Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39
188 besök idag (96341 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2546


Trådstartare
Lade in den senaste firmware i lådan och nu försvann det sista felet. Det kommer en ytterligare firmware som blir "release candidate" som jag skall köra omkring några dagar. Jag bad också om att blocka felkoden som kommer om man skruvar in skruven under lådan som frigöra P läget.
Då kan man själv få bestämma om lådan skall ha parkeringsbroms eller ej. Jag vill det inte. Använder vanliga parkeringsbromsen på bakhjulen

Opraktiskt om motorn stannar på banan och det inte går bogsera utan behöva krypa under med en insex nyckel.



Tog fram R-däcken , skall lägga dom på 17" fälgarna som rymdes ovanpå nya stora bromsarna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2546


Trådstartare
Nu har jag stoppat i "release candidate" och enligt Natanael kommer den släppas nästa vecka. Den innehåller nu också fixen så man kan köra utan parkeringsbroms i lådan.
Jag ändrade parametera som styr växelindikatorn från "8hp target gear" till "Vss Gear" så även Reverse syns. Men nu är den lite efter hela tiden... Tror jag ändrar tillbaka.

Har också provkört transbrake som har blivit förbättrad så man inte behöver använda paddlarna. Bara lägga lådan i "drag mode" och trycka på gas + broms, då lägger den 1'an och R samtidigt så man kan bygga laddtryck. Och sedan släpper man bromsen. Det finns inbyggda timers som förhindrar att du ligger på för länge eftersom konvertern värms upp.

Det finns 4 olika lägen , street, sport, track, drag som påverkar trycket för kopplingarna (mindre slir) och växlingarna blir hårdare och snabbare. Video från ikväll med lite fullgasväxlingar (orginal 230hk)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1367



Så häftigt! Vet du om det framöver tillkommer en funktion för att frikoppla lamellpaketen helt med en elektronisk kopplingspedal?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 865



Ser riktigt bra ut, växlar så fint.
Intressant att se hur det blir när du får på turbon.

Vad har du för oljetemp på lådan?
På min DCT har jag märkt att jag ska upp i ca 45 grader för att allt ska fungera bra, men det är förstås 2 helt olika lådor vi har.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2546


Trådstartare
Westersund skrev:
Så häftigt! Vet du om det framöver tillkommer en funktion för att frikoppla lamellpaketen helt med en elektronisk kopplingspedal?

Gissar du vill använda en sådan för clutchkick/ driftning ?
Kanske framöver. Men just nu pekar Maxxecu på turbolamik om man vill använda kopplingspedal. Det är riktigt elakt mot både manuella och 8hp lådor.

Lasse Karlsson skrev:
Ser riktigt bra ut, växlar så fint.
Intressant att se hur det blir när du får på turbon.
Vad har du för oljetemp på lådan?
På min DCT har jag märkt att jag ska upp i ca 45 grader för att allt ska fungera bra, men det är förstås 2 helt olika lådor vi har.//Lasse

Den brukar ligga kring samma som vattentempen. Jag är glad jag kör med värmeväxlare utan termostat mot kylvattnet. då oljan blir mycket snabbare varm. Min är också lite grinig under ca 40 grader. Men det tar bara 3-5min att få upp oljetempen nu. Solonoiderna är nog rätt lika mellan DCT och 8hp lådorna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1367



Benny Steen skrev:

Gissar du vill använda en sådan för clutchkick/ driftning ?
Kanske framöver. Men just nu pekar Maxxecu på turbolamik om man vill använda kopplingspedal. Det är riktigt elakt mot både manuella och 8hp lådor.


För egen del har jag ingen nytta av det. Tänkte mer att det är många som kör drifting som kör MaxxECU som säkert skulle uppskatta funktionen, kan inte vara mer komplicerat än något annat som ni redan har fixat. Finns väl ingen som helst mekanisk sympati i drifting? Tror inte nån förväntar sig att det ska hålla i evigheter.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2546


Trådstartare
Westersund skrev:
För egen del har jag ingen nytta av det. Tänkte mer att det är många som kör drifting som kör MaxxECU som säkert skulle uppskatta funktionen, kan inte vara mer komplicerat än något annat som ni redan har fixat. Finns väl ingen som helst mekanisk sympati i drifting? Tror inte nån förväntar sig att det ska hålla i evigheter.

Som jag förstått är det mera komplicerat pga en frikopplings funktion finns inte sedan tidigare i mjukvaran, så det behövs skapas helt ny programkod för något sådan med allt vad det innebär.
Skriva kod + testa om och om igen.
Ett annan problem att inte växlarna aldrig ens är 100% urkopplade vid låga eller negativa torque värden. Så dom slirar och slits snabbt ner. Och HUR många är det som verkligen kör drifting. och MÅSTE man ha det ?

Inte jag iallafall, jag märker att jag kör mest auto läget även aktivkörning. lådan har bättre koll på lämplig växel än jag för det mesta...

Monterade mina Z4 bussningar i framvagnen som jag har haft liggande, fixade hjulinställningen och gav mig ut på provtur. Nu är bilen klippstabil i framvagnen trots 18" 225 40 profil.
Funderar eventuellt på trackday till helgen på mittsverige. eller helgen därpå på fällfors. Men då får det blir utan turbo på plats. Men först skall stora nya bromsarna på.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2546


Trådstartare
Jag fick för några veckor sedan felkoder om att vanos värden för avgaskammen var invalid. Jag trodde jag skulle bli tvungen att göra en renovering av vanos. Men fick tipset att prova byta två o-ringar som sitter under oljefiltret först. Dom ombesörjer oljan till vanos och är dom tillplattade och läcker så blir oljetrycket för lågt till vanons. Och det fungerade, billigt och snabbt.



jag har också monterat nya stora skivorna 340x32mm. och bromsoken (m-sport från F80) och med stålomspunna slangar. Luftning och provkörning återstår.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5605



Benny Steen skrev:
Ett annan problem att inte växlarna aldrig ens är 100% urkopplade vid låga eller negativa torque värden. Så dom slirar och slits snabbt ner.

Är du säker på det?
Kör jag i Eco Pro läget och släpper gasen i hastighet över 50 isch så är det frirullning.
Långa och lämpligt branta backar så ökar hastigheten fast motorn går på tomgång.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2546


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Ett annan problem att inte växlarna aldrig ens är 100% urkopplade vid låga eller negativa torque värden. Så dom slirar och slits snabbt ner.

Är du säker på det?
Kör jag i Eco Pro läget och släpper gasen i hastighet över 50 isch så är det frirullning.
Långa och lämpligt branta backar så ökar hastigheten fast motorn går på tomgång.


Nej, jag själv är inte säker på något. Men Natananel på maxxecu har kollat med ett diagnosverktyg som loggar varenda ventil och givare kontinuerligt. Det är inte många jag litar på när det gäller sådana här påståenden. Men han tillhör den lilla gruppen

Idag har jag fyllt på bromsväska. Blev Motul RBF600 som vanligt. En bra kombination av kokpunkt och pris. Bromsarna känns bra. Testkörde och gjorde några hårda inbromsningar. Det är ju billiga belägg och dom gamla bromsoken har hade hyfsade Performance friction. Så ungefär samma bett. Kanske lite diffues ingrepp, men skall lufta en gång till när det fått stå något dygn. Snygga blå bromsar blev det hursomhelst.
Anmälde mig även till trackday på söndag. mittsverigebanan. 9-16.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2546


Trådstartare
Körde trackday idag på MittSverigebanan. Lite småbekymmer fuel starvation i högerkurvor med halvtank. Däck som tog i skärmkanterna och för låga larmgränser i sprutet som stängde av motorn ibland. Körde inte fullt då jag inte ville skära sönder nya däcken.

8hp lådan funkade bra hela dagen, nya bromsarna funkade också bra. Min bakre utväxling på 2.93 gör att det mestadels blev 3 & 4 på denna banan. med lite högre tempo borde man använda kunna 2,3,4,5.

Körde lådan i manuellt, track mode. Och använde spaken. Jag bara daskade till den upp eller ner. Den växlar upp själv vid 6300 även i manuellt läge. Men man får lite bättre kontroll om man växlar på egen hand tycker jag.
Förmodligen den första maxxecu styrda 8hp45 lådan som körts på bana. Finns en jaguar med maxxecu + 8hp70 som körde bana förra helgen i England.

Två filmer från dagen.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1679



När jag körde Giulian på Kinnekulle med 8HP lådan satt jag först och växlade med paddlarna. Men efter några varv kom jag på mig själv med att låta bilen sköta allt

Alfa har programmerat lådan riktigt bra och det var bara någon enstaka gång man petade ner den någon växel in i kurva. Oftast höll den kvar växlarna riktigt bra. Kändes som den lärde sig det aggressiva körsättet snabbt.

Måste vara kul att stoppa ner den i BMWn! Ska bli kul att se hur den blir med turbon!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 865



Det funkar fint för dig med lådan, växlar mjukare o finare än vad min DCT gör i mjukaste körläge.

Ska bli intressant hur det funkar med turbo.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39
188 besök idag (96341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande