Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo R WRC 2014 - hur få bilen igenom besiktningen?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6073 totalt)
JPG
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
Jag har en VW Polo R WRC som jag använder främst för bankörning. Hittills har jag gjort följande modifieringar:
- Wagner IC
- BMC luftfilter
- H&R sänkfjädrar
- R-däck
- Carbotech bromsbelägg
- Stålomspunna slangar
- Wiechers 6punkt skruvbur
- Sparco Evo II stolar
- Schroth Profi II ASM 4-punkt
- Rensad inredning för viktbesparing



Saker jag planerar göra härnäst:
- Coilovers
- Avgassystem
- Mekanisk diff
- Bromskylning
- Kolfiberhuv
- Lättviktsbatteri
- Etc.

Det jag undrar nu är om det är möjligt att besikta om bilen som ombyggt fordon med dessa modifieringar? Om inte, vad ska jag göra för att få den godkänd som ombyggt fordon? Har nämligen svårt att tro att den kommer gå igenom en vanlig besiktning nu när rullburen och stolarna är monterade. Tanken från början var att demontera buren samt sätta tillbaka orginalstolarna när det väl blir dags för besiktning men har nu insett att det blir alldeles för jobbigt att göra det inför varje besiktning. Vet inte vad jag tänkte med

Uppskattar all hjälp jag kan få!

_________________
VW Polo R WRC -14
NS: 29 varv
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Mina åsikter
- Wagner IC - Borde gå igenom
- BMC luftfilter - Borde gå igenom
- H&R sänkfjädrar - Borde gå igenom
- R-däck - Borde gå igenom om dem är E-märkta och tillräckligt mönsterdjup
- Carbotech bromsbelägg - Borde gå igenom
- Stålomspunna slangar - Borde gå igenom
- Wiechers 6punkt skruvbur - Kräver reggning men ska inte vara så svårt
- Sparco Evo II stolar - Borde gå igenom
- Schroth Profi II ASM 4-punkt - Du måste ha original 3-punkt i bilen också
- Rensad inredning för viktbesparing - Borde gå igenom så långe det inte finns några vassa kanter
- Coilovers - Borde gå igenom men se till att ha den tillräckligt hög för att komma upp på lyften
- Avgassystem - Beror ju på hu du tänkt bygga
- Mekanisk diff - Borde gå igenom
- Bromskylning - Borde gå igenom
- Kolfiberhuv - Kan gå igenom, lacka den i bilens färg för säkerhets skull
- Lättviktsbatteri - Borde gå igenom

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Kom på en grej; Om den är reggad med fler än 1 passagerare tror jag dock det kan blir problem med skalstolar och rensat baksäte.

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Tänk dock på att det är skillnad på vad som kan slinka igenom och vad som är tillåtet.

Din bil är helbilsgodkänd och får därför inte ändras alls från hur den lämnade fabriken.
Bromsbeläggen är väl den punkt du skulle kunna slippa undan. Får du en nitisk besiktningsman/kvinna
och dom hittar nånting som är ändrat så är risken att du får en lång arbetsorder.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



1500kr bot
Låg densitet av trafikpoliser
Kör som folk
Naturligtvis påställt och försäkrat.

Men det är bara hörsägen...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Mats Karlsson skrev:
Din bil är helbilsgodkänd och får därför inte ändras alls från hur den lämnade fabriken.
Johodå, det går att regbesikta med ändring även på helbilsgodkända.
Dragkrok och "Skyddsbur" finns det ett flertal exempel på.

Men vi varje ändring så skall allt annat (det som inte är specat som ändrat) vara original.

Byta av bälten från trepunkt till nåt okänt kan bli jobbigt.
Standardrallybil kanske kan passa?

För ombyggt saknas väl bara ett byta av drivlinan för att passa in. Det måste väl finnas nåt annat intressant motorpaket i VAG-familjen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



För att bilen ska kunna klassas som ombyggt fordon behöver du bygga om mycket mer. Det finns mängder av trådar och svar med hela definitionen men enkelt uttryckt, finns några alternativ som jag bedömer rimligt möjliga;
1. Byt motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet, till delar som inte fanns i Polo
2. Byt styrväxel och rattaxel, samt hela bromssystemet, till delar som inte fanns i Polo

Alternativ två kan vara attraktivt om du vill behålla original motor/drivlina men kräver att man hittar en styrväxel som är annorlunda men ändå ger rätt geometri, det kan vara knepigt.

Även som ombyggt fordon kommer du behöva fixa fungerande trepunktsbälten, och burkonstruktionen ser inte klockren ut heller (höga dörrsträvor, främre sträva vid A-stolpe som hindrar insteg och sikt).

Vill du försöka ta den som ändrat fordon måste till exempel stolar och stolsinfästningar vara tygodkända för gatbruk, det brukar vara svårt att fixa, speciellt i helfordonsgodkända bilar. Men det är besiktningsorganen som har avgörandet i sin hand.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 420



Läs på vad alla andra gjort för att få igenom sina bilar tillämpa det och rulla sen in och försök regbesikta med buren. Se det lite som en chansning att du får rätt besiktningsman. Ombyggt fordon skulle jag inte tro är aktuellt för dig. Men innan innan du ändrar bilen mer försök få igenom den med bur och sen det övriga "brukar" rulla igenom på den årliga besiktningen utan åsikter.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Regbesiktiga bilen med buren och stolarna. Se till att alla andra modifieringar ser orginallika ut så kan den gå igenom. Annars kör obesiktigat men påställd och försäkrad och ta böterna om och när de konmer. Böterna är inget problem och du kan inte bli av med körkortet. Det knepiga är att du inte får köra ifrån platsen för då kan poliserna stoppa dig igen och ge dig 1500kr till i böter. Men oftast har de bättre saker för sig än att vakta en modifierad bil.

Kommer inte gå att regga den som ombyggt fordon utan ytterligare modifieringar. Finns ett område mellan besiktningsbar nära orginalbil och ombyggt fordon där det är knepigt att ha en besiktigad bil. Det får man lite ha i åtanke när man bygger bilen. Förstår att man bygger den bil man vill ha men det betyder inte nödvändigtvis att den kommer att gå att besiktiga i alla stadium av modifiering.

När man väl har bilen som ombyggt fordon och alla modifieringar inskrivna i papprerna är livet härligt och besiktning enkel

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
JPG
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
1500kr bot
Låg densitet av trafikpoliser
Kör som folk
Naturligtvis påställt och försäkrat.

Men det är bara hörsägen...



Kan absolut vara ett alternativ då huvudsyftet är att använda bilen på bana. Undrar dock om det ok att köra med en obesiktigad bil men påställd och försäkrad på bana? Har för mig att vid TF körning på Nordslingan samt vissa trackdays på svenska banor krävs att bilen är gatlegal (rätta mig om jag har fel).

_________________
VW Polo R WRC -14
NS: 29 varv
Citera
JPG
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
therealpinto skrev:
För att bilen ska kunna klassas som ombyggt fordon behöver du bygga om mycket mer. Det finns mängder av trådar och svar med hela definitionen men enkelt uttryckt, finns några alternativ som jag bedömer rimligt möjliga;
1. Byt motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet, till delar som inte fanns i Polo
2. Byt styrväxel och rattaxel, samt hela bromssystemet, till delar som inte fanns i Polo

Alternativ två kan vara attraktivt om du vill behålla original motor/drivlina men kräver att man hittar en styrväxel som är annorlunda men ändå ger rätt geometri, det kan vara knepigt.

Även som ombyggt fordon kommer du behöva fixa fungerande trepunktsbälten, och burkonstruktionen ser inte klockren ut heller (höga dörrsträvor, främre sträva vid A-stolpe som hindrar insteg och sikt).

Vill du försöka ta den som ändrat fordon måste till exempel stolar och stolsinfästningar vara tygodkända för gatbruk, det brukar vara svårt att fixa, speciellt i helfordonsgodkända bilar. Men det är besiktningsorganen som har avgörandet i sin hand.

Gustaf


Gällande alternativ 2: räknas det som bytt bromssystem om jag byter till exempelvis Movit-big brake kit med större ok och skivor eller krävs det ännu mer?

_________________
VW Polo R WRC -14
NS: 29 varv
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



JPG skrev:

Gällande alternativ 2: räknas det som bytt bromssystem om jag byter till exempelvis Movit-big brake kit med större ok och skivor eller krävs det ännu mer?


Så länge du byter hela bromssystemet (skivor/ok runtom samt huvudcylinder) till saker som är annorlunda (och bättre...) än original så uppfyller det definitionen.

Men då behöver du som sagt även byta styrväxel och rattaxel.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Minsta arbetsinsatsen kanske är att avregga bilen och ta den på släp till banträffarna?
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220



Buren går ju att regbesiktiga med men andra stolar tror jag är omöjligt, du måste ha intyg på krockprov etc. för stolarna ihop med den bilen var hittar du det intyget?? Finns stolarna som extrautrustning för bilen är det en annan sak.

_________________
Roger Risberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



JPG skrev:
Har för mig att vid TF körning på Nordslingan samt vissa trackdays på svenska banor krävs att bilen är gatlegal (rätta mig om jag har fel).
Hur de grönvita agerar om de lyckas få fram att bilen inte är "TÜVad" har jag ingen aning om, men baserat på fördomar skulle jag inte vilja testa.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JPG
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
Tack Gustaf för informationen. Ska fundera vidare på det alternativet.

Mats Karlsson: har faktiskt ganska nyligen införskaffat ett släp så det skulle kunna funka men frågan är då om det går att köra på Nordslingan med bilen? Samt på vanliga svenska trackdays (syftar på tex Track monday på Manyotp)?

_________________
VW Polo R WRC -14
NS: 29 varv
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



JPG skrev:


Mats Karlsson: har faktiskt ganska nyligen införskaffat ett släp så det skulle kunna funka men frågan är då om det går att köra på Nordslingan med bilen? Samt på vanliga svenska trackdays (syftar på tex Track monday på Manyotp)?


Ringen vet jag inget om.
Men på svenska trackdays står det ju alltid att de ska vara besiktad gatbil.
Utom på gelleråsen när jag körde där.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41619

Forumägare
Forumägare

Rickard-v skrev:
JPG skrev:


Mats Karlsson: har faktiskt ganska nyligen införskaffat ett släp så det skulle kunna funka men frågan är då om det går att köra på Nordslingan med bilen? Samt på vanliga svenska trackdays (syftar på tex Track monday på Manyotp)?


Ringen vet jag inget om.
Men på svenska trackdays står det ju alltid att de ska vara besiktad gatbil.
Utom på gelleråsen när jag körde där.


Träffar med GRC kan du köra med också, de kräver inte att det ska vara besiktad gatbil thumbs up


EDIT: är flera som man kan köra med, vissa kräver vagnbok utfärdad av SBF men de här kan du köra med utan vagnbok om jag minns rätt: Drivers Club Ljungbyhed, Drivers Club (är två olika arrangörer...), Tracklife, troligtvis TimeattackNU's trackdays också. Ja det var lite vad jag hittade för trackdays som tillåter "racebilar": https://rejsa.nu/bankalender.asp?bilar=Racebilar (så letar du efter "banträff" i listan!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Har samma problem så blir intressant att se vad du kommer fram till

En fråga angående buren, hur mycket hjälper en sån bur då den är kraftigt bockad vid instrumentpanelen?
Samt att den endast är skruvad ihop? Är inte godkänt att tävla med skruvbur iaf.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Fredrik G skrev:
Är inte godkänt att tävla med skruvbur iaf.
Som svepande generaliserande påstående stämmer det inte.
Det går finfint att plocka ut SBF Vagnbok med bultad bur med kopplingar, men inte vad som helst.
Sen kan du säkert kalla det "tävla" vid resultatbaserad körning för organisationer som kräver mindre än SBF gör vid vagnboksbesiktning för Racing.

Men buren på bilden verkar vara fokuserad på enkelhet att montera utan att skada inredning. Så antalet skruvtimmar till besktningsläge (bara bur, stolar, bälten) borde ligga långt under 8 med planering och träning. Men om det inte planerats för återbygge så är ju det jobbigare.

Det är lite jobbigt när bredden är så stor att det inte längre finns nån sanning utan bara en hel hög med "beror på"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41619

Forumägare
Forumägare

Säkert okej att tävla med den hos TimeattackNU i klasserna som inte kräver bur

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo R WRC 2014 - hur få bilen igenom besiktningen?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande