Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 ND -17 "Hedenhös" **Såld** | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (6338 totalt) |
Bromsar: HEL stålomspundna bromsslangar, EBC Yellowstuff bromsbelägg, Brembo bromsskivor med slits, ATE TYP 200 bromsvätska.
Färg: Jet Black Mica Hjul: 17" Mazda fälgar med Bridgestone Potenza S001 205/45R17 på vägen och ATS DTC 7,5x17" fälgar och Kumho V70A 215/40R17 däck på banan. Motor: 2.0 160 hk. OpenFlash Performance Steg 1 (+10-12 hk) Varvstopp flyttat till 7200 RPM Vikt: 1058 kg Väghållning: Eibach sänkfjädrar, orginal stötdämpare Växellåda: 6-växlad manuell Än så länge en "standardbil", men planer finns att uppgradera väghållning, bromsar, däck mm för att kunna köra konbana, timeattack samt trackdays. Hoppas på att bli klar våren 2020. Så håll utkik. Tråden uppdateras när nya saker monterats. Bilen kallas Hedenhös då den har HED i registreringsnumret, den är köpt på Hedin Bil och inga onödiga saker får plats i packningen vid förflyttning. _________________ Magnus Larsson |
||||||
Helt rätt bil för den här hobbyn
Köra lite slalom med Yellowstuff ska inte vara några problem men några längre hårdare banpass är nog inte så jättebra kanske. Nu är iof bilen så lätt men... jag är tveksam. Kinnekulle kanske funkar, Sviestad troligtvis inte? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack Magnus. Jo det är en riktigt rolig bil. Har tyvärr bara kört blöt asfalt med sommardäck i 5 - 8 graders yttertempratur ännu. Köpt nu i December. Men till våren ska det bli åka av.
Denna bilen kommer gå ca 80% väg och resten bana av något slag. Hört både ris och ros om Yellowstuff, så jag tänkte bilda mig en egen uppfattning. Det är ju inte värre än att man kan byta. :-) _________________ Magnus Larsson |
||||||
Då tror jag det kan funka väldigt bra! Jag satte Yellowstuff på min Speedster i våras, nu är den också rätt lätt (960kg tjänstevikt) och med mycket av vikten bak, men själva känslan och bettet i bromsarna tycker jag är riktigt bra! Framförallt när man kör gata så har man ändå riktigt bra bromsar även från första inbromsningen (men ännu bättre från andra ) Se till att den används nu, ND i konbanor gör inte bort sig heller och skulle du vilja uppgradera väghållningen så måse jag säga att de som har gått spåret med Öhliins verkar ha fått väldigt stabila och ännu mer körglada bilar än original Kul med en ND! Gillar dem själv med, synd att vi som är >1.90 inte riktigt får plats bara, för Miata på Ringen har jag kört hyffsat med varv annars och de går snabbt även där _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Välkommen in i Miata-klubben
Började själv med Yellowstuff på min NBFL men bytte sedan till XP10 fram och XP8 bak, vilken skillnad både i bett men framförallt i livslängd. Sedan gnisslar dom så där fränt när man åker in på macken för att tanka os . bara det är värt rätt så mycket /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Jag är också medlem i MX-5 Racing Club så det ska jag försöka göra. ;-)
_________________ Magnus Larsson |
||||||
Tackar! :-)
Räcker det att byta beläggen eller kör du även andra skivor?
_________________ Magnus Larsson |
||||||
Det är nog inte bilen utan föraren som kommer göra bort sig på konbanan de första gångerna... ;-)
Men det ska bli riktigt kul att köra bilen till våren när det blir varmare och se vad den verkligen kan. Är det någon gång man ska investera i en uppsättning Öhlins är det nog nu. Jag har kikat på deras Road & Track Coilovers.
_________________ Magnus Larsson |
||||||
Jag kör med originalskivorna förvisso nya /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Ok. Jag tänker också att Bremboskivorna ska fungera till det mesta, så kan jag testa olika belägg om nu inte Yellowstuff fungerar.
_________________ Magnus Larsson |
||||||
Så kom det ett paket från OpenFlash Performance. En OpenFlash Tablet.
Har läst in Steg 1 flashen och varit ute och provat lite. Känns som bilen vaknar till mer nu vid 3500 rpm och uppåt. Enligt OpenFlash ger detta steg mellan 10-12 hk. Jag försöker se om jag kan få fatt på ett dyno-papper och se hur den överensstämmer med "rövdynon"... _________________ Magnus Larsson |
||||||
Kul bil!
Om du är sugen på lite bättre grepp har jag något som kanske kan locka liggande. 4 st ATS DTC 7,5x17" - lätta fälgar ur ATS Motorsports sortiment och 4 st Kumho V70A 215/40R17 - "Miatagängets" favorit som regerar i MX5 Cup! Finns strax norr om Göteborg. Dra ett pm om det låter intressant! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
:-)
_________________ Magnus Larsson |
||||||
Bilder av bilen med ATS fälgar.
Körning på Kattleberg med MX-5 Racing Club och Sportvagnsklubben Göteborg. Första gången jag kört konbana. Första körningen tog 54 sek. Bästa tid blev till slut. 45.89 sek. _________________ Magnus Larsson |
||||||
Ja, lönlöst att skylla på bilen om det blir dålig tid efter...
_________________ Magnus Larsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 ND -17 "Hedenhös" **Såld** | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (6338 totalt) |