det bara ett komplett kit och där ingår bara förlängda grejer till framvagnen för att bredda spårvidden lite, några hasplåtar och buren.
Sen får man ju komplettera med stol, bälte, brandsläckare, huvudbrytare och diverse andra smågrejer jag inte kommer på nu.

Så min väldigt grova kalkyl som jag gjort är att det antagligen landar på ca 40 tusen plus bilens pris. Men det beror ju mycket på vilken nivå man vill lägga sig på också. Om man köper billigare godkända grejer eller om man vill ha det värsta av allt så kan det ju skilja väldigt mycket. Jag siktar på en klassisk svensk lagom, bra grejer till ok priser så jag fortfarande har råd att köra till sommaren också.

Hoppas det bringade lite klarhet trotts mycket text. Någon som har fler frågor så svarar jag gärna så gott jag kan.

Tack för bra svar!

Lista gärna lite kostnader och länkar när du håller på. Tror det är fler än jag som är sugna på att bygga en egen bil:)

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
M_H skrev:

Tack för bra svar!

Lista gärna lite kostnader och länkar när du håller på. Tror det är fler än jag som är sugna på att bygga en egen bil:)


Vad roligt att det finns intresse för den lilla cittran. Skall absolut försöka hålla koll på alla utgifter och lista dem här.

Kan ju börja med att jag fick köpa bilen billigt av en kollega för 11k för att han skulle slippa sälja den på blocket.
Och sen har jag då köpt kittet för exakt 19783:- inkl frakt. Länk till kittet jag köpte: https://c1racing.club/product/c1-racing-full-kit-including-lhd-cage/

Bil=11000
Kit=19783

Totalt=30783 än så länge

Om man klickar sig runt på c1racing club hemsidan jag länkade kan man hitta regler (gäller med ett par få undantag här också) och allt annat de har i shopen samt en "guide" till hur man bygger en bil i reglementet. Ganska mycket bra info på samma ställe.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Kul projekt!

Vilket sammanträffande att jag precis kollat på Bad Obsession motorsport's youtubeserie där de bygger en C1 och deltar i "City car cup". De gubbarna är riktigt skillade, kluriga och roliga att titta på.

Kanske du kan få lite inspiration där ifrån, om du inte redan sett..?
https://www.youtube.com/watch?v=OkoCuKOSpeo&list=PLGSOZAHg1yQE3Ppy . . . .

Kommer att följa! thumbs up

Mvh

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
flaset skrev:
Kul projekt!

Vilket sammanträffande att jag precis kollat på Bad Obsession motorsport's youtubeserie där de bygger en C1 och deltar i "City car cup". De gubbarna är riktigt skillade, kluriga och roliga att titta på.

Kanske du kan få lite inspiration där ifrån, om du inte redan sett..?
https://www.youtube.com/watch?v=OkoCuKOSpeo&list=PLGSOZAHg1yQE3Ppy . . . .

Kommer att följa! thumbs up

Mvh


Ja de har man ju sett och fått lite eld i röven att faktiskt göra detta projektet. Tror det kan bli riktigt rolig racing i detta.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
Hej

Dags för en liten bilduppdatering efter helgens småpillande mellan nattjobben.

Har fått hem alla delar i kittet utom buren.
Liten bildserie på paketet och vägen från lådan i källaren till hyllan i garaget.





Sen fick bilen tillslut flytta in i garaget efter att ha haft en kollegas vinterbmw där inne för motorbyte under december så blev det tillslut städat och sen kört in C1:an


Sen fick jag ett litet köpryck under mellandagarna när det var lite rea på sprinklersystem och huvudbrytare så jag passade på att köpa hem det då också så det paketet kom i veckan också.


Sen är det ett rattnav som köptes samtidigt som är påväg också så man kan byta ut originalratten enligt reglementet.

Så nu är det förberet för att börja plocka ur inredningen och byta upphängningsdelar i väntan på buren.
Det sista jag hörde så skall buren landa i England i dagarna så förhoppningsvis kan den vara påväg redan i veckan som kommer.

Budget uppdatering kommer när jag inte är på jobbet så jag får alla siffrorna rätt men ca 3000kr för sprinkler huvudbrytare och rattnav va det iallafall.

Kommentera gärna så hör jag av mig när det hänt något nytt.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117


Trådstartare
Hej och välkomna igen

All inredning är utriven förutom instrumentbrädan och det den döljer. Förarstolen sitter också i temporärt för att kunna flytta bilen.

Tyvärr upptäcktes lite grejer som inte gick att se innan. Som att det läckt in vatten i bilen och ställt sig på golvet vilket nu inte ser så roligt ut längre med lite nya ventilationshål som följd när man började peta i det.


Budget updattering
Bil = 11000:-
Kit = 19783:-
Sprinkler huvudbrytare och Rattnav = 2845:-

Totalt = 33628:-

Så efter upptäckten i golvet har det stått still. Sen har nya och andra intressen blivit mer intressanta det sista vilket gör att det lagts väldigt lite tid i garaget. Så tankar på att ev avyttra projektet om någon vill ta över finns eller bygga klart den och sälja den som racebil. Har av olika orsaker inte hittat det roliga i detta projekt det sista som jag kände när jag började med projektet.

Så om någon är intresserad av bilen i något stadie får ni gärna höra av er för vidare diskussion.

Tankar och kommentarer tas gärna emot.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Känner med dig varit där själv.

Kanske skippa B-zero totalt och bygga om bilen så som precis du vill ha den utan reglement i åtanke?

Tex stoppa i en 2zz motor och ha som en rolig trackday bil på öppna träffar etc?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroën C1 -07 MassaGebilen Till salu?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande