Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup - 86
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (17637 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
SÅLD sommaren 2007.

------------------------------------------------------------

Jag blev smittad av bankörningsdrogen för ett par år sedan men det har varit väldigt sparsamt kört sedan dess, har kört en del hyrkart senaste året för att få lite känsla för det här med bankörning..

Efter att ha kört slalom med 928:an vilket den klarade alldeles utmärkt även om aptiten på däck och bromsar var lite tröttande med runt 1800 kilos vikt att tröska runt med.. Sålde den bilen och såg turbo Cupen på annons, körde ut och kollade på den och var såld på den innan jag ens rört vid den.

Det är den första tillverkade bilen i cup-utförande och är helt i originalskick förutom en annan slutdämpare än det stuprör som satt där när ja gköpte den (original?). Ljudet utan dämpare var fräckt men efter att ha varit lomhörd ett tag tröttnade jag. Det går att återställa då jag har kvar gamla stupröret.

Min turbo Cup är den först tillverkade av alla Porsches Cup-bilar och har idag precis slått om till 7900 mil. Dessutom är det lite kul att den utsätts till årets bil 2004 i PCS och alla klubbens sponsorer och samarbetspartners har fått en tavla med bilen på. Första året 1986 tillverkades 43 bilar, mer om turbo Cup serien kan ni läsa om här: http://www.asarus.com/cup/index.shtml

Bilen är av 1986 års modell och importerades 1987 av Staffan Kaiser med 900 mil på nacken. Den hade avverkat som Porsches utvecklings- och demobil. Första ägaren var Didrik Lund som förutom daglig körning tävlade en del i Roadsport och slalom. Nästa ägare var Anders Hammer som sedermara körde STCC. Tredje ägaren var Pe-Ge Englund och Bertil Holmgren som jag köpte bilen av i Juli 2004 förvärvade den 1999 av Pe-Ge. Bertil körde en del i PCS Racing och lade totalt strax under 800 mil på mätaren.

1986 års modell hade en ganska blygsam effekt av 220 hästar och min bil har fått 1987 år uppgraderingar i form av större turbo och vassare programvara. Tydligen skall effekten vara 305 hästar. Vad som är intressant är att hastighetsmätaren bottnar ur ganska kvickt och att bilen drar ganska friskt till varvspärren i femman. Bra klös i maskinen alltså.


Bild: Graham Mitchell, 2004-08-08 Sturup Raceway

Mer bilder finns här: http://caesar.99kr.com/~ixbauto/Porsche/951cup%231/

_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Trevlig bil! Men det är en trevligare i bakgrunden på bilden ...
Kul med historiken på oxå. Vist är det den som är på PCS tavlan?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Trevlig bil! Men det är en trevligare i bakgrunden på bilden ...
Kul med historiken på oxå. Vist är det den som är på PCS tavlan?


Hehe, jo det är en riktigt fin 968CS som är i bakgrunden. Och jepp, det är bilen som är på PCS tacktavla.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Här är en bild på tacktavlan, bilen har här originalfälgarna som är gula Fuchs 16" 8+9".


_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Superhärlig bil du har köpt Anders!!

Tror jag såg den i Malmö i torsdags? Inte många röda 944:or som har ett stort turbocup klistermärke på dörren

Kan du inte ta dig till strippen på onsdag så jag kan få se den live

Ha det bra!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



964c2 skrev:


Tror jag såg den i Malmö i torsdags? Inte många röda 944:or som har ett stort turbocup klistermärke på dörren


Nä, det är nog bara en till. Och den var inte i Malmö.

Härlig bil förresten - ta väl hand om pärlan!

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
964c2 skrev:
Superhärlig bil du har köpt Anders!!

Tror jag såg den i Malmö i torsdags? Inte många röda 944:or som har ett stort turbocup klistermärke på dörren

Kan du inte ta dig till strippen på onsdag så jag kan få se den live

Ha det bra!

/Björn


Kanske hade jag den parkerad utanför lägenheten då, bor vid Slussplan..

Har du snackat med ola Nigård om att ses på strippen på onsdag. Han försöker dra ihop ett gäng.. Jag är inte särskilt intresserad av linjalkörning men det kunde vara kul att ses..

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



sweanders skrev:
964c2 skrev:
Superhärlig bil du har köpt Anders!!

Tror jag såg den i Malmö i torsdags? Inte många röda 944:or som har ett stort turbocup klistermärke på dörren

Kan du inte ta dig till strippen på onsdag så jag kan få se den live

Ha det bra!

/Björn


Kanske hade jag den parkerad utanför lägenheten då, bor vid Slussplan..

Har du snackat med ola Nigård om att ses på strippen på onsdag. Han försöker dra ihop ett gäng.. Jag är inte särskilt intresserad av linjalkörning men det kunde vara kul att ses..


Det är väl inte jag heller igentligen men det är bilar iaf

Nej, jag har inte snackat med honom ang det. Ska se om jag får igång min plasthink också så kanske jag kunde ta mig in

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Bild från Anderstorp 20040810:


_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Har haft problem sedan jag köpte bilen med att hastighetsmätaren inte räcker till. Det skall åtgärdas snart då denna monteras.



Har även köpt lite effekthöjande saker som skall på före vårsäsongen. Hoppas kunna använda större delen av hastighetsmätaren.

_________________
Anders Hansson
Citera
racetoffe
Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 92



sweanders skrev:
Bild från Anderstorp 20040810:



grymt härlig bild

_________________
Christoffer Eriksson

#72 KG-Eriksson Motorsport (SLC)

V8 Challenge
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Dagen då den bilden togs var ganska underbar..

Körde upp till Anderstorp med lite trafik hela vägen upp. Brände runt på banan så mycket jag orkade (väldigt gott om körtid med Attitude) och körde sedan hem.

Det hände däremot en grej på vägen hem, fullgas i ca. 260 km/h och så smällde det till under huven och jag blev likblek. Visade sig att det var det lilla teströret till avgaserna som blivit lite varmt och gått sönder.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Fler bilder:






_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare

_________________
Anders Hansson
Citera
racetoffe
Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 92



sweanders skrev:
Dagen då den bilden togs var ganska underbar..

Körde upp till Anderstorp med lite trafik hela vägen upp. Brände runt på banan så mycket jag orkade (väldigt gott om körtid med Attitude) och körde sedan hem.

Det hände däremot en grej på vägen hem, fullgas i ca. 260 km/h och så smällde det till under huven och jag blev likblek. Visade sig att det var det lilla teströret till avgaserna som blivit lite varmt och gått sönder.


haha, dags att bygga 3" rakt igenom eller?

_________________
Christoffer Eriksson

#72 KG-Eriksson Motorsport (SLC)

V8 Challenge
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
racetoffe skrev:
haha, dags att bygga 3" rakt igenom eller?


Det är redan 3" hela vägen.

_________________
Anders Hansson
Citera
racetoffe
Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 92



sweanders skrev:
racetoffe skrev:
haha, dags att bygga 3" rakt igenom eller?


Det är redan 3" hela vägen.



okej låter gött?

_________________
Christoffer Eriksson

#72 KG-Eriksson Motorsport (SLC)

V8 Challenge
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
racetoffe skrev:
sweanders skrev:
racetoffe skrev:
haha, dags att bygga 3" rakt igenom eller?


Det är redan 3" hela vägen.



okej låter gött?


Ja, den låter lagom mycket nu när jag satt på en extra ljuddämpare. Tidigare lät den "..som ett spitfire plan!" enligt en polare.. Kunde inte ge gas när man körde förbi parkerade bilar i låg fart då larm gick igång hela tiden..

Det som gav lite extra ljud var att wastegaten dumpade in i röret efter ljuddämparen.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Här är en bild på nya hastighetsmätaren i panelen, det var faktiskt väldigt enkel procedur att byta mätare.



och här en bild på den gamla, inte så många mil för att vara en 19 år gammal bil..


_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
En liten uppdatering:

Har kommit fram till att bromsarna fram är uppgraderade till 304 mm skivor, likadana som i M030 paketet och turbo Cup från 1987. Samma bromsar satt även på 944 turbo S (1988) och 944 turbo 1989-91. Oken sitter även på 928S4 och GT men har där inte hålborrade skivor. Skivorna är samma storlek fram och bak som 928 och fram är de samma dimension som 993 Carrera 2 och 4.

Håller även på att labba med lite effektökning. Har installerat 3 Bars bränsletrycksregulator (original är på 2,5 Bar), har chips som väntar på att komma i, antingen Gurus 1,25-1,4 Bar chip eller någon hemlig sydskånsk variant. Även spridare kommer snart i.

Ett tips till er som skall köpa bränsletrycksregulator till en 3 Bars är att ta en från en Volvo 740 turbo, de är identiska. Många 740 ägare byter till 3,8 Bar när de skall trimma. 3,8 Bar är även standard på Porsche 968.
Spridare har jag även liggande som väntar på installation, vill ta en sak i taget och har problem med att få Gurus chips att lira. Skall även i en Reliaboost för att manuellt kunna ställa in önskat turbotryck. Kommer förmodligen att byta till en elektronisk boost controller när allt lirar.

Senare skall även toppackning bytas till en 1 mm stålpackning från Guru.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195


Trådstartare
Här är en film där min bil och lite andra Porschar är med, filmat 1987.

http://caesar.99kr.com/~ixbauto/Porsche/PSC.mpg

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup - 86
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (17637 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande