Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra TURBO 4wd -96
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11174 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
Denna är ej längre i min ägo!

till och från jobbet plus banåkar bil. Hade inga direkta planer på nåt rejsigt då jag köpte den i september -03 utan provar hålla mig så att det fortfarande kan funka som bruksbil....



Det är en 96 som gick i tyskland till februari 2002. 2 ägare i sverige innan jag inhandlade. Senaste ägaren portade toppen (dock ej nödvändigt på dessa) och utrustade bilen med enem chip

det är alltså en C20LET motor som enligt enem ska leverera ca 250 hk
bilen väger med mig och knappt halvtank ca 1520 kg med viktfördelning 60/40

Fälgarna AEZ Icon 5 17*7
Däck: just nu billiga vettiga bruksiga 215/40/17
Har vinterdäck på original 16" som kan eventuellt kunna få husera andra däck istället..

Efter inhandling har jag:
*slitsat skivorna fram (har även ett par slitsade bremboskivor som slog sig när jag var på anderstorp 2004-06-05 och väntar på svarvning) eller om det nu var nåt annat....
*red-dot sport belägg runt om
*monterat fjädrar och dämpare från Apex som sänkte bilen 60 fram och 40 bak. (stor skillnad på väghållningen)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Kul med Calibra Turbos som används flitigt på banorna... inte det vanligaste man ser!

Då får väl jag bjuda på en bild på din bil Tord...
Bilden är tagen på Anderstorp i juni i år!


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
ahh, tackar. Det var innan nya dämpare/fjädrar var på plats, nu går det åka betydligt snabbare i kurvorna...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
började undersöka lite inför att fixa kylning av bromsarna fram...

det ser ut som om jag måste fixa luften ifrån ovan för att komma åt...


Har även bromssköldarna kvar så det frigörs nog lite mer utrymme när de plockas bort...

en del fler bilder finns på http://bilar.silverplanet.se/byte_bromsskivor

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
Så, nu har man vettig bromsvätska med..

Valet föll på ATE Super Blue Racing

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
var tvungen att inhandla gatåkar däck då de nuvarande är helt utslitna... koorden är på väg fram, så idag beställdes billigaste möjliga på www.dackonline.se...

Hankook VENTUS SPORT K104 215/40 ZR17 87Y XL mit
Felgenschutz (So) blev det, så får det bli r-däck när nästa säsong startar upp...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1865



Som gatdäck tycker jag dem funkar bra. Dem överhättar dock fort. Har såna du köpt i 215 35 18 på min calibra

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



fin bil =) och bromsvätskan är då bra, pallar med kart och det är enligt min mening inte dåligt!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
Bilder från min tur på challenge i Lunda i början av september..

Förbättrade tiden hela tiden, men stannade på 1:24:98



hade stora problem med vilken fart jag skulle ha genom denna kurva... här gick det nog lite fort i ingången...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
jaha... då var bromsbeläggen ordentligt slut... vänster fram var mer sliten än höger
beläggen var helt borta och det hade blivit lite metall mot metall... undrar om det sista åkte när jag testade Bogesundsvägen tidigt tidigt i lördags...

Har kört med Red Dot sportbelägg men nu var jag tvungen att lägga på original... inför nästa sommar så får det bli riktiga belägg... får läsa igenom åsikterna om beläggen på forumet.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



skitsnygg bil hyffsad effekt och vikt...måste vara skitball att köra

_________________
Björn Hansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
tja... den är ju tung som.... men den är skoj...

hittade några bilder från Action Meet i somras (som jag norpat av Gus.... Tack Gus!)





[/img]

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
så... då har man nått dit så många snackar om när det gäller fyrhjulsdrivna oplar...

packboxen i fördelningslådan lämnade in avskedsansökan igår och tog inte nej som svar...

Nu lutar det åt att lösningen kommer bli en modiferad 4 hjulsdrivning med mer kraft bak. ska det ändå fixas så är det ju lika bra att gå på nåt mkt mer rejsigt 50-50 drivning vore najs....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
nu är en moddad fördelningslåda på ingång... utan all hydraulik skit så det borde gå spara några kg på det...

ska utvärderas på lite konbana i björkvik den 28:e är planen..

Tyvärr missade jag att en damask var kass fram så drivknuten vänster fram är hel kass så det blir lite mer att fixa med...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11290



Tord skrev:
nu är en moddad fördelningslåda på ingång... utan all hydraulik skit så det borde gå spara några kg på det...


Vad är det du har skaffat? Gema's låda? Nyfiken...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Tord skrev:
nu är en moddad fördelningslåda på ingång... utan all hydraulik skit så det borde gå spara några kg på det...


Vad är det du har skaffat? Gema's låda? Nyfiken...


nja... det är en chansning... men bra pris gör att man kan testa lite... det är den där smålänningens lösning som ska testas... förhoppningsvis har jag det klart för riktigt test till björkvik den 28:e...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Ska bli spännande och se om och i så fall hur den lösningen fungerar i praktiken!
Skulle det funka bra så blir det nog väldigt många glada Vectra T/Calibra T ägare... då kan jag gärna tänka mig en sån.

Väl mött på Björkvik då Tord!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
skulle bara byta en drivknut innan jag börjar med fördelningslådan... 5 timmar senare så återstår det bara att montera ihop (och laga lite prylar som vanligt) innan jag ger mig på att riva fördelningslådan...



verktyg införskaffades...

denna borde ju sitta fast... men vem behöver abs?

mer utrymme behövdes, då länkarmen ville sitta fast

bra ingenjör hittar lösningar

äntligen...


så, nu till den verkliga utmaningen... byta 35 kg fördelningslåda.. uppdatering kommer...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Läste ett tips som var att ta bort insuget om man ska ha loss f-lådan, insugspackningen kostar 81kr eller liknande och det kunde det tydligen vara värt.
Att ta bort insuget går väldigt fort om du investerar i en ledbar ringnyckel med spärrfunktion (13mm) på Biltema för 98kr, då går det smidigt också. Att ha gott om plats när man mekar är alltid skönt, så att bli av med insuget lär underlätta.

Lycka till med skruvandet och jag får väl försöka fjäska till mig en åktur på Björkvik om jag är snäll?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308


Trådstartare
Tack för tipset! Det är ju inte direkt bra om plats. Om jag fått ihop bilen igen till nästa helg så får du givetvis åka med...

Men just nu börjar det kännas motigt... allt sitter fast som berg... måste fixa grövre verktyg, får inte loss centrumbulten så jag kan lossa drivaxeln.. varför var det inte den drivknuten som var kass? när jag ändå rivit på en sida redan... nåja, är på jobbet och ska rota bland ordentliga verktyg så går det nog lättare...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1865



om det är samma jättemutter för drivaxeln som på kadett så har Biltema en förlängd hyla för under 50:- som funkar jättebra

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra TURBO 4wd -96
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11174 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande