Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 -90
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12407 totalt)
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Fick ta över pappas gamla Alfa när jag fick mitt körkort.
Skitglad kollade jag igenom alla bilstereotidningar jag hittade för att hitta det tyngsta man kunde hitta i den vägen och för dom pengarna jag kunde uppbringa
Idag är jag bara glad att bilen var italiensk och behövde uppmärksamhet på annat håll. På så sätt väcktes mitt intresse för att meka och framför allt köra istället

Väghållningen var från starten kanon för mina körkunskaper och jag körde ifrån alla kompisar så fort vägen krökte. Men mycket vill ju som alla vet ha mer.

Hittintills är bilen bara sänkt med hårdare fjädrar bak, fram är det torsion stavar. Det har jag nöjt mig med tills jag med halvtaskiga vinter däck och lite regn lyckades med detta.....



Rätt så klantigt jag vet, men om det inte hänt hade inte jag tagit mig i kragen och gjort något vettigt med bilen.
Just nu så är den plåtren inuti och står bara och väntar på sin bur. Volvo ok och BMW skivor fram ligger och samlar damm på hyllan och åker på snarast. En väl beprövad kombination om jag förstått det rätt. Stålomspunnet hänger där redan, både fram och bak.

Nästa besiktning blir reg. bes. då det inte finns något att sitta i där bak, men där ska man ju inte sitta iaf

På senare tid har jag blivit väldigt viktfixerad och planerar att gjuta delar i glasfiber. Det som står först på tur är nog, motorhuv, bagagelucka, taklucka och dörrsidor invändigt. Har även en gammal alustol som kanske blir avgjuten och får tjäna som skruvstäd, det beror på om jag känner mig så pass vass med glasfibern att jag vågar sitta i den sen

Fler bilder kommer sannorligen dyka upp allteftersom projektet går framåt.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



JAAAAA!

Trevligt med ännu en 75:a dåre.
Nu får du krydda med lite mer bilder, du kan inte skriva massa porr utan att visa det också förstår du väl..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Klart det kommer bilder Maz. Lägger upp en byggartråd på AP med.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Vilken motor har du?
Lägg gärna in det i rubriken

Mvh Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Men Habbe, du ser väl att det är en TS?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



MaZ skrev:
Men Habbe, du ser väl att det är en TS?


V6:an kan jag känna igen men jag trodde 2.0 och TS var identiska, berätta hr jag kan identifiera TS från bilden ifråga?

Man lär så länge man lever!!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Habbe skrev:
MaZ skrev:
Men Habbe, du ser väl att det är en TS?


V6:an kan jag känna igen men jag trodde 2.0 och TS var identiska, berätta hr jag kan identifiera TS från bilden ifråga?

Man lär så länge man lever!!


Förgasarna känner man igen på huven som har "negativa" veck istället för dom senare modellerna som fick upphöjd huv. Sedan så sitter det +88 trösklar på samt en TS front. Dessutom så är det en 90:a så då finns det bara TS & 3.0 att välja på. Kan givetvis vara en 3.0 med ts front men det är överkurs


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Finns V6:or som har lätta stötfångarna med, de har dock inte skärmbreddarna och breda tröskeln.

Samma sak på 2.0an med förgasare, lätta stötfångarna men inga skärmbreddare och inte breda tröskeln, Turbo har skärmbreddare och smala tröskeln -87 så det är ännu en variant. Precis som Kunta säger har dessutom 2.0:an en annan huv med en nersänkt mittre del.

Rörigt? Då skall du veta att det finns minst tre (fyra eg.) olika skärmbreddare också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Förgasarna känner man igen på huven som har "negativa" veck istället för dom senare modellerna som fick upphöjd huv. Sedan så sitter det +88 trösklar på samt en TS front. Dessutom så är det en 90:a så då finns det bara TS & 3.0 att välja på. Kan givetvis vara en 3.0 med ts front men det är överkurs


Sjuk eller, Maz???? thumbs up thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Kalla det vad du vill, du kommer drabbas du med, du har ju platsen brevid mig i garaget...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Boizone å jag diskuterade på fullt allvar de olika avgasupphängningsbultar vi sett på TS:ar så jag är nog smittad iaf.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Kunta skrev:
Habbe skrev:
MaZ skrev:
Men Habbe, du ser väl att det är en TS?


V6:an kan jag känna igen men jag trodde 2.0 och TS var identiska, berätta hr jag kan identifiera TS från bilden ifråga?

Man lär så länge man lever!!


Förgasarna känner man igen på huven som har "negativa" veck istället för dom senare modellerna som fick upphöjd huv. Sedan så sitter det +88 trösklar på samt en TS front. Dessutom så är det en 90:a så då finns det bara TS & 3.0 att välja på. Kan givetvis vara en 3.0 med ts front men det är överkurs



Men denna har ju inte negativa veck och den har förgasare

Mitt nyförvärv

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Huvar rostar också, och 2.0 huvarna är inte lätta att få tag i...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Habbe: Har du köpt 1 till?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Kunta skrev:
Habbe: Har du köpt 1 till?


ja fick dock veta av Maz att förgasarbilens avgaskanaler skiljer sig från TS så det blir lite omsvetsning av extraktorgrenröret fast det är nog bara bra för flödet efter noggrannare granskning.

Kolla min TS-tråd där finns två bilder till!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Har inte hänt så mycket sen senast. Mest småpill med el och sånt kul.

Målat halva bilen invändigt. Inga bilder tyvärr men till helgen ska jag ha kameran med. För då ska jag svetsa lite golv och fixa framskärmarna. Bara plåtjobben dock, glasfibern får vänta en stund till.
Skärmarna hade jag tänkt skulle se ut som en blandning mellan IMSA-bilarnas och 75evo.
Som evon framför hjulet och som IMSAn bakom.

Hinner jag (dvs om det blir lite eller ingen öl) börjar jag kanske på ett nytt grenrör.

Kameran hänger med så det blir lite bilder nästa vecka iaf.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Det där lät intressant.

Du menar att det principiellt skall se ut som IMSA/Evo? Lite svårt att kombinera då IMSAn är typ 10cm bredare per sida...
Tror jag förstår vad du menar, skärmbreddaren utdragen framåt mot blinkers och stötfångare och luftsläpp bakom hjulet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Ja precis.

Fast inte fullt så brett som IMSAn. Evon är ju inte mycket bredare än original, så nåt mellanting

Som du kanske förstod blir detta prototyperna till dom riktiga skärmarna som blir i fiber

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
och för att klargöra eventuella motorfrågor: Ja det är en Ts.

Bättre viktfördelning än dom tunga sexorna

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Evon är inte bredare än en TS överhuvudtaget faktiskt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Eftersom det blev rätt mycket gjort i helgen fick jag börja idag.
Det var faktiskt inte bara slöhet eller festande utan jag saknade lite grejer. Svetstråd tex.....

Men jag har fått lite gjort iaf, bla bockat till två stolsfästen och nästan blivit klar med ena skärmen.

Tog lite bilder så ni ser skillnaden (ja annars är ni nog blinda )



Här har jag nästan precis börjat. Klippt plåt, fäst den fram och bockat till formen lite.




Det blir nog IMSA-bredd på den, eller vad säger du Maz




Nu är den ordentligt svetsad lite längre än till hälften av hjul "bågen" och det var dags att sova.

Kommer fler bilder imorgon, kanske med stolen i om jag orkar.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 -90
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande