Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ci E46 - BMW Cup #1
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3778 totalt)
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
#1 is back! Den här gången är det Standard Klassen.

Min resa började med en E36a som fick gå några rejs i Klassen Modifierad.
Trots att bilen var fantastisk på bana blev det tyvärr en kompromiss.
Den var grymt snabb som trackday bil men räckte inte hela vägen som tävlingsbil.
Det blev en första samt två andra platser.

Näst på tur blev Armskogs E92 M3 som fick gå i Klassen Special.
Det klickade aldrig mellan mig och bilen. Det var helt enkelt för mycket bil för mig.
Njutningen och glädjen uteblev och bilen avyttrades samma år som den köptes.

Jag lärde mig en hel del.
Bla insåg jag att det behöver inte gå så förbannat fort för att det ska vara roligt.
Jag insåg också att det är meningslöst att bygga bort sig och missa körtillfällen.
Självfallet spårade det ur fullständigt trots att det ett tag såg lovande ut...

Låt mig presentera nya #1!
Den började sin bana mot bana som en helt standard 325ci.
Det satt trötta billiga coilovers och överdimensionerade fälgar.
Bilen hämtades redan hösten 2019 och det långa arbetet med ombyggnad påbörjades.
Tyvärr missades hela säsong 2020 pga Corona och ombyggnad som faktiskt fortfarande pågår.

Så här såg bilen i säljarens ägo.


Så här ser bilen ut idag.


Målet med bilen är att bygga den så snabb som möjligt men helt inom reglementet.
Mottot är: Det som reglementet tillåter, det ska göras.

Fler uppdateringar kommer, men jag lämnar ett litet försmak


_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Bilen har fortfarande original trötta gummibussningar.
Utöver det sitter det original krängningshämmare med väldigt slitna droplinks.
Det tänkte jag råda bot på ikväll.

Plan idag var att byta FCAB (lollipop bussningar) samt krängare med tillhörande droplinks.

Hissa upp och säkra framändan.



Gick för H&R grövre krängare och nya original droplänkar.



FCAB/lollipop bussningarna fick bli excentriska Powerflex Black som ger 0,5 grad extra caster.




Ner på marken igen.



Nästa steg är att byta ut alla bussningar samt krängare bak.

Är begränsad av reglementet.
Kommer att vara ledlager på originalplats samt svarta Powerflex på resten.
Diffen och subframe ska få solida aluminium bussningar.

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Förresten, bilen är vägd innan.

Med förare.


Utan förare.


Drar följande två slutsatser:
1. Förare behöver gå ner i vikt,
2. Förare måste jobba en hel del med corner weight.

_________________
Tim Anle
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nämen vad roligt
Ser fram mot att se den live

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



borz skrev:
#1 is back! Den här gången är det Standard Klassen.


Vårda mitt gamla startnummer väl

_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 420



Fint jobb! Lättaste viktbesparingen har du framför dig nu under vintern ju!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
borz skrev:
#1 is back! Den här gången är det Standard Klassen.


Vårda mitt gamla startnummer väl


Jag lovar!
Detta nummer har redan suttit på E36, E46 och E92.... undrar hur det kommer att sluta...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har fått en fråga via PM om effekt.
Bilen har helt rensat elsystem. Ersatt med egenbyggd härva (work i progress) samt ECU Master PMU16.
Motorstyrningen är ECU Master Black och är mappat på etanol samt levererar 225 hk.

I standard får man inte öppna motorn, därför måste man ta till andra metoder för att få motorn att
andas så lätt som möjligt.

Moddar:
- Större öppet luftfilter,
- M52 grenrör med byxrör som jämnar ut olika längd hos grenrörhalvor,
- 3" avgas hela vägen från byxröret,
- Katalysator som utblås,
- Större spridare då bilen går på etanol (varför annars ).






_________________
Tim Anle
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



225hk - wow!!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Kul med e46. Nästan för fin för bmw cup dock. 😊
Min M52tuB28 lämnar 220hk på bensin med samma mods. Dock 280nm.
Men har för mig att viktklasserna i bmw cup gynnar 2.5 litaren bättre. Var väl nån ekvation med hk delat på vridmoment eller nåt sånt.
Men får man ha katten så långt bak. Trodde det var ett visst mått efter grenrör i klass standard. Men kanske är nya regler nu.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
2,5 liter är nog en sweetspot i Standardklassen. Tävlingsvikten är 1306 kg med M54B25.
Eftersom man har begränsade möjligheter att lätta i Standardklassen är det inte lönt att köra med mindre motor.
Större motor ger större tävlingsvikt och det mår inte 205 breda r-däck bra av.
En grej som jag hade lätt kunnat tänka mig är en ultralätt e30 med mindre motor.
Borde vara en rolig bil på knixiga banor...

Vad gäller katalysator så finns det inte några särskilda bestämmelser kring den.
Bilen ska vara utrustad med SBF-godkänd katalysator.
Självklart sätter man den längst bak för att inte bränna ut den....

M54or har katalysatorerna inbyggda i grenröret.
Reglerna ger tre alternativ:
1. Rensa katalysatorerna,
2. Ersätta inbyggda katalysatorer med rör av motsvarande grovlek,
3. Byta till tidigare generation utan inbyggda katalysatorer... alltså M52 grenrör.
Valde 3 mest för att det innebar minst arbete. Inbillar mig också att jag får lite extra effekt.

_________________
Tim Anle
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Ang Corner weight.
Det går bara att komma till en viss gräns med att utjämna vikterna i hörnen. MEN det viktiga är att få Cross Weight lika. En Cross Weight på 50% gör en bil konsekvent både i höger och vänstersväng.
Idag har du en CW på 48% VB-HF i förhållande till totalvikten och den är nästan densamma både med och utan förare.
Och glöm inte att koppla loss krängarna innan du börjar justera.

_________________
Christer Folkesson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Fredin skrev:
Kul med e46. Nästan för fin för bmw cup dock. 😊
Min M52tuB28 lämnar 220hk på bensin med samma mods. Dock 280nm.
Men har för mig att viktklasserna i bmw cup gynnar 2.5 litaren bättre. Var väl nån ekvation med hk delat på vridmoment eller nåt sånt.
Men får man ha katten så långt bak. Trodde det var ett visst mått efter grenrör i klass standard. Men kanske är nya regler nu.


Min killgissning är att det är kammen som är begränsande - motorn kan inte pumpa mer luft trots att den är 2,8ltr istf 2,5ltr. I och med mappning så är säkerligen DISA och vanos fixade så att de inte begränsar på det sätt de gör på en original M52TUB28 - på M54B25 så finns inte den begränsningen från start. Då är det egentligen bara kam som är begränsar. Jag killgissar vidare att de som byter till M54B30 insug på M52TUB28 egentligen går en omväg runt DISA problematiken - man ger motorn ett friare insug, men det hade man egentligen kunnat mappa bort - DISA är stängd över ett visst varvtal på 28, på 25 är den öppen hela vägen. Med ett annat insug bygger man bort endel av problemet...tror jag.

Man har ju samma spjäll dia och samma maf på 25 och 28, så det är ju också lika "trångt" för luften påvägen in, det blir ju också en restriktion. På M54B30 ger nog kammen ganska mycket - eller, M54B30 kammen hade sannolikt hjälpt M52TUB28 ganska mycket att komma upp i effekt. Lite O/T.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



SevenEight skrev:
Fredin skrev:
Kul med e46. Nästan för fin för bmw cup dock. 😊
Min M52tuB28 lämnar 220hk på bensin med samma mods. Dock 280nm.
Men har för mig att viktklasserna i bmw cup gynnar 2.5 litaren bättre. Var väl nån ekvation med hk delat på vridmoment eller nåt sånt.
Men får man ha katten så långt bak. Trodde det var ett visst mått efter grenrör i klass standard. Men kanske är nya regler nu.


Min killgissning är att det är kammen som är begränsande - motorn kan inte pumpa mer luft trots att den är 2,8ltr istf 2,5ltr. I och med mappning så är säkerligen DISA och vanos fixade så att de inte begränsar på det sätt de gör på en original M52TUB28 - på M54B25 så finns inte den begränsningen från start. Då är det egentligen bara kam som är begränsar. Jag killgissar vidare att de som byter till M54B30 insug på M52TUB28 egentligen går en omväg runt DISA problematiken - man ger motorn ett friare insug, men det hade man egentligen kunnat mappa bort - DISA är stängd över ett visst varvtal på 28, på 25 är den öppen hela vägen. Med ett annat insug bygger man bort endel av problemet...tror jag.

Man har ju samma spjäll dia och samma maf på 25 och 28, så det är ju också lika "trångt" för luften påvägen in, det blir ju också en restriktion. På M54B30 ger nog kammen ganska mycket - eller, M54B30 kammen hade sannolikt hjälpt M52TUB28 ganska mycket att komma upp i effekt. Lite O/T.


Tänkte så med, så jag har precis bytt till en m54b30 insugskam i min. Åkte redan med insug, stora spjället och stora luftmassemätaren från m54b30. Ska bli spännande att se vad det kan göra. Är sugen på ett riktigt M3 grenrör oxå men vill inte lägga dom pengarna så gamla M52 får duga.

Sorry för "struntprat" i din tråd.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 650



borz skrev:
Patrik Skoog skrev:
borz skrev:
#1 is back! Den här gången är det Standard Klassen.


Vårda mitt gamla startnummer väl


Jag lovar!
Detta nummer har redan suttit på E36, E46 och E92.... undrar hur det kommer att sluta...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har fått en fråga via PM om effekt.
Bilen har helt rensat elsystem. Ersatt med egenbyggd härva (work i progress) samt ECU Master PMU16.
Motorstyrningen är ECU Master Black och är mappat på etanol samt levererar 225 hk.

I standard får man inte öppna motorn, därför måste man ta till andra metoder för att få motorn att
andas så lätt som möjligt.

Moddar:
- Större öppet luftfilter,
- M52 grenrör med byxrör som jämnar ut olika längd hos grenrörhalvor,
- 3" avgas hela vägen från byxröret,
- Katalysator som utblås,
- Större spridare då bilen går på etanol (varför annars ).

https://rejsa.nu/im/user/10864/2020-11-09-11-02-10_2020-02-13_214108.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/10864/2020-11-09-11-02-10_2020-10-24_214949.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/10864/2020-11-09-11-02-10_2020-10-24_214853.j . . . .


En fråga
Vad är vinsten med att köra på E85 i sug motor ?
Vet att man kan höja tändningen lite , men rent effekt mässigt måste de vara marginellt eller har ja fel ?
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Fredin skrev:


Tänkte så med, så jag har precis bytt till en m54b30 insugskam i min. Åkte redan med insug, stora spjället och stora luftmassemätaren från m54b30. Ska bli spännande att se vad det kan göra. Är sugen på ett riktigt M3 grenrör oxå men vill inte lägga dom pengarna så gamla M52 får duga.

Sorry för "struntprat" i din tråd.


Ja sorry för struntprat! Men det är iaf BRA struntprat!

Väldigt intressant! Sekunden du vet svaret får du väldigt gärna höra av dig!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Jocke K skrev:

En fråga
Vad är vinsten med att köra på E85 i sug motor ?
Vet att man kan höja tändningen lite , men rent effekt mässigt måste de vara marginellt eller har ja fel ?


Mer strunt, men det verkar ränta rätt bra ändå dubbel-vanos maskinerna iaf. De verkar svara på ökad tändning och då behövs E85 för att undvika spikning!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



SevenEight skrev:
Jocke K skrev:

En fråga
Vad är vinsten med att köra på E85 i sug motor ?
Vet att man kan höja tändningen lite , men rent effekt mässigt måste de vara marginellt eller har ja fel ?


Mer strunt, men det verkar ränta rätt bra ändå dubbel-vanos maskinerna iaf. De verkar svara på ökad tändning och då behövs E85 för att undvika spikning!


+ ökad kylning och möjlighet till större spridare då org ligger för nära max i en väloptimerad std motor.
Du borde fått mer effekt/vrid. Har du byggt avgassystem på känn eller räknat ut?

Hur får du till en bra CW utan ställbara droplinks?

Har du org krängare bak?

_________________
Patrik Skoog
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



Det blev tjusigt Tim! thumbs up

Ring Knutstorp 2020-09-11




_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



SevenEight skrev:
Jocke K skrev:

En fråga
Vad är vinsten med att köra på E85 i sug motor ?
Vet att man kan höja tändningen lite , men rent effekt mässigt måste de vara marginellt eller har ja fel ?


Mer strunt, men det verkar ränta rätt bra ändå dubbel-vanos maskinerna iaf. De verkar svara på ökad tändning och då behövs E85 för att undvika spikning!


Ja i min N52B30 fick jag 23hp extra på naven med att optimera för E85. Så det var inte så illa ändå.
Bmw Cup bil fast i modifierat då. 260hp på naven, med E85, luftfilter och supersprint system med grenrör.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



andreas.e skrev:
SevenEight skrev:
Jocke K skrev:

En fråga
Vad är vinsten med att köra på E85 i sug motor ?
Vet att man kan höja tändningen lite , men rent effekt mässigt måste de vara marginellt eller har ja fel ?


Mer strunt, men det verkar ränta rätt bra ändå dubbel-vanos maskinerna iaf. De verkar svara på ökad tändning och då behövs E85 för att undvika spikning!


Ja i min N52B30 fick jag 23hp extra på naven med att optimera för E85. Så det var inte så illa ändå.
Bmw Cup bil fast i modifierat då. 260hp på naven, med E85, luftfilter och supersprint system med grenrör.


Svårt att tro att den var optimerad på bensin innan då. E85 ger väl typ 5-10 hk på en sån här motor typ. Utöver en optimerad bensin alltså.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Väldigt intressanta diskussioner!
Absolut inget struntprat.

Vad gäller etanol så är det precis som Patrik säger.
Större spridare!
Sen inbilar jag mig att jag får bättre gasrespons, vilket i och för sig dödas av original svänghjul.

Patrik: Original droplinks men uppgraderade H&R krängare fram och bak.
CW blir nog svår, ska sannolikt satsa på att omfördela vikten lite i bilen.
Kan själv behöva gå ner några kilon samt lite ballast på rätt ställe kan nog fixa en del.

Nu är det dags att påbörja renovering av bakvagnen.
Fick tipset att bara byta bussningar, men kommer att plocka ner allt, blästra och lacka.


_________________
Tim Anle
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ci E46 - BMW Cup #1
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande