Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2513 totalt)
hex076
Norsholm
Här sen Sep 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Satt på ett långflyg och hade tråkigt. Körde igång en film. Råkade bli "American beauty". Den där filmen där Kevin Spaceys karaktär fyller 42, kommer på att han alltid drömt om en Mustang, köper en och ställer mitt på uppfarten så att hustrun blir tokig.

Efter filmen inser jag motvilligt att jag själv snart fyller 42. Har visserligen aldrig drömt om Mustanger men känner ett visst sug efter en rolig bil. Så jag bestämmer mig där och då att så ska det bli.

Till skillnad från Kevin så är jag inte lika handlingskraftig, på gott och ont, men två år senare köper jag i alla fall bilen i rubriken. Har nu haft den i ett år och gjort mina första stapplande försök på bana. En och en halv track-day på Mantorp.



Bilen är i det närmaste original.
Tror bromsbeläggen fram är lite rejsigare.
Bromsvätskan är bytt mot en värsting.
Kör på etanol med en OFT. Dels för effekten (behövs för att vara snabbare 0-100 än hustruns dieselkombi, och är den inte det kan jag ju inte kalla den "sportbilen") men också för att "gröntvätta" rejsandet.
Skaffade ett set med svarta Enkei PF01 i 18", lite snyggare än original. Har banåkt med de Toyo TR1 sport som satt på.

Framtida planer:
Michelin Pilot Super Sport på ingång
Bromsbeläggen får bli något seriöst när de behöver bytas

Önskelistan
Krängningshämmare och camberjustering?
Öhlins R&T?
R-däck?
Lära mig köra...
Ordning och tidpunkt för punkterna ovan är oklara

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

thumbs up


Lasse Falk har pillat lite med väghållningen på sin Subayota/Toyobaru. Den är sjukt kul o rapp i reaktionerna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Det kan finnas vinster med att endast fippla med saker som gör att du kan köra mera (maximera lärandet), men kanske inte nödvändigtvis snabbare.
Belägg som klarar av belastningen, men inte gnisslar och skitar ner.
Däck med lite bättre beteende över tid på banan men nödvändigtvis inte Rdäck.
Om original fjädrar och dämpare funkar med bara lite "bättre" däck, sikta på krängningshämmare som första mod.

Mitt första år var på helt original bil med original gatdäck.
Året därpå med rdäck, gula konis och sänkfjädrar.
Tredje året blev det dedikerad tävlingsbil.
Det är en drog, så det gäller att hålla ner kostnaden för första fixen om man ska få fast folk

Ju mer tid du kan då bakom ratten desto större chans att du blir säker på om det är skoj eller inte. Och en toybaru skäms ju inte för sig helt original, så den måste ju inte "pillas sönder"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
hex076
Norsholm
Här sen Sep 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Hej Magnus

Jo jag har sett hans tråd
Falkarna verkar ju börjat i rätt ordning. De kan köra och fixar greppet först.
Lite osäker på vad jag ska göra dock. Bilen är sommarvardagsbil och bannöje. Visst, ett hjulbyte och lite klickande på dämpare kan jag tänka mig. Men i princip ska den funka till båda ändamålen som den står.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
hex076
Norsholm
Här sen Sep 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Tack för inlägget Niklas

Då blir det krängningshämmare då
Du har helt rätt om GT86an. Det är sjukt kul att köra om V8or och jaga tyskar med den.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Ärligt talat så hade jag inte gjort nåt på den förrän jag hade kört en ordentlig bunt trackdays. Så du lär känna den och först när du gör det fundera på om du vill förändra något.

Bromsbelägg o bromsvätska som inte kroknar. Schyssta däck har du redan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul! Man vill ju se fler GT86/BRZ på banorna...

Toyobarusarna är ju rätt fina i chassit. Jag har på våra banåkakurser kört originalare back to back mot såna som är modifierade och blir varje gång påmind om hur bra och roliga de faktiskt är från början. Med "gatdäck" har man jättekul med originalchassit.
Och att först köra en del för att bilda sig en uppfattning är rätt väg att gå.
Själva bromsarna (skivor/ok) är dimensionerade så att de klarar normalt hobby-trackdayåka - dock bör man nog fundera på att byta de främre beläggen mot något lite tåligare när man tagit sig till steget över de första "prova-på-svängarna" och lägger lite längre stinter på banor som är hårda mot bromsarna.
En bra oljekylare med en väl fungerande termostat-sandwichplatta är också något som kanske bör komma ganska tidigt på fixarlistan. Det sägs att dessa motorerna inte gillar att oljetempen drar iväg...
När man sen blir varm i kläderna och får på lite klistrigare däck kan det vara värt att kika på chassit. Där finns en del att pilla med om man tycker att det är kul... Men i takt med att man "förbättrar" chassit för banåka närmar man sig punkten där kulhetsfaktorn vid krokvägsåka i stället blir lägre. Chassin blir alltid en kompromiss. Det är mycket roligare att köra en bra "gat-optimerad" GT86'a på banan än en överdrivet ban-optimerad GT86'a på favoritkrokvägen.

_________________

Rice and shine
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Hade en BRZ -17 ett tag, det mest uppenbara orginal tyckte jag var dom smala däcken. Hade gjort sig bättre med 225/235 bak. Provade aldrig r-däck dock , o bana kördes den bara 2 varv på Nurburgring

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
hex076
Norsholm
Här sen Sep 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Många kloka råd. Har nog inte tänkt på sambandet mellan greppiga däck och chassiestyvhet. Att de måste gå hand i hand liksom.
Det får bli att köra mer med MPSS och se om det ger lite högre fart i kurvorna.

Bilen är ju egentligen rolig så det räcker. Men man vill ju kapa sekunder. Lyckades kapa 2 sekunder under dagen sist. Kastade ut polaren ur passagerarstolen. Det adderade mer än 100 kg lätthet till ekipaget.

Länkar en film från granntråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71680&start=2499
https://youtu.be/nEKkxbimsJc
Jag som blir omkörd vid 6:30

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



hex076 skrev:
Bilen är ju egentligen rolig så det räcker. Men man vill ju kapa sekunder. Lyckades kapa 2 sekunder under dagen sist.
Personlig utveckling thumbs up
Det går ju alltid att fundera på materialförbättringar, och det som ger mest på klockan är däcken, men eftersom det är saker som lämpligen ska följa med så blir det ett sluttande plan.
Du har en skoj mix, försök att bli så bra du kan, och flytta över den planerade moddningsbudgeten till att öka trivseln för dig och ev medföljade på körningarna.
Du kan nog ringa in catering med vit duk till ett antal körningar per år för kostnaden för mods

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:

Du kan nog ringa in catering med vit duk till ett antal körningar per år för kostnaden för mods


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
hex076
Norsholm
Här sen Sep 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

Du har en skoj mix, försök att bli så bra du kan, och flytta över den planerade moddningsbudgeten till att öka trivseln för dig och ev medföljade på körningarna.
Du kan nog ringa in catering med vit duk till ett antal körningar per år för kostnaden för mods


Hade ett par vänner på distanserat besök i garaget igår. Den ena en trogen rejsa-läsare. Han påpekade att en tråd ska uppdateras. Min plan var att svara falken med en bild på moddad bil och ett cateringbord med vit duk från vårens bankörapremiär.
Men om det ska uppdateras, ja då gör vi så. Depåbilden får komma senare.

Modlistan för rejsåret 2021:
1) Öhlins R&T, "Har du råd att inte köra svenskt?"
2) Rejsiga bromsbackar (så skrikiga så jag har för avsikt att byta mellan gata/rejsa), tänker att bromsa är bra när man kör så snabbt man kan
3) Oljekylare, känns snällt mot bilen
4) Ska fixa en liten stödvinkel till bromscylindern (den skapade köpbehov för en tig-svets...)
5) Öhlinsarna gav -1,2 camber bak och -0,5 fram med rekommenderade inställningar. Vill inte ha pillowballplattor med justering så ett par camberskruvar är på ingång.
6) Sedan får vi se, eller höra om det blir någon uppgradering på undersidan av bilen. För det är fränt!
Edit 7) missade ju uppgraderingen från Toyo T1sport till Michelin Pilot Super Sport... Puh, kunde gått illa

Nödvändigt, nej. Bilen är ju skitrolig. Men att modda är kul det med.

Om någon läst så här långt.
Förra året körde jag och polaren Mantorp på 1:43.
Vad blir tiden 2021?

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

1,37


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



hex076 skrev:
Nödvändigt, nej. Bilen är ju skitrolig. Men att modda är kul det med.
thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Utan att kunna så mycket om just denna modell så vill jag i alla fall rekommendera bromskylning. Det är lite av mitt standardråd till alla, typ en 3" slang från fronten till skivcentrum . Eliminerar värmeprobelm och spar bromsklossar .

Nåväl, det har ju börjat bra så hoppas du får ha det lika kul framöver

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har ju kört mycket bana med vår GT86a. Dels med originalbromsar med PFC08 och PFC11 och dels på senare tid med AP bromsar.
Jag har aldrig upplevt att originalbromsarna med vettiga belägg överhettat eller inte räckt till.
Har ändå kört 20-minutersstinter på Sviestad och Gelleråsen i rask takt.
Porsche-scoop passar hyfsat bra på bärarmarna och ger med nedkapade bromsköldar lite extrakylning.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1493483#1493483

En av mina kollegor åker originalbromsar med PFC-belägg och brömsköldarna intakta på sin GT86a. Han kör också långa pass i fullt tempo utan bromskrångel.

Originalbromsarna funkar helt okej enligt min uppfattning - men AP-kittet från Essex lirar i en högre liga..


_________________

Rice and shine
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Gött Lars thumbs up Då är det som på min bil att original räcker långt . Min erfarenhet med bromskylning är att bromsklosslitage minskar dramatiskt med kylning. Åker man med lägre temperatur går det labba med snällare belägg också . Lite därför jag är så frälst i den moden

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eddie Varvstopp skrev:
Åker man med lägre temperatur går det labba med snällare belägg också

Det här med bromsar är lite svårt att tipsa om. Det som fungerar med en förare/bil fungerar uppenbarligen inte alltid för en annan förare. Jag ser ju då och då bansmiskare som faktiskt grillar bromsar lite på löpande band fast det borde funka.
Och jag har i princip aldrig haft problem med bromsarna på mina bilar. (Redan på 80-talet då man körde med Textar "taxi-belägg" på 240'in funkade bromsarna bra på Gelleråsen. )
Friska skivor (hyfsat tjocka/nya - med mycket gods) vettiga belägg och vätska är en bra startpunkt.
Men du har helt rätt i att en enkel mod som ger lite extra kylning aldrig är fel. Speciellt på GT86/BRZ där det är så enkelt att kapa ner sköldarna och naja fast 997 broms-scoopen.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hex076 skrev:
...4) Ska fixa en liten stödvinkel till bromscylindern (den skapade köpbehov för en tig-svets...)

Den modden bättrade faktiskt på pedalkänslan i vår bil. Kombinerat med riktiga slangar blir det superbra.
Med AP-oken och den modden + slangar förmedlar pedalen nästan racebilsbromskänsla.

_________________

Rice and shine
Citera
hex076
Norsholm
Här sen Sep 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
1,37



Hade själv satt målet till 1,38.
Men polaren påpekade att jag kört på 1,42,93 , inte 1,43 som jag sagt. Så mina förväntningar ligger i linje med Mr Forum.
Förbaskat generöst av polarn att påpeka detta. Han själv körde på typ 1,43,11. Inte för att vi tävlar...
I ärlighetens namn så tror jag att hans extra 20 cm på längden och de därmed följande kilona motiverar nog mer än väl tidsskillnaden. Men det är ju inte mitt fel. Han är långsammare. En sekund om du frågar mig!

_________________
Henrik Nilsson
Citera
hex076
Norsholm
Här sen Sep 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Gött Lars thumbs up Då är det som på min bil att original räcker långt . Min erfarenhet med bromskylning är att bromsklosslitage minskar dramatiskt med kylning. Åker man med lägre temperatur går det labba med snällare belägg också . Lite därför jag är så frälst i den moden


Bra poäng, kylning gör att snällare belägg funkar gott nog. Är ju smålänning så jag förstår att snällare i första hand betyder billigare.
Faktum är att den snålaste människa jag någonsin mött kommer från Kävlinge. Är det ett sammanträffande Eddie eller gör Sveriges lägsta kommunalskatt det med folk?

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande