Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
JVD Shrike 62
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6658 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Kanada 1961: Dave Greenblatt och Luigi Cassiani byggde en racebil i Kanada enligt dåtidens enkla recept. Knyck upplägget från andra bilar (i detta fallet Sadler Mk4), lätt rörram och stor V8 och resultatet var Dailu Mk.1. Efter diverse tekniska problem och en vinst brann så bilen upp under ett lopp (den byggdes senare upp igen 1977).

1962 såg Dailu Mk.2 dagens ljus som en hiskelig coupévariant med en Jaguarbakaxel och en Corvettemotor och 1964 byggdes den om med en vacker och kurvig kaross. Den har som enda Dailu-bil överlevt genom åren och rejsas fortfarande med på diverse historiska evenemang i USA, dock med en drös olika motorer.

JVD, en liten konstruktionsbyrå utvecklade parallellt en version av Mk2 för gatbruk, kallad "Shrike" nu med en lättare, men snällare aluminium V8 som sattes i produktion 1960. Motorn användes också i Indy 500 av Mickey Thompson med en viss Dan Gurney som förare. Utseendet hölls någorlunda troget till originalet men inuti var det i stort sett en helt annan bil, dock ganska rejsig i finish och konstruktion. Alltså mer för trackday än långsemester.

Kort sagt, en hyllning till de sista frontmotoriserade racersportvagnarna, fast för gatan.

Föga överraskande blev det inte mer än en enda prototyp gjord av gatbilen, Dailu tillverkade ytterligare 3 bilar och hade lite halvhyfsade framgångar innan bakmotorbilarna tog över och dominerade totalt och Dave Greenblatt togs senare upp i Motorsport hall of fame.

Denna tråd kommer handla om gatprototypen. Det är alltså en "JVD Shrike 62" som skall komma till liv, och jobbet består snarare av att börja bygga från scratch än en renovering.

Några bilder på "Dailu Mk2" kan väl vara på sin plats. Lik Corvette C3? Jodå, fast tänk på att denna var på banan 1962 och med nya karossen 1964, alltså samma år som XP-819-prototypen byggdes och C3'an såg dagens ljus först -67.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



Åhhh!!!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Nu var ju första inlägget inte helt sant. Jag skall alltså ägna mig åt lite historierevision och även om det som gäller Dailu-bilarna stämmer, så har bilen för gatbruk aldrig funnits och JVD, ja det är ju jag. Jag skall alltså bygga en fejkad bil från 1962 med ambitionen att i alla fall någon blir lite lurad vid en första anblick.

Aluminiummotorn är en Rover V8 som ju började sitt liv som Buick 215 som efter att ha sålts till England blev känd som "Rover-åttan" (och ja, Gurney körde faktiskt en Buick 215-motoriserad bil i Indy 500). Orsak till att just den motorn valts är en blandning av perfekt tidsenlighet, någorlunda brist på vikt och att den effektmässigt hamnar rätt fint till för vägreggning.

I övrigt blir bygget i stort sett som om första posten varit verklighet, rörram, V8 fram, och "en hyllning till de sista frontmotoriserade racersportvagnarna, fast för gatan" gäller ju absolut. Jag har däremot en ambition att i alla fall delar av karossen skall vara aluminium istället för plast. Det finns också en del saker som jag inte gillar med Dailun, utedasset på motorhuven t.ex. är rent hemskt och jag skulle vilja ha den lite biffigare på mitten, en fartbubbla bakom huvudet vill jag ha o.s.v. Så det var bara att mäta och skissa.

Receptet i övrigt då? Jag har ju egentligen ingenting att visa upp ännu (annat än lite kladdskisser, kan väl bjuda på en i alla fall), men motorn har jag, och några lådor med "tillbehör" till den för senare bruk. Donatordelar från minst 4 olika bilmärken finns eller är på väg, och fler lär det bli.

Hastigheten på det här bygget kommer gå med kontinentaldriftens hastighet, så första uppdateringen kan mycket väl dröja ett halvår eller mer, men nu har jag satt igång elden under min egen bak alldeles själv med en tråd i alla fall.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Receptet är helt underbart och det vore nästan synd att inte laga till en modern variant av denna läckerbit!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6061




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Drivlinan blir ju lite likt Macklins Hult.
Masserad roveråtta och lite vadsomhelst bakom det. 136 reghästar är ju inte fel. thumbs up
Men det är pyssligt att komma över 100 literhästar om man nu nödvändigtvis känner för det.

Jobba för att få till ljud och känsla (skit i effektsiffror). Separata trattar för ett så underbart oväsen thumbs up

2004

2019

Nåt med utveckling och lite ärr

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Vad var det för däckdimensioner på den tiden? Förmodligen 15" (om inte mindre) och rejäla ballonger.
Det är ju lite svårt att fåp tag på gummi med det stuket idag, och looken tycker jag går förlorad med lägre profil.
Denna bil är ju mest hjulhus

Men modernare fälg/däck å blir det ju nåt annat, men det kan gå att få till det med.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Det kommer bli 17" hoppas jag verkligen. Först hade jag tänkt 15, men det är rätt kört då jag inte vill kompromissa allt för mycket med hjulupphängningar. Även 17 har visat sig vara en utmaning, men jag hoppas jag får löst det med lite oortodoxa kombinationer.

Sen.. kan det ju vara så att drivlinan är/kommer bli mer lik Macklins än du tror Tillbehören i fråga kommer från att Lars och jag stod och pratade Roverdelar på Falkenberg, det ledde till att Klingan75 och jag tog en roadtrip bland annat till Lars och fick en jäkligt trevlig pratstund i hans garage och medföljande utrensning av en hel del godis han hade liggande. Jag börjar med en 4.0, så 184 hästar, men 100 literhästars Rover8 med annat än överladdning hör nog oftast hemma i sagor eller rövarhistorier.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Världen är liten.

Jo, Lars behöver nog bli av med lite delar, det blir ju en del över med tiden (och en del tappas på banorna vid ras).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41618

Forumägare
Forumägare

J.Schuman skrev:

Verkligen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Coolt projekt!


Om du har problem med fälgstorleken, får du göra som Egget och skala upp allt. Christian beskrev i någon video att de skalat upp alla proportioner samt tagit bort sådant som dörrhandtag för att ögat inte skulle hitta referenser att jämföra storlek med. Fälgarna är 22" och ser 'normalstora' ut för en ny bil.


Med andra ord, om du måste köra 17 eller 18, så förläng bara bilen någon meter eller så.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Så där ja, dags att du kom ut ut garderoben också och så slipper jag gå ut i garaget och kolla delarna i verkligheten.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:

om du måste köra 17 eller 18, så förläng bara bilen någon meter eller så.


Nån meter eller två?? Det är ju ingen Firebird jag skall bygga
Dailun var tydligen ökänd för att vara lömsk då den har sjukt kort hjulbas, Förutom att göra Shriken lite tjockare siktar jag på några decimeter längre hjulbas av rent praktiska skäl, så viss uppskalning är faktiskt redan gjord.

Anders, förstår att du lidit av att behöva se grejerna ligga och skräpa överallt

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Ahh, det där blir ju lysande! Lite fejkad historik adderar ju proveniens åxå thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Hjulbas i trakterna 90-94 tum kanske är lagom, typ som en cobra...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Klingan75 skrev:
Hjulbas i trakterna 90-94 tum kanske är lagom, typ som en cobra...

Kort hjulbas håller en alert och hindrar att man nickar till thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
2fast4u skrev:
Ahh, det där blir ju lysande! Lite fejkad historik adderar ju proveniens åxå thumbs up

Ja men eller hur!
Skall det vara en historisk bil måste den ju ha historia.

Ove var då första stoppet på roadtrippen jag nämnde ovan, och i och med att han bytte upp sig till nytt Engelskt hjul och jag fick lastat in hans gamla bak i bilen så slog tanken att rulla aluminium sina rötter permanent i skallen.

Gällande hjulbas skall Dailu tydligen ha mäktiga 86".. 218,5 cm (plötsligt blir den halva centimetern viktig). Det känns lite väl uppiggande för min smak, speciellt med de 425 hästar som den hade i någon av inkarnationerna. 94" känns som ett mer vettigt startläge, men att bestämma det, där är jag inte än på långa vägar.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



2fast4u skrev:

Kort hjulbas håller en alert och hindrar att man nickar till thumbs up


thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Trots att jag varit invigd projektet ganska länge och till och med fått äran att vara med i frigörelsen av V8:an från donatorbilen har jag inte haft koll på hjulbasen.
Original 86", hur sjutton lyckades de bemästra den, måste ha varit stenhårda förare!
Min musse är 108", rena lastbilen...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 590



Vilket skithäftigt projekt

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1503



Oj, coolt! Det här ser jag fram emot att följa!

Hur långt har du planerat i dagsläget? Du skrev att du bara har några skisser att visa, men finns det planer på hur chassi/hjulupphängning ska se ut också?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
JVD Shrike 62
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande