Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MG TF 135 - 2004
2 besök senaste veckan (1754 totalt)
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hej,

Länge sedan jag lade upp något här helt klart.

Snubblade av en slump över en annons om en MG TF häromdagen som jag inte kunde motstå.

De har ju sina svagheter, MGFerna, men charmiga är de tycker jag mitt i allt det knasiga.

8000 glada mil på mätaren och lite oklar historik, så nu får det bli grundläggande service och eventuellt förebyggande byte av topplockspackning och vattenpump (svaga länkar på dessa som bekant). Kanske lika bra det.

Återstår att se vad ambitionen ska vara med denna. Får klura lite 🙂






_________________
A Eklöw
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



Kul! På en så pass sen bil tror jag inte du behöver byta topplockspackning förebyggande. Jag antar att vattenpump+kamrem är på samma sätt som Elisen, genom höger hjulhus?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Kul! Med ratten till höger så brukar dessa vara riktigt prisvärda!

Håller på att bygga om en MGB GT -67 till att ha en motsvarande motor (1.8 med 135-kamaxlarna)... Ska du ändå lyfta toppen så hade jag lagt några timmar med roterande fil i toppen och grenröret för att förbättra andningen lite.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Kuul!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Sonett7 skrev:
Kul! Med ratten till höger så brukar dessa vara riktigt prisvärda!

Håller på att bygga om en MGB GT -67 till att ha en motsvarande motor (1.8 med 135-kamaxlarna)... Ska du ändå lyfta toppen så hade jag lagt några timmar med roterande fil i toppen och grenröret för att förbättra andningen lite.


Tack, bra tips!

_________________
A Eklöw
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Kul! På en så pass sen bil tror jag inte du behöver byta topplockspackning förebyggande. Jag antar att vattenpump+kamrem är på samma sätt som Elisen, genom höger hjulhus?


Yes, precis så

_________________
A Eklöw
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu är det gjort en liten service med vattenpumpsbyte, rembyte mm. Kändes ju bra att få gjort med tanke på att historiken är okänd. Toppen låter jag vara så länge, allt verkar vara i bra skick i övrigt så det får vara ok.

Nu lagt en beställning på nya fjädrar/dämpare runt om samt nya bussningar för fram/bakvagn. Förhoppningsvis ger det både lite behagligare och tightare gång samt eliminerar det "klånk" jag emellanåt hör i låg fart men inte lyckats hitta källan till.

Till helgen blir det nog ett pass med lite biltema-produkter för att bättre på rostskyddet i främre och bakre subframe.

_________________
A Eklöw
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Inte det mest stimulerande. Men helgen ägnas åt projekt rostskydd...



_________________
A Eklöw
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare


Julafton 🙂

_________________
A Eklöw
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2094



Kul val av bil.

Udda!

Känns som man nästan aldrig ens sett en F eller TF på en bana. Mittmotor och liten bil borde ju vara ett bra grundmaterial

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



dvorak skrev:
Kul val av bil.

Udda!

Känns som man nästan aldrig ens sett en F eller TF på en bana. Mittmotor och liten bil borde ju vara ett bra grundmaterial


Vi hade en som körde med oss i MSCC Klubbmästerskap, den var snabb särskilt i Minnesbergsbacken!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Helt rätt, den är förvånansvärt udda...

De hade ju ganska taskigt rykte vad gäller tillförlitligheten med en del kylproblem och pajade topplockspackningar. Men frånsett det tycker jag det är en ganska bra grund. Mittmotor, låg vikt. Jag upplever den som väldigt välbalanserad och kvick det jag kört hittills.

Vi får se, har en lös ambition att få denna banduglig till 2021!

_________________
A Eklöw
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Angående kylning så konstruerades dessa motorers kylsystem så att termostaten sitter på vattenpumpens inlopp med en mindre bypass krets för kupévärme och vad jag har läst så kan det bli så att på mittmotorbilar med stor avstånd mellan kylare och motor så kan det efter att termostaten öppnar komma en rejäl mängd kallare kylvatten in i en varm motor vilket är en av anledningarna till att topplockspackningarna ger upp. En lösning är att man sätter en termostat på kylvattnets utlopp ur toppen istället. QED har ett kit för detta. Land Rover tog fram en modifierad termostat som öppnar på både tryck och temperatur till Discovery-modellerna med denna motor.

Kan vara värt att kolla på...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366



Hej
Har bytt topplockspackning två gånger på min Lotus. 1 gång när packningen stack sedan, 2 veckor senare när det vidgjorda topplocket kom hem, nu 6 eller 7 år senare med varvstoppskörning varje gång den är ute så håller det fortfarande.

Har prrt samt separat elvattenpump ( den mekaniska är kvar). Varvar aldrig mer än 2 000 varv innan jag ser 80 grader på tempmätaren. Elvattenpump tar hand om kylning efter det att jag slagit från tändning.

Uppskattar att jag kört mellan 3 och 4 000 mil sedan packningen gick.
Att byta packning är en eftermiddagsjobb betydlig enklare än att byta koppling.....

Så oroa dig inte men mekanisk sympati är bra

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MG TF 135 - 2004
2 besök senaste veckan (1754 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande