Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 1990 med M52B28 regga i Sverige (tyskreg nu)
5 besök senaste veckan (1210 totalt)
picmik
Göteborg
Här sen Sep 2015
Inlägg: 115


Trådstartare
Hej,

hoppas det är på riktiga ställe här:

Jag flyttade till sverige och har en modifierad E30 som jag tänkte att regga i Sverige snart.

M52B28 drivlina från E36 (motor, låda, kardan, drivaxlar)
M52 med annan insug, kammar, grenrör, lämnar 245hk nu
Z3M LSD differential
Porsche 996 bromsok runt om med E46 M3 skivor fram o Z4 3.0 bak
Fullbur (skruvat)
Skalstolar
4pkt bälte
Huv, luckan, stotfångare i glasfiber
Inredning bortplockad

Allt är TUV godkänd i tysk registreringsbeviset

Hur reggar jag bilen bäst i Sverige?

Tack för tipsen

Mike

_________________
M!ke 5chmid
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Ombyggt fordon genom SFRO låter möjligt, med några justeringar;

- 3-punktsbälte behöver vara monterat
- ska du kunna regga med trimmad motor måste den köras på E85 och ha katalysator
- se till att även huvudcylinder är utbytt

Att bilen är godkänd i Tyskland har egentligen ganska liten betydelse i de flesta fall, eftersom de tyska reglerna inte riktigt motsvarar svenska regler. Om du vill testa kan du ändå prova att regga in den direkt som importbil med stöd av det tyska registreringsbeviset. Vissa besiktningsorgan kanske tolkar reglerna som att det är okej...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
picmik
Göteborg
Här sen Sep 2015
Inlägg: 115


Trådstartare
Tack för svar!

Har katalysatorer på redan men ingen E85. Varför behövs det?
Huvudcylinder är utbytt (anpassad till Porsche ok)

3pkts bälte är enkelt att göra


Nagra tipsen vilken besiktingsorg runt Göteborg är bra att diskutera import med?

Stor tack

_________________
M!ke 5chmid
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Anledningen till att du behöver köra E85, är att våra svenska regler säger egentligen att man inte får ändra (trimma) en motor. Men bygger man om för E85 finns det ett undantag som gör det möjligt.

Jag känner inte till besiktningsorganen runt Göteborg, så jag passar på den frågan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 1990 med M52B28 regga i Sverige (tyskreg nu)
5 besök senaste veckan (1210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande