Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-07-19 Spa (mycket bilder)
4738 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Har precis kommit hem från tidernas banträff!

Pontus och Krille åkte på ringen på söndagen, sen möttes vi i Francorchamps på kvällen. Träffen arrangerades av tyska Pistenclub och bjöd på över 4 timmars åka (ca 30 minuter nybörjaråka, sedan 8 pass på 55 minuter vardera, där racebilar och gatbilar turades om). Vi var troligen dom enda svenskarna på plats, dom flesta var tyskar, men en del britter fanns också.

Spa är en magnifik bana! Det går fort! Mellan La Source och Eau Rouge lutar det massor, det gör att man får upp en hiskelig fart in i Eau Rouge! Jag kom upp i ca 200 km/h in i Eau Rouge och gick ur i kanske 170 (då åkte jag ändå inte så fort om man tänker på hur fort jag blev omkörd av snabbare förare tidigt på rakan).

Eau Rouge är ju en historia i sej. Jag lyckades hamna ett par meter bakom en som fick snurr på bilen precis över krönet ut på rakan. Det var ganska enkelt att unvika en kollision, men det var ändå lite obehagligt. Avåkningszonerna är väl tilltagna och på flera ställen kunde man ta i så det knakar, missar man så är där asfalt utanför kerbsen så man inte behöver plocka bilen ur räcket med pincett.

Förutom Eau Rouge och nya ingången till Bus Stop så var banan ganska okomplicerad tyckte jag. Men det kanske berodde på att jag inte åkte fort nog?

Arrangemanget var av bästa klass! Allt flöt smidigt och bra trots över 100 bilar på plats. Det lär bli fler turer dit för min del och jag kan inte mer än rekomendera alla att följa med!

Här är lite bilder!

Jag kunde inte låta bli att åka och tjuvkika på kvällen innan ..



Maskindepån är stor! Men vi hittade en bra plats ..



Golf Mk1! Fin bil!



Snart dax att köra ..







Lite bilder från ett av racebilspassen ..





En historisk F1-bil (tror jag) vars förare är lite väl glad på gasen ut ur La Source .. Snurr!!



Samma bil bromsar in i La Source



BMW M3 E30 .. Vacker




Nytt körpass ..



Detta börjar man känna igen .. Brake fade in i Stavelot (både bil och förare klarade sej helt utan problem).



Det blev rätt mycket grus i däcket, men Dunlopgänget hjälpte till att fixa däcken med en speciell grus-i-fälg-kanten-borttagnings-maskin



Dunlop, hjälpsamma typer! thumbs up



Krille och Kurt hjälper Pontus att fixa bromsarna (jag inspekterar )



Arrangörernas depålucka.



Lite blandade bilder från depågaraget:





Kolla fetaste bakdäcken













Det gäller att gasa .. Mitt avgassystem har sett sina bästa dagar.



Dax att åka hem ..

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fy tusan vad sotis jag blir!!
Verkar vara en riktig actionbana thumbs up Jag har länge suktat över att få köra där (precis som efter ringen ). Kul att få läsa om intryck från "folk hemmifrån".

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läckra bilder!! thumbs up thumbs up

Kan intyga att det lutar rejält från LaSource och ner. Första gången man ser det tycker man att det verkar helt sjukt. Eau Rouge-"backen" tornar upp sig som en vägg. Jag har visserligen bara gått på banan till fots. I 200km/h måste det kännas än mer overkligt innan man vant sig.

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Trevligt!
Som nämnts tidigare lutar det rejält mellan La Source och Eau Rouge, mycket mer än vad man någonsin kan se på bild.

om man ändå är i de där trakterna och inte har fått nog av banåka kan jag rekomendera en väg som egentligen passar i den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110&highlight=
Åk in till Malmedy och ta sikte på Mont, när vägen blir rak kan man vända och åka samma väg tillbaka
Karta: http://212.11.63.106/mapsgene/JVM001/a/9070255bb9.gif

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jag hade ju provat banan på datorn innan (F1 Challenge) men där lyckas lutningen inte förmedlas. Troligen för att G-krafterna saknas .. Annars hade man faktiskt en del nytta av datorspelandet, spårval och ställen man skulle passa sej lite för (tex. feldoseringen i Rivage) fanns ju lite i ryggmärgen redan.

Denna bilden ger lite bättre perspektiv. Det är dom gamla depåboxarna man ser till vänster, så gamla startrakan ligger precis bakom ..



Träffens andra 944



En Nissan? Det var någon av arrangörerna som åkte runt i denna ..



Ett annat ställe det lutar, ingången till Pouhon, en ganska snabb dubbelvänster med aningen feldoserad ingång. Bilden togs under gulflagg, man ser små stoppljusliknande torn vid sidan av banan med fyra lampor, grön, röd, gul och blå.

Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Verkar ju ha varit hur kul som helst! Tack för reportage och fina bilder!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Vackra bilar i vacker miljö thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Jag var på en tvådagars förarutbildning på Spa i början av maj. Måste säga att det är en suveränt fin bana att köra på. Då körde jag med min BMW. Funderar på att gå samma kurs igen nu till hösten alternativt nästa vår -och testa Audin...
Jag har en hel del bilder från denna aktivitet uppladdade på min hemsida http://www.jirhall.com

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Eftersnack
2004-07-19 Spa (mycket bilder)
4738 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande