Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Megabusa, skall påbörjas -04
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (14199 totalt)
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
Då var motorn inköpt, skall upp till stockholm inom dom närmsta veckorna och titta på en bil "in live".

om allt går vägen så blir bilen beställd under augusti och bygget kommer igång i sep/okt.

Det blir en högerstyrd racepreppad/gatreggad megabusa.
om allt går vägen och tiden räcker till, så är man på bana nästa säsong.

_________________
Micke Aspving
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10642



Helrätt! thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



gött mos.. Alltid roligt med roliga bilar... är dom i göteborg blir det bara ännu bättre..

_________________
MackeMaehlum
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10642



Förresten, vad får man ge för en sån morot & växellåda?

(Har en liten dröm om att bygga en lättvikts-Europa. Avgjuten (tunn) kaross och MC-motor)

Hur gör man med backväxel, går det med en elmotor eller nåt?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
DJ skrev:
Förresten, vad får man ge för en sån morot & växellåda?

(Har en liten dröm om att bygga en lättvikts-Europa. Avgjuten (tunn) kaross och MC-motor)

Hur gör man med backväxel, går det med en elmotor eller nåt?



Jo, motorn kostade inte så mycket iom att jag är i mc-branschen (kraschhoj).

Det finns en kul sida http://www.zcars.org.uk/mini/mini_main.htm, där dom stoppar i en och även två R1 motorer i en hundkoja, den går säkert som ett skållat troll .
Tanken var först att bygga något liknande, men det är nog inte lika ekonomiskt försvarsbart att ge sig på det.

Megabusan lär man får tillbaka lite av pengarna den dagen man man "tröttnat" på den. Sedan finns det ju möjligheter att "tvångsmata" så den får lite mer ös. Idag kör jag omkring med en hoj med turbo (285hk på bakhjulet) så ALLT man provkör nu står i princip still om man nu jämnför.




_________________
Micke Aspving
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10642



Hej igen. Mycket intressanta bilder. Jag trodde inte man brukade behålla kedjedriften när man stoppade dem i bilar, men det kan man alltså tydligen.

Men hur skall du göra med backväxeln?

och vad skulle jag få ge för en kraschhojsmotor & låda ungefär?

Är din 285hk-maskin också en Hajabusa?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
Men hur skall du göra med backväxeln?
> Westfield har tagit fram en backväxel som drivs av motorn när ettans växel ligger i, annars kan man använda en elmotor som kopplas in om man nu vill backa.

och vad skulle jag få ge för en kraschhojsmotor & låda ungefär?
>Jag har en kraschad kawasaki 900-98 ca:140hk som är till salu för 30000kr det är en komplett hoj (kåpor och div. grejer sönder).Det är vad som finns just nu, men säsongen är ju inte över, så det lär ju komma in fler hojar.

Är din 285hk-maskin också en Hajabusa?
>Nej, jag kör yamaha fazer 1000, lite ombyggd. ( Det är gött drag i den, ligger man på 6:e växeln i 200km/tim och gasar så går den upp på bakhjulet )

_________________
Micke Aspving
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Vad är en Megabusa? (Låter som nåt man kan plocka ur näsan...)

Är det ett Seven derivat med Hayabusa motor?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33


Trådstartare

_________________
Micke Aspving
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10642



och vad skulle jag få ge för en kraschhojsmotor & låda ungefär?
>Jag har en kraschad kawasaki 900-98 ca:140hk som är till salu för 30000kr det är en komplett hoj (kåpor och div. grejer sönder).Det är vad som finns just nu, men säsongen är ju inte över, så det lär ju komma in fler hojar.

USCH! Det var dyrt för en gammal motor, och jag gissar att Hayabusan blir ganska mycket dyrare

Då får det nog bli Renault i fortsättningen med. Motorn är relativt lätt, 75kg, och ger med R5 Turbo2-trim bortåt 400 hk. Min trimmade sugis ger dock bara 170 hk.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



micke_gbg skrev:
Länk: http://www.roadster.se/


Det där blev jag inte ett dugg klokare på, är det inte lättare att skriva ett svar än att länka?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



MaZ skrev:
Är det ett Seven derivat med Hayabusa motor?


Ja

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



MaZ skrev:

Det där blev jag inte ett dugg klokare på, är det inte lättare att skriva ett svar än att länka?


kolla här så finner du mer info...

http://www.roadster.se/roadster.html

_________________
MackeMaehlum
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



DJ skrev:
och vad skulle jag få ge för en kraschhojsmotor & låda ungefär?
>Jag har en kraschad kawasaki 900-98 ca:140hk som är till salu för 30000kr det är en komplett hoj (kåpor och div. grejer sönder).Det är vad som finns just nu, men säsongen är ju inte över, så det lär ju komma in fler hojar.

USCH! Det var dyrt för en gammal motor, och jag gissar att Hayabusan blir ganska mycket dyrare

Då får det nog bli Renault i fortsättningen med. Motorn är relativt lätt, 75kg, och ger med R5 Turbo2-trim bortåt 400 hk. Min trimmade sugis ger dock bara 170 hk.



En Renault 5 turbo 2 e inte som en vanlig R5:a.... Där e en del skillnader...

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
DJ > 30000kr är för hela hojen, vi kan ju se vad som kommer in under sommarn/hösten.
Annars så liger en kompl. morot på ca:15000kr.

MaZ > Det var inte för att vara oförskämd som jag endast skrev länken, tyckte att det skulle vara enklare att läsa ur källan istället.

_________________
Micke Aspving
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



oj oj oj:

"SPECIFIKATIONER Westfield Megabusa Racingversionen:

Vikt: 420kg
Motor: Suzuki Hayabusa 1363cc, DOHC 16-ventilers, 4-cylinder vätskekyld med insprutning, torrsump. 13,5:1 kompression.
Yoshimura racekam
6 växlad sekvensiell växellåda integrerad med motorn. Backväxellåda. Kardandrift. Quaife diff. med lägsta utväxling 3,54:1 "

420kg

Sedan så räcker det ju med Hayabusans orginal (180?) hk!

Ge mig ge mig

_________________
Rachid Rachid
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
Tyvärr så kommer den väga 30-50kg mer iom den skall vara godkänd för gatan också, men en bil under 500kg får väl ses som okey. thumbs up

_________________
Micke Aspving
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



micke_gbg skrev:
Tyvärr så kommer den väga 30-50kg mer iom den skall vara godkänd för gatan också, men en bil under 500kg får väl ses som okey. thumbs up


OK, men då får du ju trimma motorn några hästar

Lycka till! thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10642



a_a86 skrev:



En Renault 5 turbo 2 e inte som en vanlig R5:a.... Där e en del skillnader...


Jag har väl ingen R5:a?

Men jag har en 807:a (motortyp) i min Lotus! Där ligger likheten med R5 T2.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10642



micke_gbg skrev:
DJ > 30000kr är för hela hojen, vi kan ju se vad som kommer in under sommarn/hösten.
Annars så liger en kompl. morot på ca:15000kr.



Ahh, det lät genast mycket bättre.
Hmmmm.... Lättprojekt vore kul.

Förresten, hur gör du med vikt/effektförhållandet vid registreringen. Ljuger? 200 liter spolarvätskebehållare?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33


Trådstartare
Det finns strypningssatser att köpa och då får man med ett intyg som vad effekten är med den satsen, ca:90hk + lite bly placerat på vissa strategiska platser.
Sbp godkänner det intyget, sen är det ju upp till mig OM jag VILL behålla stypningarna efter besiktningen.

Jag känner Peter på GIK Turboteknik så han kan säkert hjälpa till när man vill uppgradera motorn. thumbs up

_________________
Micke Aspving
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Megabusa, skall påbörjas -04
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (14199 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande