Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Astra 2,0i-92 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7627 totalt) |
Detta skall bli min banbil... En bruksbil som ballat ur, som det brukar göra. Inget extremt, jag har satt en övre gräns för kostnader (inkl inköp av bil) på 15k vilken jag närmar mig med stormfart...
Bil: Opel Astra (5d) 2,0i GLS -92 Motor: C20NE, 2,0 liter 8v, från Kadett GSi -89, försedd med öppet JR-filter Transmission: F16CR, femväxlad tätstegad låda från Kadett GSi -85 Hjulupphängning/chassie: orginal främre fjäderben med Astra GSi fjädrar och dämpare, alutopplagringar med infyttad camber (borde hamna nånstans på -2 grader med tanke på vad andra fått med samma typ av lagringar). Bak Astra GSi fjädrar och dämpare, fjäderbensstag mellan stötdämpartornen bak. Bromsar: Fram borrade och slitsade Tarox skivor (256x24mm) med greenstuffbelägg, bak orginal trummor med orginalbelägg. Ny huvudbromscylinder och bromsrör. Ok och trummor renoverade och pulverlackade. Inredning: Var tidigare en full GSi interiör, rivs nu ut fullständigt... Soprent kan man väl säga, instrumentbräda och en förarstol. Taklucka! Kaross: orginal, kommer troligen uppdateras till full GSi spec på sikt, varefter jag får tag på grejer. Just nu Kadett GSi gälar i huv, GSi-grill, GSi-takvinge, vita blinkers och GSi-bakljus. Rostlagad också, numera nästan helt rostfri, det finns inget allvarligt iallfall! Fälgar/Däck: AEZ Dion (tror jag) 7,5x16 ET35 med Toyo Trampio R1R 205/55-16 R-däck Total byggkostnad hittills (inkl inköp) ca 14000 kr. Inte farligt alls för en banbil! _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Jaha, nu börjar detta balla ur... Har monterat GSI-fram- och bakstötfångare, samt fått hem GSi-kjolar till bilen, de måste dock kapas upp och modifieras för att passa en fyrdörrars bil.
Har också fått hem nåt mkt roligare, toklätta framskärmar i glasfiber (<2kg st) samt en mkt lätt glasfiberhuv (ca 5 kg). Där försvann 15 kg i vikt direkt! Nu börjar det här projektet att spåra ur, som vanligt... Första anhalt nu är Strippen på Action Meet, så jag får klarhet i hur accsnabb bilen är, sedan är det bana som gäller! _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Det är inte mycket att se, vacker är den inte, men som jag brukar säga, en bil behöver inte vara blank för att vara snabb! Bilder kommer!
_________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Här kommer en bild på fina bilen =)
|
||||
Det är alltid lika kul när saker ballar ur... Nu är den lackad också (eller nåja, grå iallafall) Nu skall stora lättningen ske under helgen så kan det nog bli kul den 25:e! Inte snabbast men kul kommer jag ha iallafall!
Funderar på om kaptrissan skall fram också, eller om jag skall lugna mig med så brutala lättningsknep Kanske har nån att med på banan då? _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Sådärja! Baksäte, dörrsidor, innertak, en massa fjantiga paneler och en del asfaltsmatta är urkatat ur bilen. Det bakre fjäderbenstaget sitter svetsat på plats också. Efter en genomgång av bromsarna (bromsvätska, luftning samt uppspänning av handbromsvajern) så känns bilen betydligt stabilare.
Får jag bara R-däcken påkrängda innan helgen så hoppas jag klämma 1.09 på kullen... _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Härligt kul Markus! Ska bli kul att se dig och bilen på bana på lördag! Kommer ni ner direkt från Katrineholm eller kommer ni sova över i trakten kring kullen? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Marcus har ju gott om plats i bak på astran efter att ha slängt ut alltihopa så jag antar att han kommer att sova där?? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Det är oerhört gott om plats, men ack så hårt... Kommer komma ner på fredagkvällen, måste ju va på plats tidigt på lördagmorgonen har jag hört ryktas...
Skall hämta däck/fälgar i kväll, tvätta samt montera varvräknaren (5"stor...- ) Nu börjar längta till Kullen!!! _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Galen? Jag? Föstår inte vad du får det ifrån...
Kan säga att en 5" varvräknare lyser bra på kvällen krävs nästan såna här... Nu väntar jag på _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Jadu... var kan man få det ifrån...? (har fortfarande Björkvik i minnet.. hehe) Vi ses på fredag då Markus! Ska bli trevligt, längesen man såg dig o bilen nu... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det är en banbil, ingen finbil... den funkar ju iallafall! Men nu skall den ställas av, skall bara byta olja och tanka fullt så är det slut för säsongen! _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Sådärja!
Avställd för året, skall nog inte göra så mycket åt den förutom att byta till glasfiberframskärmarna... Men OM jag får lite tid över tippar jag nog i min 16v från GSi:n, ihop med min sinterkoppling och den tätstegade lådan jag har i nu... Då måste jag nog prova den på sjön... _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
Ska du göra det så ringer du mig, iskörning får man ju bara inte missa! _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Astra 2,0i-92 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7627 totalt) |